Розширено повноваження ДАСУ: наслідки для замовника
14 червня 2025 року набуває чинності закон, яким пропонується унормувати окремі положення законодавчих актів та усунути відповідні прогалини, що перешкоджають відкритості використання публічних коштів. При цьому, такі зміни потягнуть за собою й зміни до інших нормативно-правових актів. Зокрема, у статті проаналізуємо як нововведеннями розширюються повноважень ДАСУ та як це може вплинути на замовника.
Метою Закону України “Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення та деяких інших законів України щодо посилення відповідальності за незабезпечення доступу до інформації про використання публічних коштів” від 12.02.2025 №4240 (далі - Закон №4240), який набуває чинності 14 червня 2025 року, є вдосконалення норм Кодексу України про адміністративні правопорушення для запобігання вчиненню таких правопорушень у сфері використання публічних коштів.
Сферу використання публічних коштів регулює Закон України «Про відкритість використання публічних коштів» від 11.02.2015 № 183-VIII (далі – Закон № 183). Згідно з вимогами Закону № 183, на конкретно визначену категорію замовників покладається обов’язок щодо оприлюднення інформації про використання публічних коштів на Єдиному веб порталі використання публічних коштів (далі – Є-Data). Натомість Закон №4240 змінює обсяг, види та суб’єктів на яких поширюється відповідальність за оприлюднення інформації, яка стосується використання публічних коштів.
Що слід розуміти під інформацією про використання публічних коштів та короткий алгоритм оприлюднення інформації на Є-Data розглядали у статті. Далі ж пропонуємо детально зупинитися на змінах, які стосуються повноважень Державної аудиторської служби.
Законодавчі зміни, що стосуються діяльності ДАСУ
Змінами до статті 38 КУпАП збільшений строк накладання адміністративного стягнення на замовників за вчинення правопорушень, передбачених частинами 3-6 статті 164-14 «Порушення законодавства про закупівлі» КУпАП, а саме адміністративне стягнення може бути накладено протягом одного року з дня його виявлення, але не пізніше двох років з дня його вчинення.
Доповнено статтю 38 КУпАП та унормовано, що адміністративне стягнення може бути накладене протягом одного року з дня вчинення за:
- у разі недодержання встановлених законом строків надання відповіді на звернення / запит народного депутата України, ненадання, надання неправдивої або неповної інформації на таке звернення / запит (порушення, яке передбачене частинами 1 – 4 стаття 188 – 19 КУпАП);
- у разі неоприлюднення, несвоєчасне оприлюднення інформації, оприлюднення недостовірної, неточної або неповної інформації, обов’язкове оприлюднення якої передбачено Законом України «Про відкритість використання публічних коштів» (порушення, які передбачене частинами 12 і 13 статті 212 – 3 КУпАП).
Змінами до статті 10 Закону України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні" (Відомості Верховної Ради України, 1993 р., № 13, ст.110 із наступними змінами) органу державного фінансового контролю (ДАСУ) надається право:
9) здійснювати провадження у справах про адміністративні правопорушення та накладати адміністративні стягнення у випадках, передбачених законом;
9-1 ) збирати та отримувати персональні дані особи у випадках, передбачених законом, з метою здійснення провадження у справах про адміністративні правопорушення;
11) одержувати від державних органів та органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій усіх форм власності, інших юридичних осіб та їх посадових осіб, фізичних осіб – підприємців документи, матеріали, інформацію, у тому числі з обмеженим доступом, необхідні для виконання покладених на нього завдань, зокрема інформацію з обмеженим доступом, з урахуванням вимог до забезпечення захисту інформації";
Змінами до статті 234-1 КУпАП, наданні повноваження органам державного фінансового контролю (ДАСУ) щодо розгляду справ про адміністративні правопорушення і накладання адміністративного стягнення, які стосуються: неоприлюднення, несвоєчасне оприлюднення інформації, оприлюднення недостовірної, неточної або неповної інформації, обов’язкове оприлюднення якої передбачено Законом України "Про відкритість використання публічних коштів".
Статтю 4 Закону №183 доповнено третім абзацом наступного змісту:
Притягнення особи до адміністративної відповідальності за неоприлюднення, несвоєчасне оприлюднення інформації, оприлюднення недостовірної, неточної або неповної інформації про використання публічних коштів є підставою для включення заходів з проведення інспектування до планів проведення заходів державного фінансового контролю за ініціативою органів державного фінансового контролю.
Керівники розпорядників та одержувачів коштів державного і місцевих бюджетів, підприємств, органів Пенсійного фонду та Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття зобов’язані протягом п’яти робочих днів з дати отримання запиту органу державного фінансового контролю надати інформацію щодо забезпечення виконання вимог цього Закону.
Щодо відповідальності особи, то змінами до абзацу 2 частини 1 статті 2 Закону №183 визначено наступне: відповідальність за неоприлюднення, несвоєчасне оприлюднення, недостовірність, неточність, неповноту інформації, що оприлюднюється згідно з цим Законом, несуть керівники розпорядників та одержувачів коштів державного і місцевих бюджетів, підприємств, органів Пенсійного фонду та Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття.
Порівняльний аналіз стосовно адміністративної відповідальності вже було розглянуто у статті.
Розставляємо акценти та звертаємо увагу на головне
- ДАСУ зможе складати протоколи та накладати штрафи за порушення Закону №183
ДАСУ має повноваження здійснювати провадження та притягати до відповідальності керівників розпорядників та одержувачів коштів державного і місцевих бюджетів, підприємств державного та комунального сектору економіки за неоприлюднення, несвоєчасне оприлюднення, оприлюднення недостовірної, неточної або неповної інформації, обов’язкове оприлюднення якої передбачено Законом України «Про відкритість використання публічних коштів» на Єдиному веб-порталі використання публічних коштів.
