Статті

Додаткова закупівля товарів відповідно до Особливостей

1
846

У відповідності до підпункту 7 пункту 13 постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості) замовники можуть не проводити відкриті торги та не використовувати електронний каталог для закупівлі товару та укласти прямий договір про закупівлю у разі, якщо після укладення договору про закупівлю у замовника виникла необхідність у постачанні додаткового обсягу товару тим самим постачальником, якщо в разі зміни постачальника замовник буде вимушений придбати товар з іншими технічними характеристиками, що призведе до виникнення несумісності, пов’язаної з експлуатацією і технічним обслуговуванням, або у разі, коли така закупівля зумовлена змінами до галузевих стандартів у сфері охорони здоров’я. Закупівля додаткового обсягу товару у того самого постачальника здійснюється протягом трьох років після укладення договору про закупівлю, якщо загальна вартість такого постачання не перевищує 50 відсотків ціни договору про закупівлю.

Зазначена підстава для укладення договору про закупівлю без використання електронної системи закупівель схожа на норми, які визначені у Законі України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон). Сьогодні пропонуємо розглянути умови, які викликають найбільше питань та в яких замовники допускають найбільше помилок.

Виникала необхідність у постачанні додаткового обсягу товару тим самим постачальником

При зазначеній умові замовник повинен довести, що йому потрібно закупити товар у того самого постачальника. При цьому, необхідно умовою є доведення того факту, що в разі зміни постачальника замовник був би вимушений придбати товар з іншими технічними характеристиками, що призвело б до виникнення несумісності, пов’язаної з експлуатацією і технічним обслуговуванням.

Відповідно в даному випадку замовник повинен довести несумісність будь-якого іншого товару з тим товаром, який уже є в наявності та експлуатується замовником. З огляду на викладене, в замовника повинні бути в наявності певні документи, які таку несумісність підтверджують.

Однак ні Закон, ні Особливості не містять жодних вимог до таких документів. Тому замовник повинен самостійно визначати документи, які підтверджують наявність умов укладення прямого договору згідно даної підстави. Про що, наприклад, зазначало Мінекономіки за посиланням у відповіді на запит щодо документів на підтвердження аналогічної підстави для проведення переговорної процедури закупівлі:

«замовник самостійно визначає документи, що підтверджують наявність умов застосування переговорної процедури закупівлі. Отже, в залежності від вартості предмета закупівлі, визначеної замовником, а також умов щодо застосування і проведення процедур закупівель, визначених Законом, замовник самостійно здійснює вибір процедури закупівлі та визначає можливість її застосування».

В свою чергу, такими документами можуть бути документи, в яких містяться технічні характеристиками товару (технічні регламенти, стандарти та ін.) та / або експертні висновки.

Разом з тим, замовники проводячи переговорну процедуру за аналогічною підставою визначеною Законом згідно розглядуваної підстави найбільш часто придбають електричну енергію. Однак такі дії замовників суперечать зазначеній підставі для проведення переговорної процедури закупівлі, що неодноразово зазначалось Державною аудиторською службою України, як, наприклад, було в наступній закупівлі № UA-2021-10-25-005744-b.

Закупівля зумовлена змінами до галузевих стандартів у сфері охорони здоров’я

Особливості містять нову умову щодо здійснення даної закупівлі: після укладення договору про закупівлю у замовника виникла необхідність у постачанні додаткового обсягу товару тим самим постачальником, якщо в разі зміни постачальника замовник буде вимушений придбати товар з іншими технічними характеристиками, що призведе до виникнення несумісності, пов’язаної з експлуатацією і технічним обслуговуванням, або у разі, коли така закупівля зумовлена змінами до галузевих стандартів у сфері охорони здоров’я.

Тобто Особливості дозволяють замовникам докуповувати товар в того самого постачальника у випадку, коли внесені зміни до галузевих стандартів у сфері охорони здоров’я.

Система стандартів у сфері охорони здоров'я визначена статтею 14-1 Закону України «Основ законодавства України про охорону здоров’я», в якій виділено наступні види системи стандартів:

  1. державні соціальні нормативи;
  2. галузеві стандарти.

