Аналіз внесених змін до законодавчих норм в сфері інформатизації згідно постанови КМУ від 15.07.2025 № 878
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2023 р. № 1400 і від 2 лютого 2024 р. № 119» від 15.07.2025 № 878, з 22.07.2025 набрали чинність зміни до:
- постанови Кабінету Міністрів України від 27.12.2023 р. № 1400 «Про Єдину інформаційну систему обліку Національної програми інформатизації» (далі – Положення № 1400);
- постанови Кабінету Міністрів України від 02.02.2024 р. № 119 «Деякі питання Національної програми інформатизації», що включає в себе Положення про формування та виконання Національної програми інформатизації (далі – Положення № 119) та Порядок проведення експертизи Національної програми інформатизації та її складових (Порядок № 119).
У відповідності до роз’яснень, оприлюднених на сайті Єдиної інформаційної системи обліку НПІ, ці зміни спрямовані на оптимізацію процесів формування та виконання Національної програми інформатизації (НПІ).
Варто врахувати, що внесення змін зачепило значну частину вищезгаданих постанов, в тому числі трактування окремих понять, удосконалення списку функцій та завдань Єдиної Системи, окремі строки виконання обов’язків кожної зі сторін та навіть переліку документів, які повинен подати замовник для погодження завдань, програм, проектів, робіт з інформатизації.
Враховуючи, що зміни доволі численні, пропонуємо зупинитись на окремих питаннях, які відіграють ключову роль для замовника в сфері інформатизації.
На що звернути увагу при оприлюдненні інформації щодо завдань, проєктів, робіт з інформатизації Національної програми інформатизації вартістю меншою, ніж 500 тис. гривень
Нагадуємо, що погодження завдань, проектів, робіт з інформатизації Національної програми інформатизації, очікувана вартість яких не перевищує 500 тис. гривень, а в разі закупівель послуг із підключення закладів соціальної інфраструктури до широкосмугового доступу до Інтернету за кошти субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію заходів, спрямованих на підвищення доступності широкосмугового доступу до Інтернету в сільській місцевості, коли їх вартість не перевищує 1 тис. гривень, здійснюється шляхом повідомлення генеральному замовнику про укладений договір про закупівлю товарів, робіт і послуг між замовником та виконавцем завдання, проекту, робіт з інформатизації Національної програми інформатизації.
Тож при роботі із вищезгаданими завданнями, проектами, роботами з інформатизації Національної програми інформатизації, замовнику варто врахувати такі зміни:
Положення № 119 (втратило чинність з 22.07.2025) | Положення № 119 (набуло чинності з 22.07.2025) |
Пункт 6. Під час формування Національної програми інформатизації замовники не пізніше ніж у двотижневий строк з дня набрання чинності законом про Державний бюджет України подають керівникові Національної програми інформатизації пропозиції до переліку завдань, проектів, робіт з інформатизації Національної програми інформатизації на відповідний рік за формою згідно з додатком 1 у межах видатків за бюджетними програмами замовника. | Пункт 6. Під час формування Національної програми інформатизації замовники / уповноважені особи замовників (працівник замовника, який за рішенням замовника забезпечує організацію та проведення процедур, передбачених законодавством під час формування та виконання Національної програми інформатизації, є авторизованим користувачем Єдиної інформаційної системи обліку Національної програми інформатизації та вносить до неї необхідну інформацію) вносять до Єдиної інформаційної системи обліку Національної програми інформатизації пропозиції щодо завдань, проектів, робіт з інформатизації Національної програми інформатизації. Такі пропозиції вносяться не пізніше ніж у двотижневий строк з дня набрання чинності законом про Державний бюджет України щодо завдань, проектів, робіт з інформатизації Національної програми інформатизації на відповідний рік за рахунок видатків державного бюджету за бюджетними програмами замовника та інших джерел, не заборонених законодавством. |
Коментар: Слід відмітити, що у минулій редакції обов’язок щодо внесення до Єдиної інформаційної системи обліку Національної програми інформатизації пропозицій щодо завдань, проектів, робіт з інформатизації Національної програми інформатизації лежав саме на замовнику. Проте після внесення змін до законодавчих вимог до терміну «замовник» додано ще й термін «уповноважена особа», а також деталізовано, що:
- вносити відповідну інформацію в Єдину систему може виключно працівник замовника;
- такий працівник має бути визначений рішенням замовника;
- він забезпечує організацію та проведення процедур, передбачених законодавством під час формування та виконання Національної програми інформатизації;
- цей працівник є авторизованим користувачем Єдиної інформаційної системи обліку Національної програми інформатизації та вносить до неї необхідну інформацію.
Варто відмітити, що строки внесення таких пропозицій залишились незмінними. В той же час Додаток 1 до Постанови № 119 у новій редакції постанови виключено, що в даних вимогах також враховано та замінено посилання на такий додаток фразою «за рахунок видатків державного бюджету за бюджетними програмами замовника та інших джерел, не заборонених законодавством».
Положення № 1400 (втратило чинність з 22.07.2025) | Положення № 1400 (набуло чинності з 22.07.2025) |
Абзац 1 пункту 8. Службовою частиною Єдиної системи користуються авторизовані користувачі через електронні кабінети після проходження електронної ідентифікації та автентифікації з використанням електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті відкритого ключа. | Абзац 1 пункту 8. Доступ до службової частини Єдиної системи здійснюється авторизованими користувачами відповідно до своїх завдань і повноважень через електронні кабінети після проходження ними електронної ідентифікації та автентифікації з використанням засобів електронної ідентифікації, що відповідають вимогам законодавства, зокрема із застосуванням кваліфікованого електронного підпису або удосконаленого електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису. |
Коментар: Дану вимогу радше уточнено, тож користувач має можливість авторизуватись в Єдиній системі за допомогою як кваліфікованого електронного підпису, так і удосконаленого електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті. Тобто однозначної вимоги щодо наявності того чи іншого підпису (наприклад виключно кваліфікованого електронного підпису) законодавство не містить.
