Статті

Як вчинити замовнику у разі виникнення переплати при розрахунках з газопостачальником?

0
267

Питання проведення розрахунків за природний газ для замовників, особливо якщо ними є бюджетні установи, було та залишається актуальним. В період нестабільної ситуації в країні, внаслідок чого можуть коливатися ціни і тарифи, завданням замовників є забезпечення своїх установ та організацій необхідними товарами та послугами, а також дотримання вимог бюджетного законодавства. Для своєчасного проведення оплати за постачання природного газу та недопущення виникнення бюджетної заборгованості замовникам необхідно враховувати вимоги щодо оформлення підтвердних та розрахункових документів, які надає їм постачальник.

В цій статті розглянемо детально особливості заповнення розрахункових документів щодо отримання природного газу та, які є підставою для проведення оплати за даний товар.#nbsp;

Замовники, які уклали договори про закупівлю природного газу, відповідно до вимог Бюджетного кодексу України, реєструють за цими договорами бюджетні зобов’язання в органах Державної казначейської служби України (далі – Казначейства) та подають інші підтвердні розрахункові та платіжні документи для здійснення оплати за постачання природного газу.#nbsp;

Які документи потрібно подавати до органів Казначейства для реєстрації зобов’язань?

Відповідно до Методичних рекомендацій щодо переліку підтвердних документів для реєстрації бюджетних зобов’язань та проведення платежів, затверджених наказом Державної казначейської служби України від 29.04.2013#nbsp;№ 68 для реєстрації бюджетних та бюджетних фінансових зобов’язань за КЕКВ 2274 «Оплата природного газу» до Казначейства необхідно подавати такі документи:

1. у разі здійснення попередньої оплати:

  • рішення головного розпорядника бюджетних коштів;
  • договір;
  • рахунок;

2. при отриманні товарів, послуг:

  • договір;
  • рахунок-фактура;
  • акт наданих послуг / акт приймання-передавання товарної продукції;
  • накладні на отримання товару (при оплаті скрапленого балонного газу).

Для оплати видатків за природний необхідно до органів Казначейства подавати такі документи:

  • платіжне доручення;
  • документи, що підтверджують фактичне отримання товарів та послуг за умови здійснення попередньої оплати (акт наданих послуг / акт приймання-передавання товарної продукції).

Далі розглянемо особливості оформлення підтвердних документів замовника щоб оплату за отриманий товар було проведено без порушення бюджетного законодавства.

Що робити замовнику у разі виникнення за розрахунковими документами переплати за природний газ?

Згідно з Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 11.10.2021 № 1234-р «Деякі питання діяльності акціонерного товариства ‟Національна акціонерна компанія ‟Нафтогаз Україниˮ» бюджетні установи та організації укладають договори постачання природного газу відповідно до умов примірного договору.

У пункті 3.5 примірного договору про закупівлю природного газу зазначено, що: «приймання-передача газу, переданого Постачальником Споживачеві у відповідному розрахунковому періоді, оформлюється актом приймання-передачі газу».

Відповідно до пункту 5.1 примірного договору оплата за природний газ за відповідний розрахунковий період (місяць) здійснюється споживачем виключно грошовими коштами в наступному порядку: 70% вартості фактично переданого відповідно до акту приймання-передачі природного газу – до останнього числа місяця, наступного за місяцем, в якому було здійснено постачання газу. Остаточний розрахунок за фактично переданий відповідно до акту приймання-передачі природний газ здійснюється Споживачем до 15 числа (включно) місяця, наступного за місяцем, в якому Споживач повинен був сплатити 70% грошових коштів за відповідний розрахунковий період.

Також пунктом 5.5 зазначено, що звірка розрахунків та / або фактичного обсягу використання природного газу здійснюється Сторонами протягом десяти днів з моменту письмової вимоги однієї із сторін, підписаної уповноваженою особою на підставі відомостей про фактичну оплату вартості використаного природного газу Споживачем та актів його приймання-передачі.

Отже, відповідно до умов примірного договору постачання природного газу припускається, що замовник може здійснити передплату за природний газ. Проте в такому разі в актах приймання-передачі природного газу, які надаються замовникам, не завжди коректно відображається той обсяг товару, за який замовник вже здійснив оплату. Припустимо, передплату проведено протягом розрахункового місяця, а після отримання акту приймання-передачі природного газу виявляється, що замовником спожито палива на суму менше, ніж було оплачено.

В такому разі у замовника виникає сума заборгованості дебіторів (в даному випадку газопостачальника) установі замовника на певну дату, тобто дебіторська заборгованість.

Виникнення дебіторської заборгованості є порушенням бюджетного законодавства, за яке органами Казначейства застосовуються заходи впливу, визначені статтею 117 Бюджетного кодексу України, серед яких може бути навіть зупинення операцій з бюджетними коштами на рахунках замовника.

У зв’язку з вищеозначеним, замовники намагаються не допускати виникнення дебіторської заборгованості. Тому у випадку отримання від постачальника акту приймання-передачі товару, в якому зазначено обсяги менше, ніж ті, за які вже сплатив замовник, можна розглянути два шляхи вирішення цього питання для замовника:

  1. отримати від газопостачальника відкоригований акт приймання-передачі, в якому газопостачальник зазначить суму та обсяги, що відповідають тим, за які замовник вже сплатив;
  2. звернутись до газопостачальника з проханням повернути суму, яку було надмірно сплачено замовником.

