Статті

Проведення закупівлі для підготовки до проведення опалювального сезону (крім закупівлі енергоносіїв) за Особливостями

1
834

У цій статті продовжуємо розглядати підстави для укладення прямого договору про закупівлю у відповідності до пункту 13 постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості), а саме: публічні закупівлі товарів, робіт і послуг здійснюються для підготовки до проведення опалювального сезону (крім закупівлі енергоносіїв).

Як вбачається з даного виключення для укладення прямого договору про закупівлю замовники можуть здійснювати закупівлі для підготовки до проведення опалювального сезону. При цьому, вони можуть здійснювати закупівлю будь-якого предмету закупівлі – товарів, робіт чи послуг. Щоб більш детально розібратись з даною підставою для укладення прямого договору про закупівлю та з’ясувати особливості підготовки до опалювального сезону потрібно звернутися до нормативних документів, які регулюють такі заходи, зокрема до наказу Міністерства палива та енергетики України і Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 10.12.2008 № 620/378 «Про затвердження Правил підготовки теплових господарств до опалювального періоду» (далі – Правила).

Які замовники можуть здійснювати такі закупівлі?

В пункті 1 Правил йдеться, що правила підготовки теплових господарств до опалювального періоду (далі - Правила) поширюються на суб'єктів господарювання, які здійснюють діяльність з  виробництва, постачання, транспортування теплової енергії та надання послуг з теплопостачання (опалення та ГВП), а також на споживачів теплової енергії незалежно від організаційно-правових форм та форм власності.

У відповідності до Правил власник теплового господарства - юридична особа, незалежно від організаційно-правових форм та форм власності, або фізична особа, яка має у своїй власності або у господарському віданні (за договором) теплове господарство.

Водночас уповноважений орган (особа) - юридична особа незалежно від організаційних форм та форм власності, або фізична особа, яка за договором з власником чи балансоутримувачем здійснює управління тепловим господарством і забезпечує його належну експлуатацію відповідно до умов договору.

Теплове господарство Правила визначають як теплове устаткування, призначене для виробництва,  транспортування, розподілу, перетворення та споживання теплової енергії (джерела теплової енергії, теплові установки, теплові мережі, теплові пункти, системи опалення, вентиляції та гарячого водопостачання).

З огляду на викладене можна виділити наступних суб’єктів господарювання, яких можна вважати замовниками:

  • власники джерел теплової енергії;
  • власники теплових мереж;
  • власники теплових пунктів;
  • власники будівель і споруд.

Що можна вважати підготовкою до ополювального сезону?

Розділом IV Правил передбачено, що для своєчасної підготовки теплових господарств до роботи в наступному опалювальному періоді поточного року власники теплових господарств у термін до 15 квітня видають розпорядчі документи (накази, розпорядження тощо) щодо розробки планів організаційно-технічних заходів.

Також Правилами передбачено, що до 1 жовтня поточного року повинні бути закінчені всі планові роботи на устаткуванні джерел теплової енергії, теплових мереж, теплових пунктів, системах опалення, вентиляції та гарячого водопостачання та усунуті всі порушення і дефекти, виявлені в період підготовки до опалювального періоду. В свою чергу, Правила виділяють заходи підготовки до опалювального сезону щодо кожного суб’єкта, які розглянемо далі.

Заходи для підготовки до опалювального сезону власниками джерел теплової енергії або уповноваженими ними органами

Власники джерел теплової енергії або уповноважені ними органи в термін до 1 квітня поточного року затверджують плани-графіки відключення джерел теплової енергії для випробувань, ремонту і налагодження котельного обладнання.