Положення № 1400 (втратило чинність з 22.07.2025) | Положення № 1400 (набуло чинності з 22.07.2025) |
Пункт 19. Захист інформації, яка обробляється і зберігається в Єдиній системі, забезпечується комплексною системою захисту інформації Єдиної системи з підтвердженою відповідністю. | Пункт 19. Формування переліку наборів даних, які підлягають оприлюдненню та оновленню у формі відкритих даних із Єдиної системи, здійснюється з урахуванням обмежень щодо їх оприлюднення відповідно до вимог Закону України «Про захист персональних даних». Публічна інформація з Єдиної системи у формі відкритих даних підлягає оприлюдненню відповідно до вимог Закону України «Про доступ до публічної інформації». |
Коментар: Відповідно до оновлених законодавчих норм, наразі оприлюднення інформації в Єдиній інформаційній системі обліку Національної програми інформатизації відбувається на більш безпечному рівні з урахуванням супутніх норм чинного законодавства, в тому числі Закону України «Про захист персональних даних» та Закону України «Про доступ до публічної інформації».
Положення № 119 (втратило чинність з 22.07.2025) | Положення № 119 (набуло чинності з 22.07.2025) |
Попередня редакція пункту 8 Постанови № 119 не містить даної вимоги. | Абзац 2 пункту 8. У разі коли замовником завдань, проектів, робіт з інформатизації Національної програми інформатизації є генеральний замовник, таке погодження не здійснюється. |
Коментар: До норм пункту 8 Положення № 119 внесено нову вимогу, згідно якої генеральний замовник не погоджує власні завдання, проекти, роботи з інформатизації Національної програми інформатизації.
Положення № 119 (втратило чинність з 22.07.2025) | Положення № 119 (набуло чинності з 22.07.2025) |
Абзаци 2-3 пункту 8. Погодження завдань, проектів, робіт з інформатизації Національної програми інформатизації, очікувана вартість яких дорівнює або перевищує 500 тис. гривень, а в разі закупівель послуг із підключення закладів соціальної інфраструктури до широкосмугового доступу до Інтернету за кошти субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію заходів, спрямованих на підвищення доступності широкосмугового доступу до Інтернету в сільській місцевості, коли їх вартість перевищує 1 тис. гривень, здійснюється генеральним замовником за результатами експертизи, проведеної відповідно до Порядку проведення експертизи Національної програми інформатизації та її складових, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 2 лютого 2024 р. № 119. Погодження завдань, проектів, робіт з інформатизації Національної програми інформатизації вартістю меншою, ніж визначена в абзаці другому цього пункту, здійснюється шляхом повідомлення генеральному замовнику про укладений договір про закупівлю товарів, робіт і послуг між замовником та виконавцем завдання, проекту, робіт з інформатизації Національної програми інформатизації. У разі коли протягом п'яти календарних днів з дня отримання матеріалів генеральний замовник не повідомив замовнику про організацію проведення їх експертизи шляхом надсилання листа в електронній формі із використанням кваліфікованого електронного підпису, подані завдання, проекти, роботи з інформатизації вважаються погодженими генеральним замовником за принципом мовчазної згоди. | Абзаци 3-4 пункту 8. Погодження завдань, проектів, робіт з інформатизації Національної програми інформатизації, очікувана вартість яких дорівнює або перевищує 500 тис. гривень, а в разі закупівель послуг із підключення закладів соціальної інфраструктури до широкосмугового доступу до Інтернету за кошти субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію заходів, спрямованих на підвищення доступності широкосмугового доступу до Інтернету в сільській місцевості, коли їх вартість перевищує 1 тис. гривень, здійснюється генеральним замовником за результатами експертизи, проведеної відповідно до Порядку проведення експертизи Національної програми інформатизації та її складових, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 2 лютого 2024 р. № 119 «Деякі питання Національної програми інформатизації» (Офіційний вісник України, 2024 р., № 18, ст. 1177). Погодження завдань, проектів, робіт з інформатизації Національної програми інформатизації вартістю меншою, ніж визначена в абзаці третьому цього пункту, здійснюється шляхом повідомлення генеральному замовнику про укладений договір про закупівлю товарів, робіт і послуг між замовником та виконавцем завдання, проекту, робіт з інформатизації Національної програми інформатизації. У разі коли протягом трьох календарних днів з дня отримання матеріалів генеральний замовник не повідомив замовнику про організацію проведення їх експертизи шляхом надсилання листа в електронній формі з використанням кваліфікованого електронного підпису, подані завдання, проекти, роботи з інформатизації вважаються погодженими генеральним замовником за принципом мовчазної згоди. |
Коментар: Як згадано вище, до пункту 8 Положення №119 було внесено новий абзац, який не був передбачений у минулій редакції цієї постанови. А тому з появою нової додаткової вимоги, порядок обрахунку абзаців у пункті 8 Положення № 119 також зазнав змін. Відповідно з появою абзацу 2 пункту 8 Положення № 119, попередній абзац 2 даного пункту автоматично став абзацом 3 і т.д., хоча саме формулювання вимоги у цьому абзаці залишилось незмінним.
Окрім цього до моменту внесення останніх змін до законодавчих норм Положення 119, генеральний замовник мав можливість повідомити замовника про організацію експертизи протягом 5 календарних днів з дня отримання матеріалів. Наразі такий термін дещо скорочено.
А тому якщо замовником оприлюднено в Єдиній системі повідомлення про укладений договір про закупівлю товарів, робіт і послуг між замовником та виконавцем завдання, проєкту, робіт з інформатизації Національної програми інформатизації, та генеральним замовником протягом 3 календарних днів з дня отримання матеріалів не повідомлено замовника про організацію проведення їх експертизи шляхом надсилання листа в електронній формі з використанням кваліфікованого електронного підпису, то надалі подані замовником завдання, проекти, роботи з інформатизації вважаються погодженими за принципом мовчазної згоди.
