Статті

Чи існують обмеження щодо строків підняття ціни за одиницю товару

0
102

Проведення закупівлі є доволі складним процесом, при якому уповноважені особи допускають багато помилок і порушень. 

Однак після завершення закупівлі для замовника наступає ще один важливий етап – виконання договору. 

При цьому, виконання договорів про закупівлю має свої особливості, адже вносити зміни до істотних умов договору про закупівлю сторони договору можуть виключно у випадках, які визначені пунктом 19 Особливостях здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості). 

Підставою для внесення змін до договору про закупівлю, яка викликає чимало питань та встановлюється безліч порушень при перевірці контролюючими органами є підпункт 2 пункту 19 Особливостей, оскільки для правомірного внесення змін до договору згідно даної підстави сторони повинні дотриматися кількох умов. 

В цій статті з’ясуємо одне із питань, з яким стикаються сторони договору при необхідності внесення змін до договору про закупівлю в частині зміни ціни за одиницю товару - чи існують обмеження щодо строків підняття ціни за одиницю товару. 

Тобто чи передбачено законодавством з публічних закупівель певні строки, протягом яких сторони можуть вносити зміни до ціни товару згідно підпункту 2 пункту 19 Особливостей. 

З’ясовуючи дане питання необхідно насамперед проаналізувати норму, яка передбачає внесення змін до договору про закупівлю та яка визначена в підпункті 2 пункту 19 Особливостей. 

Підпункт 2 пункту 19 Особливостей передбачає, що сторони договору можуть внести зміни до договору в разі погодження зміни ціни за одиницю товару в договорі про закупівлю у разі коливання ціни такого товару на ринку, що відбулося з моменту укладення договору про закупівлю або останнього внесення змін до договору про закупівлю в частині зміни ціни за одиницю товару. Зміна ціни за одиницю товару здійснюється пропорційно коливанню ціни такого товару на ринку (відсоток збільшення ціни за одиницю товару не може перевищувати відсоток коливання (збільшення) ціни такого товару на ринку) за умови документального підтвердження такого коливання та не повинна призвести до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю на момент його укладення. 

Задля правомірного внесення змін до договору про закупівлю згідно наведеної норми сторони мають дотриматися наступних умов: 

  • відбулося коливання ціни товару; 
  • коливання відбулося з моменту укладення договору про закупівлю або останнього внесення змін до договору про закупівлю; 
  • коливання ціни документально підтверджене; 
  • внесення змін до договору не повинно призвести до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю на момент його укладення. 

Разом з тим, як видається, розглянута норма Особливостей не містить будь-яких часових обмежень щодо внесення змін до ціни одиниці товару. 

Тобто сторони можуть вносити зміни до договору про закупівлю в частині зміни ціни за одиницю товару при настанні певних умов без жодних обмежень щодо строків, протягом яких можуть вноситися зміни. 

Розглядаючи дане питання доцільно також звернутися до положень Закону України «Про публічні закупівлі» (далі-Закон) та порівняти його положення із нормами Особливостей. 

пп.2 п.19 Особливостей (діє з 19.10.2022 р.) п.2 ч. 5 ст. 41 Закону (діяв до 19.10.2022 р.)   
погодження зміни ціни за одиницю товару в договорі про закупівлю у разі коливання ціни такого товару на ринку, що відбулося з моменту укладення договору про закупівлю або останнього внесення змін до договору про закупівлю в частині зміни ціни за одиницю товару. Зміна ціни за одиницю товару здійснюється пропорційно коливанню ціни такого товару на ринку (відсоток збільшення ціни за одиницю товару не може перевищувати відсоток коливання (збільшення) ціни такого товару на ринку) за умови документального підтвердження такого коливання та не повинна призвести до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю на момент його укладення збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю, - не частіше ніж один раз на 90 днів з моменту підписання договору про закупівлю/внесення змін до такого договору щодо збільшення ціни за одиницю товару. Обмеження щодо строків зміни ціни за одиницю товару не застосовується у випадках зміни умов договору про закупівлю бензину та дизельного пального, природного газу та електричної енергії 

Як бачимо, наведені норми Закону та Особливостей містять певні відмінності, зокрема щодо строку внесення змін до договору про закупівлю, який нормами Закону визначений «не частіше ніж один раз на 90 днів з моменту підписання договору про закупівлю/внесення змін до такого договору щодо збільшення ціни за одиницю товару». 

Натомість норми Особливостей, як уже було з’ясовано, не містять обмежень щодо строку внесення змін до договору про закупівлю. 

Якими нормами керуватися при внесенні змін до договору про закупівлю? 

Щоб відповісти на дане питання звернемось до норм Закону і Особливостей. 

Законом України «Про внесення змін до Закону України «Про публічні закупівлі» та інших законодавчих актів України щодо здійснення оборонних та публічних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану» було доповнено Розділ X «Прикінцеві та перехідні положення»  Закону пунктом 3-7 такого змісту: 

Установити, що на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених цим Законом, визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз. 

Водночас на виконання зазначеної норми були прийняті Особливості, які набрали чинності 19.10.2022. 

Абзац 1 пункту 3 Особливостей визначає, що замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом. 

У відповідності до наведених норм вбачається, що сторони договору повинні керуватися саме нормами Особливостей, зокрема щодо внесення змін договору про закупівлю в частині зміни ціни за одиницю товару. 

Підсумки 

Таким чином, діюче законодавство не містить будь-яких обмежень щодо строків внесення змін до договору про закупівлю, адже норми підпункту 2 пункту 19 Особливостей не містять таких обмежень. 

В свою чергу, замовникам слід звернути увагу, що внесення змін до договору про закупівлю є правом замовника, а не обов’язком. 

Окрім цього, постачальник при зверненні щодо внесення змін повинен обгрунтувати таке внесення, про що зазначав Касаційний господарський суд Верховного суду України в постанові по справі № 927/491/19 від 18.06.2021 

Витяг з постанови суду: постачальнику треба не лише довести підвищення ціни на певний товар на певному ринку за допомогою доказів, але й обґрунтувати для замовника самі пропозиції про підвищення ціни, визначеної у договорі про закупівлю. Постачальник повинен обґрунтувати, чому таке підвищення цін на ринку зумовлює неможливість виконання договору по запропонованій замовнику на тендері ціні, навести причини, через які виконання укладеного договору стало для нього вочевидь невигідним. Постачальник також має довести, що підвищення ціни є непрогнозованим (його неможливо було передбачити і закласти в ціну товару на момент подання постачальником тендерної пропозиції). 

Також замовникам варто врахувати, що вносячи зміни до договору про закупівлю потрібно дотримуватися одного із принципів здійснення закупівель - максимальна економія, який визначений в пункті 2 частина 1 статті 5 Закону. 

#договір про закупівлю#зміни до договору#строки у закупівлях

пов'язані статті

Публічна офертаПолітика конфіденційностіДля авторівКонтакти

© 2024 TNDR. Освітня платформа у сфері публічних (державних) закупівель. ТНДР.

Visa & Mastercard