Статті

Особливості правового регулювання автомобільних доріг: що замовникам варто врахувати перед здійсненням закупівлі ремонту автомобільних доріг

1
364

Одним із важливих об’єктів, які перебувають у віданні значної частини замовників та на яких замовники проводять ремонти різного ступеня складності є автомобільні дороги.

При цьому, задля того, щоб визначити предмет закупівлі, очікувану вартість предмета закупівлі та провести саму закупівлю замовникам важливо визначити особливості правового статусу певного об’єкта, зокрема такого важливого як автомобільні дороги, що слугуватиме правильності визначення предмета закупівлі та проведенню самої закупівлі.

Тому сьогодні розглянемо особливості правового регулювання автомобільних доріг.

Нормативно-правове регулювання автомобільних доріг

Визначаючи правовий статус автомобільних доріг потрібно насамперед звернутися до Закону України «Про автомобільні дороги» (далі-Закон) в преамбулі якого зазначено, що цей Закон визначає правові, економічні, організаційні та соціальні засади забезпечення функціонування автомобільних доріг, їх будівництва, реконструкції, ремонту та утримання в інтересах держави і користувачів автомобільних доріг.

В статті 1 Закону містяться наступні визначення:

  • автомобільна дорога - лінійний комплекс інженерних споруд, призначений для безперервного, безпечного та зручного руху транспортних засобів;
  • вулиця - автомобільна дорога, призначена для руху транспорту і пішоходів, прокладання наземних і підземних інженерних мереж у межах населених пунктів.

Згідно зі статтею 3 Закону дія цього Закону поширюється на відносини, пов'язані з функціонуванням та розвитком автомобільних доріг незалежно від їх призначення та форм власності.

Водночас визначаючи правовий статус автомобільних доріг важливо навести інші нормативно-правові акти, які містять положення щодо правового регулювання автомобільних доріг та на підставі яких замовники повинні проводити утримання, поточний та капітальний ремонти.

Так, згідно зі статтею 2 Закону відносини, пов'язані з функціонуванням автомобільних доріг, регулюються цим Законом та законами України «Про дорожній рух», «Про транспорт», «Про автомобільний транспорт», «Про джерела фінансування дорожнього господарства України», «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про місцеві державні адміністрації», «Про концесію» та іншими актами законодавства.

Окрім наведених вище Законів замовникам для визначення правового статусу автомобільних доріг та здійснення їх ремонту потрібно керуватися наступними нормативно-правовими актами:

  • Закон України «Про благоустрій населених пунктів»;
  • Постанова Кабміну від 30 березня 1994 р. № 198 «Про затвердження Єдиних правил ремонту і утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, правил користування ними та охорони»;
  • Постанова Кабміну від 28 грудня 2016 р. № 1065 «Про затвердження єдиних вимог щодо проектування, нового будівництва, реконструкції та капітального ремонту автомобільних доріг загального користування»;
  • Наказ Мінрегіону від 14.02.2012  № 54 «Про затвердження Технічних правил ремонту і утримання вулиць та доріг населених пунктів»;
  • Наказ Міністерства інфраструктури України від 07.10.2022 № 753 «Про затвердження Методики визначення вартості дорожніх робіт та послуг щодо визначення вартості нового будівництва, реконструкції, ремонтів та експлуатаційного утримання автомобільних доріг загального користування»;
  • Наказ Міністерства інфраструктури України від 02.05.2022 № 273 «Про затвердження Правил визначення вартості будівництва, реконструкції, ремонту та утримання автомобільних доріг загального користування»;
  • СОУ 42.1-37641918-128-2019 «Настанова щодо приймання робіт з поточного ремонту автомобільних доріг загального користування»;
  • ДСТУ 8747:2017 Автомобільні дороги. Види та переліки робіт з ремонтів та експлуатаційного утримання;
  • ДСТУ 3587:2022 Безпека дорожнього руху. Автомобільні дороги. Вимоги до експлуатаційного стану;
  • Наказ Держкомітету України з питань житлово-комунального господарства від 23.09.2003 № 154 «Про затвердження Порядку проведення ремонту та утримання об'єктів благоустрою населених пунктів» тощо.

