Огляд змін до Постанови № 332, яка визначає граничні суми витрат при здійснення бюджетних видатків
19.06.2025 набрала чинності постанова Кабінету Міністрів від 11.06.2025 № 696 (далі – Постанова № 696), якою внесено зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 4 квітня 2001 р. № 332 «Про граничні суми витрат на придбання автомобілів, меблів, іншого обладнання та устаткування, мобільних телефонів, комп’ютерів державними органами, а також установами та організаціями, які утримуються за рахунок державного бюджету» (далі – Постанова № 332).
Для замовників ці зміни означають:
- збільшення для деяких товарів граничних сум за одиницю товару, яких потрібно дотримуватися замовникам;
- розширення переліку товарів, у разі придбання яких потрібно дотримуватися граничних сум;
- уточнення щодо врахування податку на додану вартість (далі – ПДВ) у складі вартості товарів.
Проаналізуємо ці зміни за допомогою порівняльної таблиці.
Порівняння положень Постанови № 332 за старою та новою редакцією
Абзац 2 пункту 1 Постанови № 332 у редакції до 18.06.2025 (включно) | Абзац 2 пункту 1 Постанови № 332 у редакції до 18.06.2025 (включно) |
Органам Державного казначейства під час оплати рахунків на придбання легкових автомобілів, меблів, іншого обладнання та устаткування, комп'ютерів, придбання і утримання мобільних телефонів дотримуватися граничних сум витрат, затверджених цією постановою | Органам Державної казначейської служби не реєструвати бюджетні зобов’язання та не здійснювати платежі за дорученнями клієнтів у разі перевищення ними граничних сум витрат, затверджених цією постановою |
Коментар до зміни № 1 - уточнення повноважень органів Державної казначейської служби Україні (далі – Казначейства)
Відповідно до попередньої редакції Постанови № 332, як замовники, так і органи Казначейства повинні дотримуватися граничних сум витрат на певні товари. Однак за новою редакцією для органів Казначейства чітко визначили обов’язок не реєструвати бюджетні зобов’язання та не здійснювати платежі за дорученнями клієнтів у разі перевищення ними граничних сум витрат, затверджених Постановою № 332. Варто нагадати, що реєстрацію бюджетних зобов’язань органи Казначейства здійснюють відповідно до вимог Порядку реєстрації та обліку бюджетних зобов’язань розпорядників бюджетних коштів та одержувачів бюджетних коштів в органах Державної казначейської служби України, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 02.03.2012 № 309 (далі – Порядок № 309), в якому визначено перелік випадків, коли органи Казначейства не реєструють бюджетні зобов’язання, а застосовують заходи впливу.
Так, відповідно до пункту 2.10 Порядку № 309 органи Казначейства не реєструють бюджетні зобов’язання у разі недотримання розпорядниками бюджетних коштів бюджетних повноважень та обмежень, які вводяться законодавчими та іншими нормативно-правовими актами. Одним із таких обмежень є граничні суми витрат, визначені Постановою № 332. У випадку такому органи Казначейства зобов’язані застосувати заходи впливу, зокрема, оформити замовнику попередження про неналежне виконання бюджетного законодавства з вимогою щодо усунення порушення відповідно до статті 117 Бюджетного кодексу України.
Крім цього, слід нагадати, що обов’язково дотримуватися Постанови № 332 повинні замовники, які здійснюють видатки за рахунок коштів державного бюджету. Якщо ж видатки здійснюються за рахунок коштів місцевих бюджетів, то замовники можуть також дотримуватися граничних сум витрат, але не зобов’язані і при цьому органи Казначейства не повинні відмовляти у реєстрації бюджетних зобов’язань.
Таблиця «Граничні суми витрат…» Постанови № 332 у редакції до 18.06.2025 (включно) | Таблиці «Граничні суми витрат…» Постанови № 332 у редакції до 18.06.2025 (включно) |
назва графи «Сума, гривень за одиницю» | назва графи «Сума, гривень за одиницю з урахуванням податку на додану вартість)» |
Коментар до зміни № 2 - позиція щодо врахування ПДВ у ціні товарів при визначенні граничної суми витрат
У старій редакції Постанови № 332 не було чітко зрозуміло чи включає гранична вартість товару суму ПДВ чи ні. Хоча пунктом 5 розділу ІІ Національного положення (стандарту) бухгалтерського обліку в державному секторі 121 «Основні засоби», затвердженого наказом Міністерства фінансів України 12.10.2010 № 1202, визначено, що до первісної вартості об’єкта основних засобів включаються суми непрямих податків, яким як раз і є ПДВ, у замовників з цього приводу все одно залишалися питання.
Тож за новою редакцією змінено назву графи таблиці «Граничні суми витрат…» та чітко визначено, що встановлені у цій таблиці суми за одиницю товару вже включають ПДВ.
Таблиця «Граничні суми витрат…» Постанови № 332 у редакції до 18.06.2025 (включно) | Таблиці «Граничні суми витрат…» Постанови № 332 у редакції до 18.06.2025 (включно) |
розділ «Мобільний телефон:» позиція «утримання (на місяць) 1500» | розділ «Мобільний телефон:» позиція «оплата послуг мобільного зв’язку (на місяць) 1500» |
Коментар до зміни № 3 - гранична вартість на утримання мобільного телефону
Постанова № 332 встановлює граничні межі не тільки для товарів, але й для окремих послуг. Необхідними для замовників є послуги зв’язку. У попередній редакції Постанови № 332 передбачалася гранична вартість для послуг з утримання мобільного телефону, а у новій редакції змінено на послуги мобільного зв’язку. Нагадаємо, що відповідно до Правил надання та отримання телекомунікаційних послуг, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 11.04.2012 № 295, послуги рухомого (мобільного) зв’язку – це послуги, які надаються оператором рухомого (мобільного) зв’язку і під час отримання яких кінцеве обладнання абонента може вільно переміщатися в межах телекомунікаційної мережі такого оператора або його роумінг-партнера із збереженням абонентського номера або мережевого ідентифікатора споживача.
