Які є невідповідності чи порушення в електронному каталозі по відношенню до законодавства?
Тринадцяті зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України від 25.12.2015 № 922-VIII «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі — Особливості) однозначно внесли свою лепту у роботу закладів охорони здоров’я, структурних підрозділів з питань охорони здоров’я обласних та Київської міської державних (військових) адміністрацій. Безпосередньо зміни стосувалися необхідності здійснювати закупівлі лікарських засобів та медичних виробів за переліком згідно з додатком, вартість яких становить або перевищує 50 тис. грн, з використанням електронного каталогу відповідно до Порядку формування та використання електронного каталогу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.09.2020 № 822, з урахуванням положень, визначених цими особливостями.
Відповідно замовники масово ринули досліджувати електронний каталог на наявність необхідних позицій. Але тут все виявилось не настільки гладко, як повинно було. Тож у цій статті розглянемо проблематичні аспекти використання електронного каталогу, враховуючи тринадцяті зміни до Особливостей.
Чи є товари по яких відсутня конкуренція, тобто наявна тільки одна пропозиція?
Аналізуючи процедури запиту ціни пропозицій, можна відмітити, що відсутність конкуренції не є поширеним явищем. Для розуміння даної ситуації, потрібно більш детально заглибитись у роботу електронного каталогу. Отож, на етапі обрання певного лікарського засобу та / медичного виробу, замовник не матиме можливість побачити повний перелік потенційних учасників, які закріплені за цим товаром. Але така змога стає доступною після оголошення закупівлі. Для цього достатньо зайти на оголошення закупівлі та перейти по відповідній вкладці (скріншот зроблено з майданчика dzo.com.ua). На даний момент переглядати таку вкладку можуть усі користувачі (як зареєстровані, так і не зареєстровані).
При оголошенні закупівлі усі учасники, в яких наявний відповідний товар за кодом, отримають лист щодо можливості відгукнутися на отриманий запит. Протягом відведеного часу, учасники мають змогу подавати свою пропозицію, проте дана закупівля не передбачає великого обсягу документації, як наприклад при поданні тендерної пропозиції на відкриті торги з особливостями. Перевагами запиту ціни пропозицій є також термін проведення та відсутність необхідності замовнику перевіряти учасника на відповідність — усі учасники допущені до електронного каталогу уже підтвердили дані фактори.
На даний момент кількість учасників, які мають змогу прийти на запит ціни пропозиції по закупівлі лікарських засобів чи виробів медичного призначення, є достатньою, щоб відсоток успішного проведення закупівлі (із двома і більше пропозиціями) значно переважав над відсотком закупівель із однією пропозицією чи їх відсутністю. Якщо такі закупівлі наявні, то їх кількість доволі незначна і недостатня для отримання висновків щодо відсутності необхідної кількості учасників по конкретному товару із переліку змін до Особливостей.
Отже, з постачальниками розібралися. Перелік товарів згідно змін до Особливостей теж сформований доволі чітко. Але чи є усі позиції з цього переліку наявними в електронному каталозі?
Чи всі лікарські засоби, які визначені додатком до Особливостей, наявні в електронному каталозі?
Більшість медикаментів із затвердженого в тринадцятих змінах до Особливостей переліку можна легко відшукати в електронному каталозі, користуючись рядком пошуку: наприклад по назві препарату. Цей метод є дієвим, але на жаль не у всіх випадках. Інколи замовнику доводиться добряче постаратися, аби віднайти той чи інший препарат. Для часткового спрощення цієї процедури, візьміть на замітку декілька підказок.
При пошуку необхідних лікарських засобів в електронному каталозі варто звернути увагу на такі аспекти:
1. не опускайте руки відразу ж після невдалого пошуку. Інколи проблема криється в одній невірній букві або ж необхідно відшукати даний препарат вручну. Так, це накладно, та задля дотримання законодавчих норм, все ж варто витратити час і досягнути цілі;
2. частина лікарських засобів об'єднані в групи, тож для їх пошуку знадобиться пройти певний ланцюжок. Для прикладу, для того, щоб знайти препарати із групи «Фактори коагуляції крові», необхідно зайти на «Фактори згортання крові» (на деяких майданчиках вони заховані у групі лікарських засоби для лікування захворювань крові, органів кровотворення та захворювань серцево-судинної системи). Проте тут чекає невелике «але». Наразі на більшості майданчиках у цій групі присутній лише препарат Октаплекс із кодом АТХ B02BD01, який не відповідає жодному із запропонованих в переліку, затвердженому до змін;
3. у більшості препаратів є аналоги. Далеко не завжди офіційна назва препарату відповідає його МНН. Тож радимо відшукати такий перелік, відповідно до кодів МНН або АТХ і спробувати віднайти ці лікарські засоби в електронному каталозі. У такий спосіб ви зможете обрати аналог у відповідності до необхідних характеристик, або ж отримаєте підказку у якій групі чи по якому коду варто шукати бажаний препарат.
