Статті

Закупівля не відбулася: дії замовника щодо кожного виду закупівлі, визначеного Особливостями 

1
105

Успішність проведення тієї чи іншої закупівлі залежить від багатьох факторів, на частину з яких замовник не має можливості вплинути. Відповідно на практиці трапляються ситуації, коли в силу певних обставин конкурентна закупівля визнається такою, що не відбулася. І звісно ж для замовника немає єдиного чіткого алгоритму дій, який би підходив під кожен із можливих випадків: формування такого алгоритму напряму залежить від виду закупівлі, законодавчої норми, у відповідності до якої така закупівля здійснюється, а також ряду супутніх обставин, які доцільно врахувати. 

Не відбувся запит пропозицій постачальників, оголошений згідно пункту 11 Особливостей 

Звертаючись до пункту 11 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України від 25.12.2015 № 922-VIII «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості), для здійснення закупівель товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких є меншою, ніж 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких є меншою, ніж 200 тис. гривень, робіт, вартість яких є меншою, ніж 1,5 млн. гривень, замовники можуть використовувати електронну систему закупівель відповідно до умов, визначених адміністратором електронної системи закупівель, у тому числі електронний каталог для закупівлі товарів. 

Аналіз вищезазначеної норми Особливостей дозволяє стверджувати, що в замовника немає жодної прямої вимоги здійснювати закупівлю того чи іншого предмета закупівлі виключно шляхом оголошення запиту пропозицій постачальників. 

При цьому у відповідності до пункту 63 Порядку формування та використання електронного каталогу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.09.2020 № 822 (далі – Порядок № 822), запит пропозицій постачальників вважається таким, що не відбувся, якщо не було подано жодної ціни пропозиції або замовником усі подані пропозиції постачальників були відхилені з підстав, визначених пунктом 64 цього Порядку. 

Тож якщо замовник вирішив провести закупівлю товару через електронний каталог і така закупівля не відбулася, то замовник має можливість з власної ініціативи прийняти рішення щодо: 

  • повторного оголошення запиту пропозицій постачальників з метою задовольнити ту ж потребу; 

або 

  • укладення прямого договору, керуючись нормами Господарського та Цивільного кодексів України, а також вимогами Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) з урахуванням Особливостей. 

Не відбувся запит пропозицій постачальників, оголошений згідно пункту 11-1 чи пункту 11-2 Особливостей 

Згідно вимог пункту 11-1 Особливостей, у разі коли замовники, які є закладами охорони здоров'я або структурними підрозділами з питань охорони здоров'я обласних та Київської міської державних (військових) адміністрацій, здійснюють закупівлі лікарських засобів, які в установленому законом порядку зареєстровані в Україні, та медичних виробів за переліком згідно з додатком 1, вартість яких становить або перевищує 50 тис. гривень, такі закупівлі здійснюються з використанням електронного каталогу відповідно до Порядку формування та використання електронного каталогу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 вересня 2020 р. № 822, з урахуванням положень, визначених цими особливостями. 

У разі коли закупівля з використанням електронного каталогу шляхом запиту пропозицій постачальників не відбулася, замовник здійснює закупівлю шляхом застосування відкритих торгів у порядку, визначеному цими особливостями, не збільшуючи при цьому очікувану вартість закупівлі, або повторно шляхом запиту пропозицій постачальників в електронному каталозі відповідно до Порядку формування та використання електронного каталогу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 вересня 2020 р. № 822, з урахуванням цих особливостей. 

Пунктом 11-2 визначено, що у разі коли замовники здійснюють закупівлі продуктів харчування за переліком згідно з додатком 2, вартість предмета закупівлі яких становить або перевищує 100 тис. гривень, такі закупівлі здійснюються з використанням електронного каталогу відповідно до Порядку формування та використання електронного каталогу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 вересня 2020 р. № 822, з урахуванням положень, визначених цими особливостями. 

У разі коли закупівля з використанням електронного каталогу шляхом запиту пропозицій постачальників не відбулася, замовник здійснює закупівлю шляхом застосування відкритих торгів у порядку, визначеному цими особливостями, не збільшуючи при цьому очікувану вартість закупівлі, або шляхом запиту пропозицій постачальників в електронному каталозі відповідно до Порядку формування та використання електронного каталогу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 вересня 2020 р. № 822, з урахуванням цих особливостей. 