Підсумок до розділу: Враховуючи зміни до вищезгаданих норм, замовникам при погодженні завдань, проектів, робіт з інформатизації Національної програми інформатизації, очікувана вартість яких є нижчою, ніж вартісні межі визначені абзацом 3 пункту 8 Положення № 119, варто діяти за таким алгоритмом:
- погодження відбувається після укладення договору / договору про закупівлю;
- так як законодавчо строки не визначені, рекомендуємо у день укладення такого договору оприлюднити повідомлення генеральному замовнику про укладений договір про закупівлю товарів, робіт і послуг між замовником та виконавцем завдання, проекту, робіт з інформатизації Національної програми інформатизації в Єдиній інформаційній системі обліку Національної програми інформатизації;
- у разі неможливості подання повідомлення через Єдину інформаційну систему обліку Національної програми інформатизації, замовник може подати таке повідомлення за допомогою Google-форми або ж шляхом направлення офіційного листа з повідомленням до Мінцифри через систему електронного документообігу;
- якщо протягом 3 календарних днів замовником не отримано листа в електронній формі з використанням кваліфікованого електронного підпису від генерального замовника щодо організації проведення їх експертизи, то подані завдання, проекти, роботи з інформатизації вважаються погодженими генеральним замовником за принципом мовчазної згоди.
На що звернути увагу при погодженні завдань, проєктів, робіт з інформатизації Національної програми інформатизації вартістю, що дорівнює або перевищує 500 тис. гривень
Повертаючись до норм абзацу 3 пункту 8 Положення № 119, погодження завдань, проектів, робіт з інформатизації Національної програми інформатизації, очікувана вартість яких дорівнює або перевищує 500 тис. гривень, а в разі закупівель послуг із підключення закладів соціальної інфраструктури до широкосмугового доступу до Інтернету за кошти субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію заходів, спрямованих на підвищення доступності широкосмугового доступу до Інтернету в сільській місцевості, коли їх вартість перевищує 1 тис. гривень, здійснюється генеральним замовником за результатами експертизи, проведеної відповідно до Порядку проведення експертизи Національної програми інформатизації та її складових, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 2 лютого 2024 р. № 119 «Деякі питання Національної програми інформатизації» (Офіційний вісник України, 2024 р., № 18, ст. 1177).
Враховуючи внесені до законодавства зміни, при погодженні вищезгаданих завдань, проектів, робіт з інформатизації Національної програми інформатизації, замовнику слід врахувати:
Порядок № 119 (втратило чинність з 22.07.2025) | Порядок № 119 (набуло чинності з 22.07.2025) |
Абзац 4 пункту 7. Строк проведення первинної експертизи становить 7 календарних днів з дня отримання документів генеральним замовником. Генеральний замовник може продовжити строк проведення первинної експертизи, але не довше ніж до 45 календарних днів. Про потребу у продовженні строку розгляду поданих документів та новий визначений строк розгляду генеральний замовник інформує замовника протягом 5 календарних днів з дня отримання документів. | Абзац 4 пункту 7. Строк проведення первинної експертизи становить сім календарних днів з дня отримання документів генеральним замовником. Генеральний замовник за зверненням організатора експертизи може продовжити строк проведення первинної експертизи, але не довше ніж до 45 календарних днів, про що інформує замовника. |
Коментар: Відповідно до даних норм, продовження строку проведення первинної експертизи відбувається саме за зверненням організатора експертизи. При цьому згідно вимог пункту 4 Порядку № 119, експертизу проводить організатор експертизи Національної програми інформатизації (далі – організатор експертизи), визначений Кабінетом Міністрів за пропозицією генерального замовника.
Окрім цього в законодавчих вимогах прибрано строки для інформування замовника про продовження строку розгляду поданих документів.
Також слід відмітити внесені зміни щодо норм, які вказують на перелік документів, які подає замовник для погодження завдань, проектів, робіт з інформатизації Національної програми інформатизації, вартість яких дорівнює або перевищує вартісні межі, визначені абзацом 3 пункту 8 Положення № 119:
1. Перелік документів, що подаються генеральному замовнику під час формування Національної програми інформатизації для проведення експертизи:
Порядок № 119 (втратило чинність з 22.07.2025) | Порядок № 119 (набуло чинності з 22.07.2025) |
Пункт 10. Під час формування Національної програми інформатизації для проведення експертизи замовники подають генеральному замовникові такі документи: 1) для окремих завдань, проектів, робіт з інформатизації: пропозиції до окремих завдань, проектів, робіт з інформатизації за формою згідно з додатком 2 до Положення про формування та виконання Національної програми інформатизації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 2 лютого 2024 р. N 119; обґрунтування потреби в наданні ресурсної підтримки окремого завдання, проекту, робіт з інформатизації за формою згідно з додатком 3 до Положення про формування та виконання Національної програми інформатизації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 2 лютого 2024 р. № 119; погодження Адміністрації Держспецзв'язку для окремих завдань, проектів, робіт з інформатизації, які належать до сфери національної безпеки і оборони, потребують здійснення заходів із створення або модернізації об'єктів критичної інформаційної інфраструктури, захисту інформації та кіберзахисту, надане замовнику шляхом надсилання листа в паперовій або електронній формі з використанням кваліфікованого електронного підпису; 2) для галузевих і регіональних програм, проектів, робіт з інформатизації та програм, проектів, робіт з інформатизації органів місцевого самоврядування - проект відповідної програми, проекту, робіт з інформатизації. | Пункт 10. Під час формування Національної програми інформатизації для проведення експертизи замовники подають генеральному замовникові такі документи: 1) для окремих завдань, проектів, робіт з інформатизації: пропозиції до окремих завдань, проектів, робіт з інформатизації за формою згідно з додатком 2 до Положення про формування та виконання Національної програми інформатизації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 2 лютого 2024 р. № 119; обґрунтування потреби в наданні ресурсної підтримки окремого завдання, проекту, робіт з інформатизації за формою згідно з додатком 3 до Положення про формування та виконання Національної програми інформатизації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 2 лютого 2024 р. № 119; погодження Адміністрації Держспецзв'язку, надане в порядку, визначеному пунктом 9 Положення про формування та виконання Національної програми інформатизації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 2 лютого 2024 р. № 119; 2) для галузевих і регіональних програм, проектів, робіт з інформатизації та програм, проектів, робіт з інформатизації органів місцевого самоврядування - проект відповідної програми, проекту, робіт з інформатизації. У разі коли замовником є Адміністрація Держспецзв'язку, для проведення експертизи подаються документи, передбачені абзацами другим і третім підпункту 1 цього пункту. |
