Статті

Закупівлі марок та конвертів: конкурентна закупівля чи ні

3
191

Ключові аспекти процесу здійснення закупівлі товарів, робіт та послуг завжди викликають багато уваги, адже замовник має впевнитись, що кожен його крок відповідає законодавчим «правилам». Особливо це стосується періоду початку року, коли розробляються нові плани та здійснюються закупівлі для загальних річних потреб замовника. 

Тож у даному матеріалі пропонуємо звернути увагу на придбання такого товару, як поштові марки та конверти, а саме: як регулюються закупівлі поштових марок та конвертів, чи є вони конкурентними і чому ця тема може бути важливішою, ніж здається на перший погляд. Відповідно стикаючись із необхідністю здійснити закупівлю марок та конвертів, замовнику для початку слід розібратися які саме товари підпадають під дані терміни. 

Що варто розуміти під термінами «марка» та «конверт»? 

У відповідності до положень Закону України «Про поштовий зв’язок» від 03.11.2022 № 2722-IX (далі – Закон про поштовий зв’язок), поштова марка – державний знак, виготовлений у встановленому законодавством порядку, що містить зазначення його номінальної вартості та назви держави Україна, який є засобом оплати послуг поштового зв’язку з пересилання листів, поштових карток, що надаються призначеним оператором поштового зв’язку. 

Аналізуючи сутність терміну «конверт», слід звернутись до Правил надання послуг поштового зв'язку, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 5 березня 2009 р. № 270, згідно яких поштовий конверт – упаковка, виготовлена за встановленим стандартом і призначена для пересилання письмових повідомлень та іншого вкладення відповідно до цих Правил. 

Дані правила також містять поняття «маркований конверт, маркована картка» – поштовий конверт, бланк поштової картки, виготовлені за встановленим стандартом з надрукованою на них поштовою маркою. 

Отож, при визначенні предмета закупівлі, замовнику слід звернути увагу, що придбання марок та конвертів доцільно здійснювати, як придбання товарів, і керуватись при цьому не лише нормами Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) з урахуванням Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України від 25.12.2015 № 922-VIII «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості), але й нормативно-правовими актами, що регулюють сферу діяльності надання послуг з поштового зв’язку. 

В той же час згідно положень законодавчих норм, на території України лише одному суб’єкту господарювання надано виключне право на виготовлення поштових марок та маркованих конвертів. 

Хто володіє виключним правом на виготовлення поштових марок та маркованих конвертів на території України? 

Згідно норм статті 17 Закону про поштовий зв’язок, призначений оператор поштового зв’язку має виключне право на: видання, введення в обіг та організацію розповсюдження поштових марок, маркованих конвертів і поштових карток, а також виведення їх з обігу. 

Відповідно оператор поштового зв’язку – суб’єкт господарювання, що здійснює діяльність на території України та у встановленому законодавством порядку надає послуги поштового зв’язку. 

Наказом Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України від 22.05.2023 № 430 «Про визначення призначеного оператора послуг поштового зв’язку», тимчасово, на період дії воєнного стану та протягом 2 років з дня його припинення або скасування, визначено акціонерне товариство «Укрпошта» призначеним оператором послуг поштового зв’язку. 

Статтею 18 Закону про поштовий зв’язок передбачено, що введення в обіг поштових марок, маркованих конвертів та поштових карток, а також виведення їх з обігу здійснюються призначеним оператором поштового зв’язку. Реалізація поштових марок здійснюється за номінальною вартістю, маркованих конвертів і поштових карток – за роздрібною вартістю, встановленою призначеним оператором поштового зв’язку. 

Розповсюдження поштових марок, маркованих конвертів і поштових карток суб’єктами господарювання незалежно від їх організаційно-правової форми та форми власності здійснюється в обсягах та асортименті, визначених у договорах, укладених з призначеним оператором поштового зв’язку, за ціною не нижче номінальної або встановленої призначеним оператором поштового зв’язку вартості. 

Призначений оператор поштового зв’язку видає поштові марки, марковані конверти і поштові картки з використанням спеціальних елементів захисту за тематикою і зразками, які погоджуються з Редакційно-художньою радою з питань видання поштових марок, маркованих конвертів і поштових карток в Україні, склад, функції, права та обов’язки якої визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері надання послуг поштового зв’язку. 

