Як визначити вид закупівлі лікарських засобів та медичних виробів, які включені у додаток до Особливостей?
Після набрання чинності тринадцятих змін до Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабміну від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості) чимало замовників звертаються із наступним запитанням: як визначати від закупівлі лікарських засобів та медичних виробів, які включені у Перелік лікарських засобів та медичних виробів, закупівля яких здійснюється закладами охорони здоров’я, структурними підрозділами з питань охорони здоров’я обласних та Київської міської державних (військових) адміністрацій з використанням електронного каталогу, визначений у додатку до Особливостей, враховуючи річну потребу або вартість окремих лікарських засобів та медичних виробів? Саме це питання і розберемо у цьому матеріалі.
Абзацом 1 пункту 11-1 Особливостей визначено, що у разі коли замовники, які є закладами охорони здоров’я або структурними підрозділами з питань охорони здоров’я обласних та Київської міської державних (військових) адміністрацій, здійснюють закупівлі лікарських засобів та медичних виробів за переліком згідно з додатком, вартість яких становить або перевищує 50 тис. грн, такі закупівлі здійснюються з використанням електронного каталогу відповідно до Порядку формування та використання електронного каталогу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.09.2020 № 822 (Офіційний вісник України, 2020 р., № 75, ст. 2407), з урахуванням положень, визначених цими особливостями.
Саме формулювання «здійснюють закупівлі …, вартість яких становить або перевищує 50 тис. грн» і спонукає замовників до вище поставленого запитання. Тож давайте розберемося що таке закупівля.
Пунктом 2 Особливостей передбачено, що у цих особливостях терміни вживаються у значенні, наведеному, зокрема, в Законі України «Про публічні закупівлі» (далі - Закон). Згідно з пунктом 25 частини 1 статті 1 Закону публічна закупівля (далі - закупівля) - придбання замовником товарів, робіт і послуг у порядку, встановленому цим Законом. На період дії воєнного стану та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування читаємо так: закупівля - придбання замовником товарів, робіт і послуг у порядку, встановленому цим Законом з урахуванням Особливостей.
Закупівля відповідно до цих особливостей здійснюється замовником на підставі наявної потреби або у разі планової потреби наступного року (планових потреб наступних періодів). Запланована закупівля, незалежно від її вартості, включається до річного плану закупівель замовника відповідно до статті 4 Закону (пункт 14 Особливостей). Згідно зі статтею 4 Закону планування закупівель здійснюється на підставі наявної потреби у закупівлі товарів, робіт і послуг. Заплановані закупівлі включаються до річного плану закупівель (далі - річний план). Закупівля здійснюється відповідно до річного плану.
У річному плані повинна міститися така інформація:
1) найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код замовника в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, його категорія;
2) назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником (у разі поділу на лоти такі відомості повинні зазначатися стосовно кожного лота) та назви відповідних класифікаторів предмета закупівлі і частин предмета закупівлі (лотів) (за наявності);
3) розмір бюджетного призначення та / або очікувана вартість предмета закупівлі;
4) код економічної класифікації видатків бюджету (для бюджетних коштів);
5) вид закупівлі та орієнтовний початок проведення
Тобто плануванням закупівель є визначення потреби в товарах, роботах, послугах, очікуваної вартості, предмета закупівлі, обсягів і джерел видатків, а складання річного плану та внесення до нього змін є необхідною передумовою здійснення закупівель.
Окрім цього, пункт 22 частини 1 статті 1 Закону визначає, що предмет закупівлі - товари, роботи чи послуги, що закуповуються замовником у межах єдиної процедури закупівлі або в межах проведення спрощеної закупівлі, щодо яких учасникам дозволяється подавати тендерні пропозиції / пропозиції або пропозиції на переговорах (у разі застосування переговорної процедури закупівлі). Предмет закупівлі визначається замовником у порядку, встановленому Уповноваженим органом, із застосуванням Єдиного закупівельного словника, затвердженого у встановленому законодавством порядку.
Порядок визначення предмета закупівлі, затверджений наказом Мінекономіки від 15.04.2020 № 708 та встановлює, що під час здійснення закупівлі лікарських засобів предмет закупівлі визначається за показником третьої цифри Єдиного закупівельного словника, а медичні вироби, які є товаром у розумінні Закону, визначається замовником згідно з пунктом 34 частини 1 статті 1 Закону та за показником четвертої цифри Єдиного закупівельного словника.
Тож під час планування замовники визначають предмет закупівлі:
- лікарських засобів за показником третьої цифри Єдиного закупівельного словника
- медичних виробів за показником четвертої цифри Єдиного закупівельного словника
та враховують річну потребу.
Доповнення Особливостей пунктом 11-1 не змінює загальні правила планування, зокрема порядок визначення предмета закупівлі та виду закупівлі. Відповідно заклади охорони здоров’я та / або структурні підрозділи з питань охорони здоров’я обласних та Київської міської державних (військових) адміністрацій під час закупівлі лікарських засобів та / або медичних виробів згідно з пунктом 11-1 Особливостей мають враховувати річну потребу.
