Статті

14.07.2022 набрали чинності зміни до Закону: як бути замовнику?

0
111

Сьогодні, 14.07.2022 набрали чинності зміни до Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) внесені Законом України «Про внесення змін до Закону України “Про публічні закупівлі” щодо створення передумов для сталого розвитку та модернізації вітчизняної промисловості» від 16.12.2021 № 1977-IX.

Змінами передбачено нове визначення: ступінь локалізації виробництва - показник місцевої складової у питомій вазі вартості сировини, матеріалів, вузлів, агрегатів, деталей, складових частин і комплектуючих виробів, робіт, послуг та інших складових вітчизняного виробництва у собівартості товару, що є предметом закупівлі.

Також передбачено, що замовник здійснює закупівлю товарів, а саме:

  • дизель-генераторні установки;
  • генераторні установки з двигуном із іскровим запалюванням;
  • турбогенераторні установки;
  • трансформатори;
  • трансформатори з рідинним діелектриком;
  • трансформатори напруги;
  • вимірювальні трансформатори;
  • трансформатори живлення;
  • електричні конденсатори;
  • конденсатори постійної ємності;
  • конденсатори змінної та регульованої ємності;
  • автомобілі швидкої допомоги;
  • транспортні засоби для перевезення пацієнтів;
  • мототранспортні засоби для перевезення 10 і більше осіб;
  • міські та туристичні автобуси;
  • громадські автобуси;
  • двосекційні автобуси;
  • низькопідлогові автобуси;
  • туристичні автобуси;
  • мототранспортні вантажні засоби;
  • автоцистерни;
  • автоцистерни для перевезення паливно-мастильних матеріалів;
  • самоскиди;
  • фургони;
  • великовантажні мототранспортні засоби;
  • автокрани та вантажні автомобілі-самоскиди;
  • вантажні автомобілі з підіймальними платформами;
  • вантажні автомобілі-самоскиди;
  • мототранспортні засоби спеціального призначення;
  • пересувні бурові вежі;
  • пожежні транспортні засоби;
  • пожежні автомобілі з поворотною драбиною;
  • пожежні автоцистерни;
  • пожежні автомобілі;
  • транспортні засоби аварійно-ремонтного призначення;
  • підмітально-прибиральні машини;
  • підмітально-збиральні машини з вакуумно-пневматичною системою;
  • поливальні машини;
  • сміттєвози та асенізаційні машини;
  • сміттєвози;
  • сміттєзбиральні машини;
  • вантажоперевізні транспортні засоби;
  • електробуси;
  • кузови, причепи та напівпричепи;
  • кузови транспортних засобів;
  • причепи, напівпричепи та пересувні контейнери;
  • причепи та напівпричепи;
  • напівпричепи;
  • причепи;
  • причепи загального призначення;
  • залізничні та трамвайні локомотиви і рейковий рухомий склад та супутні деталі;
  • залізничні локомотиви та тендери;
  • локомотиви;
  • локомотивні тендери;
  • рейковий рухомий склад;
  • вантажні залізничні вагони;
  • транспортні засоби для ремонту та обслуговування залізничних доріг;
  • залізничні та трамвайні пасажирські вагони і тролейбуси;
  • трамвайні пасажирські вагони;
  • залізничні пасажирські вагони;
  • тролейбуси;
  • залізничні вагони;
  • багажні вагони та вагони спеціального призначення;
  • самохідні частини;
  • вертольоти, літаки, космічні та інші літальні апарати з двигуном;
  • вертольоти та літаки;
  • вертольоти;
  • двигуни для повітряних літальних апаратів;
  • турбореактивні двигуни;
  • турбогвинтові двигуни;
  • реактивні двигуни;
  • навчально-тренувальні літаки;
  • пошуково-рятувальні вертольоти;
  • турбіни та мотори;
  • парові турбіни;
  • гідравлічні турбіни;
  • водяні колеса;
  • насоси та компресори;
  • насоси;
  • насоси для рідин;
  • відцентрові насоси та підіймачі рідин;
  • підіймачі рідин;
  • відцентрові насоси;
  • компресори;
  • газові компресори;
  • роторні компресори;
  • повітряні компресори;
  • турбокомпресори;
  • поршневі об’ємні компресори;
  • машини спеціального призначення різні;
  • гірничодобувне та будівельне обладнання;
  • врубові та тунелепрохідні, бурильні чи прохідницькі машини для добування вугілля чи гірських порід;
  • прохідні комбайни;
  • прохідні машини;
  • машини для земляних і землерийних робіт та їх частини;
  • машини для земляних робіт;
  • фронтальні ковшові навантажувачі зі зворотною лопатою;
  • механічні лопати, екскаватори та ковшові навантажувачі, гірнича техніка;
  • механічні лопати;
  • механічні ковшові навантажувачі;
  • землерийні машини;
  • механічні екскаватори;
  • машини для змішування гравію з бітумом

виключно якщо їх ступінь локалізації виробництва дорівнює чи перевищує у 2022 році 10 відсотків. Ступінь локалізації виробництва визначається самостійно виробником товару, що є предметом закупівлі, та підтверджується Уповноваженим органом у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Уповноважений орган формує та веде перелік товарів, що є предметом закупівлі, з підтвердженим ступенем локалізації виробництва, який оприлюднюється на його офіційному веб-сайті.

