Закупівля водопостачання та водовідведення за Особливостями
У даній статті з’ясуємо як визначається предмет закупівлі водопостачання та водовідведення, а саме: закуповуємо послугу чи товар; проаналізуємо як визначити очікувану вартість, розглянемо яку закупівлю обрати замовнику: конкурентну чи ні. Крім цього розберемо порядок укладання договору та чи можна змінювати умови примірного договору.
Віднесення замовника до виду споживача
Одним із важливих питань для розуміння порядку закупівлі послуг з водопостачання та водовідведення є визначення категорії замовника в розумінні нормативних документів, які регулюють порядок надання послуг з водопостачання та / або водовідведення. Визначення та поняття категорій споживачів наводяться у різних нормативно–правових актах, а саме: Законі України «Про житлово-комунальні послуги» (надалі Закон про ЖКП), Правилах надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 05.07.2019 № 690 (надалі – Правила) та Законі України «Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення» (надалі – Закон про питну воду).
Що ж розберемося, які види споживачів встановленні зазначеними нормативними актам, які отримують послугу з водопостачання та / або водовідведення.
Пункт 1 Правил, визначає, що правила регулюють відносини між суб'єктом господарювання, що провадить господарську діяльність з централізованого водопостачання та / або централізованого водовідведення (далі - виконавець), та індивідуальним і колективним споживачем (далі - споживач), який отримує або має намір отримувати послуги з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення (далі - послуги), а також визначеною власником (співвласниками) особою, що здійснює розподіл обсягів послуг.
Так, Правилами визначені два види споживачів: індивідуальний та колективний споживач. Визначення цієї категорії споживачів наведенні у статті 1 Закону про ЖКП:
- індивідуальний споживач - фізична або юридична особа, яка є власником (співвласником) нерухомого майна, або за згодою власника інша особа, яка користується об'єктом нерухомого майна і отримує житлово-комунальну послугу для власних потреб та з якою або від імені якої укладено відповідний договір про надання житлово-комунальної послуги;
- колективний споживач - юридична особа, що об'єднує споживачів у будівлі та в їхніх інтересах укладає договір про надання комунальної послуги.
Тобто, із наведених визначень, вбачається, що замовник на якого поширюється дія Закону України «Про публічні закупівлі» підпадає під визначення індивідуальний споживач.
Водночас, аналізуючи Правила та форми типових договорів, затверджених постановою Кабміну № 690 від 05.07.2019 (зі змінами) можна зробити висновок, що є ще один вид споживача це власник (користувач) будівлі (приміщення у будівлі) про надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення.
Оскільки спеціальним нормативними документами не наведено визначення цієї категорії споживача, варто звернутися до загальних норм права. Частиною 1 статті 316 Цивільного кодексу України (далі – ЦК України) передбачено, що правом власності є право особи на річ (майно), яке вона здійснює відповідно до закону за своєю волею, незалежно від волі інших осіб. Власникові належать права володіння, користування та розпорядження своїм майном на власний розсуд (статті 317, 319 ЦК України). Право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів, і вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом (стаття 328 ЦК України).
Так, власником є особа, яка володіє майном (річчю), яке набуте на підставах, незаборонених законом. Користувачем є фізична чи юридична особа, яка користується майном (річчю) на підставах не заборонених законом та в межах, які надані такій особі умовами правочинів або чинним законодавством. Користування може виникати в особи на підставі договорів оренди, позички, управлінням майном, сервітуту нерухомого майна тощо.
У чому ж полягає відмінність та на що впливає вид споживача? Вид споживача насамперед впливає на правильне врегулювання договірних відносин, а саме яку форму типового договору замовник та виконавець послуги має використати при укладанні такого договору та у подальшому на визначення оплати послуг та їх розмір.
Основна відмінність виду споживача полягає у тому, що індивідуальний споживач – власник (співвласник, користувач) житлових та нежитлових приміщень в житловому будинку (багатоквартирному або індивідуальному), інших об’єктів нерухомого майна або водопостачання та / або водовідведення в житловому будинку, приєднаних до внутрішньобудинкових мереж, які отримують послуги для задоволення власних потреб, а також для забезпечення господарських, технологічних (власних) потреб багатоквартирного будинку в цілому.