2. Перелік документів, що подаються генеральному замовнику для проведення експертизи під час виконання завдань, проєктів, робіт з інформатизації, що виконуються за рахунок бюджетних коштів:
Порядок № 119 (втратило чинність з 22.07.2025) | Порядок № 119 (набуло чинності з 22.07.2025) |
Пункт 12. Для проведення експертизи під час виконання завдань, проектів, робіт з інформатизації, що реалізовуються за рахунок бюджетних коштів, замовники не пізніше дня, наступного за днем оприлюднення замовником інформації про публічну закупівлю відповідно до законодавства у сфері публічних закупівель, подають генеральному замовникові такі документи: 1) проект договору про закупівлю товарів, робіт і послуг, а також інформацію про технічні, якісні та інші характеристики предмета закупівлі або технічне завдання; 2) обґрунтування завдання, проекту, робіт з інформатизації Національної програми інформатизації за формою згідно з додатком 1; 3) погодження Адміністрації Держспецзв'язку для завдань, проектів, робіт з інформатизації, які належать до сфери національної безпеки і оборони, потребують здійснення заходів із створення або модернізації об'єктів критичної інформаційної інфраструктури, захисту інформації та кіберзахисту, надане замовнику шляхом надсилання листа в паперовій або електронній формі із використанням кваліфікованого електронного підпису. У разі коли замовником є Адміністрація Держспецзв'язку, для проведення експертизи подаються документи, передбачені абзацами другим і третім цього пункту. Для завдань, проектів, робіт з інформатизації, спрямованих на придбання послуг з адміністрування, технічного супроводу або забезпечення функціонування засобу інформатизації, замовник також подає інформацію про введення засобу інформатизації в експлуатацію. | Пункт 12. Для проведення експертизи під час виконання завдань, проектів, робіт з інформатизації, що виконуються за рахунок бюджетних коштів, замовники не пізніше дня, наступного за днем оприлюднення замовником інформації про публічну закупівлю відповідно до законодавства у сфері публічних закупівель, подають генеральному замовнику такі документи: 1) проект договору про закупівлю товарів, робіт і послуг, а також інформацію про технічні, якісні та інші характеристики предмета закупівлі або технічне завдання; 2) обґрунтування завдання, проекту, робіт з інформатизації Національної програми інформатизації за формою згідно з додатком 1. Для завдань, проектів, робіт з інформатизації, спрямованих на створення (модернізацію, модифікацію, розвиток) інформаційних (автоматизованих) та/або інформаційно-комунікаційних систем, електронних комунікаційних систем, авторизацію систем з безпеки або підтвердження відповідності стандарту інформаційної безпеки за результатами процедури з оцінки відповідності національним стандартам України, додається погодження Адміністрації Держспецзв’язку, надане в порядку, визначеному пунктом 9 Положення про формування та виконання Національної програми інформатизації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 2 лютого 2024 р. № 119. Для завдань, проектів, робіт з інформатизації, спрямованих на придбання послуг з адміністрування, технічного супроводу або забезпечення функціонування засобу інформатизації, замовник також подає інформацію про введення засобу інформатизації в експлуатацію. |
3. Перелік документів, що подаються генеральному замовнику для проведення експертизи під час виконання завдань, проектів, робіт з інформатизації, що реалізовуються за рахунок міжнародної технічної допомоги та інших джерел, не заборонених законодавством:
Порядок № 119 (втратило чинність з 22.07.2025) | Порядок № 119 (набуло чинності з 22.07.2025) |
Пункт 13. Для проведення експертизи під час виконання завдань, проектів, робіт з інформатизації, що реалізовуються за рахунок міжнародної технічної допомоги та інших джерел, не заборонених законодавством, замовники подають генеральному замовникові такі документи: 1) проект договору про закупівлю товарів, робіт і послуг; 2) меморандум, заяву про наміри, план діяльності, технічне завдання, партнерську угоду, інший документ, який підтверджує узгодження цілей, завдань, діяльності за проектом (програмою) між партнером з розвитку та замовником завдань, проектів, робіт з інформатизації; 3) обґрунтування завдання, проекту, робіт з інформатизації Національної програми інформатизації за формою згідно з додатком 1; 4) погодження Адміністрації Держспецзв'язку для завдань, проектів, робіт з інформатизації, які належать до сфери національної безпеки і оборони, потребують здійснення заходів із створення або модернізації об'єктів критичної інформаційної інфраструктури, захисту інформації та кіберзахисту, надане замовнику шляхом надсилання листа в паперовій або електронній формі із використанням кваліфікованого електронного підпису. У разі коли замовником є Адміністрація Держспецзв'язку, для проведення експертизи подаються документи, передбачені абзацами другим - четвертим цього пункту. | Пункт 13. Для проведення експертизи під час виконання завдань, проектів, робіт з інформатизації, що реалізовуються за рахунок міжнародної технічної допомоги та інших джерел, не заборонених законодавством, замовники подають генеральному замовнику такі документи: 1) проект договору про закупівлю товарів, робіт і послуг; 2) меморандум, заяву про наміри, план діяльності, технічне завдання, партнерську угоду, інший документ, що підтверджує узгодження цілей, завдань, діяльності за проектом (програмою) між партнером з розвитку та замовником завдань, проектів, робіт з інформатизації; 3) обґрунтування завдання, проекту, робіт з інформатизації Національної програми інформатизації за формою згідно з додатком 1. Для завдань, проектів, робіт з інформатизації, спрямованих на створення (модернізацію, модифікацію, розвиток) інформаційних (автоматизованих) та/або інформаційно-комунікаційних систем, електронних комунікаційних систем, авторизацію систем з безпеки або підтвердження відповідності стандарту інформаційної безпеки за результатами процедури з оцінки відповідності національним стандартам України, додається погодження Адміністрації Держспецзв’язку, надане в порядку, визначеному пунктом 9 Положення про формування та виконання Національної програми інформатизації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 2 лютого 2024 р. № 119. У разі коли замовником є Адміністрація Держспецзв’язку, для проведення експертизи подаються документи, передбачені абзацами другим - четвертим цього пункту. |
Коментар: Звертаємо увагу, що додатки 1 та 2 до Порядку № 119 набули певних змін. Тож до моменту їх використання, рекомендуємо звірити відповідну форму.
