Протиправний висновок АМКУ щодо здійснення закупівлі намогильних пам’ятників загиблим воїнам по виключенню

1
266

Обставини справи: Що стосується фактичної підстави проведення закупівлі, позивачем зазначено, що «У Замовника виникла необхідність проведення закупівлі намогильних пам`ятників військовослужбовцям, які захоронені на кладовищах Тернопільської міської територіальної громади. Враховуючи обмежений час для освоєння коштів виділених на цей товар, який замовник не зміг купити швидше у зв`язку із тим, що не можливо було передбачити велику кількість поховань військових за останні чотири місяці, у Замовника відсутня можливість проведення закупівлі у строки, встановлені Особливостями».

Відповідач вважає, що обґрунтування підстав, затверджене наказом від 26.12.2023 № 77, оприлюднене на виконання вимог підпункту 4 пункту 13 Особливостей № 1178, не підтверджує існування станом на 26.12.2023 нагальної потреби у здійсненні закупівлі у зв`язку з виникненням об`єктивних обставин, що унеможливлюють дотримання замовником строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів та/або електронного каталогу.

Позиція суду: Обґрунтовуючи нагальну потребу в закупівлі замовник виходив з великої кількості загиблих воїнів Тернопільської територіальної громади, яким необхідно встановити намогильні пам`ятники. На підтвердження наведеного надав звіт про поховання осіб, в розрізі місць поховання, причин смерті (загибелі) українських воїнів. Всього таких осіб налічується 196.

За загальним правилом планування закупівель, замовник, який придбаває товар повинен спрогнозувати майбутню потребу в кількості такого товару. Саме з кількісних показників розраховується очікувана вартість закупівлі. А також, вказати, у зв`язку із якими обставинами, товар, який планується придбати необхідний сьогодні.

Але, суд наголошує на тому, що прогнозування майбутньої кількості загиблих осіб не толерує з морально-етичними нормами. Вимоги державних органів повинні бути «розумними», «справедливими», «добросовісними». Суб`єкт владних повноважень в кожному випадку повинен сповідувати баланс між розумністю і законністю своїх вимог. Особливо тоді, коли це стосується вшанування пам`яті загиблих українських воїнів на війні з російським агресором. «Сліпе» слідування вимогам закону призводить до «не розумних рішень» суб`єктів владних повноважень. Суб`єкти владних повноважень забувають про те, що приймаючи рішення, останні повинні відповідати, як вимозі «законності», так і «справедливості».

Попри це, у даному випадку вимога відповідача не відповідає, а ні засаді «законності», а ні - «розумності».

У зв`язку із тим, що намогильні пам`ятники необхідно встановити, прийнято рішення про закупівлю без використання електронної системи.

Позивач провів закупівлю. Умови закупівлі є кращими, від тих, які мали місце під час проведення відкритих торгів. Замовником проведено закупівлю на суму 2 772 826, 46 грн, що є менше від раніше запланованої суми 5 810 000 грн. Умови договору про закупівлю від 26 грудня 2023 року № 26/12/174 відповідають раніше опублікованій тендерній документації під час проведення відкритих торгів.

Таким чином, позивач дотримався вимог загальних принципів здійснення закупівель, передбачених статтею 5 Закону № 922-VIII.

Звідси, суд, доходить висновку, що у позивача справді виникла необхідність встановлення намогильних пам`ятників загиблим воїнам для вшанування їх пам`яті. При цьому, позивач дотримався загальних вимог законодавства про публічні закупівлі. Але, оскільки тендерна пропозиція єдиного учасника була відхилена, а бюджетний рік закінчувався, замовник здійснив закупівлю без використання електронної системи, на умовах, які є кращими від тих, які мали місце під час відкритих торгів.

Своєю чергою, доводи відповідача про необхідність додаткового обґрунтування «нагальної необхідності» закупівлі намогильних пам`ятників зводиться до того, що суб`єкт владних повноважень ставить під сумнів необхідність встановлення намогильних пам`ятників українським воїнам. Іншими словами, відповідач додатково намагається з`ясувати для чого «сьогодні» встановлювати намогильні пам`ятника.

Такі доводи відповідача є «нерозумними» з урахуванням обставин цієї справи.

Враховуючи те, що позивач вжив усіх передбачених законом заходів для закупівлі намогильних пам`ятників на відкритих торгах, зважаючи на неможливість протягом тривалого часу закупити намогильні пам`ятники у зв`язку із відсутністю бюджетних призначень, а також велику кількість загиблих воїнів, суд, вважає, що відповідач правильно застосував підпункт 4 пункту 13 Особливостей № 1178 для укладення договору про закупівлю.

Відтак, дії замовника, є законними, а рішення відповідача протиправним.

Більш детально у рішенні Тернопільського окружного адміністративного суду від 03 травня 2024 у справі № 500/1596/24 або за посиланням.

Останні новини

Публічна офертаПолітика конфіденційностіДля авторівКонтакти

© 2025 TNDR. Освітня платформа у сфері публічних (державних) закупівель. ТНДР.

Visa & Mastercard