Заходи для підготовки до опалювального сезону:

  • до 1 квітня поточного року скласти дефектні відомості основного та допоміжного обладнання, відповідним наказом затвердити організаційно технічні заходи з підготовки до опалювального періоду, призначити відповідальних осіб за їх виконання;
  • розробити та затвердити графіки проведення профілактичних робіт, ремонтів і заміни устаткування;
  • забезпечити укладення на наступний опалювальний період договорів на постачання палива, електричної енергії та водопостачання;
  • розробити та затвердити графіки обмеження відпуску тепла та теплоносія у разі обмеження постачання паливно-енергетичні ресурси, в умовах надзвичайних ситуацій та при ліквідації технологічних порушень у системах теплопостачання;
  • забезпечити розробку температурного графіка центрального регулювання відпуску теплової енергії, режимних карт. Температурний графік роботи теплових мереж повинен забезпечувати якісне теплопостачання споживачів відповідно до вимог нормативно-технічної документації;
  • забезпечити можливість переведення джерел тепла на резервні види палива відповідно до нормативно-технічної документації;
  • розробити та забезпечити виконання заходів щодо надійної і безпечної роботи всього основного та допоміжного устаткування теплового господарства;
  • згідно з затвердженим графіком провести роботи джерел теплової енергії з профілактики, ремонту і заміни устаткування, трубопроводів, систем регулювання, приладів обліку теплової енергії, зовнішніх і внутрішніх газо-, водо- і електромереж та обладнання джерел, автономного електро- і водопостачання та виконати повірку засоби вимірювальної техніки;
  • провести промивання, випробування котлоагрегатів водопідігрівальних установок, теплопроводів, систем опалення, вентиляції та гарячого водопостачання джерела, а також налагоджувальні роботи основного та допоміжного устаткування відповідно до вимог нормативно-технічної документації;
  • відновити за необхідності обмурування котлоагрегатів та щільність газоповітряних трактів.

Заходи для підготовки до опалювального сезону власниками теплових мереж

  • до 1 квітня поточного  року скласти дефектні відомості основного та допоміжного   обладнання, відповідним наказом затвердити організаційно-технічні заходи з   підготовки до опалювального періоду, призначити відповідальних осіб за їх виконання;
  • розробити графіки проведення ремонтних та профілактичних робіт основного і допоміжного устаткування та забезпечити їх виконання;
  • вжити заходів щодо дотримання температурного графіка і режимних карт роботи теплових мереж. Температурний графік роботи теплових мереж повинен забезпечувати якісне теплопостачання споживачів відповідно до вимог нормативно-технічної документації;
  • забезпечити розробку та затвердження у встановленому порядку робочих програм з проведення випробувань теплових мереж на гідравлічну щільність та міцність, розрахункову температуру, теплові та гідравлічні втрати відповідно до вимог нормативно-технічної документації;
  • провести роботи з усунення порушень, виявлених у теплових та гідравлічних режимах роботи теплових мереж;
  • провести гідравлічні випробування устаткування теплових мереж на щільність та міцність;
  • виконати шурфування теплових мереж або застосувати інші методи контролю їх стану з метою з'ясування ступеня корозійного пошкодження трубопроводів;
  • привести стан охоронних зон теплових мереж у відповідність до нормативно-технічної документації;
  • виконати промивання устаткування та трубопроводів теплових мереж.

Заходи для підготовки до опалювального сезону власниками теплових пунктів

  • до 1 квітня поточного року скласти дефектні відомості основного та допоміжного обладнання, відповідним наказом затвердити організаційно-технічні заходи з підготовки до опалювального періоду, призначити відповідальних осіб за їх виконання;
  • розробити графіки та провести ремонтно-профілактичні роботи на устаткуванні теплового пункту;
  • перевірити у встановленому порядку надійність електро- і водопостачання теплових пунктів;
  • забезпечити наявність принципових схем парової та водяної мережі, принципової теплової схеми теплових пунктів, однолінійних схем електропостачання і автоматики, схем збирання та повернення конденсату, інструкції з обслуговування теплових пунктів і наявного устаткування, інструкцій з охорони праці та протипожежної безпеки під час роботи на  теплових пунктів, температурного графіка, встановлених норм витрати теплоносія і повернення конденсату, оперативних журналів, маршрутних схем, за якими обслуговувальний персонал теплових пунктів здійснює огляд;
  • розробити та затвердити робочі програми з проведення випробування устаткування ТП на гідравлічну щільність;
  • забезпечити наявність на робочих місцях обслуговувального персоналу, режимних карт роботи теплового пункту;
  • усунути порушення, виявлені у теплових та гідравлічних режимах роботи теплових пунктів;
  • виконати гідравлічні випробування устаткування теплових пунктів на щільність та міцність, результати випробувань відображаються в акті готовності об'єкта до зими;
  • провести промивання устаткування та трубопроводів теплових пунктів;
  • виконати ревізію насосних агрегатів систем центрального опалення і підживлення;
  • виконати ревізію та ремонт щитів електроавтоматики, автоматики підживлення систем опалення;
  • перевірити відповідність розмірів лімітних звужуючих пристроїв, положень їх установки та пломбування теплопостачальною організацією;
  • виконати ремонт та повірку засобів вимірювальної техніки.

