Що слід розуміти під інформацією про використання публічних коштів та короткий алгоритм оприлюднення інформації на Є-Data
Термін «інформація про використання публічних коштів» зустрічається у законі України «Про відкритість використання публічних коштів» від 11.02.2015 № 183-VIII (далі – Закон № 183). Згідно з вимогами Закону № 183, на конкретно визначену категорію замовників покладається обов’язок щодо оприлюднення інформації про використання публічних коштів на Єдиному веб-порталі використання публічних коштів (далі – Є-Data). Тому пропонуємо розглянути у даному матеріалі що включає в себе вираз «інформація про використання публічних коштів» та на які законодавчі норми доцільно звернути увагу аби не порушити вимоги Закону № 183.
Яка інформація про використання публічних коштів підлягає оприлюдненню та у які строки?
Звертаючись до частини 1 статті 3 Закону № 183, інформація про використання публічних коштів, що підлягає оприлюдненню, надається за встановленими законодавством України формами та має містити такі відомості:
1) у разі використання коштів Державного бюджету України, бюджету Автономної Республіки Крим та місцевих бюджетів:
- розпорядник (одержувач) бюджетних коштів (найменування, ідентифікаційний код юридичної особи, місцезнаходження, прізвище, ім’я та по батькові керівника);
- головний розпорядник бюджетних коштів (найменування, місцезнаходження, прізвище, ім’я та по батькові керівника);
- обсяги бюджетних призначень та/або бюджетних асигнувань на відповідний бюджетний період - всього та в розрізі бюджетних програм;
- обсяги проведених видатків бюджету та наданих кредитів з бюджету за звітний період - всього та в розрізі бюджетних програм (при цьому зазначаються також види та обсяги відповідних надходжень щодо коштів спеціального фонду бюджету);
- інформація про укладені за звітний період договори (предмет договору, виконавець (найменування, ідентифікаційний код юридичної особи, місцезнаходження), вартість договору, ціна за одиницю (за наявності), кількість закупленого товару, робіт та/або послуг, проведена процедура закупівлі або обґрунтування її відсутності з посиланням на закон, обсяг платежів за договором у звітному періоді, строк дії договору);
- інформація про стан виконання договорів, укладених у попередні звітні періоди, з усіма додатками, які є їх невід’ємною частиною (предмет договору, виконавець (найменування, ідентифікаційний код юридичної особи, місцезнаходження, прізвище, ім’я та по батькові керівника), вартість договору, ціна за одиницю (за наявності), процедура закупівлі або обґрунтування її відсутності з посиланням на закон, обсяг платежів за договором у звітному періоді, наявність або відсутність претензій і штрафних санкцій, що виникли в результаті виконання договору, акти виконання договору (акти наданих послуг, приймання-передачі, виконаних робіт) за наявності);
- кількість службових відряджень, у тому числі із зазначенням кількості закордонних відряджень, загальний обсяг витрат на службові відрядження, у тому числі із зазначенням обсягу витрат на закордонні відрядження.
Інформація, зазначена в цьому пункті, оприлюднюється щоквартально, не пізніш як за 35 днів після закінчення звітного кварталу, та зберігається в режимі вільного доступу протягом трьох років з дня оприлюднення.
2) у разі використання коштів підприємств, отриманих ними від їхньої господарської діяльності:
- підприємство (найменування, ідентифікаційний код юридичної особи, місцезнаходження, прізвище, ім’я та по батькові керівника);
- орган управління майном підприємства (найменування, місцезнаходження, прізвище, ім’я та по батькові керівника);
- обсяг платежів за договорами за звітний період - у розрізі товарів, робіт і послуг;
- відомості про договори, укладені за звітний період, загальна вартість яких перевищує 1 мільйон гривень (предмет договору, виконавець (найменування, ідентифікаційний код юридичної особи, місцезнаходження, прізвище, ім’я та по батькові керівника), вартість договору, ціна за одиницю (за наявності), строк дії договору);
