Статті

Офіційно оприлюднено постанову Кабміну щодо продовження використання удосконаленого електронного підпису

0
369

27.05.2022 офіційно опубліковано постанову Кабміну від 24.05.2022 № 617 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 17.03.2022 № 300», якою установлено, що:

  • на період воєнного стану на території України та протягом місяця з дня його припинення чи скасування формування нових сертифікатів раніше засвідчених відкритих ключів для користувачів електронних довірчих послуг може здійснюватися кваліфікованими надавачами електронних довірчих послуг автоматично, без особистої присутності таких користувачів. При цьому раніше сформований сертифікат скасовується, сукупний строк дії раніше сформованого сертифіката та нового сертифіката не повинен перевищувати три роки, а строк дії нового сертифіката користувача електронних довірчих послуг не повинен перевищувати строку дії власного кваліфікованого сертифіката відкритого ключа надавача електронних довірчих послуг;
  • на період воєнного стану на території України та протягом шести місяців з дня його припинення чи скасування дозволяється використання електронних підписів чи печаток, що базуються на сертифікатах відкритого ключа, виданих кваліфікованими надавачами електронних довірчих послуг без відомостей про те, що особистий ключ зберігається в засобі кваліфікованого електронного підпису чи печатки, користувачами електронних довірчих послуг для здійснення електронної взаємодії, електронної ідентифікації та автентифікації фізичних, юридичних осіб і представників юридичних осіб у разі, коли законодавством передбачено використання виключно кваліфікованих електронних підписів чи печаток (засобів кваліфікованого електронного підпису чи печатки, кваліфікованих електронних довірчих послуг) або засобів електронної ідентифікації з високим рівнем довіри, крім вчинення в електронній формі правочинів, що підлягають нотаріальному посвідченню та / або державній реєстрації у випадках, установлених законом, та випадках, пов’язаних з високим ризиком для інформаційної безпеки, що визначається власниками відповідних інформаційних та інформаційно-комунікаційних систем з урахуванням обмежень, установлених абзацом 2 частини 2 статті 17 Закону України «Про електронні довірчі послуги».

Отже, з 27.05.2022 на період воєнного стану на території України та протягом шести місяців з дня його припинення чи скасування продовжено можливість використання удосконаленого електронного підпису для учасників публічних закупівель.

А чи можуть замовники використовувати удосконалений електронний підпис? Надамо відповідь на прикладі висновку моніторингу № UA-M-2022-04-05-000029.

Витяг з висновку моніторингу: відповідно до пункту 3 Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 11.06.2020 № 1082 (далі – Порядок № 1082), розміщення інформації в електронній системі закупівель здійснюється замовником / ЦЗО / учасником / постачальником / органом оскарження / органами державного фінансового контролю шляхом заповнення електронних полів, визначених адміністратором і реалізованих в електронній системі закупівель, та завантаження відповідних документів через автоматизоване робоче місце замовника / ЦЗО / учасника / постачальника / органу оскарження / органів державного фінансового контролю.

Після внесення інформації в електронні поля, на неї накладається кваліфікований електронний підпис (далі – КЕП) посадової особи. Інформація, що заповнюється в електронних полях, може відображатися на веб-порталі у вигляді документа, доступного для друку.

Згідно з Порядком використання електронних довірчих послуг в органах державної влади, органах місцевого самоврядування, підприємствах, установах та організаціях державної форми власності, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 19.09.2018 № 749 (далі — Постанова № 749), підписувачі - представники державної установи (далі – Підписувачі) використовують виключно кваліфіковані сертифікати відкритих ключів Підписувачів та захищені носії особистих ключів (пункт 4 Порядку).

У кваліфікованому сертифікаті відкритого ключа Підписувача додатково до ідентифікаційних даних фізичної особи, яка є працівником державної установи, зазначаються ідентифікаційні дані відповідної державної установи (найменування та ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств та організацій України).

Також, відповідно до Постанови № 749 ідентифікація Підписувача та підтвердження цілісності даних в електронній формі, з якими пов’язаний КЕП, здійснюються шляхом перевірки КЕП. КЕП вважаються такими, що пройшли перевірку та отримали підтвердження, якщо, серед іншого, під час проведення перевірки за допомогою кваліфікованого сертифіката електронного підпису отримано підтвердження того, що особистий ключ, який належить підписувачу, зберігається в засобі КЕП, у тому числі на захищеному носієві особистого ключа у випадках, передбачених пунктом 4 Порядку.

На відміну від КЕП, під час перевірки удосконаленого електронного підпису (далі – УЕП) за допомогою кваліфікованого сертифіката відкритого ключа надається підтвердження того, що особистий ключ не зберігається в засобі КЕП (тобто тип носія особистого ключа не захищений), про що зазначено у Вимогах до удосконалених електронних підписів та печаток, які базуються на кваліфікованих сертифікатах відкритих ключів, і до надання електронних довірчих послуг, пов’язаних з їх створенням, перевіркою, підтвердженням та зберіганням, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 03.03.2020 № 193 «Про реалізацію експериментального проекту щодо забезпечення можливості використання удосконалених електронних підписів і печаток, які базуються на кваліфікованих сертифікатах відкритих ключів».

З огляду на зазначене, уповноважена особа для розміщення інформації в електронній системі закупівель повинна використовувати виключно КЕП (на захищеному носієві особистого ключа), який повинен бути виданим на фізичну особу, яка працює в юридичній особі (державній установі).

Так, під час перевірки електронного підпису уповноваженої особи Замовника на сайті центрального засвідчувального органу Міністерства цифрової трансформації України за посиланням отримано такі дані щодо електронного підпису: тип носія особистого ключа – «Незахищений», тип підпису – «Удосконалений», сертифікат – «Кваліфікований».

Таким чином, уповноваженою особою замовника річний план закупівель, оголошення про проведення відкритих торгів, тендерну документацію і зміни до неї, повідомлення про намір укласти договір, договір про закупівлю і зміни до нього, повідомлення про внесення змін до договору оприлюднено та підписано з накладанням удосконаленого електронного підпису, що не відповідає вимогам пункту третього Порядку № 1082 та Постанови № 749.

#електронний підпис#новини закупівель

пов'язані статті

Публічна офертаПолітика конфіденційностіДля авторівКонтакти

© 2024 TNDR. Освітня платформа у сфері публічних (державних) закупівель. ТНДР.

Visa & Mastercard