Аналізуємо постанову Кабміну, якою затверджено Особливості
19.10.2022 набрала чинності постанова Кабміну від 12.10.2022 № 1178, якою затверджено Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування (далі – Постанова № 1178). Прийняття Постанови № 1178 зумовлене пунктом 3-7 Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), яким установлено, що на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених цим Законом, визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз.
У цьому матеріалі проаналізуємо на що замовникам варто звернути увагу у Постанові № 1178, окрім самих Особливостей.
Нова заборона у публічних закупівлях
Замовникам забороняється здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг у юридичних осіб — резидентів Російської Федерації / Республіки Білорусь державної форми власності, юридичних осіб, створених та / або зареєстрованих відповідно до законодавства Російської Федерації / Республіки Білорусь, та юридичних осіб, кінцевими бенефіціарними власниками (власниками) яких є резиденти Російської Федерації / Республіки Білорусь, та / або у фізичних осіб (фізичних осіб —підприємців) — резидентів Російської Федерації / Республіки Білорусь, а також публічні закупівлі в інших суб’єктів господарювання, що здійснюють продаж товарів, робіт і послуг походженням з Російської Федерації / Республіки Білорусь, за винятком товарів, робіт і послуг, необхідних для ремонту та обслуговування товарів, придбаних до набрання чинності цією постановою (пункт 2 Постанови № 1178).
Схожу заборони ми вже використовуємо з березня 2022 року на виконання постанови Кабінету Міністрів України «Про забезпечення захисту національних інтересів за майбутніми позовами держави Україна у зв’язку з військовою агресією Російської Федерації» від 03.03.2022 № 187 (зі змінами). Дана норма відрізняється тим, що:
- встановлює ідентичну заборону щодо Республіки Білорусь;
- забороняє придбання товарів, робіт і послуг походженням з Російської Федерації / Республіки Білорусь.
Відповідно з 19.10.2022 замовники мають заборону здійснювати закупівлю товарів, робіт та послуг у:
- юридичних осіб — резидентів Російської Федерації / Республіки Білорусь державної форми власності;
- юридичних осіб, створених та / або зареєстрованих відповідно до законодавства Російської Федерації / Республіки Білорусь;
- юридичних осіб, кінцевими бенефіціарними власниками (власниками) яких є резиденти Російської Федерації / Республіки Білорусь;
- фізичних осіб (фізичних осіб —підприємців) — резидентів Російської Федерації / Республіки Білорусь;
- інших суб’єктів господарювання, що здійснюють продаж товарів, робіт і послуг походженням з Російської Федерації / Республіки Білорусь.
Єдиним виключенням є придбання товарів, робіт і послуг, необхідних для ремонту та обслуговування товарів, придбаних до набрання чинності Постановою № 1178, а саме до 18.10.2022 (включно). Під час здійснення закупівлі товарів, робіт і послуг, необхідних для ремонту та обслуговування товарів, придбаних до набрання чинності Постановою № 1178 рекомендую обґрунтувати таку необхідність з посиланням на Постанову № 1178 та документально підтвердити придбання товарів у період до набрання чинності Постановою № 1178 (18.10.2022 (включно)).
Які дії має вчинити замовник для виконання наведеної вище норми? У разі здійснення закупівлі без використання електронної системи закупівель шляхом укладання прямого договору та / або проведення закупівлі через електронний каталог:
- до укладання договору перевірити місце реєстрації, кінцевого бенефіціарного власника та власників потенційного постачальника товару / надавача послуг / виконавця робіт шляхом витребування актуального Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань;
- до укладання договору походження товару / роботи / послуги шляхом витребування відповідних документів.
У разі придбання товарів, робіт та послуг шляхом проведення відкритих торгів у порядку визначеному Особливостями встановити відповідну вимогу у тендерній документації. Наведемо приклад такої вимоги:
Приклад вимоги
У складі тендерної пропозиції учасник надає інформацію в довільній формі про те, що учасник процедури закупівлі не є юридичною особою – резидентом Російської Федерації / Республіки Білорусь державної форми власності, юридичною особою, створеною та/або зареєстрованою відповідно до законодавства Російської Федерації / Республіки Білорусь, та / або юридичною особою, кінцевим бенефіціарним власником (власником) якої є резидент (резиденти) Російської Федерації / Республіки Білорусь, або фізичною особою (фізичною особою – підприємцем) – резидентом Російської Федерації / Республіки Білорусь, або є суб’єктом господарювання, що здійснює продаж товарів, робіт, послуг походженням з Російської Федерації / Республіки Білорусь (за винятком товарів, робіт та послуг, необхідних для ремонту та обслуговування товарів, придбаних до набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування»). На підтвердження інформації зазначено у довідці в довільній формі учасник надає Витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань.