- відомості про стан виконання договорів, укладених за попередні звітні періоди, які продовжують виконуватися, загальна вартість яких перевищує 1 мільйон гривень (предмет договору, виконавець (найменування, ідентифікаційний код юридичної особи, місцезнаходження, прізвище, ім’я та по батькові керівника), вартість договору, ціна за одиницю (за наявності), обсяг платежів за договором у звітному періоді, наявність або відсутність претензій і штрафних санкцій, що виникли в результаті виконання договору, акти виконання договору (акти наданих послуг, приймання-передачі, виконаних робіт) за наявності).
Інформація, зазначена в цьому пункті, оприлюднюється щорічно, не пізніше 31 січня року, наступного за звітним роком, та зберігається в режимі вільного доступу протягом трьох років з дня оприлюднення;
3) у разі використання коштів загальнообов’язкового державного соціального страхування та коштів Пенсійного фонду:
- підприємство, установа, організація (найменування, ідентифікаційний код юридичної особи, місцезнаходження, прізвище, ім’я та по батькові керівника), що використовує кошти загальнообов’язкового державного соціального страхування та/або кошти Пенсійного фонду;
- обсяги надходжень та витрат, затверджені на відповідний рік;
- обсяги надходжень та витрат за звітний період;
- інформація про укладені за звітний період договори (предмет договору, виконавець (найменування, ідентифікаційний код юридичної особи, місцезнаходження, прізвище, ім’я та по батькові керівника), вартість договору, ціна за одиницю (за наявності), проведена процедура закупівлі або обґрунтування її відсутності з посиланням на закон, обсяг платежів за договором у звітному періоді, строк дії договору);
- інформація про стан виконання договорів (предмет договору, виконавець (найменування, ідентифікаційний код юридичної особи, місцезнаходження, прізвище, ім’я та по батькові керівника), вартість договору, ціна за одиницю (за наявності), проведена процедура закупівлі або обґрунтування її відсутності з посиланням на закон, обсяг платежів за договором у звітному періоді, наявність або відсутність претензій і штрафних санкцій, що виникли в результаті виконання договору, акти виконання договору (акти наданих послуг, приймання-передачі, виконаних робіт) за наявності);
- кількість службових відряджень, у тому числі із зазначенням кількості закордонних відряджень, загальний обсяг витрат на службові відрядження, у тому числі із зазначенням обсягу витрат на закордонні відрядження.
Інформація, зазначена в цьому пункті, оприлюднюється щоквартально, не пізніш як за 35 днів після закінчення звітного кварталу, та зберігається в режимі вільного доступу протягом трьох років з дня оприлюднення.
Де повинна оприлюднюватись інформація про використання публічних коштів?
У частині 2 статті 3 Закону № 183 зазначено, що інформація, зазначена в цій статті, оприлюднюється на єдиному веб-порталі використання публічних коштів безоплатно та окремо за такими розділами:
- інформація про використання коштів державного і місцевих бюджетів;
- інформація про використання коштів підприємств, отриманих ними від їхньої господарської діяльності;
- інформація про використання коштів Пенсійного фонду;
- інформація про використання коштів загальнообов’язкового державного соціального страхування.
При цьому частиною 2 статті 2 Закону № 183 передбачено, що Єдиний веб-портал використання публічних коштів є офіційним державним інформаційним ресурсом у мережі Інтернет, на якому оприлюднюється інформація згідно з цим Законом. Доступ до інформації, оприлюдненої на єдиному веб-порталі використання публічних коштів, є вільним та безоплатним.
Хто готує та оприлюднює інформацію про використання публічних коштів?
Згідно вимог частини 1 статті 2 Закону № 183, інформація, що оприлюднюється згідно з цим Законом, готується розпорядниками та одержувачами коштів Державного бюджету України, бюджету Автономної Республіки Крим і місцевих бюджетів, органами Пенсійного фонду, підприємствами, а також фондами загальнообов’язкового державного соціального страхування та подається ними для оприлюднення на єдиному веб-порталі використання публічних коштів.