Отже, в обох вищезазначених пунктах міститься певне уточнення, коли замовник все ж може обрати процедуру відкриті торги, але пропонуємо більш детально вивчити в яких випадках це можливо. 

Повертаючись до пункту 63 Порядку № 822, запит пропозицій постачальників вважається таким, що не відбувся, якщо наступила одна із двох подій: 

  • не було подано жодної ціни пропозиції; 

або 

  • замовником усі подані пропозиції постачальників були відхилені з підстав, визначених пунктом 64 цього Порядку. 

Відповідно якщо запит пропозицій постачальників, оголошений у відповідності до пункту 11-1 або пункту 11-2 Особливостей не відбувся, то замовник має право з власної ініціативи прийняти рішення щодо: 

  • повторного оголошення запиту пропозицій постачальників; 

або 

  • оголошення процедури закупівлі відкритих торгів у порядку, визначеному Особливостями, не збільшуючи при цьому очікувану вартість закупівлі. 

Не відбувся запит пропозицій постачальників, оголошений згідно пункту 10 Особливостей 

Керуючись нормами пункту 10 Особливостей, замовники, у тому числі централізовані закупівельні організації, здійснюють закупівлі товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту, предмет закупівлі яких визначається відповідно до пункту 3 розділу II Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 15 квітня 2020 р. № 708 (далі – послуги з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн. гривень, шляхом застосування відкритих торгів у порядку, визначеному пунктом 12-1 цих особливостей або розділом «Порядок проведення відкритих торгів» цих особливостей, та/або шляхом використання електронного каталогу для закупівлі товару відповідно до порядку, встановленого постановою Кабінету Міністрів України від 14 вересня 2020 р. № 822 «Про затвердження Порядку формування та використання електронного каталогу», з урахуванням положень, визначених цими особливостями, та/або в порядку, передбаченому пунктом 8 цих особливостей. 

Якщо мова йде про використання електронного каталогу, замовникам варто також врахувати вимоги пункту 12 Особливостей, а саме: у разі коли закупівля товару, вартість якого становить або перевищує 100 тис. гривень, з використанням електронного каталогу не відбулася, замовник здійснює закупівлю шляхом застосування відкритих торгів у порядку, визначеному цими особливостями, або шляхом запиту пропозицій постачальників в електронному каталозі відповідно до Порядку формування та використання електронного каталогу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 вересня 2020 р. № 822, з урахуванням цих особливостей. 

А тому якщо запит пропозицій постачальників, оголошений у відповідності до пункту 10 Особливостей не відбувся, то замовник має право з власної ініціативи прийняти рішення щодо:  

  • повторного оголошення запиту пропозицій постачальників; 

або 

  • оголошення процедури закупівлі відкритих торгів у порядку, визначеному Особливостями. 

Відкриті тоги було відмінено через неподання жодної тендерної пропозиції 

Пунктом 51 Особливостей визначено, що відкриті торги автоматично відміняються електронною системою закупівель у разі: 

  1. відхилення всіх тендерних пропозицій (у тому числі, якщо була подана одна тендерна пропозиція, яка відхилена замовником) згідно з цими особливостями; 
  2. неподання жодної тендерної пропозиції для участі у відкритих торгах у строк, установлений замовником згідно з цими особливостями. 

Нагадуємо, що згідно норм пункту 52 Особливостей, відкриті торги можуть бути відмінені частково (за лотом). 

В той же час у підпункті 6 пункту 13 Особливостей передбачено, що придбання замовниками товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн. гривень, може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару у разі, коли: 

6) відмінено відкриті торги через неподання жодної тендерної пропозиції для участі у відкритих торгах у строк, установлений замовником згідно з цими особливостями, у тому числі за лотом. При цьому предмет закупівлі, його технічні, кількісні та якісні характеристики, проект договору про закупівлю, а також вимоги до суб'єкта, з яким укладається договір про закупівлю, не повинні відрізнятися від вимог, що були визначені замовником у тендерній документації (крім вимог, визначених пунктом 47 цих особливостей), та сума договору про закупівлю не може перевищувати очікувану вартість предмета закупівлі, зазначену замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів, які відмінено через відсутність достатньої кількості учасників процедури закупівлі (учасника процедури закупівлі), з урахуванням прийнятного відсотка перевищення ціни тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі над очікуваною вартістю предмета закупівлі, якщо такий прийнятний відсоток був зазначений у тендерній документації. 

