Співпраця замовників із централізованими закупівельними організаціями
Згідно з пунктом 7 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості) централізовані закупівельні організації, у тому числі утворені під час дії правового режиму воєнного стану в Україні, організовують і проводять в інтересах замовників процедури закупівлі відкриті торги (далі - відкриті торги) відповідно до цих особливостей та закупівлі за рамковими угодами відповідно до умов, визначених Законом, а також можуть формувати та супроводжувати електронний каталог відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 14.09.2020 № 822 «Про затвердження Порядку формування та використання електронного каталогу».
У відповідності до зазначеного централізовані закупівельні організації проводять закупівлі для замовників. Діяльність централізованих закупівельних організацій визначені постановою Кабміну № 1216 від 27.12.2018 «Про особливості створення та діяльності централізованих закупівельних організацій» (далі – Постанова № 1216).
Важливим моментом при здійсненні закупівель централізованими закупівельними організаціями є розмежування обов’язків та порядок взаємодії між ними та замовниками.
Чи зобов’язані замовники передавати закупівлі для проведення централізованими закупівельними організаціями?
Відповідно до пункту 6 Постанови № 1216 визначено, що орган, який приймає рішення про визначення централізованої закупівельної організації, у своєму рішенні може встановити в межах визначених законодавством повноважень перелік замовників, в інтересах яких проведення тендерів зазначеною організацією є обов’язковим, та перелік товарів, послуг (крім поточного ремонту), закупівля яких через таку організацію є обов’язковою для визначених рішенням замовників.
Якщо очікувана вартість предмета закупівлі товарів, послуг, внесених до переліку товарів, послуг (крім поточного ремонту), закупівля яких через централізовану закупівельну організацію є обов’язковою, є меншою за вартість, що встановлена у пунктах 1 та 2 частини 1 статті 3 Закону* для відповідних замовників, замовники, в інтересах яких проведення тендерів зазначеною організацією є обов’язковим, проводять таку закупівлю самостійно та не подають централізованій закупівельній організації інформацію про потребу в закупівлі таких товарів, послуг.
* на період дії воєнного стану вартісні межі визначені пунктом 10 Особливостей (вартість товарів або послуг на рік становить або перевищує 100 тис. грн).
У разі прийняття рішення про обов’язкове проведення тендерів в інтересах замовників централізованою закупівельною організацією та про визначення переліку товарів, послуг (крім поточного ремонту), закупівля яких через зазначену організацію є обов’язковою для замовників, визначених таким рішенням, ініціатором звернення про визначення централізованої закупівельної організації (далі - ініціатор) забезпечується фінансування її діяльності за рахунок коштів державного бюджету, коштів відповідного місцевого (місцевих) бюджетів або інших коштів.
Окрім цього, Постанову № 1216 доповнено пунктом 6-1, згідно з умовами постановою Кабміну № 491 від 16.05.2023. Так, в пункті 6-1 визначено, що у разі коли під час дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування очікувана вартість предмета закупівлі товарів, послуг, внесених до переліку товарів, послуг (крім поточного ремонту), закупівля яких через централізовану закупівельну організацію є обов’язковою, є меншою за вартість, що встановлена у пункті 10 Особливостей, замовники, в інтересах яких проведення відкритих торгів зазначеною організацією є обов’язковим, проводять таку закупівлю самостійно та не подають централізованій закупівельній організації інформацію про потребу в закупівлі таких товарів, послуг.
Отож, у відповідності до зазначених норм в певному розпорядчому рішенні може бути визначено перелік замовників, для яких такі централізовані закупівельні організації в обов’язковому порядку повинні здійснювати закупівлі. Тобто самі замовники закупівлі не проводять, натомість закупівлі для них проводять централізовані закупівельні організації.
Так, пунктом 2 розпорядженням Кабміну від 25.09.2019 № 846-р передбачено, що згідно з додатком 1 централізована закупівельна організація проводить тендери та закупівлі за рамковими угодами товарів згідно з додатком 3 за рахунок коштів державного бюджету з 01.03.2020.
Згідно з додатком 2 зазначена централізована закупівельна організація проводить тендери та закупівлі за рамковими угодами товарів згідно з додатком 4 за рахунок коштів державного бюджету з 01.01.2021.
