Зміни до Постанови № 169 щодо попередньої оплати, що набрали чинності 10.08.2022
Постійні зміни економічної ситуації країни та потреб замовників призвели до прийняття урядом рішення спростити здійснення окремих видів закупівель. Так, 10.08.2022 набрали чинності зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 № 169 «Деякі питання здійснення оборонних та публічних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану» (далі – Постанова № 169), внесені постановоюКабінету Міністрів України від 02.08.2022 р. № 874. Яких саме закупівель та кого із замовників стосуються зазначені зміни – розглянемо нижче.
Які закупівлі внесено до переліку виключень щодо проведення спрощених закупівель та / або електронного каталогу?
У попередній редакції Постанови № 169 було визначено перелік товарів, робіт і послуг, вартість яких становить або перевищує 50 тис. грн, що можуть здійснюватися без застосування порядку проведення спрощених закупівель та / або електронного каталогу.
Починаючи з 10.08.2022 цей перелік поповнився такими виключеннями для здійснення публічні закупівлі товарів, робіт і послуг здійснюються для:
- проведення заходів із мобілізації та цивільного захисту;
- будівництва, реконструкції, капітального ремонту та облаштування місць проживання внутрішньо переміщених та евакуйованих осіб;
- будівництва, реконструкції, капітального ремонту та облаштування захисних споруд цивільного захисту, у тому числі подвійного призначення, найпростіших споруд, укриттів;
- підготовки до проведення опалювального сезону
Отже, замовники, які планують укласти договір про закупівлю, наприклад, на облаштування укриттів, відтепер, можуть це зробити у найкоротші терміни, не проводячи спрощену закупівлі або не застосовуючи електронний каталог.
Проте, варто зауважити, що зміни до Постанови № 169, які набрали чинності з 10.08.2022, не стосуються:
- замовників, визначених частиною 9 статті 3 Закону України «Про публічні закупівлі» (а саме: Міністерство оборони України та його розвідувальний орган, Міністерство внутрішніх справ України, Служба безпеки України, Національна гвардія України, Національна поліція України, Державна прикордонна служба України, Служба зовнішньої розвідки України, Державна служба спеціального зв’язку та захисту інформації України, Державна спеціальна служба транспорту, Державна служба України з надзвичайних ситуацій, Управління державної охорони України та інші військові формування та / або частини);
- державних замовників у сфері оборони;
- замовників, зазначених постановою Кабінету Міністрів України від 02.03.2022 № 185 «Деякі питання здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для задоволення нагальних потреб функціонування держави в умовах воєнного стану», тобто акціонерного товариства «Українська залізниця».
Крім цього, для спрощення замовникам роботи не тільки з укладання договорів по облаштуванню споруд цивільного захисту (укриттів), але й проведенню оплати за такими договорами, постановою Кабінету Міністрів України від 22.07.2022 № 831 було внесено відповідні зміни до Порядку виконання повноважень Державною казначейською службою в особливому режимі в умовах воєнного стану, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 09.06.2021 р. № 590 (далі – Порядок № 590), які набрали чинності 28.07.2022, а саме: у переліку першочергових оплат визначено предмет закупівлі «облаштування споруд цивільного захисту» за видатками загального та спеціального фондів державного та місцевих бюджетів.
Водночас замовникам необхідно у підтвердних документах формулювати сутність предмету закупівлі таким чином, щоб вона була ідентичною в усіх документах, що стосуються конкретного платежу, та максимально відповідала змісту напрямку видатків, визначеному у Порядку № 590.
Кому із замовників дозволено здійснювати попередню оплату при закупівлі засобів індивідуального захисту?
У зв’язку з внесенням останніх змін до пункту 5-1 Постанови № 169 розширено перелік замовників, яким дозволено здійснювати попередню оплату під час закупівлі засобів індивідуального захисту. Так, починаючи з 10.08.2022 таку можливість, окрім військових адміністрацій, отримали ще й сільські, селищні, міські ради, їх виконавчі органи. При цьому попередня оплата повинна здійснюватися на строк та у розмірах, визначених у договорах про закупівлю товарів і послуг.
