Як розрахувати очікувану вартість з чи без ПДВ, якщо замовник підпадає під дію постанови від 2 березня 2022 р. № 178
Під час планування та оголошення закупівель замовник може задатися питанням (не)включення в очікувану вартість податку на додану вартість. Особливо це питання турбує замовників, які підпадають під дію Постанови КМУ від 2 березня 2022 р. № 178 “Деякі питання обкладення податком на додану вартість за нульовою ставкою у період воєнного стану” (далі - Постанова № 178).
Про що йдеться в Постанові № 178?
З метою виконання мобілізаційних завдань в умовах воєнного стану, введеного Указом Президента України від 24 лютого 2022 р. № 64 "Про введення воєнного стану в Україні", та відповідно до підпункту "г" підпункту 195.1.2 пункту 195.1 статті 195 Податкового кодексу України Кабінет Міністрів України постановлено:
1. Установити, що до припинення чи скасування воєнного стану операції з постачання товарів для заправки (дозаправки) або забезпечення транспорту Збройних Сил, Національної гвардії, Служби безпеки, Служби зовнішньої розвідки, Державної прикордонної служби, Міністерства внутрішніх справ, Державної служби з надзвичайних ситуацій, Управління державної охорони, Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації, інших утворених відповідно до законів військових формувань, їх з’єднань, військових частин, підрозділів, установ або організацій, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету, для потреб забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави обкладаються податком на додану вартість за нульовою ставкою.
Постанова № 178 застосовується з 24 лютого 2022 року.
На які "категорії" товарів розповсюджується дія Постанови № 178?
Постачання яких саме товарів для заправки (дозаправки) або забезпечення транспорту суб'єктів, визначених у Постанові № 178, для потреб забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави оподатковуються ПДВ за нульовою ставкою законодавець чітко не визначає.
Звертаючись до підпункту "г" підпункту 195.1.2 пункту 195.1 статті 195 Податкового кодексу України (далі - ПКУ) за нульовою ставкою оподатковуються операції з постачання товарів для заправки (дозаправки) або забезпечення наземного військового транспорту чи іншого спеціального контингенту Збройних Сил України, що бере участь у миротворчих акціях за кордоном України, або в інших випадках, передбачених законодавством.
На сайті Державної Податкової служби України у питанні “Щодо застосування до операцій з постачання запасних частин та комплектуючих до транспортних засобів нульової ставки ПДВ” податківці зазначили наступне: “...нормами пп. 195.1.2 п. 195.1 ст. 195 розділу V Кодексу та Постанови № 178 не визначено ні переліку товарів для заправки (дозаправки) або забезпечення транспорту, ні переліку кодів з Єдиного закупівельного словника ДК 021:2015 чи кодів УКТ ЗЕД.”
На кого поширюється дія Постанови № 178?
Постановою № 178 визначено категорії суб'єктів, операції з постачання яким товарів для заправки (дозаправки) або забезпечення транспорту для потреб забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави, оподатковуються за нульовою ставкою податку на додану вартість, а саме:
- Збройні Сили України,
- Національна гвардія України,
- Служба безпеки України, Службу зовнішньої розвідки України,
- Державна прикордонну службу України,
- Міністерство внутрішніх справ України,
- Державна службу України з надзвичайних ситуацій,
- Управління державної охорони України,
- Державна службу спеціального зв'язку та захисту інформації України,
- інші утворені відповідно до законів України військові формування, їх з'єднання, військові частини,
- підрозділи, установи або організації, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету.
Для забезпечення яких потреб застосовується Постанова № 178?
Виключно для потреб забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави.
За таких умов, замовнику, який підпадає під дію Постанови № 178, дійсно складно самостійно визначити чи варто включати ПДВ при закупівлі товарів для заправки (дозаправки) або забезпечення транспорту категорії установ, визначених цією Постановою, для потреб забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави.
Тож, найбільш безпечним варіантом для замовника буде звернутися до Державної Податкової служби України за отриманням індивідуальної податкової консультації. У такому зверненні варто конкретизувати, що саме замовник планує закуповувати та для яких цілей.
Індивідуальна податкова консультація - роз'яснення контролюючого органу, надане платнику податків щодо практичного використання окремих норм податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючий орган, та зареєстроване в єдиному реєстрі індивідуальних податкових консультацій.
Згідно з п. 52.1 ст. 52 ПКУ за зверненням платників податків у паперовій або електронній формі контролюючий орган, визначений пп. 41.1.1 п. 41.1 ст. 41 ПКУ, надає їм безоплатно індивідуальні податкові консультації з питань практичного застосування окремих норм податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на такий контролюючий орган, протягом 25 календарних днів, що настають за днем отримання такого звернення даним контролюючим органом.
Крім того, рекомендуємо замовнику підготувати підтвердження/обґрунтування закупівлі товарів саме для заправки (дозаправки) або забезпечення транспорту Збройних Сил, Національної гвардії, Служби безпеки, Служби зовнішньої розвідки, Державної прикордонної служби, Міністерства внутрішніх справ, Державної служби з надзвичайних ситуацій, Управління державної охорони, Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації, інших утворених відповідно до законів військових формувань, їх з'єднань, військових частин, підрозділів, установ або організацій, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету, а також мати підтвердження/обґрунтування, що така закупівля здійснюється виключно для потреб забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави.