В Додатку 1 визначено перелік замовників, в інтересах яких проведення тендерів та закупівель за рамковими угодами через централізовану закупівельну організацію є обов’язковим, серед яких: МВС, Міндовкілля, Міненерго, МЗС, Мінінфраструктури, МКМС, Міноборони, МОН, МОЗ, Мінрегіон, Мінекономіки, Мінсоцполітики, Мінветеранів, Мінфін, Мінцифри, Мін’юст.
Натомість в Додатку 3 визначено Перелік товарів, закупівля яких через централізовану закупівельну організацію є обов’язковою:
Аналогічні відомості щодо переліку замовників, в інтересах яких проведення тендерів та закупівель за рамковими угодами через централізовану закупівельну організацію є обов’язковим визначено в додатку 3 та Перелік товарів, закупівля яких через централізовану закупівельну організацію є обов’язковою для таких замовників визначено в додатку 4.
Окрім цього, згідно з пунктом 4 розпорядженням Кабміну від 25.09.2019 № 846-р централізована закупівельна організація державна установа «Професійні закупівлі» у період дії правового режиму воєнного стану в Україні для замовників згідно з додатком 5 зазначена в пункті 1 цього розпорядження централізована закупівельна організація за рахунок коштів державного бюджету проводить відкриті торги та закупівлі за рамковими угодами електричної енергії згідно з додатком та нафти і дистилятів для наступних замовників: МВС, Міненерго, Мінекономіки, Мінагрополітики, МЗС, Міндовкілля, Мінстратегпром, Мінінфраструктури, МКІП, Мінмолодьспорт, а також для інших замовників, які визначені в додатку 5 зазначеного вище розпорядження.
Відповідно для таких замовників закупівлю електричної енергії та нафти і дистилятів здійснює виключно централізована закупівельна організація державна установа «Професійні закупівлі», і закупівля самими замовниками зазначених предметів закупівель буде порушенням.
В свою чергу, у випадку, коли очікувана вартість предмета закупівлі є меншою за межі, визначені законодавством, зокрема на час дії воєнного стану у відповідності до пункту 10 Особливостей, замовники проводять закупівлі самостійно.
Чи можуть замовники самі звертатися до централізованих закупівельних організацій для проведення закупівель?
Як ми уже визначили, в рішенні про визначення централізованої закупівельної організації може прийматись рішення про обов’язкове проведення тендерів в інтересах замовників централізованою закупівельною організацією та про визначення переліку товарів, послуг (крім поточного ремонту), закупівля яких через зазначену організацію є обов’язковою для замовників, визначених таким рішенням.
Водночас чи можуть самі замовники звертатися до централізованих закупівельних організацій для проведення закупівель? Тут потрібно звернутися до пункту 20 Постанови № 1216, де визначено, що замовник має право самостійно обирати централізовану закупівельну організацію з числа тих, що визначені Кабінетом Міністрів України, органами місцевого самоврядування, крім випадків, коли замовники зобов’язані здійснювати закупівлі через централізовану закупівельну організацію.
Тому в даному випадку норми пункту 20 Постанови № 1216 надають можливість замовникам самим звертатися до централізованих закупівельних організацій для проведення закупівель, окрім випадків, коли замовники зобов’язані здійснювати закупівлі через певну централізовану закупівельну організацію.
Окрім цього, замовник (крім випадку, коли замовник зобов’язаний здійснювати закупівлі через централізовану закупівельну організацію) має право відмовитися від послуг централізованої закупівельної організації та провести самостійно закупівлю щодо обраного предмета закупівлі. Про це замовник письмово із зазначенням причин повідомляє централізованій закупівельній організації не пізніше ніж за два робочих дні до дати оприлюднення централізованою закупівельною організацією оголошення про проведення процедури закупівлі.
Взаємодія замовника із централізованими закупівельними організаціями при здійсненні закупівель
Зазначена постанова містить умови взаємодії центральної закупівельної організації та замовників безпосередньо при здійсненні закупівлі.
Так, згідно з Постановою № 1216 замовник самостійно визначає потребу в закупівлі товарів, послуг (крім поточного ремонту) та у своєму річному плані закупівель визначає предмети закупівлі, закупівлю яких планує здійснити через централізовану закупівельну організацію. Така інформація надходить до централізованої закупівельної організації через електронну систему закупівель.
