Чи може замовник здійснити закупівлю локалізованого товару через електронний каталог
Під час закупівлі товарів, які підлягають локалізації у замовників постає питання, а чи можуть вони закупити такі товари шляхом запиту пропозицій постачальників, оскільки публічним законодавством дозволена закупівля товарів через електронний каталог. Тому розглянемо це питання в даному матеріалі.
Відповідно до пункту 3 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабміну від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості) під час здійснення публічної закупівлі відповідно до цих особливостей (крім випадків, передбачених абзацами 4-6 цього пункту) замовники застосовують положення пункту 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону, крім підпункту 4 пункту 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону, з урахуванням положень, визначених цим абзацом.
У разі здійснення замовником закупівлі робіт чи послуг, якщо виконання таких робіт чи надання послуг передбачає набуття замовником у власність товарів, визначених пунктом 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону, вартість яких у складі предмета закупівлі дорівнює або перевищує вартісні межі, визначені абзацом першим пункту 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону, закупівля таких робіт чи послуг здійснюється з урахуванням особливостей, установлених пунктом 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону.
Положення пункту 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону не застосовуються замовниками у разі:
- здійснення замовником закупівлі товару для потреб Збройних Сил, інших військових формувань, правоохоронних органів на їх запит з подальшою передачею таких товарів на облік запитувача.
Відповідно до пункту 6-1 розділу X «Прикінцевих та перехідних положень» Закону тимчасово, з 2022 року строком на 10 років, встановлюються такі особливості здійснення закупівель, якщо вартість предмета закупівлі дорівнює або перевищує 200 тис. грн:
1) замовник здійснює закупівлю товарів, визначених підпунктом 2 цього пункту, виключно якщо їх ступінь локалізації виробництва дорівнює чи перевищує:
- у 2024 році - 20 відсотків;
- у 2025 році - 25 відсотків;
- у 2026 році - 30 відсотків;
- у 2027 році - 35 відсотків;
- з 2028 року до дня завершення 10-річного строку дії цього пункту - 40 відсотків.
З огляду на норму пункт 6-1 Прикінцевих та перехідних положень Закону, замовник повинен застосовувати ступінь локалізації, якщо вартість предмета закупівлі дорівнює або перевищує 200 тис. грн. При цьому, дана норма не визначає в яких видах закупівель замовники повинні враховувати вимоги щодо застосування локалізації до товару.
Відповідно застосовувати дану норму замовники повинні при здійсненні будь-якої закупівлі товару, якщо вартість предмета закупівлі товару дорівнює або перевищує 200 тис. грн.
В свою чергу, відповідно до абзацу 2 пункту 57 Порядку у запиті пропозицій постачальників щодо закупівлі товару замовник може визначити виключно інформацію про характеристики товару та їх допустимі значення в межах специфікації товару, визначеної адміністратором. Запит пропозицій постачальників не повинен містити вимог до постачальника та інших документів, які не передбачені цим Порядком.
Таким чином Порядок містить заборону встановлювати вимоги в запиті пропозицій постачальників, які не передбачені Порядком та не встановлює вимог щодо застосування пункту 6-1 Прикінцевих та перехідних положень Закону.
Тому в даному випадку можливі 2 варіанта здійснення закупівлі:
Варіант № 1. Здійснювати запит пропозицій постачальників без застосування ступеня локалізації товару. Одразу маємо попередити, що це не найкращий варіант, адже таким чином замовник порушує вимоги пункту 6-1 розділу Х «Прикінцевих та перехідних положень» Закону та абзацу 3 пункту 3 Особливостей, проте за таке порушення відсутня адміністративна відповідальність.
Варіант № 2. Не закуповувати товар, якій визначений підпунктом 2 пункту 6-1 розділу Х «Прикінцевих та перехідних положень» Закону через запит пропозицій постачальників. Тобто, рекомендуємо замовникам здійснювати закупівлю товару, що визначений підпунктом 2 пункту 6-1 розділу Х «Прикінцевих та перехідних положень» Закону шляхом проведення відкритих торгів, таким чином замовник не порушить вимоги законодавства та задовольнить свою потребу з урахуванням положень підпункту 3 пункту 3 Особливостей.
пов'язані статті
18 жовт.
Чи можна закуповувати продуктові набори через відкриті торги, якщо в них входять товари із переліку Додатку 2 до Особливостей07 жовт.
Як здійснити застосування локалізації у випадку здійснення закупівлі згідно 13 Особливостей02 жовт.
Закупівля електричної енергії через електронний каталог: на що слід звернути увагу замовника01 жовт.
Відповідальність за незастосування вимог щодо підтвердження ступеня локалізації26 верес.
Чи можна внести зміни до оголошеного запиту пропозицій постачальників