Протиправний висновок АМКУ щодо здійснення закупівлі намогильних пам’ятників загиблим воїнам по виключенню
Обставини справи: Що стосується фактичної підстави проведення закупівлі, позивачем зазначено, що «У Замовника виникла необхідність проведення закупівлі намогильних пам`ятників військовослужбовцям, які захоронені на кладовищах Тернопільської міської територіальної громади. Враховуючи обмежений час для освоєння коштів виділених на цей товар, який замовник не зміг купити швидше у зв`язку із тим, що не можливо було передбачити велику кількість поховань військових за останні чотири місяці, у Замовника відсутня можливість проведення закупівлі у строки, встановлені Особливостями».
Відповідач вважає, що обґрунтування підстав, затверджене наказом від 26.12.2023 № 77, оприлюднене на виконання вимог підпункту 4 пункту 13 Особливостей № 1178, не підтверджує існування станом на 26.12.2023 нагальної потреби у здійсненні закупівлі у зв`язку з виникненням об`єктивних обставин, що унеможливлюють дотримання замовником строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів та/або електронного каталогу.
Позиція суду: Обґрунтовуючи нагальну потребу в закупівлі замовник виходив з великої кількості загиблих воїнів Тернопільської територіальної громади, яким необхідно встановити намогильні пам`ятники. На підтвердження наведеного надав звіт про поховання осіб, в розрізі місць поховання, причин смерті (загибелі) українських воїнів. Всього таких осіб налічується 196.
За загальним правилом планування закупівель, замовник, який придбаває товар повинен спрогнозувати майбутню потребу в кількості такого товару. Саме з кількісних показників розраховується очікувана вартість закупівлі. А також, вказати, у зв`язку із якими обставинами, товар, який планується придбати необхідний сьогодні.
Але, суд наголошує на тому, що прогнозування майбутньої кількості загиблих осіб не толерує з морально-етичними нормами. Вимоги державних органів повинні бути «розумними», «справедливими», «добросовісними». Суб`єкт владних повноважень в кожному випадку повинен сповідувати баланс між розумністю і законністю своїх вимог. Особливо тоді, коли це стосується вшанування пам`яті загиблих українських воїнів на війні з російським агресором. «Сліпе» слідування вимогам закону призводить до «не розумних рішень» суб`єктів владних повноважень. Суб`єкти владних повноважень забувають про те, що приймаючи рішення, останні повинні відповідати, як вимозі «законності», так і «справедливості».
Попри це, у даному випадку вимога відповідача не відповідає, а ні засаді «законності», а ні - «розумності».
У зв`язку із тим, що намогильні пам`ятники необхідно встановити, прийнято рішення про закупівлю без використання електронної системи.
Позивач провів закупівлю. Умови закупівлі є кращими, від тих, які мали місце під час проведення відкритих торгів. Замовником проведено закупівлю на суму 2 772 826, 46 грн, що є менше від раніше запланованої суми 5 810 000 грн. Умови договору про закупівлю від 26 грудня 2023 року № 26/12/174 відповідають раніше опублікованій тендерній документації під час проведення відкритих торгів.
Таким чином, позивач дотримався вимог загальних принципів здійснення закупівель, передбачених статтею 5 Закону № 922-VIII.
Звідси, суд, доходить висновку, що у позивача справді виникла необхідність встановлення намогильних пам`ятників загиблим воїнам для вшанування їх пам`яті. При цьому, позивач дотримався загальних вимог законодавства про публічні закупівлі. Але, оскільки тендерна пропозиція єдиного учасника була відхилена, а бюджетний рік закінчувався, замовник здійснив закупівлю без використання електронної системи, на умовах, які є кращими від тих, які мали місце під час відкритих торгів.
Своєю чергою, доводи відповідача про необхідність додаткового обґрунтування «нагальної необхідності» закупівлі намогильних пам`ятників зводиться до того, що суб`єкт владних повноважень ставить під сумнів необхідність встановлення намогильних пам`ятників українським воїнам. Іншими словами, відповідач додатково намагається з`ясувати для чого «сьогодні» встановлювати намогильні пам`ятника.
Такі доводи відповідача є «нерозумними» з урахуванням обставин цієї справи.
Враховуючи те, що позивач вжив усіх передбачених законом заходів для закупівлі намогильних пам`ятників на відкритих торгах, зважаючи на неможливість протягом тривалого часу закупити намогильні пам`ятники у зв`язку із відсутністю бюджетних призначень, а також велику кількість загиблих воїнів, суд, вважає, що відповідач правильно застосував підпункт 4 пункту 13 Особливостей № 1178 для укладення договору про закупівлю.
Відтак, дії замовника, є законними, а рішення відповідача протиправним.
Більш детально у рішенні Тернопільського окружного адміністративного суду від 03 травня 2024 у справі № 500/1596/24 або за посиланням.
Останні новини
09 берез.
Внесено зміни до Класифікації доходів бюджету09 берез.
Затверджено порядок використання коштів для реалізації публічних інвестиційних проектів МОЗ07 берез.
Учасник надає лише підтвердження керівника про наявність сертифіката ДСТУ ISO 9001:2015, тоді як замовник вимагав визначений сертифікат06 берез.
У Агенції оборонних закупівель новий директор06 берез.
Обставини, що призвели до правомірності встановленої вимоги щодо наявності офісу на відповідній території