Замовники, які зобов’язані здійснювати закупівлі через централізовану закупівельну організацію, подають інформацію про потребу в закупівлі товарів, послуг (крім поточного ремонту) протягом 10 робочих днів з дня надходження від централізованої закупівельної організації запиту щодо необхідності подання замовником інформації про його потреби в закупівлі товарів, послуг (крім поточного ремонту) у спосіб, визначений регламентом. За необхідності замовник, який зобов’язаний здійснювати закупівлі через централізовану закупівельну організацію, до отримання від централізованої закупівельної організації запиту щодо необхідності подання замовником інформації про його потреби в закупівлі товарів, послуг (крім поточного ремонту) може самостійно подати централізованій закупівельній організації інформацію про його потреби в закупівлі товарів, послуг (крім поточного ремонту).
Консультації централізованої закупівельної організації та замовника. Централізована закупівельна організація в разі потреби проводить консультації із замовниками щодо уточнення основних характеристик предмета закупівлі та іншої інформації, необхідної для підготовки тендерної документації, зокрема щодо критеріїв оцінки, кількості, місця та строків постачання товарів, надання послуг (крім поточного ремонту), умов рамкової угоди та істотних умов договору про закупівлю.
Централізована закупівельна організація має право запитувати від замовника інформацію та документи, необхідні для здійснення закупівлі.
Замовник не пізніше ніж протягом п’яти робочих днів з дати надходження зазначеного запиту подає централізованій закупівельній організації через електронну систему закупівель відповідну інформацію та документи.
У разі надходження до централізованої закупівельної організації пропозиції (пропозицій) замовника (замовників) щодо здійснення закупівлі товарів, послуг (крім поточного ремонту) централізована закупівельна організація розпочинає організацію та проведення тендерів в інтересах такого замовника (таких замовників). Централізована закупівельна організація розпочинає проведення тендеру в інтересах замовника протягом 20 робочих днів з дня надходження від нього інформації, необхідної для проведення тендеру.
У разі відсутності пропозицій від замовників протягом строку, визначеного у пункті 21 цих особливостей, централізована закупівельна організація протягом п’яти робочих днів з дня закінчення такого строку інформує про це орган, який прийняв рішення про визначення централізованої закупівельної організації, для вжиття ним заходів щодо забезпечення виконання зазначеного рішення.
Централізована закупівельна організація має право проводити узгоджувальні наради та зустрічі з уповноваженими представниками замовника (замовників) стосовно визначення умов проведення тендеру.
Оприлюднення річного плану. Централізована закупівельна організація узагальнює та аналізує отриману інформацію щодо проведення закупівель товарів, послуг (крім поточного ремонту) в інтересах замовників. На підставі отриманої інформації централізована закупівельна організація формує річний план закупівель відповідно до статті 4 Закону.
Річний план закупівель в інтересах замовників та зміни до нього оприлюднюються централізованою закупівельною організацією на веб-порталі Уповноваженого органу з питань закупівель.
Замовник вносить в разі потреби зміни до затвердженого ним річного плану закупівель протягом п’яти робочих днів з моменту оприлюднення річного плану закупівель централізованої закупівельної організації в інтересах замовників.
Інформація щодо включення / невключення до річного плану закупівель централізованої закупівельної організації закупівель в інтересах замовників надсилається замовнику через електронну систему закупівель.
Проведення відкритих торгів та укладення договору про закупівлю. Після оприлюднення повідомлення про намір укласти договір про закупівлю або повідомлення про намір укласти рамкову угоду електронна система закупівель автоматично інформує замовників, в інтересах яких проводився тендер, про необхідність укладення договору про закупівлю або рамкової угоди за результатами проведеного тендеру у строки, визначені в Законі. Замовник укладає договір про закупівлю або рамкову угоду за результатами тендеру, що був проведений в його інтересах централізованою закупівельною організацією.
Централізована закупівельна організація розміщує в електронній системі закупівель інформацію у спосіб та в порядку, що передбачені Законом.
Замовники, які уклали договір про закупівлю за результатами проведеного в їх інтересах централізованою закупівельною організацією тендеру, в обов’язковому порядку подають централізованій закупівельній організації для розміщення в системі таку інформацію:
- копію договору про закупівлю та всі додатки до нього - протягом одного робочого дня з дня його укладення;
- інформацію про внесення змін до договору про закупівлю та договору про закупівлю, укладеного за рамковою угодою, - протягом одного робочого дня з дня внесення змін;
- інформацію про виконання договору про закупівлю або договору про закупівлю, укладеного за рамковою угодою, - протягом одного робочого дня з дня закінчення строку дії, виконання або розірвання договору.