Які існують види автомобільних доріг?

Стаття 5 Закону визначає наступні види автомобільних доріг:

  • автомобільні дороги загального користування;
  • вулиці і дороги міст та інших населених пунктів;
  • відомчі (технологічні) автомобільні дороги;
  • автомобільні дороги на приватних територіях.

Також стаття 5-1 Закону окремо виділяє автомобільні дороги оборонного значення.

Автомобільні дороги загального користування стаття 8 Закону класифікує на автомобільні дороги державного та місцевого значення.

Автомобільні дороги державного значення підрозділяються на міжнародні, національні, регіональні та територіальні.

До міжнародних автомобільних доріг належать дороги, що суміщаються з міжнародними транспортними коридорами та/або входять до Європейської мережі основних, проміжних, з'єднувальних автомобільних доріг та відгалужень, мають відповідну міжнародну індексацію і забезпечують міжнародні автомобільні перевезення.

До національних автомобільних доріг належать автомобільні дороги, що суміщені з національними транспортними коридорами і не належать до міжнародних автомобільних доріг, та автомобільні дороги, що з'єднують столицю України - місто Київ, адміністративний центр Автономної Республіки Крим, адміністративні центри областей, місто Севастополь між собою, великі промислові і культурні центри з міжнародними автомобільними дорогами.

До регіональних автомобільних доріг належать автомобільні дороги, що з'єднують дві або більше областей між собою, автомобільні дороги, що з'єднують основні міжнародні автомобільні пункти пропуску через державний кордон, морські та авіаційні порти міжнародного значення, найважливіші об'єкти національної культурної спадщини, курортні зони з міжнародними та національними автомобільними дорогами.

До територіальних автомобільних доріг належать автомобільні дороги, що з'єднують адміністративні центри Автономної Республіки Крим і областей з адміністративними центрами районів, містами обласного значення, міста обласного значення між собою, адміністративні центри районів між собою, а також автомобільні дороги, що з'єднують з дорогами державного значення основні аеропорти, морські та річкові порти, залізничні вузли, об'єкти національно-культурного надбання та курортного і природно-заповідного фонду, автомобільні пункти пропуску міжнародного та міждержавного значення через державний кордон.

Водночас Перелік доріг державного значення, у тому числі їх ділянок, що суміщаються з вулицями міст та інших населених пунктів і фінансуються з державного бюджету, затверджує Кабінет Міністрів України один раз на три роки за пропозицією центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері дорожнього господарства.

Перелік актуальних доріг автомобільних доріг загального користування державного значення затверджений Постановою Кабміну від 15 грудня 2023 р. № 1318 «Про затвердження переліку автомобільних доріг загального користування державного значення».

В свою чергу, автомобільні дороги місцевого значення зазначена стаття 8 Закону поділяє на обласні та районні.

Натомість перелік доріг місцевого значення, у тому числі їх ділянок, що суміщаються з вулицями міст та інших населених пунктів, затверджують Рада міністрів Автономної Республіки Крим та обласні державні адміністрації один раз на три роки.

Закон України «Про благоустрій населених пунктів» виділяє таке поняття як вулично-дорожня мережа, яка є призначеною для руху транспортних засобів і пішоходів мережа вулиць, доріг, внутрішньоквартальні та інші проїзди, тротуари, пішохідні та велосипедні доріжки, набережні, майдани, площі, а також автомобільні стоянки та майданчики для паркування транспортних засобів з інженерними та допоміжними спорудами, технічними засобами організації дорожнього руху.

Водночас одним із об’єктів благоустрою згідно зі статтею 13 Закону Закон України «Про благоустрій населених пунктів» є вулиці та дороги населених пунктів.

Управління автомобільними дорогами

Важливим при визначенні правового статусу автомобільної дороги є визначення суб’єктів, які здійснюють управління автомобільними дорогами та їх повноважень.

Водночас визначення таких суб’єктів потрібно здійснювати через призму видів автомобільних доріг, зокрема автомобільних доріг загального користування та вулиць і доріг міст та інших населених пунктів.