В свою чергу, галузевими стандартами у сфері охорони здоров'я є:

  • стандарт медичної допомоги (медичний стандарт) - сукупність норм, правил і нормативів, а також показники (індикатори) якості надання медичної допомоги відповідного виду, які розробляються з урахуванням сучасного рівня розвитку медичної науки і практики;
  • клінічний протокол - уніфікований документ, який визначає вимоги до діагностичних, лікувальних, профілактичних методів надання медичної допомоги та їх послідовність;
  • протокол надання реабілітаційної допомоги у сфері охорони здоров’я - уніфікований документ, що визначає вимоги до реабілітаційних заходів та їх послідовність відповідно до напрямів реабілітації у сфері охорони здоров’я з урахуванням сучасного рівня розвитку міжнародної реабілітаційної науки і практики;
  • табель матеріально-технічного оснащення - документ, що визначає мінімальний перелік обладнання, устаткування та засобів, необхідних для оснащення конкретного типу закладу охорони здоров’я, його підрозділу, а також для забезпечення діяльності фізичних осіб - підприємців, які провадять господарську діяльність з медичної практики за певною спеціальністю (спеціальностями) та/або мають право на надання реабілітаційної допомоги згідно із законодавством;
  • лікарський формуляр - перелік зареєстрованих в Україні лікарських засобів, що включає ліки з доведеною ефективністю, допустимим рівнем безпеки, використання яких є економічно прийнятним.

Галузеві стандарти у сфері охорони здоров'я розробляються і затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров'я.

Галузевими стандартами у сфері охорони здоров'я є також інші норми, правила та нормативи, передбачені законами, які регулюють діяльність у сфері охорони здоров'я.

Відповідно у випадку внесення змін до вище наведених галузевих стандартів в замовників присутні підстави для укладення прямого договору про закупівлю згідно розглядуваної підстави.

Вартість договору про закупівлю не може перевищувати 50 відсотків ціни договору про закупівлю

Ще однією важливою умовою для укладення договору про закупівлю без використання електронної системи закупівель є обмеження щодо вартісної межі, яка не може перевищувати 50 відсотків ціни договору про закупівлю.

Однак досить суперечливим є питання від якого договору про закупівлю відраховувати 50 відсотків? Від#nbsp;договору про закупівлю без внесених змін (початкового)? Чи від фактично виконаного договору про закупівлю, тобто договору про закупівлю із внесеними змінами?

У даній підставі мова йде про договір про закупівлю, а додаткові угоди до договору є його невід’ємною частиною, тому необхідно вираховувати 50 відсотків вартості договору про закупівлю від ціни договору про закупівлю із усіма внесеними змінами.

На підставі яких закупівель замовник може укласти прямий договір про закупівлю?

У розглядуваній нормі йдеться, що закупівля додаткового обсягу товару у того самого постачальника здійснюється протягом трьох років після укладення договору про закупівлю, якщо загальна вартість такого постачання не перевищує 50 відсотків ціни договору про закупівлю.

Відповідно до пункту 6 частини 1 статті 1 Закону договір про закупівлю – це господарський договір, що укладається між замовником і учасником за результатами проведення процедури закупівлі / спрощеної закупівлі та передбачає платне надання послуг, виконання робіт або придбання товару. Згідно зі статтею 13 Закону процедурами закупівель є – відкриті торги, торги з обмеженою участю, конкурентний діалог, переговорна процедура закупівлі.

З огляду на викладене вище, договір про закупівлю у відповідності до Особливостей на закупівлю додаткового обсягу товарів замовник може укладати на підставі договорів про закупівлю, які були укладені за результатами проведення наступних закупівель:

  • відкритих торгів;
  • торгів з обмеженою участю;
  • конкурентного діалогу;
  • переговорної процедури закупівлі;
  • спрощеної закупівлі.

Підсумки

При укладенні прямого договору про закупівлю згідно розглядуваної підстави замовники повинні документально підтвердити, що в разі зміни постачальника замовник був би вимушений придбати товар з іншими технічними характеристиками, що призвело б до виникнення несумісності, пов’язаної з експлуатацією і технічним обслуговуванням. Тобто замовник повинен документально довести несумісність будь-якого іншого товару з тим товаром, який уже є в наявності та експлуатується замовником.

Відраховувати 50 відсотків вартості договору про закупівлю слід від ціни договору про закупівлю із всіма внесеними змінами, оскільки такі зміни є невід’ємними частинами договору про закупівлю.

Договір про закупівлю у відповідності до Особливостей на закупівлю додаткового обсягу товарів замовник може укладати на підставі договорів про закупівлю, які були укладені за результатами проведення наступних закупівель:

  • відкритих торгів;
  • торгів з обмеженою участю;
  • конкурентного діалогу;
  • переговорної процедури закупівлі;
  • спрощеної закупівлі.
#додаткова потреба

пов'язані статті

Публічна офертаПолітика конфіденційностіДля авторівКонтакти

© 2024 TNDR. Освітня платформа у сфері публічних (державних) закупівель. ТНДР.

Visa & Mastercard