Заходи для підготовки до опалювального сезону власниками будівель і споруд

Під час підготовки до опалювального періоду власники будівель і споруд або уповноважені ними органи повинні виконати такі заходи, а саме:

  • закрити на механічні замки вхідні  двері в теплові пункти, горища та технічні підпілля;
  • вивісити у встановлених місцях таблички  із  зазначенням місцезнаходження ключів від теплових пунктів, горищ, технічних підпіль;
  • забезпечити вільний  доступ  до проходів в теплопунктах, технічних підпіллях, на горищах;
  • забезпечити вільний  під'їзд  до  теплових камер, вузлів приєднання систем теплоспоживання на прибудинкових територіях;
  • перевірити стан охоронних зон зовнішніх ТМ та видалити з них сторонні забудови та насадження;
  • перевірити стан  дренажних  систем в місцях розташування теплотехнічного обладнання та трубопроводів;
  • не допускати складування матеріальних цінностей в місцях розташування теплотехнічного обладнання та трубопроводів;
  • провести дезінсекцію,   дератизацію  приміщень  вбудованих теплових пунктів та місць прокладення трубопроводів теплотехнічних систем, розташованих у підвалах житлових будинків;
  • забезпечити вентиляцію ТП з кратністю відповідно до НТД;
  • забезпечити працездатність зливових систем сміттєзбірників та не припускати злив агресивних вод при промивці сміттєзбірників через отвори підлоги сміттєзбірників на систему теплопостачання в технічних підвалах під ними.

Чи можна закуповувати генератори?

Одним з найбільш частих питань при підготовці до опалювального сезону є питання можливості закупівлі генераторів як заходу підготовки до опалювального сезону. Водночас з огляду на вище зазначені заходи для підготовки до опалювального сезону закупівлю генераторів можна трактувати як один із таких заходів. Тому закуповуючи генератори замовники можуть укладати прямі договори про закупівлю на підставі підготовки до проведення опалювального сезону (крім закупівлі енергоносіїв), за умови, що така необхідність визначена відповідним розпорядчим документом (наказом, розпорядженням тощо) замовника.

Що не можна закуповувати згідно даної підстави?

Розглядувана підстава для укладення прямого договору про закупівлю містить певне обмеження, зокрема в ній йдеться, що замовники не можуть здійснювати придбання енергоносіїв. Відповідно до статті 1 Закону України «Про теплопостачання» енергоносії - органічне паливо, електроенергія, альтернативні джерела енергії та поновлювані види енергії, альтернативні джерела енергії. Найпоширенішим є органічне паливо: вугілля викопне, нафта, торф, природний газ, бензин, генераторний газ, кокс, хімічне ракетне паливо тощо.

Альтернативні джерела енергії - відновлювані джерела енергії, до яких належать енергія сонячна, вітрова, геотермальна, гідротермальна, аеротермальна, енергія хвиль та припливів, гідроенергія, енергія біомаси, газу з органічних відходів, газу каналізаційно-очисних станцій, біогазів, та вторинні енергетичні ресурси, до яких належать доменний та коксівний гази, газ метан дегазації вугільних родовищ, перетворення скидного енергопотенціалу технологічних процесів (стаття 1 Закону України «Про альтернативні джерела енергії»).

