Чи буде вважатися порушенням після розірвання «допорогового» договору укласти новий «допороговий» договір
У зв’язку з нестабільною ринковою ситуацією замовникам все частіше доводиться розривати вже укладені «допорогові» договори. Відповідно у замовника виникає необхідність в задоволені потреби тієї частини, яка залишилася після розірвання укладеного договору. Тому в замовника постає дилема в визначені виду закупівлі для задоволення потреби, яка залишилася після розірвання «допорогового» договору та питання чи буде вважатися порушенням після розірвання «допорогового» договору укладення нового «допорогового» договору. То ж з’ясуємо це в даному матеріалі.
«Допорогові» договори
Пункт 11 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затвердженими постановою Кабміну від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості) встановлює, що для здійснення закупівель товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких є меншою, ніж 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких є меншою, ніж 200 тис. гривень, робіт, вартість яких є меншою, ніж 1,5 млн. гривень, замовники можуть використовувати електронну систему закупівель відповідно до умов, визначених адміністратором електронної системи закупівель, у тому числі електронний каталог для закупівлі товарів. У разі здійснення таких закупівель без використання електронної системи закупівель замовник обов’язково дотримується принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом, вносить інформацію про таку закупівлю до річного плану та оприлюднює відповідно до пункту 3-8 розділу X “Прикінцеві та перехідні положення” Закону в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель.
У разі здійснення закупівлі, вартість якої є меншою, ніж 50 тис. гривень, без використання електронної системи закупівель замовник не оприлюднює в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель.
Як бачимо пункт 11 Особливостей регулює «допорогові» закупівлі, тобто із вартістю предмета закупівлі нижче меж, а саме:
- товари < 100 тис. грн;
- послуги < 100 тис. грн;
- послуги з поточного ремонту < 200 тис. грн;
- роботи < 1,5 млн. грн.
Відповідно до вище викладених меж укладаються так звані в закупівельній спільноті «допорогові» договори.
У відповідності до пункту 11 Особливостей замовники можуть здійснювати «допорогові» закупівлі, зокрема:
- шляхом укладення «прямого» договору, тобто здійснення закупівлі без використання електронної системи закупівель;
- використання електронного каталогу для закупівлі товару шляхом здійснення запиту пропозицій постачальників;
- за порядком, аналогічним проведенню спрощеної закупівлі.
Враховуючи, що договором про закупівлю в розумінні Особливостей є договори, укладанні за результатами проведених закупівель згідно з пунктами 10 і 13 Особливостей, то відповідно «допорогові» договори укладені згідно пункту 11 Особливостей не є договорами про закупівлю, тому укладаючи такі договори замовники має керуватися нормами Цивільного та Господарського кодексів України та не застосовувати до таких договорів пункт 19 Особливостей, який містить вичерпний перелік підстав для внесення змін до істотних умов договору про закупівлю.
Водночас здійснюючи такі закупівлі замовники повинні дотримуватися умов, щодо проведення таких закупівель, адже згідно з пунктом 23 Особливостей Держаудитслужба та її міжрегіональні територіальні органи здійснюють моніторинг процедур закупівель, спрощених закупівель, а також закупівель, за якими в електронній системі закупівель оприлюднюється звіт про договір про закупівлю, укладений без застосування електронної системи закупівель, у порядку, встановленому статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі».
Укладення нового «допорогового» договору (НЕ)буде порушенням після розірвання «допорогового» договору
Розглянемо на прикладах ситуації, коли укладення нового «допорогового» договору (НЕ)буде порушенням після розірвання «допорогового» договору.
Можливі негативні наслідки
Пункт 5 Особливостей забороняє придбання замовниками товарів, робіт і послуг до / без проведення процедури закупівлі відкриті торги / використання електронного каталогу (у разі
закупівлі товару), визначеної цими особливостями, та укладення договорів про закупівлю, які
передбачають оплату замовником товарів, робіт і послуг до / без проведення процедури закупівлі
відкриті торги / використання електронного каталогу (у разі закупівлі товару), визначеної цими
особливостями (крім випадків, передбачених пунктами 9 і 13 цих особливостей).
Згідно пункту 6 Особливостей замовник не має права ділити предмет закупівлі на частини з метою уникнення проведення процедури закупівлі відкриті торги/використання електронного каталогу (у разі закупівлі товару), визначеної цими особливостями.
Окрім цього частиною 3 статті 164-14 КУпАП визначено, що придбання товарів, робіт і послуг до / без проведення процедур закупівель / спрощених закупівель відповідно до вимог закону тягне за собою накладення штрафу на службових (посадових), уповноважених осіб замовника від тисячі п’ятсот до трьох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (25500 – 51000 грн).
Також адміністративне порушення може бути накладено на керівника замовника відповідно до
частини 6 статті 164-14 КУпАП у розмірі від 34 000 до 170 000 грн за укладення договорів, які
передбачають оплату замовником товарів, робіт і послуг до / без проведення процедур закупівель / спрощених закупівель, визначених законом.
Відповідно можливим наслідком укладення нового «допорогового» договору згідно пункту 11 Особливостей, яке призведе до перевищення вартісних меж визначених в пункті 11 Особливостей, може бути адміністративна відповідальність для керівника та службових (посадових), уповноважених осіб замовника.
Підсумки
Для того, щоб недопустити порушень укладаючи новий «допороговий» договір після розірвання «допорогового» договору на частину річної потреби, яка залишилася після розірвання, рекомендуємо перевірити та перерахувати чи не перевищить загальна вартість річної потреби по предмету закупівлі вартісні межі визначені в пункті 11 Особливостей. І лише у випадку, коли загальна вартість річної потреби по предмету закупівлі не перевищить вартісні межі, визначені в пункті 11 Особливостей, вбачається можливим укладення нового «допорогового» договору на частину річної потреби, яка залишилася після розірвання, без порушень.
пов'язані статті
19 листоп.
Замовник не зазначив в оголошенні інформацію про забезпечення тендерної пропозиції, порушення чи ні та яка відповідальність18 листоп.
Як обгрунтувати закупівлю через відсутність конкуренції з технічних причин, якщо суб’єкт господарювання не є природним монополістом: практика ДАСУ та суду13 листоп.
Чи можна укласти прямий договір по підпункту 6 пункту 13 Особливостей на закупівлю еквіваленту товару11 листоп.
Закупівля у монополіста: як укласти договір про закупівлю по виключеннях31 жовт.
Повний розбір змін до Закону щодо цін на матресурси із рекомендаціями