Позиція суду щодо наявності підстав для здійснення закупівлі як нагальної потреби згідно підпункту 4 пункту 13 Особливостей
Рішення Одеського окружного адміністративного суду по справі № 420/7614/25 від 13 серпня 2025
Витяг з рішення суду: з огляду на матеріали справи, за результатами аналізу питання наявності підстав для укладення договору про закупівлю без використання електронної системи закупівель контролюючим органом встановлено, що відповідно до Обґрунтування, завантаженого Замовником в електронній системі закупівель 11.02.2025, Замовником здійснено цю закупівлю без використання електронної системи закупівель на підставі підпункту 4 пункту 13 Особливостей, а саме: існує нагальна потреба у здійсненні закупівлі у зв`язку з виникненням об`єктивних обставин, що унеможливлюють дотримання замовником строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів та/або електронного каталогу, яка повинна бути документально підтверджена замовником.
В Обґрунтуванні зазначено, що у Замовника виникла необхідність термінового проведення капітального ремонту підвальних приміщень (захисної споруди цивільного захисту-укриття) в Одеському закладі дошкільної освіти «Ясла-садок» №224 Одеської міської ради за адресою: м. Одеса, вул. Академіка Філатова, 84-а для негайного забезпечення очного навчально-виховного процесу у закладі. Враховуючи обмежений час, у Замовника відсутня можливість проведення цієї закупівлі у строки, встановлені Особливостями та при цьому підтверджується наявність нагальної потреби в закупівлі клопотанням Одеського закладу дошкільної освіти «Ясла-садок» №224 Одеської міської ради.
Замовником до Обґрунтування додано документальне підтвердження наявності підстави для застосування підпункту 4 пункту 13 Особливостей, а саме: протокол доручень, які надані на апаратній нараді структурних підрозділів Департаменту освіти та науки Одеської міської ради 06.02.2025, клопотання від 04.02.2025 №16/01-16, довідку про зміни до кошторису на 2025 рік, розподіл видатків бюджету розвитку на 2025 рік, експертний звіт (позитивний) від 07.06.2024 №ЕК-5623/05-24 з додатком, зведений кошторисний розрахунок вартості об`єкта будівництва, договірну ціну, дефектні акти, локальні кошториси, підсумкову відомість ресурсів, відомість обсягів робіт, об`єктний кошторис, перелік основних матеріальних ресурсів.
Південним офісом Держаудитслужби було надано запит від 04.03.2025 про надання пояснень (інформації, документів), які підтверджують нагальність потреби у здійсненні закупівлі у зв`язку з виникненням об`єктивних обставин, що унеможливлюють дотримання замовником строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів, яка повинна бути документально підтверджена замовником.
07.03.2025 Замовник надав відповідь на запит із поясненнями, згідно з якими на виконання протоколу доручень (п.3), які надані на апаратній нараді структурних підрозділів Департаменту освіти та науки Одеської міської ради 06.02.2025 року, яким доручено у зв`язку з нагальною потребою забезпечити проведення ремонту та оснащення укриттів в ЗО за потребою тобто там де існують приміщення, які можливо використати для укриттів, а також з урахуванням клопотання від Одеського закладу дошкільної освіти «Ясла-садок» №224 Одеської міської ради №16/01-16 від 04.02.2025 стосовно нагальної потреби, у як найшвидшому проведенні ремонту для збільшення кількості місць в укритті, у Замовника виникла нагальна потреба в укладанні договору на закупівлю «Капітальний ремонт підвальних приміщень захисної споруди цивільного захисту в Одеському закладі дошкільної освіти «Ясла-садок» №224 Одеської міської ради за адресою: м. Одеса, вул. Академіка Філатова, 84 А».
У свою чергу, Південний офіс Держаудитслужби підкреслює, що Замовником розроблено проєктно - кошторисну документацію та отримано позитивний експертний звіт щодо розгляду проектної документації на будівництво (позитивний) ще 07 червня 2024 року за номером ЕК-5623/05-24, що додатково підтверджує обізнаність Замовника у необхідності здійснення закупівлі зазначених робіт з червня 2024 року.
Натомість, використання Замовником підпункту 4 пункту 13 Особливостей для уникнення конкурентних процедур може свідчити про неналежне планування закупівельної діяльності або навмисне ухилення від конкурентних процедур. Варто зауважити, що відсутність своєчасного планування та неналежна організація закупівельного процесу не є об`єктивними обставинами, які б мали правові підстави для проведення закупівлі без використання електронної системи.
Отже, на порушення вимог підпункту 4 пункту 13 Особливостей Замовник безпідставно здійснив цю закупівлю шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів, оскільки Замовником документально не підтверджено нагальність потреби у здійсненні цієї закупівлі, у зв`язку з виникненням об`єктивних обставин, що унеможливлюють дотримання замовником строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів.