Так, згідно зі статтею 10 Закону органами, що здійснюють управління автомобільними дорогами загального користування, є:

  • центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері дорожнього господарства;
  • центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері дорожнього господарства та управління автомобільними дорогами загального користування державного значення;

Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні та Севастопольська міська державні адміністрації.

Одним із видів повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері дорожнього господарства та управління автомобільними дорогами загального користування державного значення згідно зі статтею 11 Закону є організація будівництва, реконструкції, ремонту та утримання автомобільних доріг загального користування державного значення відповідно до державних будівельних норм і стандартів, а також переліків об’єктів та обсягів бюджетних коштів на будівництво, реконструкцію та капітальний ремонт автомобільних доріг загального користування, затверджених Кабінетом Міністрів України.

Також стаття 12 Закону передбачає, що одним із повноважень Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних та Севастопольської міської державних адміністрацій є:

організація будівництва, реконструкції, ремонту та утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення відповідно до державних будівельних норм і стандартів та переліків об’єктів та обсягів бюджетних коштів, передбачених місцевими бюджетами.

Натомість правове регулювання вулиць і доріг міст та інших населених пунктів визначено статтею 16 Закону, яка визначає, що вулиці і дороги міст та інших населених пунктів знаходяться у віданні органів місцевого самоврядування і є комунальною власністю.

Ділянки вулиць і доріг міст та інших населених пунктів, що суміщаються з автомобільними дорогами державного значення, належать до Єдиної транспортної системи України і не підлягають приватизації.

Вулиці і дороги міст та інших населених пунктів поділяються на магістральні дороги (безперервного руху та регульованого руху), магістральні вулиці загальноміського значення (безперервного руху та регульованого руху), магістральні вулиці районного значення, а також вулиці і дороги місцевого значення.

Також стаття 17 Закону деталізує, що управління функціонуванням та розвитком вулиць і доріг міст та інших населених пунктів здійснюється відповідними органами місцевого самоврядування, у віданні яких вони знаходяться.

Згідно зі статтею 19 Закону одним із основних обов'язків органів місцевого самоврядування щодо управління функціонуванням і розвитком вулиць і доріг міст та інших населених пунктів є:

організація будівництва, реконструкції, ремонту та утримання вулиць і доріг міст та інших населених пунктів за встановленими для них будівельними нормами, правилами та нормами.

Відповідно до статті 31 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать:

а) власні (самоврядні) повноваження:

1) організація за рахунок власних коштів і на пайових засадах будівництва, реконструкції і ремонту об'єктів комунального господарства та соціально-культурного призначення, жилих будинків, шляхів місцевого значення, а також капітального та поточного ремонту вулиць і доріг населених пунктів та інших доріг, які є складовими автомобільних доріг державного значення (як співфінансування на договірних засадах).

Підсумки

1. Автомобільна дорога – це лінійний комплекс інженерних споруд, призначений для безперервного, безпечного та зручного руху транспортних засобів. Основним нормативно-правовим актом, в якому врегульовано правовий статус автомобільних доріг є Закон України «Про автомобільні дороги».

2. Законодавство виділяє наступні види автомобільних доріг:

  • автомобільні дороги загального користування;
  • вулиці і дороги міст та інших населених пунктів;
  • відомчі (технологічні) автомобільні дороги;
  • автомобільні дороги на приватних територіях.

3. Органами, що здійснюють управління автомобільними дорогами загального користування, є центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері дорожнього господарства, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері дорожнього господарства та управління автомобільними дорогами загального користування державного значення, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні та Севастопольська міська державні адміністрації.

При цьому, вулицями і дорогами міст та інших населених пунктів здійснюють управління органи місцевого самоврядування, у віданні яких перебувають зазначені види доріг.

#віддділ будівництва#закупівлі ремонту#основи закупівель

пов'язані статті

Публічна офертаПолітика конфіденційностіДля авторівКонтакти

© 2024 TNDR. Освітня платформа у сфері публічних (державних) закупівель. ТНДР.

Visa & Mastercard