Статті

ФОП з яким укладено договір або договір про закупівлю помер: дії замовника

0
1394

Законом України «Про публічні закупівлі» (далі - Закон) визначений один із учасників, які мають право приймати участь у закупівлі є фізична особа – підприємець. Такі учасники наразі досить активні як в участі у відкритих торгах так і при укладанні «прямих» договорів. В свою чергу, за результатами закупівлі незалежно від виду закупівлі між замовником та фізичною особою-підприємцем укладається договір або договір про закупівлю. Так як життя наше непередбачуване і на яке можуть впливати різні фактори, на практиці трапляються такі ситуації, що фізична особа – підприємець помер, і замовники звичайно в роздумах, а як же такий договір розірвати та виконати вимоги чинного законодавства щодо звітування про виконання такого договору про закупівлю? Тому, у даному матеріалі з’ясуємо як проводить свою діяльність фізична особа – підприємець, які дії має вчити замовник для виконання вимог діючого законодавства та які документи потрібно підготувати та отримати замовнику для оприлюднення звіту про виконання договору про закупівлю (у випадках передбачених законодавством) або з метою припинення таких правовідносин.

Як провадить свою діяльність фізична особа – підприємець?

Для чого дана інформація замовнику? Для того, щоб зрозуміти, які документи варто оформлювати замовнику. І так, відповідно до статті 42 Конституції України кожен має право на підприємницьку діяльність, що не заборонена законом. Статтею 128 Господарського кодексу України (надалі – ГКУ) визначено, що громадянин визнається суб'єктом господарювання у разі здійснення ним підприємницької діяльності за умови державної реєстрації його як підприємця без статусу юридичної особи відповідно до статті 58 цього Кодексу. Громадянин-підприємець відповідає за своїми зобов'язаннями усім своїм майном, на яке відповідно до закону може бути звернено стягнення. Статтею 58 ГКУ, передбачено, що суб'єкт господарювання підлягає державній реєстрації як юридична особа чи фізична особа-підприємець у порядку, визначеному законом.

Поряд із зазначеними нормами, статтею 50 Цивільного кодексу України (надалі – ЦКУ) визначено, що право на здійснення підприємницької діяльності, яку не заборонено законом, має фізична особа з повною цивільною дієздатністю. Обмеження права фізичної особи на здійснення підприємницької діяльності встановлюються Конституцією України та законом. Фізична особа здійснює своє право на підприємницьку діяльність за умови її державної реєстрації в порядку, встановленому законом. Інформація про державну реєстрацію фізичних осіб - підприємців є відкритою.

Відповідно до частини 1 статті 50 ЦКУ право на зайняття підприємницькою діяльністю має особа з повною цивільною дієздатністю. Цивільну дієздатність у повному обсязі мають фізичні особи, які досягли 18 років. Фізична особа може набути повної цивільної дієздатності і до досягнення вказаного віку, зокрема, у разі реєстрації шлюбу. Повна цивільна дієздатність виникає у такому випадку автоматично з моменту його реєстрації. Законодавець передбачає можливість надання повної цивільної дієздатності фізичній особі, яка досягла 16 років і працює за трудовим договором, та неповнолітній особі, яка записана матір'ю або батьком дитини. У цьому випадку відповідно до статей 34 та 35 ЦКУ необхідне рішення органу опіки і піклування або суду. Крім того, фізична особа, яка досягла 16 років, може бути зареєстрована як підприємець за письмовою згодою на це батьків (усиновлювачів), піклувальника або органу опіки та піклування і набуває повної цивільної дієздатності з моменту державної реєстрації як підприємця. Саме з моменту набуття повної цивільної дієздатності вказані особи отримують право на заняття підприємницькою діяльністю.

Також, згідно з частиною 2 статті 50 ЦКУ фізична особа набуває права на зайняття підприємницькою діяльністю з моменту її державної реєстрації. Реєстрація фізичної особи - підприємця здійснюється відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців».

Тобто, підсумовуючи наведенні норми, вбачається, що фізична особа з моменту набуття повної цивільної дієздатності та державної реєстрації отримують право на заняття підприємницькою діяльністю.

Що ж визначено у нормах чинного законодавства, у разі смерті фізичної особи?