Наведемо лікарські засоби із переліку, які ми не змогли відшукати в електронному каталозі:
- B02BD02 - Фактор коагуляції крові VIII (Coagulation factor VIII);
- B02BD04 - Фактор коагуляції крові IX (Coagulation factor IX);
- B02BD06 - Фактор фон Віллебранда та фактор коагуляції крові VIII в комбінації (Von Willebrand factor and coagulation factor VIII in combination);
- J01XE01 - Нітрофурантоїн (Nitrofurantoin);
- N02AA05 - Оксикодон (Oxycodone).
Проте пам’ятаємо, що функціонал електронного каталогу оновлюється з кожним днем і список є актуальним на момент публікації статті. Також замовники зіштовхуються із наявністю препаратів в електронному каталозі без жодної доступної позиції у ньому.
Як діяти в даному випадку – однозначної відповіді немає. Адже при прямій закупівлі чи проведенні процедури відкритих торгів з особливостями, дану ситуацію можна розглядати, як порушення пункту 11-1 Особливостей та свідоме обрання невірного виду закупівлі. Чекати доки даний товар з’явиться у списку теж сумнівний варіант – замовник ризикуватиме залишитись без товару та із незадоволеною потребою. На цьому зупинимося трохи нижче.
Незважаючи на досить обширний перелік фармацевтичної продукції в електронному каталозі, частина із товарів все ж мають хоч невеликі, та погрішності.
Чи відпадають технічні характеристики лікарських засобів, визначені постачальниками електронного каталогу, Держреєстру лікарських засобів?
Важливо пам’ятати, що кожен препарат, який закупляється замовником повинен відповідати затвердженим нормам та характеристикам. До таких аспектів входять коди АТХ та МНН, дозування, пакування (первинне та вторинне), тощо. Найпростіший спосіб віднайти такі характеристики – звернути увагу на сайт Державного реєстру лікарських засобів, що регулярно оновлюється. Тут є можливість пошуку не лише за назвою препарату, але й за кодами АТХ чи / або МНН, що є доволі зручно.
Пропонуємо ознайомитися із найбільш явними невірно зазначеними характеристиками лікарських засобів, які входять в перелік лікарських засобів та медичних виробів, закупівля яких здійснюється закладами охорони здоров’я, структурними підрозділами з питань охорони здоров’я обласних та Київської міської державних (військових) адміністрацій з використанням електронного каталогу, який є додатком до Особливостей. Для більш простого сприйняття проблематичних нюансів, пропонуємо поглянути на сформовану таблицю.
Аналізуючи таблицю, можна провести тенденцію, що розбіжності аспектів лікарських препаратів у електронному каталозі умовно поділяються на:
- незначні розбіжності (у характеристиках чи назвах, які суттєво не впливають на процес закупівлі; розбіжності у зображеннях та препаратах, до яких вони прикріплені);
- невідповідність даних в назвах лікарських засобів та їх характеристиках;
- невідповідність характеристик препарату із офіційно затвердженими;
- невідповідність кодів АТХ та / або МНН.
До чого можуть призвести такі невідповідності? Перш за все, замовник не мав би права закупляти товар, а учасник – продавати його, якщо він не відповідає загальноприйнятим нормам та характеристикам. Порушення таких вимог розцінюється, як невідповідність товару, зазначеному в закупівлі. Для замовника наслідком є непогашена потреба, а для учасника – застій товару на складах, втрата потенційного прибутку.
Більше цього, виправити ситуацію на етапі укладення договору про закупівлю замовник не має законодавчої можливості, адже пунктом 66 Порядку формування та використання електронного каталогу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.09.2020 № 822 визначено, що умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від умов, визначених у замовленні / запиті ціни пропозицій в електронному каталозі.
Іншим варіантом може бути проведення замовником прямої закупівлі чи процедури відкритих торгів з особливостями. Відповідно до пункту 11-1 Особливостей, у разі коли замовники, які є закладами охорони здоров'я або структурними підрозділами з питань охорони здоров'я обласних та Київської міської державних (військових) адміністрацій, здійснюють закупівлі лікарських засобів та медичних виробів за переліком згідно з додатком, вартість яких становить або перевищує 50 тис. грн, такі закупівлі здійснюються з використанням електронного каталогу відповідно до Порядку формування та використання електронного каталогу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.09.2020 № 822 (Офіційний вісник України, 2020, № 75, ст. 2407), з урахуванням положень, визначених цими особливостями. Якщо закупівля товарів підпадає під вимоги даного пункту Особливостей, то обрання будь-якого іншого виду закупівлі розцінюється як пряме порушення.
Для вирішення таких нюансів пропонуємо два варіанти.
