Статті

Плюси і мінуси змін до наказу ДП «Прозорро» № 10 та відповіді на головні запитання

0
470

11.05.2022 набрав чинності наказ ДП «Прозорро» від 10.05.2022 № 13 «Про внесення зміни до Інструкції про порядок використання електронної системи закупівель у разі здійснення закупівель, вартість яких є меншою за вартість, що встановлена в частині 3 статті 3 Закону України «Про публічні закупівлі», затвердженої наказом ДП «Прозорро» від 19.03.2019 № 10 (зі змінами)». Даним наказом встановлено новий порядок застосування електронної системи закупівель для проведення закупівлі, а саме:

  • замовники у разі здійснення закупівель товарів, робіт і послуг, вартість яких не перевищує 50 тис. грн, а також не замовники в розумінні Закону України «Про публічні закупівлі» при закупівлях на будь-які суми можуть використовувати електронну систему закупівель шляхом здійснення спрощених закупівель, або проводячи закупівлі через електронний каталог, у порядку визначеному законодавством;
  • спрощена закупівля проводиться відповідно до статті 14 Закону України «Про публічні закупівлі».

Тож проаналізуємо як замовнику здійснювати закупівлі до 50 тис. грн з 11.04.2022, надамо відповіді на найактуальніші запитання, а також розглянемо плюси та мінути таких змін.

Чи може замовник не проводити спрощену закупівлю, а укласти прямий договір?

Частиною 3 статті 3 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) визначено, що у разі здійснення закупівель товарів, робіт і послуг, вартість яких не перевищує 50 тис. грн, замовник повинен дотримуватися принципів здійснення публічних закупівель та може використовувати електронну систему закупівель, у тому числі електронні каталоги для закупівлі товарів. У разі здійснення таких закупівель без використання електронної системи закупівель замовник обов’язково оприлюднює в електронній системі закупівель відповідно до статті 10 цього Закону звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель. Тобто замовник і надалі має право укладати прямий договір без застосування електронної системи закупівель.

Отже, з 11.04.2022 закупівля товарів, робіт та послуг до 50 тис. грн може здійснюватися шляхом проведення:

  • спрощеної закупівлі відповідно до статті 14 Закону;
  • закупівлі товарів через електронний каталог відповідно до Порядку формування та використання електронного каталогу, затвердженого постановою Кабміну від 14.09.2020 № 822;
  • закупівлі без використання електронної системи закупівель відповідно до частини 3 статті 3 Закону, тобто самостійного обрання постачальника / надавача послуг / виконавця робіт та укладання прямого договору.

Що з договором, який укладається за результатами проведення спрощеної закупівлі, вартість якої за предметом закупівлі до 50 тис. грн?

Наказом ДП «Прозорро» від 19.03.2019 № 10 (зі змінами) визначено, що замовники у разі здійснення закупівель товарів, робіт і послуг, вартість яких не перевищує 50 тис. грн можуть використовувати електронну систему закупівель шляхом здійснення спрощених закупівель відповідно до статті 14 Закону.

Пунктом 6 частини 1 статті 1 Закону передбачено, що договір про закупівлю - господарський договір, що укладається між замовником і учасником за результатами проведення процедури закупівлі / спрощеної закупівлі та передбачає платне надання послуг, виконання робіт або придбання товару.

Відповідно до пункту 2 частини 1 статті 10 замовник самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює в електронній системі закупівель не пізніше ніж за шість робочих днів до кінцевого строку подання пропозицій оголошення про проведення спрощеної закупівлі та проєкт договору про закупівлю.

Згідно із частиною 15 статті 14 Закону замовник може укласти договір про закупівлю з учасником, який визнаний переможцем спрощеної закупівлі, на наступний день після оприлюднення повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, але не пізніше ніж через 20 днів.

Отже, за результатами спрощеної закупівлі товарів робіт та послуг, вартість яких є меншою за 50 тис. грн, замовник укладатиме договір про закупівлю. А це означає, що умови договору про закупівлю не зможуть відрізнятися від змісту пропозиції за результатами електронного аукціону (у тому числі ціни за одиницю товару) переможця спрощеної закупівлі, крім випадків визначення грошового еквівалента зобов’язання в іноземній валюті та / або випадків перерахунку ціни за результатами електронного аукціону в бік зменшення ціни пропозиції учасника без зменшення обсягів закупівлі відповідно до частини 4 статті 41 Закону.

Також зміни до такого договору можуть вноситися виключно на підставі частини 5 статті 41 Закону, а протягом трьох робочих днів з дня їх внесення замовник має оприлюднити в електронній системі закупівель повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю та зміни до договору. Крім цього, замовник матиме обов’язок оприлюднити звіт про виконання договору про закупівлю протягом 20 робочих днів з дня виконання сторонами договору про закупівлю або закінчення строку дії договору про закупівлю, за умови його виконання сторонами, або його розірвання згідно з пунктом 12 частини 1 статті 10 Закону.

Хто має проводити спрощену закупівлю для закупівлі товарів, робіт, послуг, вартість яких за предметом закупівлі є меншою за 50 тис. грн?