За нормами статті 608 ЦКУ зобов'язання припиняється смертю боржника, якщо воно є нерозривно пов'язаним з його особою і у зв'язку з цим не може бути виконане іншою особою. Зобов'язання припиняється смертю кредитора, якщо воно є нерозривно пов'язаним з особою кредитора. Тобто, зазначеною нормою визначено, що зобов'язання припиняється смертю боржника або кредитора, якщо воно є нерозривно пов'язаним з його особою.

Чому потрібно аналізувати норми, які стосуються фізичної особи? Тому що, у даному випадку здійснення підприємницької діяльності відбувається фізичною особою, яка набуває права на здійснення такої діяльності з моменту державної реєстрації у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань (надалі – ЄДР) та без створення юридичної особи. Таким чином, вбачається що така фізична особа при здійсненні підприємницької діяльності бере зобов’язання щодо постачання товарів, виконання робіт чи надання послуг, які нерозривно пов’язанні із такою особою щодо обов’язку виконати такі зобов’язання.

Які документи підтверджують смерть фізичної особи та / або можуть слугувати, як підтвердження припинення підприємницької діяльності фізичною особою – підприємцем?

Порядок проведення державної реєстрації смерті врегульовано Законом України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану», Правилами державної реєстрації актів цивільного стану в Україні, затвердженими наказом Міністерства юстиції України від 18.10.2000 № 52/5, Постановою Кабміну від 10.11.2010 № 1025 «Про затвердження зразків актових записів цивільного стану, описів та зразків бланків свідоцтв про державну реєстрацію актів цивільного стану» тощо.

У відповідності до статті 17 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану» та глави 5 розділу ІІІ Правил державної реєстрації актів цивільного стану в Україні, державна реєстрація смерті проводиться органом державної реєстрації актів цивільного стану на підставі переліку документів, які визначенні у зазначений статті та главі. Про факт державної реєстрації акта цивільного стану органами державної реєстрації актів цивільного стану видається відповідне свідоцтво. Бланки свідоцтв про державну реєстрацію актів цивільного стану виготовляються за затвердженими Кабінетом Міністрів України зразками та їх описами (стаття 18 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану»).

У відповідності до зразків свідоцтв, затверджених Постановою Кабміну від 10.11.2010 № 1025 документ, що підтверджує смерть фізичної особи є свідоцтво про смерть.

Попри це, у пункті 16 глави 5 Правил державної реєстрації актів цивільного стану в Україні визначено, що після державної реєстрації смерті відділ державної реєстрації актів цивільного стану видає витяг з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про смерть для отримання допомоги на поховання. У разі державної реєстрації смерті виконавчим органом сільської, селищної, міської ради видається довідка для отримання допомоги на поховання, у якій зазначаються: прізвище, власне ім'я, по батькові померлої особи; дата смерті; місце смерті; номер та дата складання актового запису про смерть; найменування органу, що здійснив державну реєстрацію акту цивільного стану.

Тобто, законодавець передбачив видання ще двох документів, а це: витяг з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про смерть та / або довідка видана виконавчим органом сільської, селищної, міської ради, водночас такі документи надаються з метою отримання допомоги на поховання. Теоретично можна допустити, що даними документами також підтверджується здійснення записів про смерть фізичної особи, але єдиним документом, який підтверджує смерть особи є свідоцтво про смерть.

Що ж на рахунок припинення підприємницької діяльності фізичної особи – підприємця?

Відомості про фізичну особу – підприємця вносяться до ЄДР на підставі документів, що подаються для проведення реєстраційних дій (пункт 2 частини 1 статті 9 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань».)

У відповідності до частини 4 статті 18 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань» для державної реєстрації припинення підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця подаються такі документи:

  1. заява про державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця;
  2. копія свідоцтва про смерть фізичної особи - у разі державної реєстрації припинення підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця у зв’язку з її смертю або оголошенням її померлою (крім випадку, якщо відомості про смерть фізичної особи містяться в Державному реєстрі актів цивільного стану громадян).