Чи впливає факт наявності в оператора поштового зв’язку виключного права щодо видання поштових марок та маркованих конвертів на обрання виду закупівлі даного предмета закупівлі? 

Аналізуючи вищезазначені положення Закону України про поштовий зв’язок, оператору поштового зв’язку надано виключне право на: 

  • видання поштових марок, маркованих конвертів і поштових карток; 
  • їх введення в обіг; 
  • організацію розповсюдження поштових марок, маркованих конвертів і поштових карток; 
  • виведення їх з обігу. 

В той же час оператору поштового зв’язку не надано виключного права на реалізацію такого товару, як поштові марки, марковані конверти і поштові картки. А тому при здійсненні закупівлі марок та / або конвертів, замовник повинен притримуватись певного порядку.

Алгоритм закупівлі марок та / або конвертів

Крок 1: визначити обсяг потреби та предмет (предмети) закупівлі. Замовнику варто врахувати специфіку закупівлі того чи іншого предмета закупівлі. Звісно ж таких предметів може бути декілька. Оцінюючи наповнення Єдиного закупівельного словника, звертаємо увагу на присутні в ньому коди, в тому числі: 

  • код ДК 021:2015: 22410000-7 Марки за Єдиним закупівельним словником; 
  • код ДК 021:2015: 30190000-7 Офісне устаткування та приладдя за Єдиним закупівельним словником (із більш детальним код 30199230-1 Конверти), тощо. 

Відповідно процес визначення предмета закупівлі (в тому числі й підбір відповідного коду за Єдиним закупівельним словником) напряму залежатиме від особливостей потреби замовника. 

Крок 2: визначити очікувану вартість для кожного предмета закупівлі. На даному етапі замовник має можливість скористатися нормами Примірної методики визначення очікуваної вартості, затвердженою наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 18.02.2020 № 275. Більш детальний аналіз даної тематики розміщено у книзі «Очікувана вартість: як визначити та що врахувати»

Крок 3: вибір виду закупівлі для кожного предмета закупівлі. Керуючись вимогами Закону з урахуванням Особливостей, замовник проводить закупівлю марок та конвертів, шляхом: 

  • укладення прямого договору або використання електронного каталогу – згідно вимог пункту 11 Особливостей, у разі якщо вартість предмета закупівлі не перевищує 100 тис. гривень; 
  • оголошення процедури відкритих торгів або використання електронного каталогу – згідно вимог пункту 10 Особливостей, у разі якщо вартість предмета закупівлі становить або перевищує 100 тис. гривень. 

Підсумки 

Процес здійснення закупівлі марок та конвертів не підпадає під жодне з виключень, передбачених Законом із врахуванням Особливостей. Не менш важливу роль відіграє той факт, що законодавством визначено оператора поштового зв’язку, який має виключне право на: видання, введення в обіг та організацію розповсюдження поштових марок, маркованих конвертів і поштових карток, а також виведення їх з обігу. Проте такий оператор поштового зв’язку не володіє виключним правом на реалізацію вищезазначених товарів. 

А тому при здійсненні закупівлі марок та конвертів, замовнику слід розрахувати власну потребу, сформувати предмет (предмети) закупівлі, визначити очікувану вартість такої закупівлі (закупівель) і лише після цього здійснити закупівлю (закупівлі), шляхом: 

  • укладення прямого договору або використання електронного каталогу – згідно вимог пункту 11 Особливостей, у разі якщо вартість предмета закупівлі не перевищує 100 тис. гривень; 
  • оголошення процедури відкритих торгів або використання електронного каталогу – згідно вимог пункту 10 Особливостей, у разі якщо вартість предмета закупівлі становить або перевищує 100 тис. гривень. 
#спеціальні закупівлі

пов'язані статті

Публічна офертаПолітика конфіденційностіДля авторівКонтакти

© 2025 TNDR. Освітня платформа у сфері публічних (державних) закупівель. ТНДР.

Visa & Mastercard