Також нагадуємо, що відповідно до норм пункту 9 Положення № 119, під час формування Національної програми інформатизації замовники подають Адміністрації Держспецзв'язку для погодження окремих завдань, проектів, робіт з інформатизації, що належать до сфери національної безпеки і оборони, потребують здійснення заходів із створення (модернізації, модифікації, розвитку) об'єктів критичної інформаційної інфраструктури, захисту інформації та кіберзахисту:
- пропозиції до окремих завдань, проектів, робіт з інформатизації Національної програми інформатизації за формою згідно з додатком 2;
- обґрунтування потреби в наданні ресурсної підтримки окремого завдання, проекту, робіт з інформатизації Національної програми інформатизації за формою згідно з додатком 3.
Звертаємо увагу, що додатки 2 та 3 до Положення № 119 також набуло набули певних змін. Тож до моменту їх використання, рекомендуємо звірити відповідну форму.
Під час виконання Національної програми інформатизації замовники погоджують завдання, проекти, роботи з інформатизації Національної програми інформатизації, що належать до сфери національної безпеки і оборони, потребують здійснення заходів із створення (модернізації, модифікації, розвитку) об'єктів критичної інформаційної інфраструктури, захисту інформації та кіберзахисту, із Адміністрацією Держспецзв'язку в разі, коли їх очікувана вартість дорівнює або перевищує 500 тис. гривень.
Для погодження таких завдань, проектів, робіт з інформатизації Національної програми інформатизації замовники подають Адміністрації Держспецзв'язку:
- обґрунтування завдання, проекту, робіт з інформатизації Національної програми інформатизації за формою згідно з додатком 1 до Порядку проведення експертизи Національної програми інформатизації та її складових, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 2 лютого 2024 р. № 119;
- проект договору про закупівлю товарів, робіт і послуг із визначеною очікуваною вартістю і строками проведення робіт.
Розгляд завдань, проектів, робіт з інформатизації Національної програми інформатизації проводиться за участю комісії, утвореної Адміністрацією Держспецзв'язку, протягом 10 календарних днів з дня отримання матеріалів Адміністрацією Держспецзв'язку.
Протягом п'яти календарних днів з дня розгляду комісією Адміністрація Держспецзв'язку повідомляє замовнику про погодження або непогодження завдань, проектів, робіт з інформатизації Національної програми інформатизації шляхом надсилання листа в паперовій або електронній формі з використанням кваліфікованого електронного підпису.
У разі коли протягом строку та у спосіб, визначені абзацами восьмим та дев'ятим цього пункту, Адміністрація Держспецзв'язку не повідомила замовнику про погодження або непогодження поданих завдань, проектів, робіт з інформатизації Національної програми інформатизації, подані завдання, проекти, роботи з інформатизації Національної програми інформатизації вважаються погодженими Адміністрацією Держспецзв'язку за принципом мовчазної згоди.
Порядок № 119 (втратило чинність з 22.07.2025) | Порядок № 119 (набуло чинності з 22.07.2025) |
Пункт 17. За результатами проведення первинної, повторної, додаткової чи контрольної експертизи оформлюється експертний висновок згідно з додатком 2, який організатор експертизи надсилає генеральному замовникові. Експертний висновок повинен містити один з трьох варіантів оцінки: об'єкт експертизи оцінюється позитивно. Експертний висновок може містити зауваження до об'єкта експертизи, врахування яких не вимагає істотного доопрацювання, не пов'язане з додатковими витратами; об'єкт експертизи не повною мірою відповідає вимогам законодавства, нормативно-технічних документів або тенденціям науково-технічного розвитку. Об'єкт експертизи може повертатися на доопрацювання. В експертному висновку чітко формулюються та обґрунтовуються позиції, щодо яких потрібні доопрацювання та/або суттєве коригування, із посиланням на відповідні акти законодавства та нормативно-технічні документи; об'єкт експертизи оцінюється негативно. В експертному висновку обґрунтовуються причини, які унеможливлюють виконання завдання, програми, проекту, робіт з інформатизації (за цих умов або в цей час), та/або положення такого проекту, які суперечать вимогам законодавства або тенденціям науково-технічного розвитку, із посиланням на акти законодавства та нормативно-технічні документи. | Пункт 17. За результатами проведення первинної, повторної, додаткової чи контрольної експертизи оформлюється експертний висновок згідно з додатком 2, який організатор експертизи надсилає генеральному замовникові. Експертний висновок повинен містити один з варіантів оцінки: об'єкт експертизи оцінюється позитивно. Експертний висновок може містити зауваження до об'єкта експертизи, врахування яких не вимагає істотного доопрацювання, не пов'язане з додатковими витратами; абзац четвертий пункту 17 виключено об'єкт експертизи оцінюється негативно. В експертному висновку обґрунтовуються причини, які унеможливлюють виконання завдання, програми, проекту, робіт з інформатизації (за цих умов або в цей час), та/або положення такого проекту, які суперечать вимогам законодавства або тенденціям науково-технічного розвитку, із посиланням на акти законодавства та нормативно-технічні документи. |
Коментар: Наразі організатор експертизи має можливість оцінити об’єкт експертизи виключно або позитивно, або негативно. Натомість варіант оцінки, який передбачав можливість оцінити об’єкт експертизи як частково відповідний наразі прибрано.
