Чи може замовник здійснити закупівлю локалізованого товару через електронний каталог
Під час закупівлі товарів, які підлягають локалізації у замовників постає питання, а чи можуть вони закупити такі товари шляхом запиту пропозицій постачальників, оскільки публічним законодавством дозволена закупівля товарів через електронний каталог. Тому розглянемо це питання в даному матеріалі.
Відповідно до пункту 3 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабміну від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості) під час здійснення публічної закупівлі відповідно до цих особливостей (крім випадків, передбачених абзацами 4-6 цього пункту) замовники застосовують положення пункту 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону, крім підпункту 4 пункту 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону, з урахуванням положень, визначених цим абзацом.
У разі здійснення замовником закупівлі робіт чи послуг, якщо виконання таких робіт чи надання послуг передбачає набуття замовником у власність товарів, визначених пунктом 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону, вартість яких у складі предмета закупівлі дорівнює або перевищує вартісні межі, визначені абзацом першим пункту 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону, закупівля таких робіт чи послуг здійснюється з урахуванням особливостей, установлених пунктом 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону.
Положення пункту 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону не застосовуються замовниками у разі:
- здійснення замовником закупівлі товару для потреб Збройних Сил, інших військових формувань, правоохоронних органів на їх запит з подальшою передачею таких товарів на облік запитувача.
Відповідно до пункту 6-1 розділу X «Прикінцевих та перехідних положень» Закону тимчасово, з 2022 року строком на 10 років, встановлюються такі особливості здійснення закупівель, якщо вартість предмета закупівлі дорівнює або перевищує 200 тис. грн:
1) замовник здійснює закупівлю товарів, визначених підпунктом 2 цього пункту, виключно якщо їх ступінь локалізації виробництва дорівнює чи перевищує:
- у 2024 році - 20 відсотків;
- у 2025 році - 25 відсотків;
- у 2026 році - 30 відсотків;
- у 2027 році - 35 відсотків;
- з 2028 року до дня завершення 10-річного строку дії цього пункту - 40 відсотків.
З огляду на норму пункт 6-1 Прикінцевих та перехідних положень Закону, замовник повинен застосовувати ступінь локалізації, якщо вартість предмета закупівлі дорівнює або перевищує 200 тис. грн. При цьому, дана норма не визначає в яких видах закупівель замовники повинні враховувати вимоги щодо застосування локалізації до товару.
Відповідно застосовувати дану норму замовники повинні при здійсненні будь-якої закупівлі товару, якщо вартість предмета закупівлі товару дорівнює або перевищує 200 тис. грн.
В свою чергу, відповідно до абзацу 2 пункту 57 Порядку у запиті пропозицій постачальників щодо закупівлі товару замовник може визначити виключно інформацію про характеристики товару та їх допустимі значення в межах специфікації товару, визначеної адміністратором. Запит пропозицій постачальників не повинен містити вимог до постачальника та інших документів, які не передбачені цим Порядком.
Таким чином Порядок містить заборону встановлювати вимоги в запиті пропозицій постачальників, які не передбачені Порядком та не встановлює вимог щодо застосування пункту 6-1 Прикінцевих та перехідних положень Закону.
Тому в даному випадку можливі 2 варіанта здійснення закупівлі:
Варіант № 1. Здійснювати запит пропозицій постачальників без застосування ступеня локалізації товару. Одразу маємо попередити, що це не найкращий варіант, адже таким чином замовник порушує вимоги пункту 6-1 розділу Х «Прикінцевих та перехідних положень» Закону та абзацу 3 пункту 3 Особливостей, проте за таке порушення відсутня адміністративна відповідальність.
Варіант № 2. Не закуповувати товар, якій визначений підпунктом 2 пункту 6-1 розділу Х «Прикінцевих та перехідних положень» Закону через запит пропозицій постачальників. Тобто, рекомендуємо замовникам здійснювати закупівлю товару, що визначений підпунктом 2 пункту 6-1 розділу Х «Прикінцевих та перехідних положень» Закону шляхом проведення відкритих торгів, таким чином замовник не порушить вимоги законодавства та задовольнить свою потребу з урахуванням положень підпункту 3 пункту 3 Особливостей.
пов'язані статті
26 груд.
Огляд змін до Особливостей за 2024 рік: важливі аспекти23 груд.
Що врахувати уповноваженій особі для успішного завершення 2024 року: чек лист20 груд.
Закуповуємо товар на 2025 рік, який відсоток ступеня локалізації зазначати17 груд.
Закупівля солодких новорічних подарунків як набір чи як перелік цукерок, шляхом проведення відкритих торгів чи запиту пропозицій постачальників14 груд.
Чек-лист закупівельника перед новим 2025м роком