У разі ненадання учасником довідки в довільній формі та / або Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань та / або у випадку якщо учасник процедури закупівлі є юридичною особою – резидентом Російської Федерації / Республіки Білорусь державної форми власності, юридичною особою, створеною та/або зареєстрованою відповідно до законодавства Російської Федерації/Республіки Білорусь, та / або юридичною особою, кінцевим бенефіціарним власником (власником) якої є резидент (резиденти) Російської Федерації/Республіки Білорусь, або фізичною особою (фізичною особою – підприємцем) – резидентом Російської Федерації / Республіки Білорусь, або є суб’єктом господарювання, що здійснює продаж товарів, робіт, послуг походженням з Російської Федерації / Республіки Білорусь (за винятком товарів, робіт та послуг, необхідних для ремонту та обслуговування товарів, придбаних до набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України від 12.102022 № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування»), замовник відхиляє такого учасника на підставі абзацу 7 підпункту 1 пункту 41 Особливостей, а саме: учасник процедури закупівлі є юридичною особою – резидентом Російської Федерації / Республіки Білорусь державної форми власності, юридичною особою, створеною та / або зареєстрованою відповідно до законодавства Російської Федерації / Республіки Білорусь, та / або юридичною особою, кінцевим бенефіціарним власником (власником) якої є резидент (резиденти) Російської Федерації / Республіки Білорусь, або фізичною особою (фізичною особою – підприємцем) – резидентом Російської Федерації / Республіки Білорусь, або є суб’єктом господарювання, що здійснює продаж товарів, робіт, послуг походженням з Російської Федерації / Республіки Білорусь (за винятком товарів, робіт та послуг, необхідних для ремонту та обслуговування товарів, придбаних до набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування»).
Нові строки оприлюднення інформації та документів за результатами закупівель за Постановою № 169
Абзацом 3 пункту 2 Постанови № 1178 визначено, що звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 № 169 «Деякі питання здійснення оборонних та публічних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану» (Офіційний вісник України, 2022, № 25, ст. 1254) (далі – Постанова № 169), а також договір про закупівлю, всі додатки та зміни до нього оприлюднюються замовником протягом 90 днів з дня припинення або скасування правового режиму воєнного стану в Україні, якщо замовником не оприлюднено такий звіт, договір про закупівлю, всі додатки та зміни до нього до набрання чинності цією постановою. То якими строками керуватися замовнику з 19.10.2022, якщо три нормативно-правових актів мають різні вимоги?
Вимоги постанови Кабміну від 28.02.2022 № 169 (зі змінами)
За результатами закупівель без використання електронної системи закупіевль здійснення в електронній системі закупівель за умови, що вартість закупівлі становить або перевищує 50 тис. грн, замовник / державний замовник оприлюднює звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, договір про закупівлю, а також всі додатки та зміни до нього після його укладення, але не пізніше ніж через 70 днів з дня припинення чи скасування воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях.
У разі здійснення закупівлі, вартість якої є меншою ніж 50 тис. грн, без використання електронної системи закупівель замовник обов'язково дотримується принципів здійснення публічних закупівель, не вносить інформацію про таку закупівлю до річного плану та не оприлюднює в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель.
Вимоги Закону
Установити, що на період дії правового режиму воєнного стану в Україні в разі здійснення замовником закупівлі без використання електронної системи закупівель, за умови що вартість закупівлі дорівнює або перевищує 50 тис. грн, замовник оприлюднює в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, не пізніше ніж через 10 робочих днів з дня укладення такого договору. Замовники можуть не публікувати інформацію про своє місцезнаходження та / або місцезнаходження постачальників (виконавців робіт та надавачів послуг), та / або місце поставки товарів, виконання робіт чи надання послуг, якщо поширення такої інформації несе ризики для безпеки замовника та / або постачальників (виконавців робіт та надавачів послуг).