Чому доцільно звертатися до податківців за консультацією?
Правоохоронні органи та ДАСУ перевіряють питання збереження бюджетних коштів, зокрема дотримання замовниками Постанови № 178.
Приклад. У справі 920/553/23, яка розглянута Північним апеляційним господарським судом, прокуратура звернулася до суду щодо закупівлі пального Військовою частиною з націнкою у вигляді податку на додану вартість поряд із звільненням від такого оподаткування, що зумовлює безпідставне завищення ціни, що в свою чергу призводить до зайвих витрат замовника та безпідставного їх набуття постачальником.
Представник постачальника вказав, що він не є виконавцем (учасником) мобілізаційних завдань, які визначені та передбачені вимогами Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», жодні мобілізаційні завдання до відповідача доведені не були, договори поставки ПММ укладалися відповідачем не як виконавцем мобілізаційного завдання, а тому за таких підстав, вимоги постановою Кабінету Міністрів України від 02.03.2022 року за №178 не поширюються на правовідносини, які склалися між Військовою частиною та ТОВ на підставі укладених договорів поставки.
Позиція суду: як правильно встановлено судом першої інстанції, постановою Кабінету Міністрів України від 02.03.2022 року № 178 «Деякі питання обкладення податком на додану вартість за нульовою ставкою у період воєнного стану» установлено, що до припинення чи скасування воєнного стану, операції з постачання товарів для заправки (дозаправки) або забезпечення транспорту Збройних Сил, Національної гвардії, Служби безпеки, Служби зовнішньої розвідки, Державної прикордонної служби України тощо, для потреб забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави обкладаються податком на додану вартість за нульовою ставкою. Постанова КМУ № 178 набрала чинності з дня її опублікування і застосовується з 24.02.2022 року.
У зв`язку з наведеним позивач - Адміністрація Державної прикордонної служби України 22.05.2022 року за вих.№11-13381/0/6-22 звернулась за індивідуальною податковою консультацією відповідно до вимог пункту 52.1 ст. 52 Податкового кодексу України.
Згідно наданої індивідуальної податкової консультації ДПС України від 06.06.2022 року №697/ІПК/99-00-21-03-02-05 (а.с.59-62), нульова ставка податку на додану вартість, відповідно до підпункту «г» підпункту 195.1.2 пункту 195.1 статті 195 розділу V Кодексу та Постанови № 178, застосовується як до операцій з постачання пального, так і до операцій з постачання будь-яких інших товарів, що використовуються для забезпечення транспорту, при умові, що такі операції з постачання здійснюються категоріями суб`єктів, що визначені Постановою № 178.
Крім того, державним органом контролю у сфері оподаткування зазначено, що норми Податкового кодексу України не передбачають можливості для платників податку - постачальників здійснювати вибір щодо застосування чи незастосування нульової ставки податку, оскільки застосування встановленої діючим законодавством ставки податку є обов`язком, а не правом платника податку.
Також ДПС України наголосила, що застосування нульової ставки ПДВ до операцій з постачання товарів не залежить від факту формування чи не формування постачальниками податкового кредиту за операціями з придбання товарів чи сировини для виготовлення товарів, які надалі постачаються за нульовою ставкою податку.
Тобто, незалежно від того, був сформований постачальником чи ні податковий кредит за операціями з придбання пального (товар для заправки), будь-яких інших товарів, що використовуються для забезпечення транспорту (інші пально-мастильні матеріали, запасні частини, комплектуючі, охолоджуючі рідини, інструменти та додаткове обладнання, визначені відповідними нормативними та технічними документами), операції з подальшого постачання таких товарів для визначених Постановою № 178 категорій суб`єктів оподатковуються за нульовою ставкою податку на додану вартість. При цьому, оскільки режим застосування нульової ставки не є тотожним режиму звільнення від оподаткування податком на додану вартість, нарахування податкових зобов`язань з податку на додану вартість за правилами, встановленими пунктом 198.5 статті 198 розділу V Кодексу, постачальником при здійсненні операцій, що оподатковуються за нульовою ставкою податку на додану вартість, не здійснюється. Аналогічні висновки ДПС України з приводу застосування постанови КМУ №178 викладена і в листі-роз`ясненні від 29.07.2022 року № 8271/6/99-00-21-03-02-06 (а.с. 63-66).
Отже, норми Податкового кодексу України не передбачають можливості для платників податку - постачальників здійснювати вибір щодо застосування чи незастосування нульової ставки податку, оскільки застосування встановлених діючим законодавством ставки податку є обов`язком, а не правом платника податку.
Здійснивши системний аналіз вказаних норм права, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що приписи підпункту «г» підпункту 195.1.2 пункту 195.1 ст.195 Розділу V Податкового кодексу України та приписи постанови Кабінету Міністрів України від 02.03.2022 року № 178 поширюються на діяльність органів Державної прикордонної служби України, якими є позивачі (Військова частина та Адміністрація Державної прикордонної служби України).
Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що операції з постачання Військовій частині пального за спірним договором підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою, а отже умови договору щодо включення суми податку на додану вартість до ціни договору є безпідставним.
пов'язані статті