Відповідно до пункту 35 частини 1 статті 1 Закону уповноважена особа (особи) - службова (посадова) чи інша особа, яка є працівником замовника і визначена відповідальною за організацію та проведення процедур закупівлі / спрощених закупівель згідно з цим Законом на підставі власного розпорядчого рішення замовника або трудового договору (контракту).

Згідно із пунктом 3 частини 10 статті 11 Закону уповноважена особа проводить процедури закупівель / спрощені закупівлі. Також уповноважена особа під час організації та проведення процедури закупівлі / спрощеної закупівлі повинна забезпечити об’єктивність та неупередженість процесу організації та проведення процедур закупівель / спрощених закупівель в інтересах замовника (частина 6 статті 11 Закону).

Отже Законом чітко визначено, що виключно уповноважена особа має здійснювати спрощені закупівлі, навіть ті, вартість яких за предметом закупівлі є меншою за 50 тис. грн.

Якщо замовником розпочату допорогову закупівлю 10.05.2022 або раніше, необхідно відміняти її?

Статтею 58 Конституції України визначено, що закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи. Тому у разі, якщо замовником було оголошено допорогову закупівлю до 10.05.2022 (включно) замовник завершує її відповідно до попередньої редакції наказу ДП «Прозорро». Відміняти допорогову закупівлю немає потреби.

Чи можна при закупівлі товарів, робіт, послуг, вартість яких за предметом закупівлі є меншою за 50 тис. грн застосувати виключення передбачені частиною 7 статті 3 Закону?

Частиною 7 статті 3 Закону визначено, що придбання замовником товарів, робіт і послуг, вартість яких дорівнює або перевищує 50 тис. грн та є меншою за вартість, що встановлена у пунктах 1 та 2 частини 1 цієї статті, здійснюється без застосування порядку проведення спрощених закупівель, встановленого цим Законом. Тобто застосувати наведені вище виключення при закупівлі товарів, робіт та послуг вартість яких за предметом закупівлі є меншою за 50 тис. грн замовник не має права.

Плюси застосування спрощеної закупівлі для закупівлі товарів, робіт, послуг,#nbsp; вартість яких за предметом закупівлі є меншою за 50 тис. грн

  1. Збільшення конкуренції. Проведення спрощеної закупівлі допоможе більшій кількості учасників дізнатися про потребу замовника, відповідно подати свої пропозицій. Що в свою чергу допоможе досягнути замовнику максимальної економії.
  2. Можливість продовжити дію договору про закупівлю на строк, достатній для проведення процедури закупівлі / спрощеної закупівлі на початку наступного року в обсязі, що не перевищує 20 % суми, визначеної в початковому договорі про закупівлю, укладеному в попередньому році, якщо видатки на досягнення цієї цілі затверджено в установленому порядку відповідно до частини 6 статті 41 Закону.
  3. Можливість закупівлі конкретної торговельну марку чи фірми, патенту, конструкції або типу предмета закупівлі, джерела його походження або виробника, адже абзацом 2 частини 4 статті 14 Закону замовнику надано право, а не обов’язок вказувати, які аналоги та / або еквіваленти приймаються у пропозиціях учасників.

Мінуси застосування спрощеної закупівлі для закупівлі товарів, робіт, послуг, вартість яких за предметом закупівлі є меншою за 50 тис. грн

1. Укладання договору про закупівлю, що тягне за собою:

  • неможливість зміни умов договору про закупівлю на етапі його укладання;
  • можливість внесення змін до нього виключно на підставах визначених частиною 5 статті 41 Закону;
  • обов’язок оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю та зміни до договору у випадках, передбачених частиною 5 статті 41 цього Закону протягом трьох робочих днів з дня внесення змін;
  • обов’язок оприлюднення в електронній системі закупівель звіт про виконання договору про закупівлю протягом 20 робочих днів з дня виконання сторонами договору про закупівлю або закінчення строку дії договору про закупівлю, за умови його виконання сторонами, або його розірвання.

2. Час. Для проведення спрощеної закупівлі в середньому необхідно 1,5-2 тижні, а укладання прямого договору може зайняти 1-3 дні.

3. Можливість учасників з метою захисту своїх прав та охоронюваних законом інтересів звернутися до замовника та / або до органу, що здійснює контроль над замовником, або до суду згідно з частиною 20 статті 14 Закону.

Підсумки

Враховуючи викладене вище можемо дійти висновку, що застосування спрощеної закупівлі при здійсненні закупівлі товарів, робіт, послуг, вартість яких за предметом закупівлі є меншою за 50 тис. грн має більше мінусів для замовників аніж плюсів. Проте це є правом замовника, а не обов’язком, тому кожен самостійно приймає рішення як здійснювати такі закупівлі.

#prozorro#новини закупівель

пов'язані статті

Публічна офертаПолітика конфіденційностіДля авторівКонтакти

© 2025 TNDR. Освітня платформа у сфері публічних (державних) закупівель. ТНДР.

Visa & Mastercard