Аналізуючи вищезазначену інформацію, якщо замовник вирішив провести закупівлю, шляхом оголошення процедури закупівлі відкриті торги у порядку, визначеному Особливостями, і така закупівля не відбулася, то замовник має можливість з власної ініціативи прийняти рішення щодо: 

  • укладення прямого договору про закупівлю згідно підпункту 6 пункту 13 Особливостей, 

або 

  • повторного оголошення процедури закупівлі відкритих торгів у порядку, визначеному Особливостями, 

або 

  • оголошення закупівлі, шляхом використання електронного каталогу, якщо мова йде про товар. 

Складнощі при виборі виду закупівлі, після того як відкриті торги у порядку, визначеному пунктом 12-1 Особливостей, не відбулися 

Аналізуючи норми пункту 10 Особливостей, слід також звернути увагу в яких випадках можна обирати альтернативні види закупівель для задоволення потреби замовника, а в яких – це напряму суперечитиме нормам законодавства. Так, у відповідності до пункту 10 Особливостей, замовник має право здійснити закупівлю товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких є меншою, ніж 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких є меншою, ніж 200 тис. гривень, робіт, вартість яких є меншою, ніж 1,5 млн. гривень, шляхом застосування відкритих торгів у порядку, визначеному пунктом 12-1 цих особливостей або розділом «Порядок проведення відкритих торгів» цих особливостей, та/або шляхом використання електронного каталогу для закупівлі товару. 

Отож у вищезазначеній законодавчій нормі між доступними для замовника видами закупівлі розміщено сполучники «або» і «та / або». При цьому сполучник «або» вказує на взаємовиключення випадків, в той час як сполучник «та / або» – підкреслює їх рівноцінність, одночасність дії. 

З цього можна зрозуміти, що при обранні закупівлі запит пропозицій постачальників, замовник у поточному році має право здійснювати закупівлю цього ж предмета закупівлі, в тому числі й після того, як попередня закупівля не відбулася, шляхом використання електронного каталогу та / або шляхом застосування відкритих торгів у порядку, визначеному розділом «Порядок проведення відкритих торгів» Особливостей. 

Схожа ситуація і у випадку, якщо замовник задовольняв потребу у товарах / послугах / роботах, шляхом оголошення процедури закупівлі відкриті торги з урахуванням Особливостей. В такому разі якщо мова йде про здійснення закупівлі через електронну систему закупівель, то замовник у поточному році має право здійснювати закупівлю цього ж предмета закупівлі, в тому числі й після того, як попередня закупівля не відбулася, шляхом використання електронного каталогу та / або шляхом застосування відкритих торгів у порядку, визначеному розділом «Порядок проведення відкритих торгів» Особливостей. 

Проте, якщо замовником для задоволення потреби у відповідних товарах / послугах / роботах здійснено закупівлю, шляхом оголошення відкритих торгів у порядку, визначеному пунктом 12-1 цих особливостей, то у поточному році, замовник має право здійснювати закупівлю цього ж предмета закупівлі, в тому числі й після того, як попередня закупівля не відбулася, шляхом: 

  • укладення прямого договору про закупівлю згідно підпункту 6 пункту 13 Особливостей, 

або 

  • повторного оголошення відкритих торгів у порядку, визначеному пунктом 12-1 Особливостей, тобто шляхом оголошення процедури закупівлі відкриті торги з публікацією англійською мовою, 

або 

  • оголошення процедури закупівлі відкритих торгів у порядку, визначеному Особливостями. 
#виключення у закупівлях#відміна відкритих торгів#закупівлі через електронний каталог#запит пропозицій постачальників#прямий договір

пов'язані статті

Публічна офертаПолітика конфіденційностіДля авторівКонтакти

© 2025 TNDR. Освітня платформа у сфері публічних (державних) закупівель. ТНДР.

Visa & Mastercard