Статті

Інформація розголошення, якої під час дії правового режиму воєнного стану може нести загрозу національній безпеці та / або громадській безпеці і порядку

1
634

Для замовників поняття «інформація розголошення, якої під час дії правового режиму воєнного стану може нести загрозу національній безпеці та / або громадській безпеці і порядку» є новим, оскільки раніше Закон України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) не передбачав окремих норм, пов’язаних з такою інформацією. Тим не менш, на даний час, постанова Кабінету Міністрів України «Деякі питання здійснення оборонних та публічних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану» від 28.02.2022#nbsp;№ 169 #nbsp;(далі — Постанова № 169) передбачає можливість здійснювати закупівлі без застосування порядку проведення спрощених закупівель та / або електронного каталогу у разі, якщо розголошення під час дії правового режиму воєнного стану інформації, що повинна бути оприлюднена в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі може нести загрозу національній безпеці та / або громадській безпеці і порядку. Отже, замовники повинні визначитись з суттю вищенаведеного поняття, даному питанню і буде присвячена ця стаття.

Визначення понять «громадська безпека і порядок» і «загрози національній безпеці України» міститься у Законі України «Про національну безпеку України» від 21.06.2018 № 2469-VIII (далі – Закон № 2469-VIII).

Згідно пункту 3 частини 1 статті 1 Закону № 2469-VIII, громадська безпека і порядок - захищеність життєво важливих для суспільства та особи інтересів, прав і свобод людини і громадянина, забезпечення яких є пріоритетним завданням діяльності сил безпеки, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб та громадськості, які здійснюють узгоджені заходи щодо реалізації і захисту національних інтересів від впливу загроз.

Згідно пункту 6 частини 1 статті 1 Закону № 2469-VIII, загрози національній безпеці України - явища, тенденції і чинники, що унеможливлюють чи ускладнюють або можуть унеможливити чи ускладнити реалізацію національних інтересів та збереження національних цінностей України;

Хоча законодавство і містить визначення понять «громадська безпека і порядок» і «загрози національній безпеці України», на практиці дані визначення не зрозумілі замовникам.

По-перше, дефініція вищезазначених понять відбувається через терміни, що самі потребують дефініцій, наприклад, «життєво важливі для суспільства та особи інтереси, права і свободи людини і громадянина», «національні інтереси», «національні цінності України». Визначення зазначених термінів також, є ускладненим. Наприклад, пункт 10 частини 1 статті 1 Закону № 2469-VIII визначає національні інтереси України як життєво важливі інтереси людини, суспільства і держави, реалізація яких забезпечує державний суверенітет України, її прогресивний демократичний розвиток, а також безпечні умови життєдіяльності і добробут її громадян. Проте, наведене у пункті 10 частини 1 статті 1 Закону № 2469-VIII визначення національних інтересів України містить логічну помилку – «коло у визначенні поняття», а саме визначення поняття «національні інтереси України» відбувається через поняття «інтереси держави».

По друге, визначення вищезазначених понять: «громадська безпека і порядок» і «загрози національній безпеці України», відбувається не через істотні ознаки, наприклад, не зрозуміло забезпечення, яких життєво важливих для суспільства та особи інтересів, прав і свобод людини і громадянина не є пріоритетним завданням діяльності сил безпеки, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб та громадськості, отже, не зрозуміло - чим визначення поняття громадської безпеки і порядку як захищеності життєво важливих для суспільства та особи інтересів, прав і свобод людини і громадянина, відрізняється від визначення закріпленого у законодавстві.

Таким чином, законодавчі визначення понять «громадська безпека і порядок» і «загрози національній безпеці України» є неоднозначними та можуть трактуватись по-різному. При цьому, враховуючи наявність законодавчих визначень, надання окремих наукових визначень понять, які б відрізнялись від законодавчих визначень, у рамках даної статті є недоцільним, оскільки не матиме практичного значення для замовників. Натомість, слід визначити характерні ознаки, які можуть використати замовники для віднесення інформації до такої, розголошення якої під час дії правового режиму воєнного стану може нести загрозу національній безпеці та / або громадській безпеці і порядку та інформацією з обмеженим доступом.

Характерні ознаки

Згідно з підпунктом 1 пункту 1 Постанови № 169, придбання товарів, робіт і послуг, вартість яких становить або перевищує 50 тис. грн, може здійснюватися без застосування порядку проведення спрощених закупівель та / або електронного каталогу у разі, коли інформація, що повинна бути оприлюднена в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, належить до інформації з обмеженим доступом або її розголошення під час дії правового режиму воєнного стану може нести загрозу національній безпеці та/або громадській безпеці і порядку.