Вимоги Постанови № 1178
Звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 № 169 «Деякі питання здійснення оборонних та публічних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану» (Офіційний вісник України, 2022, № 25, ст. 1254), а також договір про закупівлю, всі додатки та зміни до нього оприлюднюються замовником протягом 90 днів з дня припинення або скасування правового режиму воєнного стану в Україні, якщо замовником не оприлюднено такий звіт, договір про закупівлю, всі додатки та зміни до нього до набрання чинності цією постановою.
У випадку суперечності норм підзаконного акта нормам закону слід застосовувати норми закону, оскільки він має вищу юридичну силу (лист Міністерства Юстиції України від 30.01.2009 № Н-35267-18). Тож на перший погляд необхідно керуватися нормами Закону. Але!
Кабінет Міністрів України у своїй діяльності керується цією Конституцією та законами України, а також указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України. Кабінет Міністрів України, зокрема, забезпечує державний суверенітет і економічну самостійність України, здійснення внутрішньої і зовнішньої політики держави, виконання Конституції і законів України, актів Президента України та здійснює інші повноваження, визначені Конституцією та законами України.
Так пунктом 3-7 Прикінцевих та перехідних положень Закону на Кабінет Міністрів України покладено визначення особливостей здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування.
Більше того, Кабінет Міністрів України в разі введення воєнного стану в Україні або окремих її місцевостях визначає особливості здійснення оборонних та публічних закупівель із забезпеченням захищеності державних замовників і замовників від воєнних загроз (пункт 5 частини 1 статті 12-1 Закону України «Про правовий режим воєнного стану»).
Відповідно необхідно керуватися нормами Постанови № 1178, тому замовникам необхідно оприлюднювати за результатами закупівель за Постановою № 169 в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, всі додатки та зміни до нього після його укладення протягом 90 днів з дня припинення або скасування правового режиму воєнного стану в Україні, якщо замовником не оприлюднено такий звіт, договір про закупівлю, всі додатки та зміни до нього після його укладення до набрання чинності Постанови № 1178.
Важливо! Окремо звертаю увагу на формулювання «… протягом 90 днів з дня припинення або скасування правового режиму воєнного стану в Україні…», тобто замовники не мають права оприлюднювати відповідну інформацію в період дії воєнного стану, а зобов’язані вчиняти такі дії виключено після його припинення чи скасування та ще й не на певній місцевості, а в Україні в цілому.
Також важливим є те, що Постановою не визначені вартісні межі, як наприклад Постановою № 169 або Законом, тому вона зобов’язує замовників протягом 90 днів з дня припинення або скасування правового режиму воєнного стану в Україні, за результатами укладеного договору на суму від 0,01 грн за результатами закупівлі за Постановою № 169, оприлюднювати звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, договір про закупівлю, всі додатки та зміни до нього.
Як бути із закупівлями розпочатими за Законом та / або за Постановою № 169 до 18.10.2022 (включно)?
Згідно зі статтею 58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом’якшують або скасовують відповідальність особи. Також згідно з рішенням Конституційного Суду України від 09.02.1999 № 1-рп/99 надання зворотної дії в часі нормативно-правовим актам може бути передбачено шляхом прямої вказівки про це в законі або в іншому нормативно-правовому акті. Відповідно замовники завершують закупівлі, розпочаті до набрання чинності Постанови № 1178, керуючись порядком (Законом чи Постановою № 169), який діяв на момент їх оголошення.
Що робити з діючими договорами, укладеними відповідно до Закону або Постанови № 169 з 19.10.2022?
Договори, укладені за результатами закупівель за Законом та / або за Постановою № 169 завершуються відповідно до визначених ними умов. Розривати діючі договори немає ні потреби ні законодавчого підґрунтя.
пов'язані статті
15 лип.
Зміни до Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі08 лип.
Втрати чинності Господарського Кодексу України: коротко про головне04 лип.
Новий технічний функціонал під час проведення запиту пропозицій постачальників20 черв.
Огляд змін до Постанови № 332, яка визначає граничні суми витрат при здійснення бюджетних видатків12 черв.
Розширено повноваження ДАСУ: наслідки для замовника