Про встановлення тарифу на послуги з передачі електричної енергії НЕК «УКРЕНЕРГО» на 2025 рік
На сайті Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг опубліковано Постанову НКРЕКП № 2200 від 19 грудня 2024 року. Нею встановлено тариф на послуги з передачі електричної енергії НЕК «УКРЕНЕРГО» на 2025 рік.
Чому так?
Якщо замовник все ж таки укладе договір про постачання електричної енергії споживачу із ціною за 1 кВт.год. електричної енергії в складі якої тариф на послуги з передачі електричної енергії на рівні 2024 року, то відповідно постачальник з 01.01.2025 буде ініціювати внесення змін до істотних умов договору про закупівлю, а саме до ціни 1 кВт.год. електричної енергії у зв’язку із зміною тарифу на послуги з передачі електричної енергії. Така зміна буде відбувати на підставі підпункту 7 пункту 19 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабміну від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості). Разом з тим, такі дії замовника не будуть відповідати нормам Закону з урахуванням Особливостей та існуючій судовій практиці. Наведене підтверджується Постановою Верховного суду по справі № 910/6493/23 від 30.07.2024
Верховний суд у зазначеній постанові вказав, що: «Можливість зміни ціни договору внаслідок недобросовісних дій сторін (сторони) договору робить результат закупівлі невизначеним і тягне за собою неефективне використання бюджетних коштів, що є порушенням принципів процедури закупівлі, визначених Законом (висновок Верховного Суду у постанові від 12.09.2019 у справі № 915/1868/18).
Відповідно до пункту 2 частини 1 статті 43 цього ж Закону договір про закупівлю є нікчемним у разі укладення договору з порушенням вимог частини 4 статті 41 цього Закону.
Згідно з частиною 2ю статті 632 ЦК України зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.
Суди попередніх інстанцій виснували про те, що запропоновані позивачем зміни до договору у частині збільшення його ціни необґрунтовані і не відповідають вимогам чинного законодавства. Адже НКРЕКП ще 09.12.2020, тобто до укладення договору № 1715, прийняла постанови № 2353, 2370, 2369 про збільшення тарифів, які стали підставою для внесення змін до нього шляхом укладення оспорюваної додаткової угоди, до того ж ці постанови оприлюднювалися на офіційному сайті також до моменту укладення цього договору — 10.12.2020. Оскаржувану додаткову угоду № 1 сторони договору підписали 20.01.2021.
Апеляційний господарський суд правильно, пославшись на правову позицію Верховного Суду, викладену у постанові від 16.02.2023 у справі 903/383/22, зазначив про те, що будь-який суб`єкт підприємницької діяльності діє на власний ризик. Укладаючи договір поставки товару на певний строк у майбутньому, він гарантує собі можливість продати свій товар, але при цьому несе ризики зміни його ціни. Підприємець має передбачати такі ризики і одразу закладати їх у ціну договору.
Суди зазначили, що відповідач, підписуючи договір та погоджуючи його істотні умови, повинен був оцінити можливість виконання зобов`язання щодо поставки електричної енергії станом на 16.12.2020, а тому підписання 20.01.2021 додаткової угоди № 1 з посиланням на збільшення тарифу, який був відомий і діяв на час укладення договору, не може свідчити про дотримання сторонами приписів пункту 7 частини 5 статті 41 Закону України «Про публічні закупівлі».
Колегія суддів погоджується з цими висновками місцевого й апеляційного господарських судів про те, що оскільки зміна тарифів відбулася і була відома Товариству до підписання договору, то це не може вважатися підставою для внесення змін до договору, позаяк зміни тарифів з моменту укладення договору № 1715 до моменту укладення оскаржуваної додаткової угоди від 20.01.2021 № 1 не відбулося.
Зважаючи на те, що висновки судів попередніх інстанцій стосовно задоволення позову у частині визнання недійсною додаткової угоди від 20.01.2021 № 1 є правильними і ця угода не створює юридичних наслідків, то обґрунтованими також є висновки судів про стягнення з Товариства на користь Офісу грошових коштів як плати останнього за передачу та розподіл електроенергії за цією угодою.
Джерело: nerc.gov.ua
Останні новини
20 груд.
Новий код стандартизації у сфері протимінної діяльності20 груд.
Про внесення змін до Порядку використання державним підприємством Міністерства оборони України “Державний оператор тилу” коштів, передбачених у державному бюджеті для оборонних закупівель20 груд.
Не зазначення в тендерній документації вимоги щодо надання інформації про субпідрядників19 груд.
Змінено перелік набувачів гуманітарної допомоги19 груд.
⏰ Об 11:00 почнеться зустріч щодо звітування