Статті

Чи можна застосовувати положення ГКУ при здійсненні закупівель після набрання чинності закону щодо його скасування

1
319

Останнім часом у замовників на слуху не типова ситуація щодо скасування Господарського Кодексу України. Метою таких законодавчих змін було приведення у відповідність суперечливих норми ЦКУ та ГКУ, однак суттєво змінилися в тому числі підходи до укладення та виконання договорів. Тож, далі проаналізуємо як це впливає на замовника та положеннями якого кодексу варто керуватися.

Про скасування ГКУ

28.02.2025 набрав чинності Закон України “Про особливості регулювання діяльності юридичних осіб окремих організаційно-правових форм у перехідний період та об’єднань юридичних осіб” від 09.01.2025 № 4196-IX (далі - Закон № 4196-IX). 

Відповідно до частини 1 статті 17 Прикінцевих та перехідних положень Закону №4196-IX цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування, та вводиться в дію через шість місяців з дня набрання ним чинності.

Відповідно до частини 3 статті 17 Прикінцевих та перехідних положень Закону №4196-IX  Господарський кодекс України визнано таким, що втратив чинність, з дня введення в дію цього Закону. Тобто ГКУ втратить чинність з 28.08.2025 року.

На заміну ГКУ не буде прийнято нового кодексу, але зазначеним законом внесені зміни до Цивільного кодексу України, які мали би врегулювати розбіжності. Проте, щодо закупівельної сфери наразі залишається питань більше, а ніж відповідей. Адже, врахування норм ГКУ прямо передбачено для замовника згідно із законодавством у сфері публічних закупівель.

Де замовник стикається із положеннями ГКУ

В розумінні Закону договір про закупівлю - господарський договір, що укладається між замовником і учасником за результатами проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі та передбачає платне надання послуг, виконання робіт або придбання товару (пункт 6 частини 1 статті 1 Закону).

Договір про закупівлю за результатами проведеної закупівлі згідно з пунктами 10 і 13 цих особливостей укладається відповідно до Цивільного і Господарського кодексів України з урахуванням положень статті 41 Закону, крім частин другої - п’ятої, сьомої - дев’ятої статті 41 Закону, та цих особливостей (пункт 17 Особливостей).

Відповідно до статті 180 ГКУ  зміст господарського договору становлять умови договору, визначені угодою його сторін, спрямованою на встановлення, зміну або припинення господарських зобов'язань, як погоджені сторонами, так і ті, що приймаються ними як обов'язкові умови договору відповідно до законодавства.

Господарський договір вважається укладеним, якщо між сторонами у передбачених законом порядку та формі досягнуто згоди щодо усіх його істотних умов. Істотними є умови, визнані такими за законом чи необхідні для договорів даного виду, а також умови, щодо яких на вимогу однієї із сторін повинна бути досягнута згода.

При укладенні господарського договору сторони зобов'язані у будь-якому разі погодити предмет, ціну та строк дії договору.

Крім того, замовник в проєкті договору про закупівлю чи договорі доволі часто посилається на положення ГКУ, якими визначена відповідальність за порушенням господарських зобов’язань, оперативні-господарські санкції тощо.

Тобто, у зв'язку із скасуванням ГКУ має змінитися правова природа договору про закупівлю, підхід до його укладення та виконання. Відповідно після скасування ГКУ всі умови договорів про закупівлю мають  бути врегульовані лише положенням ЦКУ.

Чи повинен замовник вже укладати договір про закупівлю лише на підставі ЦКУ / вносити зміни до діючих договорів про закупівлю?

Наразі, такої потреби немає. По-перше, ГКУ діє до 28.08.2025. До-друге, замовник повинен керуватися нормами Закону із урахуванням Особливостей. Тому навіть при  самостійному коригуванні замовником умов проєкту договору про закупівлю, наприклад в частині виключення прямих посилання на ГКУ, договір про закупівлю не змінює свою природу господарського договору, тож  і робити це недоречно.

Чи будуть відповідні зміни до законодавства у сфері публічних закупівель?

На виконання вимог Закону № 4196-IX в тому числі до Закону та Особливостей повинні бути внесені зміни щодо їх приведення у відповідність до його положень.

Відповідно до частини 8 статті 17 Прикінцевих та перехідних  положень № 4196-IX до приведення законодавства України у відповідність із цим Законом нормативно-правові акти застосовуються в частині, що не суперечить цьому Закону.

Відповідно до частини 19 статті 17 Прикінцевих та перехідних  положень № 4196-IX Кабінету Міністрів України:

1) до дня введення в дію цього Закону:

  • прийняти нормативно-правові акти, необхідні для реалізації цього Закону;
  • привести свої нормативно-правові акти у відповідність із цим Законом;
  • забезпечити перегляд та приведення міністерствами та іншими центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актів у відповідність із цим Законом;

2) протягом трьох місяців з дня набрання чинності цим Законом подати на розгляд Верховної Ради України пропозиції щодо внесення змін до законів України з метою забезпечення можливості фінансування акціонерних товариств та товариств з обмеженою відповідальністю, що утворилися внаслідок перетворення комунальних комерційних підприємств, за рахунок місцевих бюджетів;

3) протягом одного року з дня набрання чинності цим Законом подати на розгляд Верховної Ради України пропозиції щодо внесення змін до законів України з метою приведення їх у відповідність із цим Законом, а також проект закону про юридичних осіб публічного права.

Підсумки

Господарський Кодекс України втратить чинність 28.08.2025 року, тож до вказаної дати замовники та постачальники / виконавці / підрядники за договорами про закупівлю / договорами  й надалі можуть укладати та виконувати такі договори із урахуванням норм ГКУ. Протягом цього періоду залишається очікувати зміни в тому числі до Закону та Особливостей щодо їх приведення у відповідність до нового Закону № 4196-IX, після чого враховувати такі зміни під час підготовки документів щодо закупівлі. 

Тож, слідкуємо далі разом, та у разі будь-яких доопрацювань щодо даного питання будуть підготовлені нові рекомендації від нашої платформи.

#новини закупівель

пов'язані статті

Публічна офертаПолітика конфіденційностіДля авторівКонтакти

© 2025 TNDR. Освітня платформа у сфері публічних (державних) закупівель. ТНДР.

Visa & Mastercard