Розглянемо які дії повинен зробити замовник в кожному випадку.

  1. Так, для того щоб отримати від газопостачальника відкоригований акт приймання-передачі природного газу, замовнику необхідно в телефонному режимі звернутись до відповідальної особи по супроводженню договорів бюджетних установ певного регіону. Для цього на сайті Товариства з обмеженою відповідальністю «Газопостачальна компанія «Нафтогаз Трейдинг» необхідно в закладці «Контакти» обрати пункт «Відповідальні за договори з бюджетними установами та організаціями» та у відкритому файлі вибрати контакт відповідальної особи потрібного регіону.
  2. Для того щоб газопостачальник повернув суму переплати, замовнику необхідно звернутись до нього з відповідним листом. До листа замовник може прикласти завірену копію платіжного доручення, яким проведено надмірну оплату, та копію актів. Наведемо приклад такого листа (Приклад 1).

Приклад 1

Примітка: * текст листа є примірним та не є обов’язковим до застосування.

Всі документи, які направляються на електронну адресу мають бути оформлені належним чином, підписані уповноваженою особою, мати печатку (у разі наявності).

Чи потрібно вносити зміни до договору про закупівлю у разі тимчасової зміни коефіцієнтів, які є складовими ціни природного газу?

Припустимо, що газопостачальник прийняв рішення змінити коефіцієнт, який застосовується при замовленні потужності на добу наперед у відповідному періоді та використовується для розрахунку тарифу на послуги транспортування природного газу для внутрішньої точки виходу з газотранспортної системи (Приклад 2).

Приклад 2

Наприклад, газопостачальник вирішив для розрахунку ціни у березні та квітні зменшити коефіцієнт, який застосовується при замовленні потужності на добу наперед, в порівнянні з лютим з 1,10 до 1,00 умовних одиниць, а у травні знову збільшити його до попереднього рівня, тобто 1,10 умовних одиниць.

В такому випадку це вплине на ціну природного газу, яку буде сплачувати замовник за паливо спожите у березні та квітні, та відповідно, вплине на загальну суму договору про закупівлю.

Згідно з Цивільним та Господарським кодексами України сума договору про закупівлю є його істотною умовою, а її зміна допускається лише у визначених частиною 5 статті 41 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) випадках.

Якщо мова йде про тариф, який затверджується відповідним нормативно-правовим актом, замовник має право застосувати пункт 7 частини 5 статті 41 Закону, а саме: істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадку зміни встановленого згідно із законодавством органами державної статистики індексу споживчих цін, зміни курсу іноземної валюти, зміни біржових котирувань або показників Platts, ARGUS регульованих цін (тарифів) і нормативів, що застосовуються в договорі про закупівлю, у разі встановлення в договорі про закупівлю порядку зміни ціни. Тобто можливо зменшити ціну за 1000 куб. м. природного газу та суму договору про закупівлю шляхом укладання додаткової угоди.

При цьому, у разі наявності відповідного документу, який буде підтверджувати зміну тарифу у бік збільшення, замовник застосувавши цю ж норму (пункт 7 частини 5 статті 41 Закону) матиме право збільшити тариф (ціну за 1000 куб. м. природного газу) і відповідно суму договору про закупівлю.

У разі, якщо зміна такого коефіцієнту не є регульованою ціною (тарифом), тоді замовник має право зменшити ціну природного газу у договорі про закупівлю, керуючись пунктом 5 частини 5 статті 41 Закону узгодити із постачальником зміну ціни в договорі про закупівлю в бік зменшення (без зміни кількості (обсягу) та якості товарів).

Якщо ж у подальшому, наприклад, у травні поточного року постачальник запропонує збільшити ціну природного газу, тобто повернути таку, яка була лютому поточного року, то на підставі пункту 2 частини 5 статті 41 Закону замовник може погодитись на збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю. У разі внесення змін до істотних умов договору про закупівлю у випадках, передбачених частиною 5 статті 41 Закону, замовник обов’язково оприлюднює повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю у терміни, встановлені статтею 10 Закону.

Підсумки

Замовникам при здійснення розрахунків за природний газ слід уникати допущення виникнення бюджетної заборгованості, за яку бюджетним законодавством передбачено відповідальність. У разі отримання від газопостачальника розрахункових документів, за якими у замовника може виникнути дебіторська заборгованість, необхідно намагатись узгодити коригування даних у акті прийому-передачі наданих послуг, або ж письмово звернутись до газопостачальника із проханням повернути суму переплати. Так, замовник не допустить порушення бюджетного законодавства та здійснить свої розрахунки за отриманий товар належним

#закупівля газу#казначейство

пов'язані статті

Публічна офертаПолітика конфіденційностіДля авторівКонтакти

© 2025 TNDR. Освітня платформа у сфері публічних (державних) закупівель. ТНДР.

Visa & Mastercard