Відповідно при проведенні закупівель згідно Постанови № 169 перед замовниками постає питання - чи може оприлюднення інформації про конкретну закупівлю нести загрозу національній безпеці та / або громадській безпеці і порядку? Для визначення того, чи буде розголошення інформації, про конкретну закупівлю, під час дії правового режиму воєнного стану нести загрозу національній безпеці та / або громадській безпеці і порядку замовнику слід звернути увагу на окремі ознаки (риси) такої інформації.

1) Інформація, повинна бути оприлюднена в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі.

Дана ознака означає, що якби закупівля була проведена за правилами спрощеної закупівлі, дана інформація повинна обов’язково зазначатись, згідно вимог законодавства. Відповідно до частини 3 статті 14 Закону, в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, що оприлюднюється замовником відповідно до#nbsp;статті 10#nbsp;цього Закону, обов’язково зазначаються: найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код замовника в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, його категорія; назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником (у разі поділу на лоти такі відомості повинні зазначатися стосовно кожного лота) та назви відповідних класифікаторів предмета закупівлі і частин предмета закупівлі (лотів) (за наявності); інформація про технічні, якісні та інші характеристики предмета закупівлі; кількість та місце поставки товарів або обсяг і місце виконання робіт чи надання послуг;строк поставки товарів, виконання робіт, надання послуг; умови оплати; очікувана вартість предмета закупівлі; період уточнення інформації про закупівлю (не менше трьох робочих днів з дня оприлюднення оголошення про проведення спрощеної закупівлі в електронній системі закупівель); кінцевий строк подання пропозицій (строк для подання пропозицій не може бути менше ніж два робочі дні з дня закінчення періоду уточнення інформації про закупівлю); перелік критеріїв та методика оцінки пропозицій із зазначенням питомої ваги критеріїв; розмір та умови надання забезпечення пропозицій учасників (якщо замовник вимагає його надати); розмір та умови надання забезпечення виконання договору про закупівлю (якщо замовник вимагає його надати); розмір мінімального кроку пониження ціни під час електронного аукціону в межах від 0,5 відсотка до 3 відсотків або в грошових одиницях очікуваної вартості закупівлі.

2) Стосується воєнного стану і може використовуватися агресором.

Зі змісту Постанови № 169 вбачається, що розголошення інформації про конкретну закупівлю може нести загрозу національній безпеці та / або громадській безпеці і порядку та бути підставою для придбання товарів, робіт і послуг без застосування порядку проведення спрощених закупівель та / або електронного каталогу саме під час дії правового режиму воєнного стану. Відповідно така інформація повинна стосуватись військової агресії проти України та отримання її агресором може нанести шкоду державним, суспільним чи особистим інтересам громадян України.

3) Розголошення інформації може нанести загрозу національній безпеці та / або громадській безпеці і порядку.

Дана ознака означає, що при розголошенні інформації може завдаватись істотна шкода державним, суспільним чи особистим інтересам, правам і свободам людини і громадянина.

Істотність можливої шкоди є суб’єктивною характеристикою та визначається замовником у залежності від виду шкоди (майнова немайнова). У будь-якому випадку шкода буде істотною, якщо існує загроза життю і здоров'ю, честі і гідності, недоторканності і безпеці людей.

Об’єкт якому шкода може завдаватись, а саме національна безпека та / або громадська безпека і порядок є дуже широким. Різниця між громадською безпекою і порядком та національною безпекою полягає у тому, що громадська безпека і порядок стосується в першу чергу інтересів окремих громадян, об’єднань та суспільства, а національна безпека стосується інтересів держави. При цьому інтереси повинні бути життєво важливими – тобто без їх задоволення неможливо уявити нормальне існування людини, суспільства або держави.

Слід також врахувати що Постанова № 169 передбачає можливість придбання товарів, робіт і послуг без застосування порядку проведення спрощених закупівель та / або електронного каталогу у разі, коли інформація, що повинна бути оприлюднена в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, належить до інформації з обмеженим доступом.

Отже, Постанова № 169 передбачає однакову процедуру для інформації з обмеженим доступом та для інформації розголошення, якої під час дії правового режиму воєнного стану може нести загрозу національній безпеці та / або громадській безпеці і порядку. Постає питання - чому використана саме така правова конструкція? Відповідь на дане питання полягає у тому, що неможливо чітко визначити у період воєнного стану перелік інформації розповсюдження, котрої слід обмежити. Тому, в інтересах держави, замовникам надані широкі повноваження#nbsp;- на власний розсуд визначати інформацію розголошення, якої може нанести загрозу національній безпеці та / або громадській безпеці і порядку.

Приклади предметів закупівлі, розголошення інформації щодо яких може нести загрозу національній безпеці та / або громадській безпеці і порядку

Як вбачається з даних в електронній системі публічних закупівель України ProZorro, замовники систематично продовжують оприлюднювати інформацію, яка може нести загрозу національній безпеці та / або громадській безпеці і порядку.