Підсумок до розділу: Аналізуючи зміни до норм в сфері інформатизації, замовникам при погодженні завдань, проектів, робіт з інформатизації Національної програми інформатизації, очікувана вартість яких дорівнює або є вищою, ніж вартісні межі визначені абзацом 3 пункту 8 Положення № 119, варто діяти за таким алгоритмом:
- погодження відбувається до укладення договору / договору про закупівлю;
- не пізніше дня, наступного за днем оприлюднення замовником інформації про публічну закупівлю відповідно до законодавства у сфері публічних закупівель, варто подати генеральному замовнику документи, передбачені пунктом 12 Порядку № 119;
- надіслати відповідний перелік документів генеральному замовнику одним із наступних методів: скориставшись засобами Системи електронної взаємодії органів виконавчої влади (СЕВ ОВВ); шляхом направлення на електронну адресу: hello@thedigital.gov.ua ; шляхом направлення офіційного листа на поштову адресу Міністерства цифрової трансформації України: вул. Ділова, 24, м. Київ, 03150. Примітка: Під час використання електронної пошти, рекомендуємо подбати про наявність на документах електронного підпису;
- строк проведення експертизи становить 7 календарних днів з дня отримання документів генеральним замовником, а у випадку продовження такого строку – не довше ніж до 45 календарних днів;
- у разі отримання негативної експертної оцінки, замовник може усунути відповідні помилки та протягом 10 календарних днів з моменту отримання такого непогодження в разі потреби повторно звернутися за погодженням до генерального замовника.
Окремі зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 02.02.2024 р. № 119 «Деякі питання Національної програми інформатизації»
1. Зміни, внесені до Порядку формування та виконання галузевої програми, проекту, робіт з інформатизації:
Попередня редакція (втратила чинність з 22.07.2025) | Чинна редакція (набула чинності з 22.07.2025) |
Абзац 5 пункту 3. Відповідальні за виконання заходів програми - структурні підрозділи замовника, підприємства, установи та організації, що належать до сфери управління міністерства, що забезпечує формування та реалізує державну політику в одній чи кількох сферах, або іншого центрального органу виконавчої влади, який виконує окремі функції з формування державної політики, визначені замовником; | Абзац 5 пункту 3. Відповідальні за виконання заходів програми - центральні органи виконавчої влади, структурні підрозділи замовника, підприємства, установи та організації, що належать до сфери управління міністерства, що забезпечує формування та реалізує державну політику в одній чи кількох сферах, або іншого центрального органу виконавчої влади, який виконує окремі функції з формування державної політики, визначені замовником; |
Коментар: До переліку таких суб’єктів програми, як відповідальні за виконання заходів програми додано центральні органи виконавчої влади.
При цьому відповідно до указу Президента «Про систему центральних органів виконавчої влади», до системи центральних органів виконавчої влади України входять міністерства, державні комітети (державні служби) та центральні органи виконавчої влади зі спеціальним статусом.
Попередня редакція (втратила чинність з 22.07.2025) | Чинна редакція (набула чинності з 22.07.2025) |
Пункт 6. Програма розробляється замовником відповідно до типового проекту програми, затвердженого генеральним замовником. Замовник подає проект програми на погодження генеральному замовнику, Мінекономіки та Мінфіну. Генеральний замовник забезпечує проведення експертизи проекту програми відповідно до Порядку проведення експертизи Національної програми інформатизації та її складових, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 2 лютого 2024 р. № 119. За результатами проведеної експертизи проекту програми генеральний замовник погоджує проект програми або не погоджує його з обґрунтуванням підстав, наведених у пункті 8 Положення про формування та виконання Національної програми інформатизації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 2 лютого 2024 р. № 119. Рішення про затвердження програми приймається на підставі погодження генерального замовника з урахуванням пропозицій та зауважень, наданих генеральним замовником. Замовник не пізніше п'яти робочих днів з дня прийняття рішення про затвердження програми подає її генеральному замовнику. Після затвердження Державного бюджету України на наступний рік замовник у разі потреби здійснює коригування програми згідно з виділеними обсягами її фінансування та вносить зміни до програми. У разі внесення змін до програми замовник не пізніше п'яти робочих днів з дня прийняття такого рішення подає генеральному замовнику програму з урахуванням внесених змін та пояснювальну записку до неї в довільній формі. Якщо після внесення змін до програми загальний обсяг фінансування програми збільшився на 20 відсотків і більше та/або до програми включені нові заходи, експертиза такої програми проводиться відповідно до Порядку проведення експертизи Національної програми інформатизації та її складових, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 2 лютого 2024 р. № 119. Генеральний замовник за результатами проведеної експертизи зупиняє виконання програми у випадках, передбачених статтею 13 Закону України «Про Національну програму інформатизації». | Пункт 6. Програма розробляється замовником на три роки відповідно до типового проекту програми, затвердженого генеральним замовником. У програмі зазначаються показники орієнтовних обсягів фінансування завдань інформатизації, проектів, робіт відповідно до обґрунтувань відповідальних за виконання заходів програми. Інформація щодо орієнтовних обсягів фінансування галузевої програми інформатизації включається до такої програми на підставі інформації, наданої відповідальними за виконання заходів програми щодо потреби та обсягів фінансування за кожним завданням, з урахуванням джерел фінансування та кодів економічної класифікації видатків. Замовник подає проект програми на погодження генеральному замовнику, Мінекономіки та Мінфіну. У разі коли замовник визначив інші центральні органи виконавчої влади або підприємства, установи та організації, що належать до сфери їх управління, відповідальними за виконання заходів програми у межах завдань програми, проект програми погоджується з такими центральними органами виконавчої влади. Генеральний замовник забезпечує проведення експертизи проекту програми відповідно до Порядку проведення експертизи Національної програми інформатизації та її