Гранична сума витрат на послуги з мобільного зв’язку у новій редакції Постанови № 332 залишилася на рівні 1 500 грн.
Таблиця «Граничні суми витрат…» Постанови № 332 у редакції до 18.06.2025 (включно) | Таблиці «Граничні суми витрат…» Постанови № 332 у редакції до 18.06.2025 (включно) |
Персональний комп’ютер (системний блок, монітор, клавіатура, маніпулятор “миша”, операційна система), крім захищеного від зовнішнього впливу (вібрації, вологості, удару, температури) персонального комп’ютера (системного блока, монітора, клавіатури, маніпулятора “миша”, операційної системи), що закуповується Апаратом Ради національної безпеки і оборони України, МЗС, Міноборони та його розвідувальним органом, МВС, СБУ, Національною гвардією, Національною поліцією, Державним бюро розслідувань, Держприкордонслужбою, Службою зовнішньої розвідки, Держспецзв’язку, Держспецтрансслужбою, ДСНС та Управлінням державної охорони - 23000” | Персональний комп’ютер або моноблок (системний блок/неттоп, монітор, клавіатура, маніпулятор “миша”, операційна система), крім захищеного від зовнішнього впливу (вібрації, вологості, удару, температури) персонального комп’ютера або моноблока (системного блока/неттопа, монітора, клавіатури, маніпулятора “миша”, операційної системи), що закуповується Апаратом Ради національної безпеки і оборони України, МЗС, Міноборони та його розвідувальним органом, МВС, СБУ, Національною гвардією, Національною поліцією, Державним бюро розслідувань, Держприкордонслужбою, Службою зовнішньої розвідки, Держспецзв’язку, Держспецтрансслужбою, ДСНС та Управлінням державної охорони 50000” |
Ноутбук, крім захищеного від зовнішнього впливу (вібрації, вологості, удару, температури) ноутбука, що закуповується Апаратом Ради національної безпеки і оборони України, МЗС, Міноборони та його розвідувальним органом, МВС, СБУ, Національною гвардією, Національною поліцією, Державним бюро розслідувань, Держприкордонслужбою, Службою зовнішньої розвідки, Держспецзв’язку, Держспецтрансслужбою, ДСНС та Управлінням державної охорони 27000” | Ноутбук або планшет (з операційною системою), крім захищеного від зовнішнього впливу (вібрації, вологості, удару, температури) ноутбука або планшета (з операційною системою), що закуповується Апаратом Ради національної безпеки і оборони України, МЗС, Міноборони та його розвідувальним органом, МВС, СБУ, Національною гвардією, Національною поліцією, Державним бюро розслідувань, Держприкордонслужбою, Службою зовнішньої розвідки, Держспецзв’язку, Держспецтрансслужбою, ДСНС та Управлінням державної охорони 50000”; |
Коментар до зміни № 4 - підвищення граничної межі для персональних комп’ютерів та ноутбуків
Зазначимо, що останній раз зміни до Постанови № 332 щодо встановлення граничної суми витрат для персональних комп’ютерів та ноутбуків було внесено ще у 2018 році і до 2025 року вони залишалися 23 000 грн та 27 000 грн відповідно. Згідно зі змінами, внесеними Постановою № 696, ці граничні суми підвищено до 50 000 грн.
Крім цього, замовники іноді купують іншу техніку, яка виконує роль персонального комп’ютера, а саме моноблоки або неттопи, а також планшети. Тому перелік товарів, для яких встановлюються граничні суми витрат доповнено цими товарами.
Моноблок — це повноцінний стаціонарний комп’ютер, що складається лише з одного елементу — монітора. У цьому пристрої системний блок, материнська плата, процесор та інші апаратні компоненти розміщені у його корпусі екрана. Також у корпусі моноблока вбудовано мікрофон, динаміки, web-камера та присутні роз'єми з допомогою яких можна під’єднати стандартну клавіатуру та мишу. Неттоп – це комп’ютер, призначений для використання як робоча станція початкового та / або середнього рівня, фізично менший за стаціонарний комп’ютер.
Розділ, в якому встановлено граничну суму для ноутбука доповнено словом «планшет», тобто при закупівлі планшетів замовників мають дотримуватися таких самих граничних сум, як і для ноутбуків. При цьому зазначається, що гранична сума ноутбуків і планшетів враховує вартість операційної системи.
Підсумки
Отже, для замовників залишається обов’язком дотримуватися граничних сум витрат, встановлених Постановою № 332, а для органів Казначейства – контролювати та не реєструвати бюджетні зобов’язання у разі недотримання. Як і було раніше, Постанова № 332 визначає, що граничних сум витрат для окремих предметів закупівлі слід дотримуватися замовникам у разі здійснення закупівлі за рахунок коштів державного бюджету, а для органів місцевого самоврядування лише рекомендовано.
пов'язані статті
18 черв.
Чи можна проводити закупівлю, якщо фінансування ще не виділено12 черв.
Розширено повноваження ДАСУ: наслідки для замовника04 черв.
20 тестів щодо державного регулювання та контролю у сфері публічних закупівель19 трав.
Нове виключення для здійснення публічних закупівель державним підприємством, яке перебуває у сфері управління Міненерго19 трав.
Чергові новації в ЕСЗ при створенні річного плану