Статті

Ukraine Facility: що врахувати замовникам та на які закупівлі спрямовані кошти інструменту

2
573

Міжнародна фінансова підтримка України далі розширює свої межі, особливо з боку Європейського Союзу. Для покриття дефіциту фінансування України, задоволення потреб у відновленні, реконструкції та модернізації Регламентом Європейського Парламенту і Ради (ЄС) 2024/792 від 29.02.2024 було започатковано інструмент Ukraine Facility, частиною реалізації якого є здійснення замовниками закупівель за кошти ЄС.

Законом України від 06.06.2024 № 3786-IX ратифіковано Рамкову угоду між Україною та Європейським Союзом щодо спеціальних механізмів реалізації фінансування ЄС для України згідно з інструментом Ukraine Facility, яка набрала чинності для України з 20.06.2024 (далі – Рамкова угода). Для реалізації механізму Ukraine Facility розпорядженням Кабінету Міністрів України від 18.03.2024 № 244-р схвалено План України, що складається з трьох компонентів:  

  1. Компонент І – пряма фінансова підтримка для України;  
  2. Компонент ІІ – Рамкова інвестиційна програма України;  
  3. Компонент ІІІ – допомога та заходи підтримки щодо вступу до Союзу. 

Рамкова угода встановлює, принципи фінансової співпраці між Європейським Союзом та Україною і визначає спеціальні механізми контролю, моніторингу, звітування та аудиту коштів, які виділяються згідно з інструментом Ukraine Facility. 

Органи контролю за використанням коштів Ukraine Facility

З метою виконання зобов’язань України, що випливають із положень Рамкової угоди між Україною та Європейським Союзом щодо спеціальних механізмів реалізації фінансування Союзу для України згідно з інструментом Ukraine Facility, та запровадження національного механізму координації взаємодії державних органів для надання допомоги відповідно до інструменту Ukraine Facility, забезпечення захисту фінансових інтересів України та Європейського Союзу постановою КМУ від 15 листопада 2024 р. № 1318 затверджено Порядок управління, моніторингу та контролю за виконанням Плану України (далі - Постанова №1318).

Виходячи з статті 6 Рамкової угоди та пункту 2 постанови № 1318, Міністерство економіки визначено Національним координатором, який діє як єдиний контактний пункт між державними органами та Європейською Комісією для забезпечення загального процесу координації дій з надання допомоги згідно з інструментом Ukraine Facility (в рамках Компонентів I, II та II) і забезпечення захисту фінансових інтересів Європейського Союзу.

Міністерство фінансів визначено незалежним органом аудиту, який повинен забезпечувати разом з Державною аудиторською службою проведення аудиту виконання Плану України відповідно до Компонента I. 

Державну аудиторську службу визначено органом, який здійснює в установленому законодавством порядку державний фінансовий контроль за видатками, передбаченими у межах виконання Плану, зокрема під час здійснення публічних закупівель, виплати компенсацій та кредитів.

Пунктом 3 Порядку № 1318 визначено, що до основних завдань Координатора належить надання Мінфіну та Держаудитслужбі інформації щодо виділення коштів для виконання кроків Плану України у розрізі бюджетних програм. Як відомо із Бюджетного кодексу України, у розрізі бюджетних програм затверджуються видатки по державному та місцевим бюджетам. Тобто, якщо Порядком № 1318 встановлюється вимога надавати інформацію у розрізі бюджетних програм, то це означає, що кошти Ukraine Facility замовники будуть отримувати на рахунки державного або місцевих бюджетів

Також підпунктом 11 пункту 9 Порядку 1318 встановлюється, що відповідальні органи (центральні органи виконавчої влади, державні органи) надають незалежному органу аудиту, Держаудитслужбі інформацію, зокрема, щодо розподілу обсягу субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам або розподілу видатків між розпорядниками та / або одержувачами бюджетних коштів на плановий бюджетний період у межах виконання Плану України.  

Чим обумовлений обов'язок замовника дотримуватися Рамкової угоди

Правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави, територіальних громад та об’єднаних територіальних громад визначає Закон України “Про публічні закупівлі” (далі – Закон).

Замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням Особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом.

Згідно з пунктом 4 статті 2 Рамкової угоди закупівлі згідно з Компонентом I Ukraine Facility повинні здійснюватися відповідно до законодавства України тією мірою, якою вони відповідають вимогам, визначеним у цій Рамковій угоді.