Відповідальність за неоприлюднення інформації про використання публічних коштів
Аналізуючи частину 1 статті 4 Закону № 183, відповідальність за порушення вимог цього Закону несуть керівники розпорядників та одержувачів коштів державного і місцевих бюджетів, підприємств, органів Пенсійного фонду, а також фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування.
Зазначені особи несуть відповідальність за такі порушення:
- неоприлюднення інформації відповідно до цього Закону;
- оприлюднення недостовірної, неточної або неповної інформації;
- несвоєчасне оприлюднення інформації.
При цьому звертаючись до статті 212-3 Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі – КУпАП), неоприлюднення інформації, обов’язкове оприлюднення якої передбачено законом України «Про відкритість використання публічних коштів», тягне за собою накладення штрафу на посадових осіб від двадцяти п’яти до п’ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Проте нагадуємо, що у відповідності до прийнятого Верховною Радою України Закону України «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення та деяких інших законів України щодо посилення відповідальності за незабезпечення доступу до інформації про використання публічних коштів» від 12.02.2025 №4240-IX (далі – Закон № 4240), відповідальність за порушення вимог Закону № 183 буде посилено. Сам Закон № 4240 опубліковано 14.03.2025 у газеті «Голос України» № 51.
Тож відповідно до пункту 1 «Прикінцеві положення» Закону № 4240, через три місяці з дня опублікування Закону № 4240, тобто з 14.06.2025 року, вступлять у дію такі зміни:
- статтю 212-3 КУпАП доповнено частиною 12: неоприлюднення, несвоєчасне оприлюднення інформації, оприлюднення недостовірної, неточної або неповної інформації, обов’язкове оприлюднення якої передбачено Законом України «Про відкритість використання публічних коштів» – тягнуть за собою накладення штрафу на посадових осіб від п’ятдесяти до сімдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;
- статтю 212-3 КУпАП доповнено частиною 13: повторне протягом року вчинення порушення, передбаченого частиною дванадцятою цієї статті, за яке особу вже було піддано адміністративному стягненню – тягне за собою накладення штрафу на посадових осіб від сімдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;
- до статті 38 КУпАП додано: адміністративне стягнення за вчинення правопорушень, передбачених частинами дванадцятою і тринадцятою статті 212-3 цього Кодексу, може бути накладено протягом одного року з дня його вчинення;
- статтю 234-1 КУпАП доповнено: органи державного фінансового контролю розглядають справи про адміністративні правопорушення, пов’язані з порушенням законодавства з фінансових питань (стаття 164-2), порушенням порядку припинення юридичної особи (частини третя - шоста статті 166-6), порушенням законодавства про закупівлі (частини перша і друга статті 164-14), порушенням права на інформацію (частини дванадцята і тринадцята статті 212-3).
Покрокова інструкція реєстрації профілю на Є-Data
Крок 1: Переходимо на основну сторінку Є-Data.
Крок 2. Обираємо вкладку «Реєстрація» у правому верхньому куті головної сторінки.
Крок 3. Зазначаємо код ЄДРПОУ в електронному полі та натискаємо «Продовжити».
Крок 4. Вводимо дані електронного ключа та накладаємо підпис.
Крок 5. Заповнюємо відповідну інформацію про замовника. Символом «*» позначені ті електронні поля, що обов’язкові для заповнення. Після цього натискаємо кнопку «Далі».
Крок 6. Повторно накладаємо електронний підпис.
Покрокова інструкція входу в особистий кабінет на порталі Є-Data
Крок 1. Переходимо на вкладку «Службовий вхід» у правому верхньому куті головної сторінки.
Крок 2. Вводимо код ЄДРПОУ замовника та особистий пароль.
Крок 3. Натискаємо «Відправити».
Покрокова інструкція оприлюднення договору на порталі Є-Data
Крок 1. Переходимо на вкладку «Договори».
Крок 2. Слідкуємо, щоб зліва у випадаючому списку було обрано категорію «Договори», а тоді натискаємо на жовту кнопку «+ Договір»:
Крок 3. Заповнюємо відповідні електронні поля.