У свою чергу, державний реєстратор проводить реєстраційні дії (у тому числі з урахуванням принципу мовчазної згоди) за відсутності підстав для відмови в державній реєстрації шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру. Також, проводиться формування та оприлюднення на порталі електронних сервісів або з використанням Єдиного державного вебпорталу електронних послуг виписки, результатів надання адміністративних послуг у сфері державної реєстрації та установчих документів. За бажанням заявника виписки з Єдиного державного реєстру у паперовій формі за результатами проведеної реєстраційної дії (у разі подання заяви про державну реєстрацію у паперовій формі).

Тобто, зазначеними статтями визначено, що у разі припинення підприємницької діяльності фізичної особи – підприємця такі відомості вносяться до ЄДР та в свою чергу замовник із такими відомостями може ознайомитися та їх роздрукувати із відкритого джерела, а саме із ЄДР.

Коментар: на практиці у разі настання смерті фізичної особи – підприємця спадкоємці не завжди досить швидко вносять відомості до ЄДР щодо припинення підприємницької діяльності фізичної особи – підприємця, та в свою чергу отримання відомостей з ЄДР замовником може також складати досить тривалий час, а тому найшвидший вихід для замовника все таки отримати свідоцтво про смерть фізичної особи (як підтвердження припинення зобов’язань по договору за фізичною особою – підприємцем).

Документи, які можуть підтверджувати припинення діяльності фізичної особи – підприємця є:

  • свідоцтво про смерть;
  • виписка / чи відомості із ЄДР.

Який можливий алгоритм дій замовника для припинення правовідносин із фізичною особою – підприємцем та оприлюднення інформації в електронній системі закупівель про виконання договору про закупівлю

Дія 1. Отримати документи. Замовник, який дізнався про смерть фізичної особи – підприємця має звернутися до близьких такого підприємця та отримати копію свідоцтва про смерть, або зайти відповідну інформацію у ЄДР.

Дія 2. Підготовка обґрунтування. Для чого його оформляти? Оскільки замовник не може укласти додаткову угоди про дострокове розірвання договору або договору про закупівлю із такою фізичною особою – підприємцем, а зобов’язання є такими, що припиненні, то замовнику варто підготувати обґрунтування, яке має містити:

  • короткий опис щодо здійснення закупівлі;
  • інформацію про те коли замовнику стало відомо про смерть фізичної особи – підприємця та якими документами це підтверджується;
  • зазначити норми ЦКУ щодо припинення зобов’язань (статтю 608 ЦКУ) та що такі зобов’язання припиненні, а відтак припинені правовідносини;
  • у разі якщо це договір про закупівлю, то зазначити норми статті 10 Закону України «Про публічні закупівлі» з урахуванням Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабміну від 12.10.2022 № 1178 (далі - Особливості) щодо необхідності оприлюднення інформації у електронній системі закупівель про виконання договору про закупівлю.

Дія 3. Оприлюднення звіту про виконання договору про закупівлю. Дана дія обов’язково проводиться замовником у випадках, якщо договір про закупівлю укладений за результатами відкритих торгів або укладений за виключеннями наведеними у пункті 13 Особливостей (якщо договір про закупівлю укладений до 25.02.2023 включно) або закупівлі через електронний каталог, за умови, що вартість предмета закупівлі дорівнює або перевищує 100 тис. грн. Якщо укладено «прямий» договір (у відповідності до пункту 11 Особливостей), то в такому випадку оприлюднення звіту про виконання договору про закупівлю виконується за бажанням замовника. До оприлюдненого звіту про виконання договору про закупівлю замовник долучає свідоцтво про смерть або виписку (інформацію) з ЄДР разом із обґрунтуванням та у примітках зазначає, що «договір припинено у зв’язку із смертю фізичної особи – підприємця ______ (ПІБ)».

Підсумки

Замовник навіть при настанні такої події, як смерть фізичної особи – підприємця зобов’язаний отримати необхідні документи та виконати вимоги Закону з урахуванням Особливостей щодо розміщення необхідної інформації в електронній системі закупівель.

#договір про закупівлю#звітування у закупівлях#оприлюднення документів

пов'язані статті

Публічна офертаПолітика конфіденційностіДля авторівКонтакти

© 2024 TNDR. Освітня платформа у сфері публічних (державних) закупівель. ТНДР.

Visa & Mastercard