Відповідно до частини першої статті 6 Закону якщо міжнародним договором України, згоду на обов’язковість якого надано Верховною Радою України, передбачено інший порядок закупівлі, ніж визначений цим Законом, застосовуються положення міжнародного договору України, з урахуванням принципів, встановлених у частині першій статті 5 цього Закону.

Рамкова угода, як міжнародний договір ратифікований ВРУ, підпадає під норми частини першої статті 6 Закону та замовник повинен застосовувати її положення. При цьому, норми Закону з урахуванням Особливостей та Рамкової угоди не суперечать один одному. Тож, замовнику під час здійснення закупівель за кошти виділені інструментом Ukraine Facility необхідно дотримуватися Закону з урахуванням Особливостей та додатково положень Рамкової угоди.

На які види закупівель поширюються норми Рамкової угоди

На всі закупівлі, які замовник проводить за видатками  що спрямовуються на виконання програм та заходів, передбачених в межах інструменту Ukraine Facility, незалежно від способу здійснення закупівель та їх вартісних меж.

Як замовникам дізнатися інформацію, що кошти надійшли як фінансування Ukraine Facility

Аналіз Рамкової угоди та Порядку № 1318 свідчить, що надходження коштів Ukraine Facility передбачено на рахунки державного або місцевих бюджетів, відкриті замовникам в органах Казначейства. Фінансування Ukraine Facility може також надходити у вигляді субвенції.  

Наприклад, виділення деяких видів субвенції з державного бюджету місцевим у 2025 році для сфери освіти стало можливими завдяки фінансовій співпраці між Європейським Союзом та Україною в рамках реалізації інструменту Ukraine Facility. До таких видів належать субвенції на: 

  • реалізацію публічного інвестиційного проекту на забезпечення якісної, сучасної та доступної загальної середньої освіти «Нова українська школа», порядок та умови надання якої затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 31 грудня 2024 р. № 1554; 
  • облаштування безпечних умов у закладах, що надають загальну середню освіту (протипожежний захист), зокрема військових (військово-морських, військово-спортивних) ліцеях, ліцеях із посиленою військово-фізичною підготовкою, порядок та умови надання якої затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2024 р. № 1530; 
  • безперешкодний доступ до якісної освіти – шкільні автобуси у 2025 році, порядок та умови надання якої затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2024 р. № 1518. 
  • інші.

Проблематика для замовника полягає якраз таки в неочевидності, які саме кошти на які конкретно предмети закупівлі виділені. 

Дізнатися інформацію про те чи кошти надійшли як фінансування Ukraine Facility, замовники можуть у своїх головних розпорядників бюджетних коштів або органів місцевого самоврядування, через які проходило затвердження рішення про виділення коштів. Враховуючи підвищену увагу до таких закупівель рекомендуємо замовникам, які не впевнені чи фінансується певна закупівля в рамках реалізації інструменту Ukraine Facility, офіційно звертатися до органів, зазначених вище для інформування  / роз'яснення.

Основні положення Рамкової угоди, яких замовник має дотримуватися під час закупівель

Прийнятність осіб, суб’єктів і матеріалів для постачання. Вимогами статті 11 Регламенту щодо Ukraine Facility та статті 5 Рамкової угоди при здійсненні публічних закупівель у рамках виконання заходів Плану України визначено необхідність дотримання правил щодо прийнятності осіб, суб’єктів і матеріалів для постачання. 

Тобто, замовник може прийти до укладення договору чи договору про закупівлю з суб'єктом, зареєстрованим в прийнятних країнах. А також усі поставки та матеріали, які фінансуються та закуповуються Україною або суб’єктами під її контролем для реалізації заходів Плану України, повинні походити із прийнятних країн, крім випадків, коли поставки та матеріали не можуть бути отримані на розумних умовах у жодній із таких країн.

Як виняток, учасники та кандидати на участь у тендері з неприйнятних країн можуть бути допущені як прийнятні у разі нагальної необхідності, недоступності послуг на ринках відповідних країн або територій або в інших належним чином обґрунтованих випадках, коли застосування правил прийнятності зробить реалізацію проекту неможливою або надмірно складною. 

Наразі практики щодо здійснення закупівлі із суб'єктом з неприйнятної країни чи товару з такої країни відсутня, але вже можна спрогнозувати надзвичайну складність доведення обгрунтованості таких обставин. 

