Статті

Адміністративна відповідальність: що це

1
131

Статтею 44 Закону України “Про публічні закупівлі” визначено, що за порушення вимог, установлених цим Законом та нормативно-правовими актами, прийнятими на виконання цього Закону, уповноважені особи, службові (посадові) особи замовників, службові (посадові) особи та члени органу оскарження, службові (посадові) особи Уповноваженого органу, службові (посадові) особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, службові (посадові) особи органів, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів (обслуговуючого банку), несуть відповідальність згідно із законами України. 

Одним із видів такої відповідальності є адміністративна. У зв’язку з цим необхідно визначити, що розуміється під «адміністративною відповідальністю» відповідно до законодавчих норм. Тож зупинимось на декількох актуальних питаннях щодо даної тематики. 

Загальні норми щодо адміністративної відповідальності. У відповідності до статті 9 Кодексу України про адміністративне правопорушення (далі – КУпАП), адміністративним правопорушенням (проступком) визнається протиправна, винна (умисна або необережна) дія чи бездіяльність, яка посягає на громадський порядок, власність, права і свободи громадян, на встановлений порядок управління і за яку законом передбачено адміністративну відповідальність. 

Адміністративна відповідальність за правопорушення, передбачені цим Кодексом, настає, якщо ці порушення за своїм характером не тягнуть за собою відповідно до закону кримінальної відповідальності. 

Окрім цього згідно норм статті 8 КУпАП, особа, яка вчинила адміністративне правопорушення, підлягає відповідальності на підставі закону, що діє під час і за місцем вчинення правопорушення. 

Хто може бути притягнутий до адміністративної відповідальності за порушення у сфері публічних закупівель? Статтею 12 КУпАП передбачено, що адміністративній відповідальності підлягають особи, які досягли на момент вчинення адміністративного правопорушення шістнадцятирічного віку. 

В той же час звертаючись до норм статті 164-14 КУпАП, суб’єктами адміністративної відповідальності за порушення у сфері публічних закупівель можуть виступати: 

  • службові (посадові) особи замовника; 
  • керівник замовника; 
  • уповноважені особи замовника. 

До якої адміністративної відповідальності притягується суб’єкт? Аналізуючи норми глави 23 КУпАП, адміністративне стягнення є мірою відповідальності і застосовується з метою виховання особи, яка вчинила адміністративне правопорушення, в дусі додержання законів України, поваги до правил співжиття, а також запобігання вчиненню нових правопорушень як самим правопорушником, так і іншими особами. 

За вчинення адміністративних правопорушень можуть застосовуватись такі адміністративні стягнення: 

  • попередження; 
  • штраф; 
  • оплатне вилучення предмета, який став знаряддям вчинення або безпосереднім об'єктом адміністративного правопорушення; 
  • конфіскація: предмета, який став знаряддям вчинення або безпосереднім об'єктом адміністративного правопорушення; грошей, одержаних внаслідок вчинення адміністративного правопорушення; 
  • позбавлення спеціального права, наданого даному громадянинові (права керування транспортними засобами, права полювання); 
  • позбавлення права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю; 
  • громадські роботи; 
  • виправні роботи; 
  • суспільно корисні роботи; 
  • адміністративний арешт; 
  • арешт з утриманням на гауптвахті. 

Що стосується порушень у сфері публічних закупівель, то статтею 164-14 КУпАП передбачено адміністративне стягнення у вигляді накладення штрафу. В свою чергу штраф є грошовим стягненням, що накладається на громадян, посадових та юридичних осіб за адміністративні правопорушення у випадках і розмірі, встановлених цим Кодексом та іншими законами України. 

За які правопорушення у сфері публічних закупівель та у яких розмірах суб’єкт притягується до адміністративної відповідальності? Стаття 164-14 КУпАП передбачає ряд правопорушень, що тягнуть за собою притягнення до адміністративної відповідальності.  

Частиною 1 статті 164-14 КУпАП визначені порушення, які тягнуть за собою накладення штрафу на службових (посадових), уповноважених осіб замовника у розмірі ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (1 700 грн), а саме: 

  • порушення порядку визначення предмета закупівлі;  
  • несвоєчасне надання або ненадання замовником роз’яснень щодо змісту тендерної документації; 
  • тендерна документація складена не у відповідності із вимогами закону;  
  • розмір забезпечення тендерної пропозиції, встановлений у тендерній документації, перевищує межі, визначені законом;  
  • неоприлюднення або порушення строків оприлюднення інформації про закупівлі;  
  • неоприлюднення або порушення порядку оприлюднення інформації про закупівлі, що здійснюються відповідно до положень Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)";  
  • ненадання інформації, документів у випадках, передбачених законом;  
  • порушення строків розгляду тендерної пропозиції. 