А, власник (користувач) будівлі (приміщення у будівлі) при надані послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення – це споживач, який володіє або користується будівлею (приміщенням у будівлі) функціонального призначення такої будівлі (приміщення) відмінного від житлового (багатоквартирного / індивідуального) будинку.
Отже,
- у разі якщо об’єкт замовника є частиною багатоквартирного / індивідуального житлового будинку такий замовник є індивідуальним споживачем;
- у разі якщо об’єкт замовника в цілому або його частин, які перебувають у його власності чи користування іншого призначення такий замовник є власником (користувачем) будівлі (приміщення у будівлі).
Визначаємо предмет закупівлі водопостачання та водовідведення
Питання водопостачання та водовідведення регулюють норми Закону про питну воду, Закону про ЖКП, Правила, Закон України «Про публічні закупівлі» (надалі - Закон), Постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі – Особливості), Наказ Мінекономіки від 15.04.2020 № 708 «Про затвердження Порядку визначення предмета закупівлі» тощо.
Одразу відповідаємо на запитання: чому мова йде про питну воду? Відповідно до статті 1 Закону про питну воду, питна вода - вода, призначена для споживання людиною (водопровідна, фасована, з бюветів, пунктів розливу, шахтних колодязів та каптажів джерел), для використання споживачами для задоволення фізіологічних, санітарно-гігієнічних, побутових та господарських потреб, а також для виробництва продукції, що потребує її використання, склад якої за органолептичними, мікробіологічними, паразитологічними, хімічними, фізичними та радіаційними показниками відповідає гігієнічним вимогам. Питна вода не вважається харчовим продуктом в системі питного водопостачання та в пунктах відповідності якості питної води.
Далі скеровуємось до визначень наведених у нормативно-правових документах, а саме до статті 1 Закону про питну воду:
- централізоване питне водопостачання - господарська діяльність із забезпечення споживачів питною водою за допомогою комплексу об'єктів, споруд, розподільних водопровідних мереж, пов'язаних єдиним технологічним процесом виробництва та транспортування питної води;
- централізоване водовідведення - господарська діяльність із відведення та очищення стічних вод за допомогою системи централізованого водовідведення.
Аналізуючи положення статті 19 Закону про питну воду та Правил вбачається, що послуги з централізованого питного водопостачання надаються споживачам підприємством питного водопостачання з урахуванням вимог Закону України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання» на підставі договору. Порядок надання споживачам послуг з питного водопостачання та / або водовідведення встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства.
Тобто, законодавець розділив господарську діяльність з централізованого питного водопостачання та централізованого водовідведення, та визначив, що водопостачання та / або водовідведення є послугою та може надаватися як одночасно так і окремо для споживача.
Окремо звертаємо увагу на те, що пунктом 11 частини 1 статті 1 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» визначено, що плата за абонентське обслуговування - платіж, який споживач сплачує виконавцю комунальної послуги за індивідуальним договором про надання комунальних послуг (далі - індивідуальний договір) або за індивідуальним договором з обслуговуванням внутрішньобудинкових систем про надання комунальних послуг (далі - індивідуальний договір з обслуговуванням внутрішньобудинкових систем) (крім послуг з постачання та розподілу природного газу і з постачання та розподілу електричної енергії), що включає витрати виконавця, пов’язані з укладенням договору про надання комунальної послуги, здійсненням розподілу обсягу спожитих послуг між споживачами, нарахуванням та стягненням плати за спожиті комунальні послуги, обслуговуванням та заміною вузлів комерційного обліку води і теплової енергії (у разі їх наявності у будівлі споживача), крім випадків, визначених цим Законом, а також за виконання інших функцій, пов’язаних з обслуговуванням виконавцем абонентів за індивідуальними договорами (крім обслуговування та поточного ремонту внутрішньобудинкових систем теплопостачання, водопостачання, водовідведення та постачання гарячої води).
Замовник, який має на меті здійснити закупівлю послуг з водопостачання та / або водовідведення для правильного планування та проведення закупівлі має врахувати вимоги Закону.
Згідно з пунктом 15 Особливостей предмет закупівлі визначається замовником відповідно до вимог Закону та Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 15.04.2020 № 708 (надалі – Порядок).