Нагальність потреби підтверджується, за твердженням позивача, наступними документами: протоколом доручень (п.3), які надані на апаратній нараді структурних підрозділів Департаменту освіти та науки Одеської міської ради 06.02.2025 року; - листом Хаджибейської районної адміністрації Одеської міської ради від 31.12.2025 №4620/01-20; - клопотанням від Одеського закладу дошкільної освіти «Ясла-садок» №224 Одеської міської ради №16/01-16 від 04.02.2025 року, - клопотанням від батьківської ради Одеського закладу дошкільної освіти «Ясла-садок» №224 Одеської міської ради від 03.02.2025 року; - Розпорядженням Міського голови від 15.11.2024 №834; протоколом доручень (п.5), які надані на апаратній нараді структурних підрозділів Департаменту освіти та науки Одеської міської ради 16.08.2024 року: - листом Департаменту муніципальної безпеки від 11.03.2025 №01.1-17/181; листами територіального відділу освіти Хаджибейського району Департаменту освіти та науки Одеської міської ради від 07.03.2025 №09- 06/180, від 11.03.2025 №09-06/187.
При цьому, позивач зазначає, що жоден існуючий нормативний акт не містить переліку документів, якими замовник зобов`язаний підтвердити нагальність потреби у здійсненні закупівлі шляхом укладання договору про закупівлю без застосування відкритих торгів, у зв`язку з виникненням об`єктивних обставин, що унеможливлюють дотримання замовником строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів. Замовник вимушений надавати документальне підтвердження наявності умов для застосування пункту 13 Особливостей на власний розсуд. Таким чином, позивачу не зрозуміло, яке саме документальне підтвердження нагальної потреби було б прийнятним для Південного офісу Держаудитслужби.
Відповідно до пункту 10 Особливостей замовники, у тому числі централізовані закупівельні організації, здійснюють закупівлі товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту, предмет закупівлі яких визначається відповідно до пункту 3 розділу II Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 15 квітня 2020 р. №708 (далі - послуги з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн. гривень, шляхом застосування відкритих торгів у порядку, визначеному пунктом 12-1 цих особливостей або розділом «Порядок проведення відкритих торгів» цих особливостей, та/або шляхом використання електронного каталогу для закупівлі товару відповідно до порядку, встановленого постановою Кабінету Міністрів України від 14 вересня 2020 р. №822 «Про затвердження Порядку формування та використання електронного каталогу», з урахуванням положень, визначених цими особливостями, та/або в порядку, передбаченому пунктом 8 цих особливостей.
Відповідно до пункту 13 Особливостей, придбання замовниками товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн. гривень, може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару у разі, коли наявні підстави, визначені цим пунктом Особливостей. (у даному випадку підпункт 4 пункту 13 Особливостей: існує нагальна потреба у здійсненні закупівлі у зв`язку з виникненням об`єктивних обставин, що унеможливлюють дотримання замовником строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів та/ або електронного каталогу, яка повинна бути документально підтверджена замовником.)
Отже, Особливостями визначено обов`язок замовників здійснювати закупівлі робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн. гривень, в першу чергу шляхом застосування відкритих торгів у порядку, визначеному пунктом 12-1 цих особливостей або розділом «Порядок проведення відкритих торгів» цих особливостей, а здійснення замовниками закупівель шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів з підстав, визначених пунктом 13 Особливостей (у даному випадку підпунктом 4 пункту 13 Особливостей), є винятковим випадком для замовників та, насамперед, правом замовників здійснювати такі закупівлі, а не їх обов`язком.
Крім того, виходячи зі змісту підпункту 4 пункту 13 Особливостей, право замовників на укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів з цієї підстави має бути документально підтверджено замовниками, тобто обов`язок доведення правомірності/законності застосування даної підстави покладено саме на замовників.
Також відсутність в Законі та Особливостях конкретного переліку документів, якими підтверджується правомірності/законності застосування даної підстави, не звільняє замовників від обов`язку такого підтвердження та, відповідно, таке підтвердження має довести виникнення у замовників відповідних об`єктивних обставин, які стали наслідком неможливості здійснення закупівлі шляхом застосування відкритих торгів.
Крім того, метою Закону України «Про публічні закупівлі», відповідно до пункту 3-7 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» якого затверджено Особливості, є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції.
У постанові від 05.12.2024 №620/16035/23 Верховний Суд підкреслив, що публічна закупівля у зв`язку із нагальною потребою не повинна суперечити принципам здійснення публічних закупівель, визначених статтею 5 Закону №922-VIII.
Таким чином дії замовників при здійсненні закупівель в першу чергу мають відповідати зазначеним принципам здійснення публічних закупівель та мають бути направлені на досягнення мети Закону України «Про публічні закупівлі» в цілому.