Також варто відмітити, що у відповідності до пункту 16 Постанови № 1216 вибір централізованої закупівельної організації замовником для організації та проведення тендерів в інтересах замовників не є публічною закупівлею відповідно до Закону.
«Підводні камені» закупівель через централізовані закупівельні організації
Здійснюючи закупівлі через централізовані закупівельні організації потрібно враховувати певні «підводні камені», які притаманні таким закупівлям.
Так, одним із таких «підводних каменів» є неможливість укладення «прямого» договору про закупівлю згідно підпункту 6 пункту 13 Особливостей в разі, коли не відбулися відкриті торги, які проводила централізована закупівельна організація, з огляду на умови підпункту 6 пункту 13 Особливостей.
Так, підпункт 6 пункту 13 Особливостей передбачає придбання замовниками товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн. гривень, може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару у разі, коли відмінено відкриті торги через неподання жодної тендерної пропозиції для участі у відкритих торгах у строк, установлений замовником згідно з цими особливостями, у тому числі за лотом. При цьому предмет закупівлі, його технічні, кількісні та якісні характеристики, проект договору про закупівлю, а також вимоги до суб’єкта, з яким укладається договір про закупівлю, не повинні відрізнятися від вимог, що були визначені замовником у тендерній документації (крім вимог, визначених пунктом 47 цих особливостей), та сума договору про закупівлю не може перевищувати очікувану вартість предмета закупівлі, зазначену замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів, які відмінено через відсутність достатньої кількості учасників процедури закупівлі (учасника процедури закупівлі), з урахуванням прийнятного відсотка перевищення ціни тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі над очікуваною вартістю предмета закупівлі, якщо такий прийнятний відсоток був зазначений у тендерній документації.
Як бачимо, дана норма передбачає вчинення дій для укладення «прямого» договору про закупівлю в усіх випадках саме замовником.
Так, згідно із пункту 11 частини 1 статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) замовники - суб’єкти, визначені згідно із статтею 2 цього Закону, які здійснюють закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до цього Закону.
В свою чергу, відповідно до пункту 38 частини 1 статті 1 Законі централізовані закупівельні організації - юридичні особи державної або комунальної власності, що визначаються Кабінетом Міністрів України, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами місцевого самоврядування як замовники, які організовують і проводять тендери та закупівлі за рамковими угодами в інтересах замовників відповідно до цього Закону.
З огляду на викладене, централізовані закупівельні організації не є замовниками в розумінні Закону, тому використовувати підпункт 6 пункту 13 Особливостей замовники, в інтересах яких проводять закупівлі централізовані закупівельні організації, не мають змоги. Виключенням підпункт 16 пункту 13 Особливостей, детальніше про це у статті «Розбираємо нове виключення для укладення «прямого» договору про закупівлю: підпункт 16 пункту 13 Особливостей».
Документи, в яких визначається правовий статус централізованих закупівельних організацій
Необхідною передумовою створення та діяльності централізованої закупівельної організації є прийняття розпорядчих документів, в яких визначений правовий статус таких централізованих закупівельних організацій.
Так, правовий статус централізованих закупівельних організацій державна установа «Професійні закупівлі» та державного підприємства «Українські спеціальні системи» визначені розпорядженнями Кабміну від 25.09.2019 № 846-р «Про визначення ДУ “Професійні закупівлі” централізованою закупівельною організацією» та розпорядженням Кабміну від 24.03.2021 № 233-р «Про визначення державного підприємства «Українські спеціальні системи» централізованою закупівельною організацією».
Натомість правовий статус державного підприємства «Медичні закупівлі України» визначено постановою Кабміну від 11.10.2021 № 1093 «Деякі питання реалізації експериментального проекту стосовно діяльності централізованої закупівельної організації у сфері охорони здоров’я».
В свою чергу, правовий статус централізованих закупівельних організацій, які створюються органами місцевого самоврядування визначають рішеннями.