Відповідно до пункту 22 частини 1 статті 1 Закону предмет закупівлі - товари, роботи чи послуги, що закуповуються замовником у межах єдиної процедури закупівлі або в межах проведення спрощеної закупівлі, щодо яких учасникам дозволяється подавати тендерні пропозиції / пропозиції або пропозиції на переговорах (у разі застосування переговорної процедури закупівлі). Предмет закупівлі визначається замовником у порядку, встановленому Уповноваженим органом, із застосуванням Єдиного закупівельного словника, затвердженого у встановленому законодавством порядку.
Порядок встановлює правила визначення замовником предмета закупівлі відповідно до Закону із застосуванням показників цифр основного словника національного класифікатора України ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник», затвердженого наказом Мінекономіки від 23.12.2015 № 1749 (далі - ЄЗС), а також особливості визначення предмета закупівлі для окремих товарів, робіт і послуг. Предмет закупівлі товарів і послуг визначається замовником згідно з пунктами 21 і 34 частини 1 статті 1 Закону та за показником 4 цифри ЄСЗ.
Важливо чітко та правильно визначити предмет закупівлі та код ЄЗС, оскільки інформація щодо предмета закупівлі зазначається замовником від річного плану закупівлі до звіту про виконання договору про закупівлю, згідно ряду статей визначених Законом.
Окрім цього, пунктом 21 Особливостей визначено, що договір про закупівлю є нікчемним у разі коли найменування предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником не відповідає товарам, роботам чи послугам, що фактично закуплені замовником.
Що ж визначаємо коди ДК, згідно з положеннями Єдиного закупівельного словника:
- централізоване водопостачання відповідає коду ДК 021:2015 — 65110000-7: Розподіл води;
- централізоване водовідведення відповідає коду ДК 021:2015 — 90430000-0: Послуги з відведення стічних вод;
- централізоване водопостачання з абонентським обслуговуванням відповідає коду ДК 021:2015 — 65110000-7: Розподіл води;
- централізоване водовідведення з абонентським обслуговуванням відповідає коду ДК 021:2015 — 90430000-0: Послуги з відведення стічних вод.
Визначаємо необхідні обсяги закупівлі
Насамперед потрібно з’ясувати як визначається обсяг однієї та іншої послуги. Для отримання відповіді на дане питання замовнику потрібно врахувати положення пунктів 19 – 22 Правил, якими визначено наступне:
- одиницею вимірювання обсягу спожитих споживачем послуг є куб. метр;
- комерційний облік послуги ведеться вузлом (вузлами) комерційного обліку, що забезпечує (забезпечують) загальний облік споживання послуги в будівлі, її частині (під'їзді), обладнаній окремим інженерним вводом, згідно з показаннями його (їх) засобів вимірювальної техніки. Якщо будівлю (будинок) оснащено двома та більше вузлами комерційного обліку послуги відповідно до вимог Закону України "Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання", визначення обсягу спожитої послуги та її розподіл здійснюється за сумою показань всіх вузлів комерційного обліку послуг у будівлі (будинку). За рішенням співвласників багатоквартирного будинку розподіл послуги здійснюється для кожної окремої частини будинку, обладнаної вузлом комерційного обліку послуги. Якщо наявною проектною документацією на будівлю (будинок) передбачено окремі внутрішньобудинкові системи водопостачання з окремими інженерними вводами на кожну, обсяг спожитої послуги у будівлі (будинку) визначається окремо за кожним вузлом обліку та не потребує додаткового рішення співвласників;
- разі відсутності вузла комерційного обліку (лічильника) та до його встановлення обсяг споживання наданих послуг у будівлі визначається відповідно до Методики розподілу;
- обсяг наданих споживачеві послуг з централізованого водовідведення визначається на рівні обсягів спожитих ним послуг з централізованого водопостачання та постачання гарячої води.Споживач надає щомісяця (у спосіб, передбачений договором) виконавцеві або визначеній власником (співвласниками) особі, яка здійснює розподіл обсягів послуг, інформацію про обсяги споживання послуг з централізованого водопостачання та постачання гарячої води. В окремих випадках, коли у споживача відсутнє централізоване водопостачання, облік для розрахунку кількості централізованого водовідведення ведеться відповідно до вузла обліку, що забезпечує облік споживання в будівлі, її частині (під'їзді), встановленого для джерела питного водопостачання.
