Статті

Продовжили договір про закупівлю на 20 % в наступному році, а закупівлю після неї провели?

0
354

Частиною 6 статті 41 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) визначено, що дія договору про закупівлю може бути продовжена на строк, достатній для проведення процедури закупівлі / спрощеної закупівлі на початку наступного року в обсязі, що не перевищує 20% суми, визначеної в початковому договорі про закупівлю, укладеному в попередньому році, якщо видатки на досягнення цієї цілі затверджено в установленому порядку.

Отож, зазначена норма дозволяє продовжити дію договору про закупівлю на наступний рік в обсязі, що не перевищує 20% суми, визначеної в початковому договорі про закупівлю, укладеному в попередньому році. При цьому, однією з обов’язкових умов такого продовження дії договору про закупівлю є наступне проведення процедури закупівлі / спрощеної закупівлі.

Як відомо, в Україні почалося повномасштабне вторгнення рф якраз в той період, коли замовники використовували 20% суми договору про закупівлю, і, в основному, не встигли провести процедури закупівель / спрощені закупівлі.

Так, з початком війни переважна більшість замовників користувались Постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 № 169 «Деякі питання здійснення оборонних та публічних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану» (далі – Постанова №169), задовольняючи свої потреби і, відповідно, не проводили процедури закупівель / спрощені закупівлі, які є обов’язковою умовою дотримання частини 6 статті 41 Закону.

В такому випадку застосування частини 6 статті 41 Закону було неправомірним, оскільки замовники повинні були провести після закінчення дії додаткової угоди за тим самим предметом процедуру закупівлі / спрощену закупівлю.

При цьому, варто відмітити, що Державна аудиторська служба України моніторить правомірність укладення таких додаткових угод в частині наступного проведення відповідних процедур закупівель / спрощених закупівель, як, наприклад, було в наступному випадку.

Моніторинг № UA-M-2022-05-26-000039, оголошення № UA-2021-10-01-004322-a

Витяг з висновку за результатами моніторингу: «за результатами проведеної переговорної процедури закупівлі за номером UA-2021-10-01-004322-a між філією «Ц» акціонерного товариства «У» (далі – Замовник) та АТ «Д» укладено Договір про закупівлю № ЦЗВ-05-01921-01 на поставку залізничного обладнання (рамних рейок, хрестовин, контррейкових рейок), терміном дії – до 31.12.2021. Додатковою угодою від 07.12.2021 № 1 до зазначеного договору № ЦЗВ-05-01921-01 внесено зміни, якими продовжено термін його дії на строк, достатній для проведення процедури закупівлі на початку наступного року та збільшено його вартість на суму, яка не перевищує 20% загальної вартості, визначеної в договорі (за лотами 1-4 відповідно).

Водночас, станом на дату оприлюднення повідомлення про початок здійснення моніторингу зазначеної процедури закупівлі (26.05.2022) замовник не оголосив (не провів) відповідну процедуру закупівлі залізничного обладнання (рамних рейок, хрестовин, контррейкових рейок).

Крім цього, згідно з інформацією оприлюдненою в електронній системі закупівель між замовником та АТ «Д» за результатами проведеної переговорної процедури закупівлі за номером UA-2021-10-21-002383-c укладено договір поставки від 02.11.2021 № ЦЗВ-05-01721-01 (далі – Договір № ЦЗВ-05-01721-01) предметом якого є, зокрема, залізничне обладнання (рамні рейки, хрестовини, контррейкові рейоки), яке є аналогічним обладнанню, що закупляється за Договором про закупівлю № ЦЗВ-05-01921-01. Поряд з цим, Договір № ЦЗВ-05-01721-01 діє до 31.03.2022.

Отже, замовник станом на дату проведення моніторингу процедури закупівлі (26.05.2022) не провів відповідну процедуру закупівлі залізничного обладнання, 07.12.2021 уклав додаткову угоду № 1 до Договору про закупівлю № ЦЗВ-05-01921-01 на залізничне обладнання, яке закупляється за Договором про закупівлю № ЦЗВ-05-01721-01 та період дії якого охоплює перший квартал 2022 року (початок наступного року), чим порушив вимоги частини 6 статті 41 Закону».

При цьому, варто зазначити, що таких моніторингів є поки незначна кількість.

Отож, виникає цілком логічне запитання - що робити замовникам в такому випадку? Чи проводити зараз такі закупівлі, якщо ще їх не проводили? Чи не проводити? Видається, що для уникнення встановлення порушень з боку аудиторів замовникам слід провести протягом року процедуру закупівлі / спрощену закупівлю за тим самим предметом закупівлі, якщо у відповідних товарах, роботах чи послугах існує потреба.

В той же час, чи правомірним буде проведення такої закупівлі саме зараз? Адже в Законі йдеться, що «…дія договору про закупівлю може бути продовжена на строк, достатній для проведення процедури закупівлі / спрощеної закупівлі на початку наступного року…». Тобто таку закупівлю замовники повинні провести на початку наступного року, хоча зараз вже далеко не початок року.

Водночас варто відмітити, що поняття «початок року» не визначений законодавчо і тому замовники можуть скористатись зазначеною обставиною. Окрім цього, вагомими аргументами для проведення закупівлі не на початку року, може бути війна, яка почалась в час, коли замовники орієнтовно мали проводити такі закупівлі та законодавча невизначеність при проведенні закупівель на початку року, коли значна частина замовників користувались Постановою №169.

Тому, з огляду на все вищенаведене, у замовників є два шляхи вирішення зазначеної проблеми: провести процедуру закупівлі / спрощену закупівлю, якщо існує потреба в товарах, роботах чи послугах до кінця року або ж не проводити такі закупівлі, та сподіватись, що аудитори не будуть встановлювати порушення в таких випадках, з огляду на обставини, які склались на даний час в країні. Водночас, як ми уже зазначали, поки таких моніторингів є небагато.

#договір про закупівлю#закупівлі на наступний рік#строки у закупівлях

пов'язані статті

Публічна офертаПолітика конфіденційностіДля авторівКонтакти

© 2025 TNDR. Освітня платформа у сфері публічних (державних) закупівель. ТНДР.

Visa & Mastercard