складових, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 2 лютого 2024 р. № 119. За результатами проведеної експертизи проекту програми генеральний замовник погоджує проект програми або не погоджує його з обґрунтуванням підстав, наведених у пункті 8 Положення про формування та виконання Національної програми інформатизації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 2 лютого 2024 р. № 119. Рішення про затвердження програми приймається на підставі погодження генерального замовника з урахуванням пропозицій та зауважень, наданих генеральним замовником. Замовник не пізніше п'яти робочих днів з дня прийняття рішення про затвердження програми подає її генеральному замовнику. Після затвердження Державного бюджету України на наступний рік замовник у разі потреби здійснює коригування програми згідно з виділеними обсягами її фінансування та вносить зміни до програми. У разі внесення змін до програми замовник не пізніше п'яти робочих днів з дня прийняття такого рішення подає генеральному замовнику програму з урахуванням внесених змін та пояснювальну записку до неї в довільній формі. У разі коли після внесення змін до програми загальний обсяг фінансування програми збільшився на 20 відсотків і більше та/або до програми включено нові заходи, експертиза такої програми проводиться відповідно до Порядку проведення експертизи Національної програми інформатизації та її складових, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 2 лютого 2024 р. № 119. Генеральний замовник за результатами проведеної експертизи зупиняє виконання програми у випадках, передбачених статтею 13 Закону України «Про Національну програму інформатизації». |
Коментар: Звертаючись до зазначених змін, замовник зобов’язаний розробити відповідну програму одразу на три роки. Більше того наразі законодавчі норми конкретизують перелік інформації, що зазначається у такій програмі, в тому числі:
- показники орієнтовних обсягів фінансування завдань інформатизації, проектів, робіт відповідно до обґрунтувань відповідальних за виконання заходів програми;
- інформація щодо орієнтовних обсягів фінансування галузевої програми інформатизації, що включена до такої програми на підставі інформації, наданої відповідальними за виконання заходів програми щодо потреби та обсягів фінансування за кожним завданням, з урахуванням джерел фінансування та кодів економічної класифікації видатків.
Окрім цього, повертаючись до абзацу 5 пункту 3 даного порядку, інші центральні органи виконавчої влади або підприємства, установи та організації, що належать до сфери їх управління, можуть бути визначені як відповідальні за виконання заходів програми у межах завдань програми. Проте в такому разі проєкт програми погоджується з такими центральними органами виконавчої влади.
Попередня редакція (втратила чинність з 22.07.2025) | Чинна редакція (набула чинності з 22.07.2025) |
Абзац 3 пункту 7. Під час виконання програми замовник та відповідальні за виконання заходів програми відповідно до своєї компетенції погоджують з Адміністрацією Держспецзв'язку заходи програми, які належать до сфери національної безпеки і оборони, передбачають створення або модернізацію об'єктів критичної інформаційної інфраструктури, захист інформації та кіберзахист відповідно до Положення про формування та виконання Національної програми інформатизації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 2 лютого 2024 р. № 119. | Абзац третій пункту 7 виключено |
Коментар: Одночасно з виключенням даного пункту Порядку № 119, норми пункту 9 Положення № 119 врегульовують особливості подання Адміністрації Держспецзв'язку для погодження окремих завдань, проектів, робіт з інформатизації, що належать до сфери національної безпеки і оборони, потребують здійснення заходів із створення (модернізації, модифікації, розвитку) об'єктів критичної інформаційної інфраструктури, захисту інформації та кіберзахисту.
2. Зміни, внесені до Порядку формування та виконання регіональної програми, проекту, робіт з інформатизації:
Попередня редакція (втратила чинність з 22.07.2025) | Чинна редакція (набула чинності з 22.07.2025) |
Абзац 3 пункту 7. Під час виконання програми замовник та відповідальні за виконання заходів програми відповідно до своєї компетенції погоджують з Адміністрацією Держспецзв'язку заходи програми, що належать до сфери національної безпеки і оборони, передбачають створення або модернізацію об'єктів критичної інформаційної інфраструктури, захист інформації та кіберзахист відповідно до Положення про формування та виконання Національної програми інформатизації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 2 лютого 2024 р. № 119. | Абзац третій пункту 7 виключено |
Коментар: Як згадувалось пунктом вище, у пункті 9 Положення № 119 наявна уся необхідно інформація щодо погодження з Адміністрацією Держспецзв'язку заходів програми, що належать до сфери національної безпеки і оборони, передбачають створення або модернізацію об'єктів критичної інформаційної інфраструктури, захист інформації та кіберзахист відповідно до Положення про формування та виконання Національної програми інформатизації.
3. Зміни, внесені до Порядку здійснення моніторингу та проведення оцінки результативності виконання Національної програми інформатизації та її складових:
Попередня редакція (втратила чинність з 22.07.2025) | Чинна редакція (набула чинності з 22.07.2025) |
Абзац 1 пункту 7. Під час виконання завдань, які виконуються за рахунок видатків за бюджетною програмою Національної програми інформатизації генерального замовника, замовники подають керівнику Національної програми інформатизації щомісяця до 15 числа наступного періоду звіт про хід виконання окремих завдань, програм, проектів, робіт з інформатизації Національної програми інформатизації за попередній місяць за формою згідно з додатком 5 до Положення про формування та виконання Національної програми інформатизації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 2 лютого 2024 р. № 119. | Абзац 1 пункту 7. Під час виконання завдань за рахунок видатків за бюджетною програмою Національної програми інформатизації генерального замовника замовники подають щомісяця до 15 числа наступного періоду керівнику Національної програми інформатизації звіт про хід виконання окремих завдань, програм, проектів, робіт з інформатизації Національної програми інформатизації за попередній місяць за формою згідно з додатком 2. |
Коментар: Додаток 2 додано до нової редакції даного Порядку. Тож до моменту його використання, рекомендуємо звірити відповідну форму.