До закупівель, розголошення інформації щодо яких може нести загрозу національній безпеці та / або громадській безпеці і порядку та територіальної оборони – це товари подвійного призначення, за умови, що такі закупівлі здійснюються для формувань чи правоохоронних органів, спеціальних формувань МВС для забезпечення їх боєздатності та зазначається інформація про їх місцезнаходження тощо. Такими товарами можуть бути (дрони, системи боротьби проти дронів, протигази, бронежилети, вузли спостереження, тепловізори та інше), інше матеріально технічне забезпечення (одяг, телефони, ноутбуки та інше) або послуги з перевезення, поховання (інформація про втрати на війні є державною таємницею).

Тобто якщо виконувати вимоги законодавства про оприлюднення інформації, щодо вищевказаних закупівель та зазначати інформацію про формуванння чи правоохоронні органи, спеціальні формування МВС – це надає додаткові можливості агресору щодо з’ясування чисельності, оснащення, місця знаходження, забезпечення захисників України, а публікація укладених договорів дозволяє з’ясувати паспортні та / або контактні дані осіб, що надають вищевказані товари та послуги. Таким чином, виникають додаткові загрози життю людей та шкода інтересам держави.

У разі якщо такі закупівлі здійснюються для потреб замовника або якщо замовник закуповує для формувань чи правоохоронних органів, спеціальних формувань МВС для забезпечення їх боєздатності, але не зазначає інформацію про їх місцезнаходження або інформацію про те, що це потреба саме формувань чи правоохоронних органів, спеціальних формувань МВС тощо, то такі закупівлі не можуть нести загрозу національній безпеці та / або громадській безпеці і порядку.

Також, слід відзначити значну чисельність оприлюдненої інформації щодо закупівель, які стосуються ремонтів та облаштування укриттів. Якщо укриття, яке підлягає ремонту знаходить у звичайній школі, садочку, багатопеверхівці тощо, то така інформація не може нести загрозу національній безпеці та / або громадській безпеці і порядку. Але у разі необхідності здійснення ремонту укриття військових закладів, військових частин та інших підприємств, установ, організацій, на які покладено здійснення правозастосовних та правоохоронних функцій, тоді не варто оприлюднювати інформацію про такі закупівлі, адже її розголошення дійсно може нести загрозу національній безпеці та / або громадській безпеці і порядку.

Також, є такі закупівлі, розголошення інформації щодо яких може нести загрозу національній безпеці та / або громадській безпеці і порядку за певних умов. Наприклад, розповсюдження інформації про транспортну інфраструктуру, ремонт та прокладання доріг, мостів, колій, може нести загрозу національній безпеці та / або громадській безпеці і порядку, якщо ця інфраструктура може використовуватись військовими, або ж була раніше об’єктом атаки.

Висновок

Поняття «інформація розголошення, якої під час дії правового режиму воєнного стану може нести загрозу національній безпеці та / або громадській безпеці і порядку» є суб’єктивним та може трактуватись по-різному. На даний час замовники мають самостійно визначати, яка інформація відноситься до такої, розголошення якої під час дії правового режиму воєнного стану може нести загрозу національній безпеці та / або громадській безпеці і порядку.

Для того, щоб краще зрозуміти чи може оприлюднення інформації нести загрозу національній безпеці та / або громадській безпеці і порядку та чи можливо у даному випадку придбання товарів, робіт і послуг, вартість яких становить або перевищує 50 тис. грн, може здійснюватися без застосування порядку проведення спрощених закупівель та / або електронного каталогу пропонуємо замовнику відповісти на наступні питання:

  1. чи може дану інформацію використати агресор, з метою заподіяння шкоди?
  2. у чому саме може полягати завдана шкода та наскільки вона істотна?
  3. чи буде завдана шкода національній безпеці та / або громадській безпеці і порядку, в тому числі державним, суспільним чи особистим інтересам, правам і свободам людини і громадянина?
  4. чи можливо неоприлюднювати дану інформацію під час проведення спрощеної закупівлі?

Сформувавши відповіді на дані питання замовник самостійно зможе визначити, чи можливо у даному випадку придбання товарів, робіт і послуг, вартість яких становить або перевищує 50 тис. грн, може здійснюватися без застосування порядку проведення спрощених закупівель та / або електронного каталогу.

#відповідальність у закупівлях#воєнні закупівлі

пов'язані статті

Публічна офертаПолітика конфіденційностіДля авторівКонтакти

© 2024 TNDR. Освітня платформа у сфері публічних (державних) закупівель. ТНДР.

Visa & Mastercard