Тобто, з наведеного вбачається що для визначення обсягів водопостачання або водовідведення має значення наявність чи відсутність вузла комерційного обліку (лічильника). У разі якщо встановлений вузол комерційного обліку замовником в такому випадку облік послуги визначається згідно його показників, як у випадку обліку послуги з водопостачання та і у випадку обліку послуги водовідведення. У разі відсутності встановленого вузла комерційного обліку розрахунки проводяться за методикою.
Тому, замовнику потрібно проаналізувати своє споживання послуг за попередній та поточний календарний рік, врахувати зміни які можуть настати в майбутньому (для прикладу передача будівлі відповідно у такого замовника збільшиться обсяг послуг, який потрібно закупити на наступний рік) та здійснити розрахунок обсягу окремо для послуги з водопостачання та окремо для послуги водовідведення.
Визначаємо очікувану вартість предмету закупівлі
З наведеного вище матеріалу вбачається, що закупівля послуг з водопостачання та водовідведення планується та проводиться окремо по кожній послузі.
Тому наступний крок - з’ясовуємо ціну (тариф) за послуги. Згідно норм Правил вартість послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення визначається за обсягом спожитих послуг та встановленими відповідно до законодавства тарифами.
Такі тарифи виконавець зобов'язаний оприлюднити на своєму офіційному веб-сайті, в тому числі і у разі зміни таких тарифів.
Пам’ятаєте, на початку статті ми звертали увагу на визначення категорії споживача послуги з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, так як від правильного визначення залежить плата за послугу як з централізованого водопостачання та і з централізованого водовідведення. Розберемося на прикладах.
Пункт 34 Правил, визначає, що плата виконавцю за індивідуальним договором про надання послуг з обслуговуванням внутрішньобудинкових систем складається з:
- плати за послуги, визначеної відповідно до цих Правил та Методики розподілу, що розраховується виходячи з розміру затверджених уповноваженим органом тарифів та обсягу спожитих послуг або за нормами споживання, встановленими органом місцевого самоврядування, до встановлення вузла комерційного обліку;
- плати за абонентське обслуговування, визначеної виконавцем, розмір якої не може перевищувати граничного розміру, встановленого Кабінетом Міністрів України;
- плати за технічне обслуговування та поточний ремонт внутрішньобудинкових систем багатоквартирного будинку, що забезпечують надання відповідних послуг, яка визначається окремим договором між виконавцем та співвласниками багатоквартирного будинку.
Відповідно розміри платежів, які сплачуватимуть споживачі за індивідуальними договорами про надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення (без обслуговування внутрішньобудинкових систем) будуть складатися з:
- плати за послуги централізованого водопостачання та / або централізованого водовідведення;
- плати за абонентське обслуговування.
Тобто, з наведених норми вбачається, що плата за індивідуальними договорами про надання послуг водопостачання та / або водовідведення розраховується виходячи з розмірів затверджених тарифів та обсягу спожитих послуг, а також враховує плату за абонентське обслуговування.
Щодо визначення плати для споживачів за договором про надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення для власників (користувачів) будівлі (приміщення у будівлі).
В даному випадку аналізуємо типову форму договору. Згідно умов типової форми, визначено, що споживач вносить однією сумою плату виконавцю за послуги, що розраховується виходячи з розміру затверджених тарифів на послуги з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення та обсягу спожитих послуг, визначеного відповідно до Правил та Методики розподілу.
У разі коли споживач є власником (користувачем) приміщення у будівлі, а розподіл спожитих послуг здійснюється виконавцем, такому споживачу нараховується плата за абонентське обслуговування в розмірі, визначеному виконавцем, але не вище граничного розміру, визначеного Кабінетом Міністрів України.
Разом з тим, враховуючи що на вартість послуг як водопостачання так і водовідведення можуть впливати інші фактори, індекси тощо, тому для визначення реальної плати за послуги на 2023 рік варто звернутися до надавача послуг з водопостачання або водовідведення до мереж якого приєднаний об’єкт замовника та отримати відповідну інформацію.