Варіант № 1. Повідомити адміністратора електронної системи закупівель та Мінекономіки, як Уповноважений орган шляхом направлення офіційного листа та чекати виправлення в електронному каталозі (можливо перекваліфікації учасників каталогу). Це варто зробити кожному замовнику, який має застосовувати тринадцяті зміни до Особливостей навіть, якщо закупити лікарські засоби або медичні вироби необхідно через місяць.
Варіант № 2. У разі наявності нагальної потреби та за умови, що вартість предмета закупівлі на рік дорівнює або перевищує 50 тис. грн та є меншою ніж 200 тис. грн. (для звичайних замовниками) або 1,5 млн грн (для замовників в окремих сферах господарювання), замовник повідомляє адміністратора електронної системи закупівель та Мінекономіки, як Уповноважений орган, та не чекаючи виправлення готує обґрунтування про нагальну потребу, підкріпляє скріни, які підтверджують, що товар запропонований постачальниками в електронному каталозі не відповідає Державному реєстру лікарських засобів, що унеможливлює проведення закупівлі товару у відповідності до законодавства та необхідних технічних та якісних характеристик й здійснює закупівлю шляхом проведення відкритих торгів у порядку визначеному Особливостями.
Ризики варіанту № 2: порушення пункту 11-1 Особливостей, який зобов’язує замовника здійснювати закупівлю виключно через електронний каталог, проте за таке порушення відсутня адміністративна відповідальність.
Підсумки
Враховуючи тенденцію частоти внесення змін до Особливостей та організацію роботи електронного каталогу на майданчиках, замовникам та учасникам, які змушені пристосовуватися до кожних нюансів, буває доволі складно. Для злагодженої роботи із необхідністю використання електронного майданчика при закупівлі лікарських засобів та виробів медичного призначення, просимо враховувати, що тринадцяті зміни стосуються безпосередньо закладів охорони здоров’я, структурних підрозділів з питань охорони здоров’я обласних та Київської міської державних (військових) адміністрацій та є необов’язковими для інших закладів. Також обов’язковими до закупівлі через електронний каталог є саме товари, визначені у переліку, що включені в Додаток до Особливостей.
Для початку, просимо враховувати нюанси функціонування електронного каталогу на кожному із майданчиків, які дещо відрізняються. В зв’язку із цим пошук необхідних препаратів може дещо ускладнитися. У даній статті вказані підказки щодо більш ретельнішого пошуку необхідного засобу, а також явні невідповідності, з якими замовник може стикнутися при оголошенні закупівлі.
У разі якщо в електронному каталозі відсутні необхідні лікарські засоби та / або медичні вироби або якщо технічні та якісні характеристики лікарського засобу, запропоновані постачальника електронного каталогу, не відповідають діючим нормам законодавства замовник має два варіанти дій:
- повідомити адміністратора електронної системи закупівель та Мінекономіки, як Уповноважений орган шляхом направлення офіційного листа та чекати виправлення в електронному каталозі (можливо перекваліфікації учасників каталогу). Це варто зробити кожному замовнику, який має застосовувати тринадцяті зміни до Особливостей навіть, якщо закупити лікарські засоби або медичні вироби необхідно через місяць;
- у разі наявності нагальної потреби та за умови, що вартість предмета закупівлі на рік дорівнює або перевищує 50 тис. грн та є меншою ніж 200 тис. грн. (для звичайних замовниками) або 1,5 млн грн (для замовників в окремих сферах господарювання), замовник повідомляє адміністратора електронної системи закупівель та Мінекономіки, як Уповноважений орган, та не чекаючи виправлення готує обґрунтування про нагальну потребу, підкріпляє скріни, які підтверджують, що товар запропонований постачальниками в електронному каталозі не відповідає Державному реєстру лікарських засобів, що унеможливлює проведення закупівлі товару у відповідності до законодавства та необхідних технічних та якісних характеристик й здійснює закупівлю шляхом проведення відкритих торгів у порядку визначеному Особливостями. Також враховуємо ризик такого варіанту, а саме: порушення пункту 11-1 Особливостей, який зобов’язує замовника здійснювати закупівлю виключно через електронний каталог, проте за таке порушення відсутня адміністративна відповідальність.
пов'язані статті
21 листоп.
Суперечливі позиції: ДАСУ зобов’язало відмінити закупівлю, проте АМКУ визнало відміну неправомірною20 листоп.
Чи можна укласти договір з постачальником «останньої надії» природного газу, якщо замовнику не вдалося укласти договір з постачальником природного газу15 листоп.
Особливості закупівлі легкового автомобіля14 листоп.
Як відобразити назви номенклатурних позицій предмета закупівлі в договорі укладеного за результатом ЗПП08 листоп.
Продовження строку дії договору та/або строку виконання зобов’язань при закупівлях робіт