Згідно норм частини 2 статті 164-14 КУпАП, дії, передбачені частиною 1 цієї статті, вчинені особою, яку протягом року було піддано адміністративному стягненню за такі ж порушення, тягнуть за собою накладення штрафу на службових (посадових), уповноважених осіб замовника у розмірі двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (3 400 грн). 

Більш детально про перелік правопорушень, передбачених даною частиною, зазначено у матеріалі «Аналіз кожної підстави притягнення до адміністративної відповідальності по ч. 1 ст.164-14 КуПАп». 

Частиною 3 статті 164-14 КУпАП визначені порушення, які тягнуть за собою накладення штрафу на службових (посадових), уповноважених осіб замовника від тисячі п’ятсот до трьох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (25 500 – 51 000 грн), а саме: 

  • придбання товарів, робіт і послуг до / без проведення процедур закупівель / спрощених закупівель відповідно до вимог закону;  
  • застосування конкурентного діалогу або торгів з обмеженою участю, або переговорної процедури закупівлі на умовах, не передбачених законом;  
  • невідхилення тендерних пропозицій, які підлягали відхиленню відповідно до закону;  
  • відхилення тендерних пропозицій на підставах, не передбачених законом або не у відповідності до вимог закону (безпідставне відхилення);  
  • укладення з учасником, який став переможцем процедури закупівлі, договору про закупівлю, умови якого не відповідають вимогам тендерної документації та / або тендерної пропозиції переможця процедури закупівлі;  
  • внесення змін до істотних умов договору про закупівлю у випадках, не передбачених законом;  
  • внесення недостовірних персональних даних до електронної системи закупівель та неоновлення у разі їх зміни;  
  • порушення строків оприлюднення тендерної документації. 

Згідно норм частини 4 статті 164-14 КУпАП, дії, передбачені частиною третьою цієї статті, вчинені особою, яку протягом року було піддано адміністративному стягненню за такі ж порушення тягнуть за собою накладення штрафу на службових (посадових), уповноважених осіб замовника від трьох тисяч до п’яти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (51 000 – 85 000 грн). 

Частиною 5 статті 164-14 КУпАП визначені порушення, які тягнуть за собою накладення штрафу на керівника замовника від двох до п’яти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (34 000 – 85 000 грн), а саме: 

  • невиконання рішення Антимонопольного комітету України як органу оскарження за результатами розгляду скарг суб’єктів оскарження, подання яких передбачено законом. 

Частиною 6 статті 164-14 КУпАП визначені порушення, які тягнуть за собою накладення штрафу на керівника замовника від двох до десяти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (34 000 – 170 000 грн), а саме: 

  • укладення договорів, які передбачають оплату замовником товарів, робіт і послуг до / без проведення процедур закупівель / спрощених закупівель, визначених законом. 

Аналіз підстав, відображених у частинах 3, 5 та 6 статті 164-14 КУпАП щодо переліку правопорушень, за які можна притягнути до відповідальності керівника замовника, відображений у матеріалі «Адміністративна відповідальність керівника замовника у публічних закупівлях»

Строки притягнення до відповідальності: Що стосується частин 1-2 статті 164-14 КУпАП, то у відповідності до норм статті 38 КУпАП, адміністративне стягнення може бути накладено не пізніш як через два місяці з дня вчинення правопорушення, а при триваючому правопорушенні - не пізніш як через два місяці з дня його виявлення. 

Керуючись вимогами статті 38 КУпАП, адміністративне стягнення за вчинення правопорушень, передбачених частинами 3-6 статті 164-14 цього Кодексу, може бути накладено протягом одного року з дня його виявлення, але не пізніше двох років з дня його вчинення. 

Протягом яких строків службових (посадових), уповноважених осіб, керівника замовника може бути притягнуто до адміністративної відповідальності при здійсненні закупівель детальніше розібрали за посиланням. 

#відповідальність у закупівлях#навчання для початківців#основи закупівель#строки у закупівлях

пов'язані статті

Публічна офертаПолітика конфіденційностіДля авторівКонтакти

© 2025 TNDR. Освітня платформа у сфері публічних (державних) закупівель. ТНДР.

Visa & Mastercard