Далі для визначення очікуваної вартості замовники можуть скористатися Примірною методикою визначення очікуваної вартості предмета закупівлі, яка затверджена наказом Мінекономіки від 18.02.2020 № 275 (надалі - Методика).
Відповідно до положень методики, при закупівлі послуг, щодо яких проводиться державне регулювання цін і тарифів (відповідно до постанов, наказів, інших нормативно-правових актів органів державної влади, уповноважених на здійснення державного регулювання цін у відповідній сфері), очікувана вартість визначається як добуток необхідного обсягу послуг та ціни (тарифу), затвердженої відповідним нормативно-правовим актом, що розраховується за такою формулою:
ОВрег = V * Цтар, де:
ОВрег - очікувана вартість закупівлі товарів/послуг, щодо яких проводиться державне регулювання цін і тарифів;
V - кількість (обсяг) товару/послуги, що закуповується;
Цтар - ціна (тариф) за одиницю товару/послуги, затверджена відповідним нормативно-правовим актом.
Приклад визначення очікуваної вартості водопостачання для індивідуального споживача з урахуванням абонентської плати
Для прикладу наводимо розрахунок визначення очікуваної вартості предмету закупівлі, враховуючи затверджені тарифи для ЛМКП «Львівводоканал».
Тарифи на послуги централізованого водопостачання та централізованого водовідведення встановлені Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 22.12.2021 № 2881 та становлять:
- на послугу централізованого водопостачання – 14,41 грн за 1 метр кубічний (без ПДВ), з ПДВ - 17,292 грн;
- на послугу централізованого водовідведення – 7,16 грн за 1 метр кубічний (без ПДВ), з ПДВ - 8,592 грн.
Розмір плати за абонентське обслуговування затверджено наказом ЛМКП «Львівводоканал» від 10.02.2022 № ОД–142. Плата за абонентське обслуговування з централізованого водопостачання становить:
- для споживачів, у будинках яких відсутній вузол комерційного обліку - 11,63 грн на місяць (з ПДВ);
- для споживачів, у будинках яких встановлений вузол комерційного обліку - 27,17 грн на місяць (з ПДВ).
Плата за абонентське обслуговування з централізованого водовідведення становить – 11,63 грн на місяць (з ПДВ).

Приклад визначення очікуваної вартості водопостачання для власника (користувача) будівлі (приміщення у будівлі)
В даному випадку має значення чи виконавець послуг здійснює розподіл спожитих послуг. Якщо споживач є власником (користувачем) приміщення у будівлі, а розподіл спожитих послуг здійснюється виконавцем, такому споживачу нараховується плата за абонентське обслуговування в розмірі, визначеному виконавцем, але не вище граничного розміру, визначеного Кабінетом Міністрів України.
Для прикладу наводимо розрахунку визначення очікуваної вартості предмету закупівлі, враховуючи затверджені тарифи для ЛМКП «Львівводоканал».

Варто врахувати. Обидві закупівлі обов’язково потрібно включити до річного плану закупівель замовника за різними кодами ДК.
(Не)конкурента закупівля: як обрати?
Аналізуємо ринок надання послуг з водопостачання та водовідведення. Закон про питну воду визначає, що господарська діяльність із централізованого водопостачання та водовідведення підлягає ліцензуванню у порядку, встановленому законом.
Тож, суб’єкт господарювання, що здійснює господарську діяльність на ринку централізованого водопостачання та водовідведення в області, якій провадить таку діяльність відповідно до отриманої ліцензії. Інформацію щодо отриманих ліцензій можна перевірити та знайти на офіційному вебсайті Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП). Такий реєстр називається Перелік ліцензіатів НКРЕКП у сферах теплопостачання, централізованого водопостачання та водовідведення, що переходять під регулювання місцевих органів та знаходиться у розділі Реєстри НКРЕКП.