Для коректного заповнення інформації обираємо (або за необхідності створюємо) контрагента. Специфікацію можна розширити, додаючи у неї нові рядки, шляхом заповнення відповідних електронних полів та натискання кнопки «+».

Крок 4. Натискаємо кнопку «Зберегти», що знаходиться у правому нижньому кутку сторінки.
Покрокова інструкція оприлюднення договору з Prozorro на порталі Є-Data
Крок 1. Переходимо на вкладку «Договори».
Крок 2. Із випадаючого списку у лівій частині сторінки обираємо категорію «Договори з Prozorro»:

Примітка: За необхідності здійснюємо відбір наявних договорів за допомогою доступних критеріїв пошуку у лівій частині сторінки.
Крок 3. Переходимо на необхідний договір, натискаючи на кнопку «Редагувати» у вигляді олівця у правій частині відповідного рядка:

Крок 4. Редагуємо та дозаповнюємо наявну інформацію про договір.
Крок 5. Справа у нижньому куті сторінки замовнику доступні відразу дві кнопки: «Зберегти» та «Закрити документ». Варто знати, що при натисканні будь-якої із даних кнопок, внесені зміни будуть збережені, а сам договір відображатиметься у вкладці «Договори», де його можна буде підписати чи за необхідності повторно редагувати.
Різниця полягає лише в тому, що після натискання кнопки «Зберегти», система залишає користувача на тій же сторінці, де можна продовжувати редагувати договір. А при обранні кнопки «Закрити документ», система не лише зберігає договір, але й повертає користувача у категорію «Договори з Prozorro».
Примітка: Якщо замовник бажає відхилити внесені зміни, то на даному етапі слід натиснути кнопку «Назад до списку договорів».
Покрокова інструкція для підписання договору на порталі Є-Data: шляхом окремого накладення підпису або пакетного підписання
Варіант 1: Підписання окремого договору.
Крок 1. Переходимо на вкладку «Договори» та категорію «Договори» (у випадаючому списку зліва).
Крок 2. Знаходимо потрібний договір та натискаємо на символ штампа у правій частині відповідного рядка:

Крок 3. Накладаємо електронний підпис.
Варіант 2: Пакетне підписання.
Крок 1. Переходимо на вкладку «Договори».
Крок 2. Обираємо зліва у випадаючому списку ту категорію документів, яку плануємо підписувати, наприклад «Договори» або «Акти / накладні», тощо.
Крок 3. Відмічаємо галочками перелік документів, необхідних для підписання:

Крок 4. Натискаємо кнопку «Пакетні дії», опісля – «Пакетне підписування».

Крок 5. Накладаємо електронний підпис.
Примітка: Після накладення підпису під час пакетного підписування, замовник побачить сповіщення щодо кількості підписаних документів.
Покрокова інструкція внесення накладних або актів та їх підписання на порталі Є-Data
Крок 1. Переходимо на вкладку «Договори» та обираємо категорію «Договори».
Крок 2. Переходимо на необхідний договір, натискаючи на його номер у лівій частині рядка:

Крок 3. Натискаємо кнопку «+ Акт» жовтого кольору:

Крок 4. Заповнюємо відповідні електронні поля та натискаємо «Зберегти».
Крок 5. Повторно переходимо на потрібний договір. Знаходимо внизу сторінки внесені акти / накладні та розгортаємо перелік:

Крок 6. Знаходимо потрібний акт / накладну та натискаємо на значок штампа у правій частині відповідного рядка:

Крок 7. Накладаємо електронний підпис на кожен акт / накладну окремо або за допомогою пакетного підписання.
пов'язані статті
31 берез.
Які обґрунтування необхідно готувати під час здійснення публічних закупівель27 берез.
Дорожня карта закупівельника для проведення відкритих торгів з контрольними точками19 берез.
Які рішення приймаються уповноваженою особою в процесі роботи та які приклади документів для цього знадобляться: зведений перелік16 берез.
Обґрунтування згідно Постанови № 71012 берез.
Як не порушувати строки у закупівлях: практичні поради