Попередня редакція (втратила чинність з 22.07.2025) | Чинна редакція (набула чинності з 22.07.2025) |
Пункт 9. Для проведення оцінки результативності виконання програм, що є складовими Національної програми інформатизації, замовники подають генеральному замовнику до 1 березня поточного року звіт про результати виконання галузевої, регіональної програми, проекту та роботи з інформатизації, програми та роботи з інформатизації органів місцевого самоврядування за попередній рік за формою згідно з додатком. | Пункт 9. Для проведення оцінки результативності виконання програм, що є складовими Національної програми інформатизації, замовники подають генеральному замовнику до 1 березня поточного року звіт про результати виконання галузевої, регіональної програми, проекту та роботи з інформатизації, програми та роботи з інформатизації органів місцевого самоврядування за попередній рік за формою згідно з додатком 1. |
Коментар: До моменту внесення змін даний порядок містив лише один додаток, тому нумерація додатків не проводилась. В зв’язку із появою додатку 2 до даного порядку, попередньому додатку присвоєно № 1. При цьому структура та наповнення додатку 1 до даного порядку не зазнало жодних змін.
Підсумки
Варто відмітити, що більшість із внесених змін не створюють для замовника суттєвих відмінностей в закупівельній діяльності. В той же час наявні ключові моменти, на які варто звернути увагу:
- наразі більшість визначень, строків та понять залишились без змін або із незначними доповненнями, що допомагає замовнику не втратити концентацію та продовжувати діяти практично за звичним алгоритмом;
- щодо отримання погодження від Адміністрації Держспецзв'язку окремих завдань, проектів, робіт з інформатизації, що належать до сфери національної безпеки і оборони, потребують здійснення заходів із створення (модернізації, модифікації, розвитку) об'єктів критичної інформаційної інфраструктури, захисту інформації та кіберзахисту, базові аспекти законодавчих норм сконцентровані в пункті 9 Положення № 119. У інших випадках вимоги постанови Кабінету Міністрів України від 02.02.2024 р. № 119 «Деякі питання Національної програми інформатизації» містить саме посилання на пункт 9 Положення № 119;
- до приємних для замовника змін звісно можна віднести скорочення можливих строків для прийняття генеральним замовником рішення щодо організації проведення експертизи матеріалів, отриманих від замовника через Єдину інформаційну систему обліку Національної програми інформатизації - з 5 до 3 календарних днів;
- до негативних змін можна віднести законодавчо прибраний строк в межах якого генеральний замовник повідомляє замовника про продовження строку проведення первинної експертизи;
- за результатами проведеної експертизи, замовник отримує виключно позитивну або негативну оцінку об’єкта, так як «посередній результат» було прибрано із норм пункту 17 Порядку № 119;
- перед використанням цитат чи посилань на законодавчі норми Положення № 1400 та / або постанови Кабінету Міністрів України від 02.02.2024 р. № 119 «Деякі питання Національної програми інформатизації», рекомендуємо проаналізувати чи не змінилась така вимога.
Окрім законодавчих норм, також внесено зміни до додатків постанови Кабінету Міністрів України від 02.02.2024 р. № 119 «Деякі питання Національної програми інформатизації», а саме:
- додаток 1 до Положення № 119 повністю виключено;
- із додатку 2 до Положення № 119 виключено колонку «Програмний класифікатор видатків та кредитування місцевих бюджетів, найменування бюджетної програми», а також змінено наповнення колонки «Обсяг фінансування, тис. гривень», яка наразі називається «Очікуваний обсяг фінансування із державного бюджету, тис. гривень»;
- у додаток 3 до Положення № 119 додано пункт 4-1, підпункт 2-1 пункту 6, а також у таблиці підпункту 2 пункту 7 колонку «Номер та найменування етапу, рік виконання» розділено на дві окремі колонки: «Рік виконання» та «Найменування етапу»;
- у додатку 5 до Положення № 119 прибрано колонки «Строк виконання», «затверджено відповідними бюджетами», а також «Проблемні питання, їх вплив на виконання завдання, проекту, роботи з інформатизації»;
- в додатку 1 до Порядку № 119 додано пункт 3-1, а в пункті 7 наразі необхідно внести інформацію про «Ідентифікатор закупівлі / плану закупівлі в електронній системі закупівель»;
- із врахуванням вимог пункту 17 Порядку № 119, пункт 3 додатку 2 до Порядку № 119 має такий вигляд «Загальний висновок (об'єкт експертизи оцінюється позитивно; об'єкт експертизи оцінюється негативно)»;
- додано новий додаток 2 до Порядку здійснення моніторингу та проведення оцінки результативності виконання Національної програми інформатизації та її складових, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.02.2024 р. № 119 «Деякі питання Національної програми інформатизації», в зв’язку з чим додаток під назвою «Звіт про результати виконання галузевої, регіональної програми, проекту та робіт з інформатизації, програми та робіт з інформатизації органів місцевого самоврядування за 20__ рік» став додатком 1.
пов'язані статті
21 лип.
Черговими змінами доповнено пункт 9 Особливостей15 лип.
Зміни до Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі08 лип.
Втрати чинності Господарського Кодексу України: коротко про головне04 лип.
Новий технічний функціонал під час проведення запиту пропозицій постачальників20 черв.
Огляд змін до Постанови № 332, яка визначає граничні суми витрат при здійснення бюджетних видатків