Кабінет Міністрів України за погодженням із комітетом Верховної Ради України, до предмета відання якого належать питання промислової політики та розвитку окремих галузей виробництва, може затверджувати додатковий перелік товарів, що належать виключно до продукції переробної промисловості, в якому встановлює вимоги щодо їх ступеня локалізації виробництва в розмірі, що не перевищує ступінь локалізації виробництва, встановлений підпунктом 1 цього пункту на відповідний рік.

Замовник здійснює закупівлю товарів, включених до додаткового переліку товарів, затвердженого Кабінетом Міністрів України, виключно у випадку, якщо їх ступінь локалізації виробництва перевищує або дорівнює ступеню локалізації виробництва, встановленому у зазначеному додатковому переліку товарів.

Станом на 14.07.2022 на офіційному веб-сайті Мінекономіки (Уповноваженого органу) відсутній перелік товарів, що є предметом закупівлі, з підтвердженим ступенем локалізації виробництва. Відповідно постає питання правомірності здійснення закупівель визначених товарів до прийняття відповідного переліку та оприлюднення його на офіційному веб-сайті Мінекономіки.

Закон передбачає таке формулювання: «замовник здійснює закупівлю товарів … виключно якщо їх ступінь локалізації виробництва дорівнює чи перевищує у 2022 році 10 відсотків», тобто замовник не має здійснювати закупівлю товарів, які визначені підпунктом 2 пункту 6-1 Прикінцевих та перехідних положень Закону, якщо їх ступінь локалізації виробництва є меншим ніж 10%. ,

Товари, які визначені підпунктом 2 пункту 6-1 Прикінцевих та перехідних положень Закону, включаються у закупівлю робіт та / або послуг

Підпунктом 4 пункту 6-1 Прикінцевих та перехідних положень Закону визначено, що у разі здійснення замовником закупівлі робіт чи послуг, якщо виконання таких робіт чи надання послуг передбачає набуття замовником у власність товарів, визначених цим пунктом, процедури закупівлі таких робіт чи послуг здійснюються з урахуванням особливостей, встановлених цим пунктом.

З огляду на дану норму, товари, які замовник буде придбавати шляхом закупівлі робіт чи послуг також повинні відповідати ступеню локалізації виробництва.

Звертаю увагу, що дана норма застосовується виключно до процедур закупівель, а саме:

  • відкриті торги;
  • торги з обмеженою участю;
  • конкурентний діалог;
  • переговорна процедура закупівлі.

Також замовникам слід врахувати, що відповідно до підпункту 4 пункту 6-1Законуцей пункт не застосовується до закупівель, які підпадають під дію положень#nbsp;Закону України#nbsp;«Про приєднання України до Угоди про державні закупівлі», а також положень про державні закупівлі інших міжнародних договорів України, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України.

Чи можлива відповідальність за здійснення закупівлі товарів, які визначені підпунктом 2 пункту 6-1 Прикінцевих та перехідних положень Закону, якщо їх ступінь локалізації виробництва є меншим ніж 10%?

Статтею 164-14 КУпАП передбачено, що тендерна документація складена не у відповідності із вимогами Закону тягне за собою накладення штрафу на службових (посадових), уповноважених осіб замовника у розмірі ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (1#nbsp;700 грн).

Тобто відсутність вимог щодо підтвердження ступеня локалізації виробництва у тендерній документації при закупівлі товарів визначених пунктом 6-1 Прикінцевих та перехідних положень Закону, послуг та робіт, які включають такі товари може бути розцінено аудиторами як тендерна документація складена не у відповідності із вимогами Закону.

Що робити замовникам?

Враховуючи викладене вище у замовників є декілька варіантів дій.

Варіант № 1. Відкласти закупівлі товарів, визначених підпунктом 2 пункту 6-1 Прикінцевих та перехідних положень Закону, а також послуг та робіт, які їх включають до прийняття та оприлюднення на офіційному веб-сайті Уповноваженого органу (Мінекономіки) переліку товарів, що є предметом закупівлі, з підтвердженим ступенем локалізації виробництва.

Варіант № 2. Якщо є нагальна потреба у здійсненні закупівлі товарів,#nbsp;визначених підпунктом 2 пункту 6-1 Прикінцевих та перехідних положень Закону, робіт та послуг, що їх включають, замовнику варто:

  • офіційно звернутися до Мінекономіки для отримання документального підтвердження щодо відсутність переліку товарів, що є предметом закупівлі, з підтвердженим ступенем локалізації виробництва на момент оголошення закупівлі;
  • у тендерній документації або в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі встановити вимогу щодо надання учасником у складі тендерної пропозиції / пропозиції інформації щодо ступеня локалізації виробництва з відповідним підтвердженням Уповноваженим органом. У разі, якщо учасник не може надати підтвердження ступеня локалізації виробництва, встановити вимогу щодо надання учасником документального підтвердження або відмови або іншого документу виданого Уповноваженим органом.
#воєнні закупівлі#новини закупівель

пов'язані статті

Публічна офертаПолітика конфіденційностіДля авторівКонтакти

© 2025 TNDR. Освітня платформа у сфері публічних (державних) закупівель. ТНДР.

Visa & Mastercard