Здійснення замовником закупівлі товару для потреб Збройних Сил, інших військових формувань: чи поширюються вимоги по локалізації
Нормами закону чітко розмежовано і обмежено питання закупівель для забезпечення потреб оборони. Разом з тим, існує практика, коли замовник отримує звернення від військових із проханням закупити певні товари. Проблема в тому, що потреба є переважно в товарах, до яких замовник мав би застосувати вимоги по локалізації. Але Особливості містять виключення, при дотримання умов якого замовник може закупити товар без підтвердження ступеню локалізації.
Замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням Особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом (абзац 1 пункту 3 Особливостей).
Норми пункту 3 Особливостей також визначають, що положення пункту 6-1 розділу X “Прикінцеві та перехідні положення” Закону не застосовуються замовниками у разі:
здійснення замовником закупівлі товару для потреб Збройних Сил, інших військових формувань, правоохоронних органів на їх запит з подальшою передачею таких товарів на облік запитувача.
Що ж передбачають положення пункту 6-1 розділу X “Прикінцеві та перехідні положення” Закону?
Пунктом 6-1 розділу X “Прикінцеві та перехідні положення” Закону встановлено, що замовник здійснює закупівлю товарів, визначених підпунктом 2 цього пункту, виключно якщо їх ступінь локалізації виробництва дорівнює чи перевищує відповідний відсоток на конкретний рік (у 2024 році - 20 відсотків).
Отже, пункт 3 Особливостей надає замовнику право здійснювати окремі закупівлі без локалізації.
Для здійснення закупівлі за яким предметом не застосовується ступінь локалізації згідно із пунктом 3 Особливостей?
Предмет закупівлі - товари, роботи чи послуги, що закуповуються замовником у межах єдиної процедури закупівлі або в межах проведення спрощеної закупівлі, щодо яких учасникам дозволяється подавати тендерні пропозиції/пропозиції або пропозиції на переговорах (у разі застосування переговорної процедури закупівлі). Предмет закупівлі визначається замовником у порядку, встановленому Уповноваженим органом, із застосуванням Єдиного закупівельного словника, затвердженого у встановленому законодавством порядку (пункт 22 частини 1 статті 1 Закону).
Проте, при застосуванні локалізації при закупівлі послуг та робіт положення Закону містять окрему норму. Тож, якщо при закупівлі робіт чи послуг передбачається набуття замовником у власність товарів, визначених пунктом 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону, вартість яких у складі предмета закупівлі дорівнює або перевищує 200 тис. грн, закупівля таких робіт чи послуг здійснюється з урахуванням особливостей, встановлених пунктом 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону. Відповідно у закупівлях робіт та послуг замовник не може скористатися виключенням пункту 3 Особливостей, в якому йдеться про “..здійснення замовником закупівлі товару для потреб..”)
При цьому, якщо предметом закупівлі є товар замовник може здійснювати її без локалізації (при дотримання всіх інших умов пункту 3 Особливостей).
Хто має надати запит про наявність потреби у закупівлі товару?
Для здійснення замовником закупівлі без застосування пункту 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону замовник має підтвердити наявність запиту від Збройних Сил, інших військових формувань, правоохоронних органів. Тож, варто дослідити, хто ж належить до зазначених органів.
Збройні Сили України - це військове формування, на яке відповідно до Конституції України покладаються оборона України, захист її суверенітету, територіальної цілісності і недоторканності (стаття 1 Закону України “Про збройні сили” від 06.12.1991 № 1934, далі - Закон № 1934).
Стаття 3 Закону № 1934 визначає, що в структуру Збройних Сил України входять:
- Генеральний штаб Збройних Сил України;
- Командування об’єднаних сил Збройних Сил України;
- види Збройних Сил України - Сухопутні війська, Повітряні Сили, Військово-Морські Сили;
- окремі роди сил Збройних Сил України - Сили спеціальних операцій, Сили територіальної оборони, Сили логістики, Сили підтримки, Медичні сили;
- окремі роди військ Збройних Сил України - Десантно-штурмові війська, Війська зв’язку та кібербезпеки;
- органи військового управління, з’єднання, військові частини, вищі військові навчальні заклади, військові навчальні підрозділи закладів вищої освіти, установи та організації, що не належать до видів та окремих родів військ (сил) Збройних Сил України.
Організаційно Збройні Сили України складаються з органів військового управління, з’єднань, військових частин, вищих військових навчальних закладів, військових навчальних підрозділів закладів вищої освіти, установ та організацій.
Військове формування - створена відповідно до законодавства України сукупність військових з'єднань і частин та органів управління ними, які комплектуються військовослужбовцями і призначені для оборони України, захисту її суверенітету, державної незалежності і національних інтересів, територіальної цілісності і недоторканності у разі збройної агресії, збройного конфлікту чи загрози нападу шляхом безпосереднього ведення воєнних (бойових) дій (стаття 1 Закону України “Про оборону України від 06.12.1991 № 1932).