Приклад № 1.
Під час планування закупівель замовником було визначено, що очікувана вартість потреби у лікарських засобах на 2023 рік складає 170 тис. грн. У лютому 2023 замовник провів відкриті торги на закупівлю частини лікарських засобів з очікуваною вартістю 110 тис. грн. У серпні цього ж року замовнику необхідно закупити ще частину лікарських засобів на очікувану вартість 60 тис. грн і важливо відзначити, що деякі з них включені у Перелік лікарських засобів та медичних виробів, закупівля яких здійснюється закладами охорони здоров’я, структурними підрозділами з питань охорони здоров’я обласних та Київської міської державних (військових) адміністрацій з використанням електронного каталогу, визначений у додатку до Особливостей.
Так як замовник має виконувати положення пункту 11-1 Особливостей та враховуючи, що річна потреба у лікарських засобах замовника є меншою ніж 200 тис. грн, то замовник має:
- закупити лікарські засоби, які включені у Перелік лікарських засобів та медичних виробів, закупівля яких здійснюється закладами охорони здоров’я, структурними підрозділами з питань охорони здоров’я обласних та Київської міської державних (військових) адміністрацій з використанням електронного каталогу, визначений у додатку до Особливостей, шляхом проведення запиту ціни пропозицій через електронний каталог;
- закупити лікарські засоби, які НЕ включені у Перелік лікарських засобів та медичних виробів, закупівля яких здійснюється закладами охорони здоров’я, структурними підрозділами з питань охорони здоров’я обласних та Київської міської державних (військових) адміністрацій з використанням електронного каталогу, визначений у додатку до Особливостей, шляхом проведення відкритих торгів.
Проте варто не забувати про те, що положення пункту 11-1 Особливостей скеровують нас до Порядку формування та використання електронного каталогу, затвердженого постановою Кабміну від 14.09.2020 № 822 (далі – Порядок), пунктом 56 якого визначено, що у разі здійснення закупівлі товару, вартість якого дорівнює або перевищує 50 тис. грн та є меншою, ніж 200 тис. грн, для замовників, визначених пунктами 1-3 частини 1 статті 2 Закону та меншою, ніж 1 млн. грн для замовників, визначених пунктом 4 частини 1 статті 2 Закону, замовник здійснює відбір постачальника шляхом запиту ціни пропозицій постачальників.
Тобто Порядок встановлює вартісні межі для застосування електронного каталогу, а саме:
- ≥ 50 тис. грн < 200 тис. грн – для звичайних замовників;
- ≥ 50 тис. грн < 1 млн грн – для замовників в окремих сферах господарювання.
Відповідно здійснювати закупівлі лікарських засобів та медичних виробів, за виключним переліком, заклади охорони здоров’я та / або структурні підрозділи з питань охорони здоров’я обласних та Київської міської державних (військових) адміністрацій мають через електронний каталог шляхом запиту ціни пропозицій постачальників у разі, якщо вартість предмета закупівлі на рік:
- ≥ 50 тис. грн < 200 тис. грн – для звичайних замовників;
- ≥ 50 тис. грн < 1 млн грн – для замовників в окремих сферах господарювання.
Якщо ж вартість лікарських засобів або медичних виробів дорівнює або перевищує 200 тис. грн для звичайних замовників (1 млн грн – для замовників в окремих сферах господарювання), то заклади охорони здоров’я та / або структурні підрозділи з питань охорони здоров’я обласних та Київської міської державних (військових) адміністрацій мають задовольняти свою потребу шляхом проведення відкритих торгів у порядку визначено Особливостями.
Приклад № 2.
Річна потреба у медичних виробах замовника (звичайний замовник) складає 426 тис. грн. Частина необхідних медичних виробів включена у Перелік лікарських засобів та медичних виробів, закупівля яких здійснюється закладами охорони здоров’я, структурними підрозділами з питань охорони здоров’я обласних та Київської міської державних (військових) адміністрацій з використанням електронного каталогу, визначений у додатку до Особливостей. Тож у даному випадку замовник має задовольнити свою потребу шляхом проведення відкритих торгів, адже вартість предмета закупівлі на рік перевищує 200 тис. грн.
пов'язані статті
02 квіт.
Документи надані в складі тендерної пропозиції не в повному обсязі: 24 год чи відхиляємо? Практика АМКУ01 квіт.
Строки при здійсненні закупівель згідно Особливостей та інструменти для їх дотримання31 берез.
Які обґрунтування необхідно готувати під час здійснення публічних закупівель31 берез.
Особливості формування проєкту договору в допорогових та надпорогових закупівлях через електронний каталог28 берез.
Алгоритм закупівлі медичних виробів та лікарських засобів