Із переліком прийнятних країн можна ознайомитися за сайті Мінекономіки Головна/Діяльність/Реалізація ініціативи ЄС “Ukraine Facility” або за посиланням.

Відсутність обмежувальних заходів ЄС (санкцій)

Сторони повинні забезпечити, щоб кошти або економічні ресурси прямо або опосередковано не надавалися Особі, що підпадає під дію обмежувальних заходів, або на її користь (пункт 1 статті 3 Рамкової угоди)

Для дотримання пункту 1 Статті 3 Рамкової угоди Україна повинна встановити зобов’язання для всіх реципієнтів коштів, виплачених для здійснення заходів із реалізації реформ та інвестиційних проектів, включених до Плану, або для всіх інших фізичних осіб чи суб’єктів, залучених до їх реалізації. 

Україна забезпечує встановлення для всіх реципієнтів виділених коштів аналогічних зобов’язань будь-яким третім особам, залученим до виконання Плану (пункт 11 статті 9 Рамкової Угоди)

Відповідно до статті 3 Рамкової угоди Україна повинна забезпечити, щоб жодна операція, щодо якої було встановлено збіг із даними в санкційному списку ЄС, прямо або опосередковано не здійснювалася за рахунок фінансування ЄС. Україна (в даному випадку в особі замовника) зобов’язується забезпечити виконання цього зобов’язання:

  • шляхом відстеження збігів із даними в санкційному списку ЄС, перш ніж укласти відповідні угоди або здійснити згідно з ними платежі, стосовно кожного виконавця, бенефіціара гранту та будь-якого іншого реципієнта, з яким Україна має або може мати прямі договірні відносини (прямий реципієнт), щоб оцінити, чи такий реципієнт є Особою, що підпадає під дію обмежувальних заходів;
  • шляхом відстеження або за допомогою інших належних способів (що можуть включати перевірку ex-post) на основі ризик-орієнтованого підходу, щоб жодна фізична або юридична особа, суб’єкт або орган, що опосередковано отримає фінансування, не були Особами, що підпадають під дію обмежувальних заходів.

Інформація щодо всіх санкцій ЄС розміщена на санкційній карті ЄС за посиланням.

Зберігання документів. Зберігати документи потрібно протягом п’яти років із дати завершення заходу всі документи, які стосуються процедур закупівель і присудження грантів, договорів, порядки денні, відповідну кореспонденцію та всі відповідні документи стосовно виплат і повернень коштів. Строк, зазначений у пункті 1 цієї Статті, переривається у разі судових процесів, включаючи розслідування OLAF або EPPO та аудити ECA, або за належним чином обґрунтованим запитом Комісії (стаття 17 Рамкової угоди Україна).

Маркування закупівлі

Зазначення КПКВ. Згідно з підпунктом 3 пункту 9 Постанови №1318 відповідальні органи під час виконання Плану на етапі формування річного плану закупівель та внесення змін до нього передбачають деталізацію інформації за позицією “джерело фінансування закупівлі” (у разі, коли в позиції “джерело фінансування закупівлі” зазначено державний або місцевий бюджет, зазначають код бюджету та код програмної класифікації видатків та кредитування).

Зазначення інформацію про донора. Крім того, під час оголошення закупівлі замовнику варто зазначити донора - Ukraine Facility. Функціонали електронних майданчиків мають активну кнопку на зразок “Закупівля за кошти донора” / “Донор” тощо під якою є можливість обрання Ukraine Facility.

Позначення емблемою ЄС. У всіх публікаціях, інформаційних  та  комунікаційних  матеріалах, розроблених у межах виконання  кроків  Плану України, під  час  організації заходів, виконання  робіт і надання послуг, на  закупленому обладнанні  та інших  товарах, які стали  результатом  реалізації  інструменту  Ukraine  Facility та виконання Плану  України,  повинні  використовувати емблему  Європейського  Союзу, яка розміщена на сайті Європейського Союзу  без будь-яких змін, зокрема кольору, чи додавання будь-яких елементів до емблеми (на виконання вимог статті 16 Рамкової угоди та Додатку 4 Постанови №1318).

#грантові закупівлі#джерела фінансування#мінекономіки#новини закупівель

пов'язані статті

Публічна офертаПолітика конфіденційностіДля авторівКонтакти

© 2025 TNDR. Освітня платформа у сфері публічних (державних) закупівель. ТНДР.

Visa & Mastercard