Тому, незважаючи на можливість укладення на наступний опалювальний період договорів на постачання палива, електричної енергії та водопостачання визначену Правилами для власників джерел теплової енергії, Особливості встановлюють таку заборону. Відповідно в такому випадку замовники будуть зобов’язані проводити відкриті торги.

В який період можна проводити зазначені закупівлі?

Розділом X Правил передбачено, що перевірка готовності до роботи теплових господарств в опалювальний період повинна бути закінчена у термін не пізніше 15 вересня поточного року. Відповідно тут можна зробити висновок, що і такі закупівлі повинні бути проведені до зазначеної дати.

В той же час, в Правилах зазначено, що за умови виконання вимог щодо готовності теплових господарств джерел теплової енергії до роботи в опалювальний період, передбачених у Правилах, в повному обсязі комісіями в термін до 25 вересня поточного року видається власнику (керівнику) теплового господарства джерел теплової енергії акт готовності до роботи в опалювальний період, форма якого наведена у додатку 3. Копії актів готовності надсилаються згідно з підпорядкованістю об'єкта до уповноважених органів.

У разі невиконання на теплових господарствах джерел теплової енергії окремих умов готовності до роботи в опалювальний період акт готовності теплового господарства до роботи в опалювальний період може бути виданий за узгодженим рішенням комісії та відповідної державної інспекції із зауваженнями та за умови їх усунення у визначений приписами термін.

Також перевірка готовності до роботи в опалювальний період теплових господарств споживачів (суб'єктів господарювання, які споживають теплову енергію згідно з договором для потреб опалення, вентиляції та гарячого водопостачання) повинна бути закінчена у термін не пізніше 25 вересня поточного року.

За умови виконання вимог щодо готовності теплових господарств споживачів до роботи в опалювальний період, передбачених у Правилах, в повному обсязі комісіями в термін до 25 вересня поточного року видається акт готовності до роботи в опалювальний період, форма якого наведена у додатку 3.

Однак у разі невиконання окремих умов готовності до роботи в опалювальний період акт готовності до роботи в опалювальний період може бути виданий за узгодженим рішенням комісії та відповідної державної інспекції із зауваженнями в акті перевірки готовності та за умови їх усунення у визначений приписами термін.

З огляду на зазначені положення Правил можна припустити, що замовники можуть здійснювати закупівлі і після зазначених дат на виконання зауважень, які зазначались в актах перевірки.

Підсумки

Укладати прямий договір про закупівлю у випадку підготовки до опалювального сезону можуть наступні замовники:

  • власники джерел теплової енергії;
  • власники теплових мереж;
  • власники теплових пунктів;
  • власники будівель і споруд.

Замовники здійснюють підготовку до опалювального сезону в ході заходів, які передбачені Правилами та які нами розглядались вище. В ході виконання таких заходів замовники можуть здійснювати закупівлі товарів, робіт та послуг, укладаючи прямі договори про закупівлю на підставі абзацу 5 підпункту 3 пункту 13 Особливостей.

При здійсненні закупівлі на підставі абзацу 5 підпункту 3 пункту 13 Особливості обмежують замовників щодо придбання енергоносіїв. Тому придбавати енергоносії замовники повинні шляхом проведення відкритих торгів.

Документальним підтвердження застосування даного винятку можуть бути:

  • документ, який підтверджує, що замовник є власником джерел теплової енергії або власником теплових мереж або власники теплових пунктів або власником будівель і споруд;
  • план організаційно-технічних заходів, затверджений розпорядчим документом замовника (наказ, розпорядження тощо), в який включено необхідний товар, роботи чи послуги.
#закупівлі на наступний рік#закупівля комунальних послуг

пов'язані статті

Публічна офертаПолітика конфіденційностіДля авторівКонтакти

© 2025 TNDR. Освітня платформа у сфері публічних (державних) закупівель. ТНДР.

Visa & Mastercard