Також, враховуючи вимоги статті 12 Закону України «Про захист економічної конкуренції» антимонопольний комітет України встановлює монопольне (домінуюче) становище на вказаному ринку у територіальних межах та визначає перелік суб’єктів природніх монополій. Аналізуючи Зведений перелік суб’єктів природніх монополій, який оприлюднений на офіційному веб-сайті АМКУ у розділі Напрями -Конкуренція - Зведений перелік природних монополій - Зведений перелік природних монополій 2022 можна сміливо стверджувати, що господарська діяльність із централізованого водопостачання та централізованого водовідведення таких суб’єктів господарювання включена у згаданий перелік.
Тому, вбачається що надання послуг із водопостачання та / або водовідведення є монопольною послугою, яка може надаватися виключно певним суб'єктом господарювання у зв’язку із відсутність конкуренції з технічних причин, яка має бути документально підтверджена замовником.
Тобто, закупівля послуг з централізованого водопостачання та / або централізованого водовідведення є не конкурентною з точки зору Закону та Особливостей.
Скеровуємо до положень Закону / Особливостей з метою визначення обрання способу закупівлі та укладання договору про закупівлю послуг.
У пункті 13 Особливостей визначено, що замовник може укласти договір про закупівлю без використання електронної системи закупівель у разі, коли якщо роботи, товари чи послуги можуть бути виконані, поставлені чи надані виключно певним суб'єктом господарювання за наявності випадку, а саме відсутність конкуренції з технічних причин, яка має бути документально підтверджена замовником.
Враховуючи вартісні межі по кожному окремому предмету закупівлі, які визначенні Особливостями замовник:

Окремо зазначаємо, що пунктом 5 частини 6 статті 3 Закону визначено, що Закон не застосовується у випадку, якщо замовники в окремих сферах господарювання здійснюють закупівлі товарів, робіт і послуг, якщо ціни (тарифи) на них затверджуються державними колегіальними органами, іншими органами влади відповідно до їх повноважень або визначаються в порядку, встановленому зазначеними органами, у тому числі якщо визначення таких цін здійснюється на аукціонах. Ціна (тариф) на послугу з централізованого водопостачання та / або централізованого водовідведення встановлюється Регулятором (Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг) або органами місцевого самоврядування, а тому замовники в окремих сферах господарювання у випадку укладення договору споживача про надання зазначених послуги не оприлюднюють річний план або зміни до нього та іншу інформацію про таку закупівлю (абзац 2 пункту 3 Особливостей).
Документи, які підтверджують «відсутність конкуренції з технічних причин»:
- документ, що підтверджує право на здійснення господарської діяльності з централізованого водопостачання (виробництво та / або транспортування та / або постачання питної води споживачам) та / або централізованого водовідведення (відведення та / або очищення стічної води) - Ліцензія, або постанова НКРЕКП, або Рішення органу місцевого самоврядування на право провадити / здійснювати діяльність з водопостачання та / або водовідведення;
- витяг із Зведеного переліку природних монополій;
- обґрунтування замовника щодо приєднання його об’єктів до мереж суб’єкта господарювання, який провадить діяльність із водопостачання та / або водовідведення.
Особливості укладання договору на водопостачання та / або водовідведення
Постановою Кабінету Міністрів України «Про затвердження Правил надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення і типових договорів про надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення» від 05.07.2019 № 690 затверджено форми типових договорів про надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, а саме:
- типовий індивідуальний договір про надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення з обслуговуванням внутрішньобудинкових систем;
- типовий індивідуальний договір про надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення (без обслуговування внутрішньобудинкових систем);
- типовий договір з власником (користувачем) будівлі (приміщення у будівлі) про надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення;
- типовий договір з колективним споживачем про надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення;
- типовий колективний договір про надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення.
Таким чином, вбачається, що замовник при укладанні двох договорів має використовувати затверджену форма такого Типового договору про надання послуги з централізованого водопостачання та / або централізованого водовідведення.
За загальними правилами, які визначенні статтею 179 Господарського кодексу України при укладенні господарських договорів сторони можуть визначати зміст договору на основ типового договору, затвердженого Кабінетом Міністрів України, чи у випадках, передбачених законом, іншим державним органом або органом державної влади, коли сторони не можуть відступати від змісту типового договору, але мають право конкретизувати його умови.
