Чи може замовник укласти договір з суб’єктом господарювання, який перебуває на території активних бойових дій
Введення воєнного стану в Україні внесло свої корективи в різні аспекти життєдіяльності. Так, з початку введення воєнного стану у вітчизняному законодавстві виникнуло чимало нових понять - «тимчасово окуповані території», «території активних бойових дій», «території можливих бойових дій» тощо.
З огляду на законодавчі зміни, замовники здійснюючи закупівлі повинні враховувати обмеження при здійсненні закупівель, оскільки укладення певних договорів з суб’єктами, щодо яких присутні певні обмеження, може призвести до визнання договору нікчемним або притягнення до відповідальності службових(посадових) осіб замовника.
В цій статті пропонуємо з’ясувати чи існують обмеження щодо укладення договору з суб’єктом, який перебуває на території активних бойових дій?
Які існують обмеження щодо здійснення закупівель?
Норми Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості) містять певні обмеження при здійсненні закупівель, зокрема замовникам забороняється здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг у громадян Російської Федерації/Республіки Білорусь/Ісламської Республіки Іран (крім тих, що проживають на території України на законних підставах); юридичних осіб, утворених та зареєстрованих відповідно до законодавства Російської Федерації/Республіки Білорусь/Ісламської Республіки Іран; юридичних осіб, утворених та зареєстрованих відповідно до законодавства України, кінцевим бенефіціарним власником, членом або учасником (акціонером), що має частку в статутному капіталі 10 і більше відсотків (далі - активи), якої є Російська Федерація/Республіка Білорусь/Ісламська Республіка Іран, громадянин Російської Федерації/Республіки Білорусь/Ісламської Республіки Іран (крім тих, що проживають на території України на законних підставах), або юридичних осіб, утворених та зареєстрованих відповідно до законодавства Російської Федерації/Республіки Білорусь/Ісламської Республіки Іран, крім випадків коли активи в установленому законодавством порядку передані в управління Національному агентству з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів.
Отож, у відповідності до даних норм замовникам забороняється здійснювати закупівлі у представників Російської Федерації/Республіки Білорусь/Ісламської Республіки Іран (крім тих, що проживають на території України на законних підставах), згідно наведених норм Особливостей.
Окрім цього, замовникам згідно Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» забороняється укладати договори з суб’єктами, які перебувають на тимчасово окупованих територіях.
Так, згідно Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» тимчасово окупована Російською Федерацією територія України (тимчасово окупована територія) - це частини території України, в межах яких збройні формування Російської Федерації та окупаційна адміністрація Російської Федерації встановили та здійснюють фактичний контроль або в межах яких збройні формування Російської Федерації встановили та здійснюють загальний контроль з метою встановлення окупаційної адміністрації Російської Федерації.
Правочин, стороною якого є суб’єкт господарювання, місцезнаходженням (місцем проживання) якого є тимчасово окупована територія, є нікчемним. На такі правочини не поширюється дія положення абзацу другого частини другої статті 215 Цивільного кодексу України.
На виконання норм зазначеного Закону в наказі Мінреінтеграції № 309 від 22.12.2022 «Про затвердження Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією» визначається перелік тимчасово окупованих Російською Федерацією територій України, які визначені в окремому розділі зазначеного наказу.
Отож, згідно наведених норм, вбачається, що замовникам забороняється здійснювати закупівлі в представників Російської Федерації/Республіки Білорусь/Ісламської Республіки Іран (крім тих, що проживають на території України на законних підставах), а також в суб’єктів господарювання, які знаходяться на тимчасово окупованих територіях.
Що таке територія активних бойових дій?
Постанова Кабміну № 1364 від 6 грудня 2022 р. «Деякі питання формування переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією» визначає, що до територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, включаються території можливих бойових дій, території активних бойових дій та території активних бойових дій, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси.
Також в даній Постанові визначено, що для цілей оподаткування території активних бойових дій - це включені до переліку території активних бойових дій, території активних бойових дій, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси.
Водночас перелік територій активних бойових дій, як і перелік тимчасово окупованих територій, що уже зазначалось вище, визначається наказом Мінреінтеграції № 309 від 22.12.2022 «Про затвердження Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією» окремим розділом.
Разом з тим, законодавство не визначає жодних обмежень щодо здійснення господарської діяльності суб’єктами господарювання, які знаходяться на території активних бойових дій, зокрема щодо здійснення закупівель (укладення договорів) в таких суб’єктів господарювання замовниками згідно норм закупівельного законодавства.
Натомість норми закупівельного законодавства, зокрема підпункт 2 пункту 13 Особливостей, дозволяє замовникам, які перебувають на території активних бойових дій, які не були завершені на дату укладення договору про закупівлю, укласти «прямий» договір у разі, якщо вартість закупівлі перевищує вартісні межі, які визначені в пункті 13 Особливостей.
Підсумки
- Вітчизняне законодавство визначає правовий статус «території активних бойових дій» та містить перелік територій, на яких ведуться активні бойові дії
- Згідно норм закупівельного законодавства замовники, які перебувають на території активних бойових дій, можуть укласти «прямий» договір у разі, якщо вартість закупівлі перевищує вартісні межі, які визначені в пункті 13 Особливостей.
- Законодавство не містить заборон щодо здійснення закупівель (укладення договорів) з суб’єктами господарювання, які знаходяться на території активних бойових дій.
пов'язані статті
03 січ.
Чи можна визначати строки у банківських днях01 січ.
Чи потрібно оприлюднювати усі зміни до договору про закупівлю у машинозчитувальному форматі23 груд.
Що врахувати уповноваженій особі для успішного завершення 2024 року: чек лист20 груд.
Чи можна змінювати обсяги робіт в договорі про закупівлю18 груд.
14 тестів щодо укладання договору про закупівлю та внесення змін до нього