Так, органами місцевого самоврядування прийняті наступні рішення про створення централізованих закупівельних організацій:
- рішення Івано-Франківської обласної ради від 31.07.2020 № 1511-36/2020 «Про створення комунального підприємства Івано-Франківської обласної ради «Централізована закупівельна організація Івано-Франківської обласної ради»;
- рішення Сумської обласної ради від 18.06.2021 «Про визначення Комунальної установи «Сумський обласний фонд підтримки підприємництва» Сумської обласної ради централізованою закупівельною організацією»;
- рішення Дніпровської міської ради від 23.06.2021 №7/8 «Про визначення КП «Централізована закупівельна організація «ДМР Централізованою закупівельною організацією»;
- рішення Одеської обласної ради від 18.06.2021 №230-VIII «Про визначення КП «Централізована закупівельна організація Одеської обласної ради»;
- рішення Київської обласної ради від 23.12.2022 №454-15-VIII «Про визначення КЗ Київської облради «База спеціального медичного постачання» централізованою закупівельною організацією».
Вартість послуг централізованих закупівельних організацій
Постанова №1216 також передбачає умови отримання винагороди для централізованої закупівельної організації за організацію та проведення тендеру.
Зокрема, в пункті 17 Постанови №1216 визначено, що винагорода централізованій закупівельній організацій за організацію та проведення тендеру здійснюється замовником у разі, коли проведення тендерів в інтересах такого замовника зазначеною організацією не є обов’язковим, у розмірі, що не перевищує:
1) 3 відсотків суми договору про закупівлю/рамкової угоди, якщо очікувана вартість закупівлі, зазначена в оголошенні про проведення конкурентних процедур закупівель / оголошенні про проведення закупівлі для укладення рамкової угоди, становить не більш як 10 млн грн;
2) 2 відсотків суми договору про закупівлю/рамкової угоди, якщо очікувана вартість закупівлі, зазначена в оголошенні про проведення конкурентних процедур закупівель / оголошенні про проведення закупівлі для укладення рамкової угоди, становить не більш як 50 млн грн;
3) 1 відсотка суми договору про закупівлю/рамкової угоди, якщо очікувана вартість закупівлі, зазначена в оголошенні про проведення конкурентних процедур закупівель / оголошенні про проведення закупівлі для укладення рамкової угоди, становить не більш як 100 млн грн;
4) 0,5 відсотка суми договору про закупівлю/рамкової угоди, якщо очікувана вартість закупівлі, зазначена в оголошенні про проведення конкурентних процедур закупівель / оголошенні про проведення закупівлі для укладення рамкової угоди, становить більш як 100 млн грн.
Окрім цього, даний пункт передбачає, що розмір винагороди визначається для кожної централізованої закупівельної організації у рішенні органу, який приймає рішення про її визначення.
При цьому, пункт 17 Постанови № 1216 передбачає випадки, коли замовник не сплачує винагороду централізованій закупівельній організації за організацію та проведення тендеру, це зокрема в разі, коли тендер було відмінено або визнано таким, що не відбувся.
Підсумки
- В розпорядчому рішенні (розпорядженні, постанові, рішенні) уповноваженого органу визначається правовий статус централізованих закупівельних організацій та може бути визначено перелік замовників, для яких такі централізовані закупівельні організації в обов’язковому порядку повинні здійснювати закупівлі.
- Норми пункту 20 Постанови № 1216 надають можливість замовникам можливість самим звертатися до централізованих закупівельних організацій для проведення закупівель, окрім випадків, коли замовники зобов’язані здійснювати закупівлі через централізовану закупівельну організацію.
- При здійсненні закупівель централізованими закупівельними організаціями для певних замовників важливим є дотримання порядку взаємодії між замовником та централізованою закупівельною організацією, який визначений Постановою №1216.
пов'язані статті
01 листоп.
Чи буде вважатися порушенням після розірвання «допорогового» договору укласти новий «допороговий» договір16 верес.
Чи передбачена відповідальність за складення протоколу не у відповідності до положень НПА, в яких визначені вимоги до форми та змісту протоколу13 верес.
Особа, яка була внесена в реєстр корупціонерів не була піддана адміністративному стягненню згідно ст. 39 КУпАП: чи є підстави для виключення відомостей з реєстру НАЗК16 серп.
Чи може УО використовувати приватний КЕП фізичної особи та де отримати КЕП?09 серп.
Яких строків при здійсненні закупівель згідно Особливостей потрібно дотримуватись