Відповідальність передбачена на просто за неоприлюднення інформації чи порушення строків, а за “оприлюднення недостовірної, неточної або неповної інформації…”. Для розумінні вказаних понять звернемося до можливого тлумачення зазначених понять.
Визначення поняття “недостовірність” надано в постанові Пленуму Верхового Суду України від 27.02.2009 №1 «Про судову практику у справах про захист гідності та честі фізичної особи, а також ділової репутації фізичної та юридичної особи» зазначено, що недостовірною вважається інформація, яка не відповідає дійсності або викладена неправдиво, тобто містить відомості про події та явища, яких не існувало взагалі або які існували, але відомості про них не відповідають дійсності (неповні або перекручені).
Визначення поняттю “неточний” знайдемо у Тлумачному словнику української мови, як такий, що не повністю відповідає чому-небудь, не зовсім правильно виражає щось і т.ін.
Визначення поняттю “неповний” знайдемо у Тлумачному словнику української мови, як такий, що не містить у собі повного набору, комплекту, складу чого-небудь.
Зауважте також, що Законом №183 чітко визначена відповідальність саме керівника у разі допущення наведених вище порушень. Але, якщо припустити, що керівник покладає обов'язок оприлюднення інформації згідно вказаного закону на веб порталі Є-дата, на іншу особу, тоді є ризик притягнення такої особи до відповідальності. Хоча у будь-якому разі керівник має здійснювати контроль за дотриманням вимог законодавства.
- Розмір штрафів та строки притягнення змінено
У разі допущення порушень, що передбачені частинами 3-6 статті 164-14 КУпАП адміністративне стягнення може бути накладено протягом одного року з дня його виявлення, але не пізніше двох років з дня його вчинення. Тобто, з 14.06.25 в особи, на яку складено протокол значно збільшуються ризики отримання штрафу у зв'язку із збільшення строків.
У разі неоприлюднення, несвоєчасного оприлюднення, оприлюднення недостовірної, неточної або неповної інформації, обов’язкове оприлюднення якої передбачено Законом № 183 на Єдиному веб порталі використання публічних на керівника може бути накладено штраф, який становить від 850,00 грн до 1190,00 грн, у разі повторного порушення протягом року від 1190,00 грн до 1700,00 грн. Стягнення може бути накладене протягом одного року з дня його виявлення, але не пізніше двох років з дня його вчинення.
- Доступ аудиторів до персональних даних та інформації з обмеженим доступом
Аудитори зможуть одержувати від державних органів та органів місцевого самоврядування, підприємств і установ інформацію, зокрема з обмеженим доступом, необхідну для виконання наданих повноважень, та персональні дані для притягнення до адміністративної відповідальності. При цьому, ДАСУ може використовувати під час здійснення своїх повноважень інформацію, відомості та інші персональні дані з Єдиного державного демографічного реєстру
Тобто, змінами розширені повноваження органу державного фінансового контролю щодо не лише щодо можливості розглядати справи та накладати адміністративні стягнення, але й отримувати персональні дані для складання протоколів про адміністративні правопорушення, отримувати від державних органів та інших осіб інформацію та документи для виконання покладених завдань, в тому числі і інформацію та документи з обмеженим доступом.
- Притягнення до відповідальності керівника за порушення Закону №183 може дорівнювати проведенню ревізії в замовника
Факт притягнення особи до адміністративної відповідальності за неоприлюднення, несвоєчасне оприлюднення інформації, оприлюднення недостовірної, неточної або неповної інформації про використання публічних коштів буде слугувати підставою для включення заходів з проведення інспектування до планів проведення заходів державного фінансового контролю за ініціативою органів державного фінансового контролю.
Своєю чергою, відповідно до статті 4 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» інспектування здійснюється органом державного фінансового контролю у формі ревізії та полягає у документальній і фактичній перевірці певного комплексу або окремих питань фінансово-господарської діяльності підконтрольної установи, яка повинна забезпечувати виявлення наявних фактів порушення законодавства, встановлення винних у їх допущенні посадових і матеріально відповідальних осіб. Результати ревізії викладаються в акті.
Інспектування здійснюється відповідно до планів проведення заходів державного фінансового контролю, які складаються на плановий період, яким є кожний квартал (пункт 3 постанови від 8 серпня 2001 р. № 955)
Тобто, якщо керівника притягнуто до відповідальності є ризик проведення у замовника ревізії, що полягає у документальній і фактичній перевірціу певного комплексу або окремих питань фінансово-господарської діяльності.
Підсумки
Категорія замовників на яких поширюються вимоги Закону України "Про відкритість використання публічних коштів" мають бути більш пильними та оприлюднювати у встановленні строки точну, повну та достовірну інформацію в обсязі, який визначений статтею 3 Закону України "Про відкритість використання публічних коштів". Адже змінами розширені повноваження органу державного фінансового контролю щодо можливості розглядати справи та накладати адміністративні стягнення, отримувати персональні дані для складання протоколів про адміністративні правопорушення, отримувати від державних органів та інших осіб інформацію та документи для виконання покладених завдань, в тому числі і інформацію та документи з обмеженим доступом. Та в разі притягнення до відповідальності керівника є ризик проведення ревізії в замовника.
пов'язані статті
24 лип.
В яких випадках замовнику варто надавати пояснення з власної ініціативи під час моніторингу23 лип.
Адміністративна відповідальність: що це21 лип.
Черговими змінами доповнено пункт 9 Особливостей18 лип.
Чи передбачена адміністративна відповідальність за укладення прямого договору по виключеннях згідно пункту 13 Особливостей18 лип.
Закупівельний інструмент: Як користуватись Bi Prozorro для пошуку практики моніторингу