З огляду судової практики, яка приходить до висновку, щовключення сторонами до договору умов, які створюють регулювання відносин у сфері постачання води, яка використовується для виробництва теплової енергії, що за змістом прав і обов'язків сторін суперечить відповідному регулюванню, передбаченому типовим договором з індивідуальним споживачем про надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, є відступом, а не конкретизацією його умов, що не допускається відповідно до частини 4 статі 179 ГК України (судової практики Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду (актуальна судова практика від 03.02.2022).
Таким чином, замовникам при укладанні договорів на централізоване водопостачання або централізоване водовідведення потрібно використовувати типову форму договору затвердженою постановою Кабміном від 05.07.2019 № 690 (в редакції постанови Кабміну від 02.02.2022 № 85).
У даній статті ми попередньо з’ясували, що замовники з урахуванням спеціальних норм поділяються на дві категорії
- індивідуальний споживач (у разі якщо об’єкт замовника є частиною багатоквартирного/ індивідуального житлового будинку такий замовник);
- власник (користувач) будівлі (приміщення у будівлі) (у разі якщо об’єкт замовника в цілому або його частин, які перебувають у його власності чи користування іншого призначення такий замовник).
Отже, враховуючи затвердженні постановою Кабміну від 05.07.2019 № 690 типові форми, замовники укладають:
- або типовий індивідуальний договір про надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення з обслуговуванням внутрішньобудинкових систем / типовий індивідуальний договір про надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення (без обслуговування внутрішньобудинкових систем);
- або типовий договір з власником (користувачем) будівлі (приміщення у будівлі) про надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення.
Із типових форм договорів вбачається, що форма затверджена для закупівлі двох послуг як водопостачання так і водовідведення одночасно, хоча з аналізу норм визначення предмету закупівлі послуга із централізованого водопостачання та послуга з централізованого водовідведення є окремими предметами закупівлі.
Постає досить логічне запитання яким чином укласти договір не порушуючи вимоги законодавства? Вихід є і він наведений у додатку до затвердженої типової форми договору з власником (користувачем) будівлі (приміщення у будівлі) про надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення.
А саме, додаток «Уточнення істотних умов закупівлі», який є невід’ємною частиною договору з власником (користувачем) будівлі (приміщення у будівлі) про надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення передбачає конкретизацію умов типової форми договору, де в свою чергу замовник має можливість зазначити наступну інформацію:
- назву послуги - предмет закупівлі;
- строк надання послуги;
- тип джерела фінансування;
- очікувану вартість та тариф на послугу на дату укладання договору;
- умови зміни ціни за послугу та інші зміни істотних умов договору з врахуванням вимог Закону;
- порядок оплати за послугу.
Таким чином, випливає, що замовник – власник (користувач) будівлі (приміщення у будівлі) укладає окремо договір на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення за типовою формою, а конкретизує послугу, яка буде надаватися у додатку.
Щодо укладання договору замовнику, який підпадає під визначення індивідуального споживача, то відповідна типова форма договору не містить такого додатку із уточненням істотних умов. Разом з тим враховуючи, що самим законодавцем розмежовуються послуги окремо водопостачання та окремо водовідведення, замовник може застосувати аналогію законодавства та конкретизувати умови договору шляхом використання змісту додатку «Уточнення істотних умов закупівлі», який запропонований до договору з власником (користувачем) будівлі (приміщення у будівлі) про надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення.
Тобто, замовник, який є індивідуальним споживачем укладає:
- типовий індивідуальний договір про надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення з обслуговуванням внутрішньобудинкових систем / типовий індивідуальний договір про надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення (без обслуговування внутрішньобудинкових систем) окремо на кожну послугу;
- додаток «Уточнення істотних умов закупівлі» до договору, в якою конкретизує умови кожної закупівлі.
пов'язані статті
05 берез.
Дозакупівля природного газу у зв’язку зі зменшенням обсягу на початку року03 берез.
Чи є заява про приєднання до договору на надання послуг еквайрингу договором про закупівлю у розумінні Закону27 лют.
Що врахувати при здійсненні закупівель робіт19 лют.
Типові порушення, які встановлюють ДАСУ та суди при закупівлі послуг18 лют.
Чи поширюються вимоги Закону на закупівлю послуг еквайрингу