Стосовно визначення поняття що саме належить до засобів індивідуального захисту, то конкретного визначення у нормативно-правових актах немає. Загалом засоби індивідуального захисту є особливою категорією товарів, які призначені для нейтралізації або мінімізації впливу небезпечних чинників на здоров’я людини. Такі товари використовуються працівниками різноманітних сфер: будівельниками, електриками, автослюсарями, механіками, працівниками заводів та складів, де надзвичайно важливо дотримуватись правил техніки безпеки. Отже, замовник визначає самостійно належність певного товару до категорії «засоби індивідуального захисту».
Прикладом засобів індивідуального захисту можуть бути такі предмети закупівлі за ДК 021:2015: 33140000-3 «Медичні матеріали», 35110000-8 «Протипожежне, рятувальне та захисне обладнання» та інші.
Згідно зі статтею 11 Закону України «Про місцеве самоврядування» від 21.05.1997 р. № 280/97-ВР виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи.
Питання щодо умов здійснення попередньої оплати регулюються постановою Кабінету Міністрів України «Деякі питання здійснення розпорядниками (одержувачами) бюджетних коштів попередньої оплати товарів, робіт і послуг, що закуповуються за бюджетні кошти» від 04.12.2019 № 1070 (далі – Постанова № 1070), відповідно до абзацу 5 пункту 2 якої на період карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, попередня оплата товарів, робіт і послуг, що закуповуються за бюджетні кошти, здійснюється розпорядниками (одержувачами) бюджетних коштів з урахуванням особливостей, визначених пунктом 15-1 постанови Кабінету Міністрів України від 22.07.2020 р. № 641 «Про встановлення карантину та запровадження посилених протиепідемічних заходів на території із значним поширенням гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» (далі – Постанова № 641).
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 09.12.2020 р. № 1236 «Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» внесено зміни постановою Кабінету Міністрів України від 27.05.2022 р. № 630 та продовжено термін дії карантину до 31.08.2022.
Для переважної більшості товарів, робіт і послуг, визначених пунктом 15-1 Постанови № 641, визначено, що розмір попередньої оплати у договорах про закупівлю може встановлюватись не більше 30% вартості їх річного обсягу та на строк не більше трьох місяців.
Також підпунктом 6 пункту 1 Постанови № 169 визначено, що на державних замовників у сфері оборони та військові адміністрації під час здійснення попередньої оплати при закупівлі засобів індивідуального захисту не поширюються обмеження, визначені постановою № 1070, а саме:
- (пунктом 4) розпорядникам (одержувачам) бюджетних коштів не здійснювати платежі з попередньої оплати виконавцям робіт, постачальникам товарів і надавачам послуг, якими порушено умови договорів щодо попередньої оплати товарів, робіт і послуг, що закуповуються за бюджетні кошти, укладених із розпорядниками (одержувачами) бюджетних коштів у мережі безпосереднього головного розпорядника бюджетних коштів;
- (абзацом 2 пункту 6) рекомендувати розпорядникам (одержувачам) бюджетних коштів укладати договори про закупівлю товарів, робіт і послуг відповідно до законодавства з урахуванням нездійснення попередньої оплати виконавцям робіт, постачальникам товарів і надавачам послуг, якими порушено умови договорів щодо попередньої оплати товарів, робіт і послуг, що закуповуються за бюджетні кошти, укладених із розпорядниками (одержувачами) бюджетних коштів у мережі безпосереднього головного розпорядника бюджетних коштів.
Підсумки
Внесені до Постанови № 169 зміни, що набрали чинності з 10.08.2022, дозволяють замовникам не застосовувати проведення спрощених закупівель та / або електронного каталогу у певних випадках, зокрема, у разі потреби облаштування місць проживання внутрішньо переміщених та облаштування захисних споруд цивільного захисту, у тому числі укриттів. Також дозволено сільським, селищним, міським радам та їх виконавчим органам при закупівлі засобів індивідуального захисту здійснювати попередню оплату на умовах, визначених Постановою № 641.
пов'язані статті
21 листоп.
Чи впливає джерело фінансування замовника на визначення виду закупівлі14 листоп.
Чи поширюються вимоги по інформатизації на власні кошти замовника21 жовт.
Субвенції в закупівлях: як використати та що варто врахувати14 жовт.
Що робити замовнику якщо Казначейство відмовило в реєстрації договору про закупівлю / договору08 жовт.
Єдина інформаційна система обліку Національної програми інформатизації: що це за нова система та в яких випадках необхідно замовникам її використовувати