Отже, Замовником було заздалегідь вчинено дії для закупівлі робіт з капітального ремонту підвальних приміщень (захисної споруди цивільного захисту-укриття) в Одеському закладі дошкільної освіти «Ясла-садок» №224 Одеської міської ради за адресою: м. Одеса, вул. Академіка Філатова, буд. 84 А та Замовник знав про необхідність в її проведенні, але в порушення вимог чинного законодавства уклав договір без використання електронної системи закупівель з одним учасником, трактуючи це, як нагальну потребу.
Надане КУ «Центр фінансування та господарської діяльності закладів та установ системи освіти Хаджибейського району м. Одеси» пояснення, яке покладено в основу адміністративного позову, не обґрунтовує наявність підстави для укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів на підставі підпункту 4 пункту 13 Особливостей, оскільки нормативно-правові акти (Конституція України, Закон України «Про правовий режим воєнного стану», Закон України «Про Кабінет Міністрів України», Укази Кабінету Міністрів України, Укази Президента України) та інші документи, на які є посилання в Обґрунтуванні, не є документами, що підтверджують для Замовника нагальність потреби у здійсненні закупівлі шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів у зв`язку з виникненням об`єктивних обставин, що унеможливлюють дотримання замовником строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів, яка повинна бути документально підтверджена замовником.
На підставі викладеного, суд дійшов висновку про порушення КУ «Центр фінансування та господарської діяльності закладів та установ системи освіти Хаджибейського району м. Одеси» вимог підпункту 4 пункту 13 Особливостей здійснення публічних закупівель, затверджених постановою Кабінету Міністрів України, у зв`язку з безпідставним укладенням договору про закупівлю без застосування процедури відкритих торгів.
Підпунктом 4 пункту 13 зазначених Особливостей передбачено право замовника укласти договір без проведення відкритих торгів у разі виникнення нагальної потреби, зумовленої об`єктивними обставинами, що унеможливлюють дотримання строків для проведення відкритих торгів.
У даному випадку, позивач (Замовник) не надав достатніх та належних доказів, які б підтверджували наявність такої нагальної потреби. Навпаки, наявні у матеріалах справи документи зокрема, проєктно-кошторисна документація та позитивний експертний звіт, отримані ще у червні 2024 року, свідчать про завчасну обізнаність позивача (Замовника) щодо необхідності здійснення відповідної закупівлі; тоді як 11.03.2025 позивачем (Замовником) оприлюднено звіт про договір про закупівлю.
Також суд зазначає, що Закон України «Про публічні закупівлі» не забороняє прямо оголошення процедури закупівлі до наявності асигнувань, якщо договір не укладається без фінансового забезпечення. Сам факт оголошення тендеру - це ще не взяття зобов`язань у бюджетному сенсі. Договір не укладається доти, доки не з`явиться підтверджене асигнування.
Бюджет (закон або рішення місцевої ради) є основним фінансовим документом, який встановлює бюджетні призначення. Розпис бюджету виконавчий документ, який деталізує асигнування. Якщо в бюджеті вже передбачено фінансування за конкретною програмою, замовник може планувати закупівлі, не порушуючи принципів БКУ, за умови дотримання обмежень у частині взяття зобов`язань.
Загальні принципи бюджетного законодавства та практики публічних закупівель в Україні свідчать про те, що замовники можуть планувати закупівлі та включати їх до річного плану, навіть якщо на момент планування ще не затверджено розпис бюджету. При цьому важливо дотримуватися вимог щодо укладення договорів лише після наявності відповідних бюджетних асигнувань.
У практиці публічних закупівель також застосовується механізм укладення договорів з відкладальною умовою, коли договір набирає чинності лише після появи фінансування. Це дозволяє замовникам розпочинати процедури закупівель заздалегідь, забезпечуючи при цьому відповідність бюджетному законодавству.
Отже, позивач (Замовник) мав об`єктивну можливість ініціювати проведення відкритих торгів у строки, передбачені законодавством, однак не скористався таким правом без належного обґрунтування причин цього. Саме по собі посилання на необхідність якнайшвидшого укладення договору без проведення торгів не є достатнім для застосування виключення, передбаченого підпунктом 4 пункту 13 Особливостей, оскільки не підтверджено виникнення непередбачуваних обставин, що об`єктивно унеможливили дотримання строків відкритих торгів.
Таким чином, дії позивача (Замовника) щодо укладення договору про закупівлю без застосування процедури відкритих торгів є такими, що суперечать вимогам законодавства та здійснені з порушенням принципів планування закупівель, добросовісності та ефективного використання бюджетних коштів.
Останні новини
03 верес.
Оприлюднено постанову від 01.09.2025 №1067 про внесення змін до Особливостей03 верес.
Набрав чинності НК 031:2024 «Національна номенклатура медичних виробів»03 верес.
⏰ 3 вересня о 14:00 почнеться зустріч щодо документообігу замовників та учасників03 верес.
Чи повинен замовник оприлюднювати в ЕСЗ договір та додатки до нього при здійсненні закупівель згідно пункту 13 Особливостей02 верес.
DOT-Chain Defence: перші поставки дронів на передову