Статті

Дозволено здійснювати попередню оплату за природний газ: кого це стосується та які є ризики?

0
917

22.12.2022, набрала чинності постанова Кабміну від 20 грудня 2022 № 1413, якою внесено зміни до пункту 15-1 постанови Кабміну від 22.07.2020 № 641 «Про встановлення карантину та запровадження посилених протиепідемічних заходів на території із значним поширенням гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2», доповнивши його після слів і цифр «природного газу за грудень 2021 року» словами і цифрами «та за грудень 2022 року».

Відповідно замовники мають право здійснювати попередню оплату для проведення розрахунків за природний газ відповідно до укладених договорів постачання природного газу між товариством з обмеженою відповідальністю «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”» та бюджетними установами, закладами охорони здоров'я державної власності, казенними підприємствами та / або державними установами, закладами охорони здоров'я комунальної власності, комунальними некомерційними підприємствами та / або комунальними установами у розмірі 100 відсотків планової вартості природного газу за грудень 2021 року та за грудень 2022 року.

Тож маємо декілька умов, які мають бути виконані одночасно:

умова № 1. Договір постачання природного газу має бути укладений з товариством з обмеженою відповідальністю «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”»;

умова № 2. Замовник має бути:

1. бюджетної установою - органи державної влади, органи місцевого самоврядування, а також організації, створені ними у встановленому порядку, що повністю утримуються за рахунок відповідно державного бюджету чи місцевого бюджету. Бюджетні установи є неприбутковими (пункт 12 частини 1 статті 2 Бюджетного кодексу України);

або

2. закладом охорони здоров'я - юридична особа будь-якої форми власності та організаційно-правової форми або її відокремлений підрозділ, що забезпечує медичне обслуговування населення на основі відповідної ліцензії та професійної діяльності медичних (фармацевтичних) працівників і фахівців з реабілітації. За організаційно-правовою формою заклади охорони здоров'я державної власності можуть утворюватися та функціонувати як державні некомерційні підприємства або державні установи;

або

3. закладом охорони здоров'я - юридична особа будь-якої форми власності та організаційно-правової форми або її відокремлений підрозділ, що забезпечує медичне обслуговування населення на основі відповідної ліцензії та професійної діяльності медичних (фармацевтичних) працівників і фахівців з реабілітації. За організаційно-правовою формою заклади охорони здоров'я комунальної власності можуть утворюватися та функціонувати як комунальні некомерційні підприємства або комунальні установи. Заклади охорони здоров'я комунальної власності можуть утворюватися та функціонувати шляхом здійснення співробітництва територіальних громад у формах, передбачених законом, у тому числі як спільне комунальне підприємство.

Інші комунальні підприємства та одержувач бюджетних коштів не мають право як укладати договори на постачання природного газу із ТОВ «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”» так і здійснювати попередню оплату за грудень 2022 року;

умова № 3. Здійснення попередньої оплати у розмірі 100 відсотків планової вартості природного газу виключно за грудень 2022 року.

Які ризики чекають на замовника?

Нагадаємо, що можливість попередньої оплати за природний газ була передбачена й у 2021 році, тому з практики можемо розібрати ризики замовників. Проведення попередньої оплати у розмірі 100 відсотків планової вартості природного газу може та скоріш за все й не будуть відповідатимуть фактичному використанню.

Добре, якщо попередня оплата проведена на меншу суму ніж фактично використана, тоді замовник реєструє відповідні акти згідно яких органи Казначейства проведуть доплату у 2023 році.

Гірша ситуація, коли замовник здійснює попередню оплату у розмірі більшому ніж фактично використано, адже в такому випадку замовник має звертатися до ТОВ «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”» щодо повернення коштів, які були сплачені, що призведе застосування до замовників захід впливу за порушення бюджетного законодавства в частині неподання до органів Казначейства у встановлені терміни підтвердних документів про отримання товарів, робіт і послуг при здійсненні попередньої оплати за товари, роботи та послуги (пізніше трьох робочих днів після завершення терміну поставки товарів, виконання робіт, надання послуг, а також порушення вимог бюджетного законодавства при здійсненні попередньої оплати за товари, роботи та послуги) у вигляді попередження та у вигляді зупинення операцій з бюджетними коштами згідно з підпунктом 8 пункту 2.5 Методичних рекомендації щодо порядку застосування органами Державної казначейської служби України заходів впливу за порушення бюджетного законодавства, затверджених наказом Державної казначейської служби України від 29.12.2012 № 394. Як показала минулорічна практика ТОВ «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”» такі кошти не повертає.

пов'язані статті