Правоохоронні органи - органи прокуратури, Національної поліції, служби безпеки, Військової служби правопорядку у Збройних Силах України, Національне антикорупційне бюро України, органи охорони державного кордону, Бюро економічної безпеки України, органи і установи виконання покарань, слідчі ізолятори, органи державного фінансового контролю, рибоохорони, державної лісової охорони, інші органи, які здійснюють правозастосовні або правоохоронні функції (стаття 2 Закону України “Про державний захист працівників суду і правоохоронних органів” від 23.12.1993 № 3781).
Закупівлю товару замовник здійснює без локалізації у разі отримання запиту виключно від Збройних Сил, інших військових формувань, правоохоронних органів (при дотримання всіх інших умов пункту 3 Особливостей).
Передача закуплених товарів на облік запитувача
Ще однією важливою умовою є обов'язок замовника передати закуплений товар на облік запитувача. Як документально підтвердити факт передачі пропонуємо розглянути на прикладах моніторингу, де замовник успішно відстояв свою позицію перед Держаудитслужбою.
Згідно з оголошенням про проведення відкритих торгів UA-2023-11-14-002067-a замовник здійснює закупівлю за предметом Пікап PEUGEOT LANDTREK або аналог (ДК 021:2015:34130000-7: Мототранспортні вантажні засоби).
Нагадаємо, що підпунктом 2 пункту 6-1 “Прикінцевих та перехідних положень” Закону визначено перелік товарів до яких застосовується ступінь локалізації виробництва і якщо співставити його із Єдиним закупівельним словником, то замовник має застосовувати ступінь локалізації виробництва при закупівлі такого предмету закупівлі як ДК 021:2015: 34130000-7 — Мототранспортні вантажні засоби.
В ході моніторингу UA-M-2024-01-24-000014 аудитори розмістили запит наступного змісту: “Обґрунтуйте наявність підстав щодо незастосування під час здійснення закупівлі норм абзацу 5 пункту 3 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 року №1178 в редакції чинній на час здійснення закупівлі, із наданням документальних підтверджень (запитів та в подальшому передачі автомобілів)?”
Замовник надає відповідь про те, що має документи, які підтверджують виконання ним норм Особливостей щодо здійснення закупівлі товару для потреб Збройних Сил, інших військових формувань, правоохоронних органів на їх запит з подальшою передачею таких товарів на облік запитувача.
До своїх пояснення замовник підкріплює:
- Запити у формі звернення адресовані замовнику від Військової частини Міністерства оборони України щодо можливості придбання та передачі транспортного засобу типу пікап.
- Документ “Аналіз економічно обґрунтованої ціни закупівлі товару Пікап PEUGEOT LANDTREK” та прайс-лист із цінами на товар.
- Затверджену замовником програму сприяння ОМС обороноздатності, територіальній обороні.
- Платіжні інструкції та видаткові накладні на товар.
- Акти огляду товару, за участі замовника та постачальника (переможця товарів).
- Акт приймання-передачі товару від постачальника (переможця товарів) замовнику.
- Акти приймання-передачі від замовника до відповідного запитувача.
У висновку про результати проведення моніторингу процедури закупівлі аудитори зазначили, що за результатами аналізу питань відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону із урахуванням вимог Постанови №1178 порушень не установлено.
В закупівлях квадрокоптерів UA-2024-01-13-000372-a та евакуатора UA-2023-11-16-004247-a ДАСУ також врахувало пояснення замовника щодо незастосування вимог локалізації щодо товарів для потреб Збройних Сил, інших військових формувань, правоохоронних органів на їх запит з подальшою передачею таких товарів на облік запитувача. Фактично ДАСУ визначили пояснення та документи замовника достатніми, адже не встановили порушень в цій частині.
Крім того, варто також звернути увагу, що норма пункту 3 Особливостей передбачає умову передачі саме на облік запитувача. Тому, рекомендуємо замовникам також додатково отримати у запитувача документ про прийняття переданого товару на облік. До прикладу, після оформлення акту приймання-передачі замовник може направити запит відповідному суб'єкту, для потреб якого була здійснена закупівля, щодо надання документів/інформації про взяття на облік відповідного товару.
пов'язані статті
07 жовт.
Як здійснити застосування локалізації у випадку здійснення закупівлі згідно 13 Особливостей01 жовт.
Відповідальність за незастосування вимог щодо підтвердження ступеня локалізації30 верес.
[онлайн 30 жовтня] Як прийняти правильне закупівельне рішення в ситуаціях, де більшість допускає помилки18 верес.
Товар виключено з переліку товарів з підтвердженим ступенем локалізації на етапі виконання договору: порушення чи ні?13 верес.
Формування тендерної документації для проведення відкритих торгів при закупівлі робіт: на що слід звернути увагу