Зміни до законодавства про авторське право. Що пропонують законотворці?
Верховна Рада України 01.07.2022 прийняла за основу законопроєкт № 5552-1 (далі – Законопроєкт, проєкт Закону) про авторське право і суміжні права, який спрямований на регулювання відносин щодо набуття, здійснення та захисту особистих немайнових та майнових авторських і (або) суміжних прав.
Як зазначено, в пояснювальній записці - даний законопроект розроблений з метою удосконалення правового регулювання питань стосовно здійснення та захисту особистих немайнових та майнових прав суб’єктів авторського права та суміжних прав, серед яких:
- гармонізація положень Цивільного кодексу України (далі – ЦК України), Закону України «Про авторське право і суміжні права» (далі – Закон) до норм законодавства Європейського Союзу в частині, що стосується забезпечення надійної правової охорони авторського права та суміжних прав;
- усунення прогалин в чинному законодавстві, що перешкоджають реалізації окремих положень чинного законодавства, зокрема в частині забезпечення здійснення права слідування;
- удосконалення чинного законодавства в частині вирішення питань, що виникають на практиці та пов’язані зі здійсненням та захистом авторських та суміжних прав.
Проєкт Закону передбачає викладення в новій редакції Закону України «Про авторське право і суміжні права», а також внесення змін до низки законодавчих актів.
У статті «Переговорна процедура закупівлі у зв’язку з необхідністю захисту прав інтелектуальної власності» нами розглядались особливості проведення переговорної процедури у зв’язку з необхідністю захисту прав інтелектуальної власності, серед яких розглядали особливості авторського права. Сьогодні пропонуємо до розгляду основні зміни, які стосуються авторських прав.
Коментар: зазначеними змінами деталізовано суб’єктів майнових авторських прав, зокрема зазначено, що такими можуть бути спадкоємці та роботодавці, натомість виключено фізичних та юридичних осіб.
Коментар: зазначеною нормою визначено момент створення твору, з якого виникає авторське право. В свою чергу, в чинній редакції Закону момент створення твору не є визначеним.
Коментар: дані зміни суттєво деталізують особливості охорони авторських прав на комп’ютерні програми. Зокрема визначено, що авторське право охороняє комп’ютерні програми, які є вираженими у вихідному або об’єктному кодах, якщо вони є оригінальними. При цьому, наголошено, що охорона надається саме формі вираження комп’ютерної програми, а не ідеям та принципам.
Коментар: аналогічні зміни торкнулись і бази даних (компіляції даних). Так, Закон визначатиме бази даних (компіляції даних), які будуть захищені авторським правом та на які не поширюватиметься захист авторських прав.
Коментар: тут визначено, що майнові права на твір є чинними протягом усього життя автора та наголошено, що вони виникають з моменту створення твору.
Коментар: Закон пропонується доповнити зазначеною нормою про ліцензійні договори. Раніше дана норма містилась тільки в ЦК України. Натомість проєкт Закону доповнено даною нормою з ЦК України з певними доповненнями. Зокрема, в частині 5 статті 52 проєкту Закону визначено права ліцензіата.
Також зазнав змін і Цивільний Кодекс України
Коментар: зазначені зміни прямо забороняють використання об’єкта права інтелектуальної власності в іншій сфері, ніж визначено ліцензією, натомість зазначена норма відсутня в чинній редакції Цивільного кодексу України. Чинна редакція лише визначає, що ліцензіар може надати ліцензіату ліцензію для використовувати в певній обмеженій сфері. При цьому, варто звернути увагу, що пунктом 9 статті 1109 ЦК України передбачено, що умови ліцензійного договору, які суперечать положенням ЦК України, є нікчемними.
Отож, зміни до правового регулювання інтелектуальної власності, зокрема авторського права, які пропонують законотворці є доволі значними, з яких ми розглянули певну частину. Тому замовникам проводячи переговорну процедуру закупівлі у зв’язку з необхідністю захисту прав інтелектуальної власності або ж укладаючи прямий договір за Постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання здійснення оборонних та публічних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану» від 28.02.2022 № 169 в частині необхідності захисту прав інтелектуальної власності потрібно буде, в разі прийняття зазначеного Законопроєкту в цілому та набрання чинності, враховувати зазначені зміни.
пов'язані статті
13 верес.
При переговорній процедурі при двічі відмінених торгах зменшено кількість товару – порушення? Практика АМКУ25 серп.
Пакет документів для проведення переговорної процедури закупівлі16 серп.
Переговорна процедура закупівлі на підставі потреби у додатковому обсязі товарів або додаткових аналогічних роботах чи послугах: детальний аналіз та практика застосування12 серп.
Переговорна процедура закупівлі29 лип.
Переговорна процедура при двічі відмінених торгах: важливе для замовника